خانه » پیشنهاد سردبیر » با معرفی ۳۵ متن برای بازبینی/توقف صحنه در ایستگاه ششم

با معرفی ۳۵ متن برای بازبینی/توقف صحنه در ایستگاه ششم

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴     شماره ۳۲۲

گروه فرهنگی- سمیه انصاری فر:
جشنواره استانی نمایش های کوتاه صحنه پنج سال است که به طور مداوم توسط حوزه هنری استان مرکزی برگزار می شود، شاید در ابتدای راه کسی فکر نمی کرد این جشنواره بتواند در استمرار خود به یک قوام و پختگی برسد و خود را به عنوان یک جشنواره قابل قول در استان معرفی کند.
ششمین دوره این جشنواره مرحله آغازین خود یعنی بازخوانی متون را آغاز کرده است و منتظر بازبینی و سپس آماده شدن برای برگزاری جشنواره در اواخر بهمن است.
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مرکزی در خصوص برگزاری این جشنواره گفت: اهداف جشنواره نمایش کوتاه صحنه در راستای اهداف کلان حوزه هنری جذب، پرورش و هدایت هنرمندان و استعدادهای جوان و درنهایت تولید آثار فاخر نمایشی است.
خلیل اله خسروبیگی افزود: حوزه هنری استان مرکزی بر اساس همین رسالت و نگاه ویژه به مخاطب و جوانان در پنج سال گذشته اقدام به برگزاری جشنواره صحنه کرده است.
وی این جشنواره را بستری برای شناسایی استعدادها عنوان و ادامه داد: در مواردی جوانان و هنرمندان عرصه ای برای بروز خود و توانایی هاشان را ندارند و این جشنواره مجالی است برای این امر تا جوان تر ها بتوانند به بروز استعدادهای خود بپردازند.
خسروبیگی اضافه کرد: در کنار این امر تبادل تجربه بین هنرمندان جوان و در نهایت رسیدن به تولید آثار فاخر از نتایج این جشنواره است.
وی در خصوص برگزاری جشنواره ای با فرم نمایش کوتاه اظهار کرد: ما برای اینکه در نوع جشنواره ایجاد خلاقیت کنیم و این جشنواره نسبت به سایر جشنواره های استان و کشور متفاوت باشد و موازی با آن ها نباشد سعی کردیم در مضمون و ساختار متفاوت باشیم.
خسروبیگی اضافه کرد: از آنجاییکه بیشتر رویدادهای تئاتری در قالب نمایش بلند صورت می گیرد، برگزاری جشنواره نمایش های کوتاه پایه گذاری یک تجربه جدید در کشور بود که با مشاوره و تجربه اساتید به آن رسیدیم.
وی با بیان اینکه محدودیت و کوتاهی زمان موجب خلاقیت در این عرصه می شود، اضافه کرد: هم اکنون پرداخت به نمایش کوتاه یک عرصه جدی و مستقل در دنیاست و کوتاه بودن بر ارزش آن افزوده است.
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری استان مرکزی ادامه داد: دنیای امروز دنیای سرعت و مدرنیته است و انتقال پیام در زمان کوتاه یک هنر است، حتی در بیشتر کشورها دیده می شود نمایش هایی چند دقیقه ای تولید می شود مثلا برای افرادی که در ایستگاه اتوبوس یا مترو نشسته اند، نمایش هایی که می خواهند در فرصتی کوتاه پیام یا مضمونی را ارائه کنند.
خسروبیگی با بیان اینکه نمایش کوتاه یک عرصه ناشناخته و جدید است، اظهار کرد: برگزاری پنج دوره این جشنواره باعث ایجاد چالش در میان هنرمندان و جوانان تئاتر شده و خلاقیت ها و ایده های نویی نیز در آن شکل گرفته است.
وی توضیح داد: قطعا در پنج سال برگزاری، این جشنواره مسیر و پروسه رو به رشدی داشته است و کیفیت و سطح فنی کارها به روند مطلوبی رسیده است و کارهای و آثار ارائه شده دوره پنجم قابل قیاس با جشنواره اول نیست.
خسروبیگی با بیان اینکه تئاتر کوتاه مسیر خوبی را طی می کند ولی هنوز در مواردی آسیب پذیر است، افزود: ما همچنان در زمینه تولید محتوا و نمایشنامه کوتاه نیاز به آموزش داریم و این نیاز در مسائل کارگردانی، بازیگری و فنی کمتر دیده می شود.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه سه روزه از ایده تا نمایشنامه کوتاه در حوزه هنری گفت: ما با توجه به احساس خلا در این زمینه سعی بر بالا بردن توانایی در زمینه تولید محتوا و نمایشنامه داشتیم که این کارگاه ها در ایده یابی و پرورش ایده نتایج خوبی داشتند ولی خوب هنوز وضعیت ایده آل و مطلوب نیست.
خسروبیگی تصریح کرد: هنرمندان به این باور رسیدند در نویسندگی و تولید نمایشنامه و نمایش همزمان و هم سو پیش بروند
وی ادامه داد: جشنواره صحنه با کمک دوستان و ارگان هایی چون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن هنرهای نمایش استان و فرهنگسرا ی آیینه تا کنون به خوبی برگزار شده است.
خسروبیگی گفت: جشنواره صحنه جایگاه خود را در میان هنرمندان پیدا کرده است و در فصل و زمان خود دارد برَند می شود، این مسئله به ما انگیزه می دهد؛ ولی ما با تمام این نکات مثبت می دانیم که هنوز نقاط ضعف بسیار و نیاز به کار بیشتر داریم.
نمایش کوتاه یک برش خلاقانه از زندگی است
نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر استان نیز در خصوص اهمیت برگزاری جشنواره صحنه گفت: جشنواره صحنه در چند سال اخیر فراز و فرودهای بسیار داشته است بعضی از جوان ها با این جشنواره معرفی و در قالب کارگردان، نویسنده و بازیگر توانایی خود را بروز دادند.
خداد خدام افزود: ما در تئاتر اراک جوانان با استعداد و فعالی داریم که برای اولین بار در این جشنواره به روی صحنه آمده و معرفی شدند و قطعا هر حرکتی در این شکل که جوانان را جذب کند بسیار ارزنده است.
وی با بیان اینکه ذات هنر دیده شدن و اثبات است، اظهار کرد: کسانی که وارد هنر می شوند خواسته درونی شان دیده شدن و اثبات خود است قطعا روی صحنه رفتن و معرفی شدن در پروسه تئاتر و در نمایش کار بلند بسیار طولانی است و ممکن است حضور کم تجربه ها در این مسیر طولانی باعث آسیب و سرخوردگی شان شود؛ اما کار کوتاه این فرصت را می دهد تا تجربه پیدا کنند و انگیزه ایفای یک نقش کوتاه یا کارگردانی و نویسندگی یک کار کوتاه مسیر را برای این افراد باز می کند.
خدام ادامه داد: حتی این جشنواره فرصتی شده است تا بسیاری از بازیگران و کارگردانان با تجربه نیز دست به قلم ببرند و تجربه سالیان خود را در حیطه نمایشنامه کوتاه محک بزنند.
وی اظهار کرد: بی شک هر کاری در ابتدای مسیر دارای کاستی هایی است ولی شروع یک تجربه باارزش است که به مرور تبدیل به تخصص می شود.
خدام تاکید کرد: بی شک این کسب تجربه در کنار آموزشِ مفید و موثر برگزاری کارگاه ها و نقد آثار پس از فروکش شدن هیجان های کاذب جشنواره از جمله برنامه هایی است که موجب ارتقا سطح نمایش کوتاه می شود که البته حوزه هنری در این راستا اقداماتی کرده است.
وی اضافه کرد: آموزش ضمن برگزاری جشنواره نیز بسیار مفید است و حتی پیشنهاد می کنم در روزهای جشنواره از کارهای برتر و برجسته کوتاه استان های دیگر بعنوان الگو و نمونه برای اجرا دعوت بعمل بیاید.
این پیشکسوت تئاتر استان در خصوص ویژگی های نمایشنامه کوتاه و تفاوتش با نمایشنامه بلند گفت: نمایشنامه کوتاه و بلند با توجه به آکسیون یا یک عمل و کنش سراسری تعریف می شود، اگر بشود به این کنش در زمانی کوتاه پرداخت نمایشنامه در قالب کوتاه قرار می گیرد؛ ولی برخی از این کنش ها باید در فرآیند بلند پرداخته شوند.
خدام ادامه داد: بعضی از داستان ها، موقعیت ها و شخصیت ها برای معرفی باید در بدنه و قالب بلند ارائه شوند.
وی با بیان اینکه نمایشنامه کوتاه خلاصه نمایشنامه بلند نیست، ادامه داد: گاه دیده می شود دوستان با کوتاه کردن نمایشنامه بلند باعث ابتر شدن آن کار می شوند در حالیکه یک نمایشنامه کوتاه در عمل اصلی و هسته اولیه باید کوتاه باشد.
خدام اضافه کرد: در نمایشنامه های کوتاه شخصیت ها ساده هستند و در زمان کوتاه می شود به آن ها پرداخته شود، در واقع نمایش کوتاه نشان دهنده یک برش کوتاه زندگی به صورت خلاقانه است.
نمایشنامه کوتاه فرصتی برای بیرونی شدن ایده ها
دیگر نویسنده و کارگردان تئاتر استان نیز در مورد این جشنواره گفت: برگزاری هر جشنواره هم مزیت هایی دارد هم معایب ولی به استنباط من جشنواره در شهرستان مزیت بیشتری دارد.
امیر زاوش افزود: جشنواره ها فرصتی برای معرفی استعدادها است و جشنواره صحنه این شرایط را برای معرفی جوان ها که فرصت بروز و ارائه استعداد خود را نداشته اند، ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد: به نظر من نمایش کوتاه فرصت و نقطه ای برای ایجاد نمایش های بلنداست، مجالی برای بیرونی شدن ایده هایی که یکباره شکل نمی گیرد و در همین راستا جشنواره صحنه باعث بروز این ایده ها می شود.
زاوش ادامه داد: من موافق شکل گیری و برگزاری جشنواره ای چون صحنه هستیم تجربه ای که در این راستا کسب شده تلاشی مفید و خیلی جریان ساز است.
وی اضافه کرد: به نظر من اساس شکل گیری و مدیوم یک نمایشنامه کوتاه یک جریان است و ما در آن قرار می گیریم و در این جریان ممکن است به نمایشنامه بلند برسیم.
زاوش در خصوص اشتباه خلاصه کردن نمایشنامه بلند برای تبدیل به نمایشنامه کوتاه، گفت: نمایشنامه بلند مدیوم تکامل یافته است و نمی توان به فشرده کردن یا خلاصه کردن آن را مینیمال و کوتاه کرد زیرا ناقص می شود.
وی ادامه داد: اما یک نمایشنامه کوتاه قابلیت این را دارد که به نمایشنامه بلند تبدیل شود، ولی در خصوص کار بلند قطعا اگر بخشی از یک اثر بلند را بتوان حذف کرد و لطمه ای به کار نخورد یعنی آن کار از ابتدا مشکل چارچوب و ساختار داشته است.
زاوش تاکید کرد: مهم ترین فاکتور نمایش کوتاه داشتن یک ایده در لحظه است تا روی آن ایده و موضوع درنگ کنیم و آن را بسط بدهیم در واقع یک درنگ بیست دقیقه ای بر یک موقعیت با که دارای مضمون و پیام است.
از میان هشتاد متن رسیده به دبیرخانه جشنواره پس از بازخوانی ۳۵ متن زیر برای بازبینی جشنواره در دهه اول بهمن معرفی شدند.
«اتاق انتظار» نویسنده و کارگردان حمید یوسفی ، «این یوسف» نویسنده مرتضی اسدی مرام، کارگردان میثم سرآبادانی، «مینستان» نویسنده و کارگردان مرتضی اسعدزاده، «غروب یک روز کوتاه »نویسنده و کارگردان عبدالحسین اطمینان زاده، «الکی خوش» نویسنده امیر لشگری، کارگردان مسعود فتاحی متون قبول شده و نمایشنامه های زیر مشروط به بازبینی شدند: «آب» به نویسندگی و کارگردانی افق ایرجی، «سفر به دیگر سو» به نویسندگی و کارگردانی افق ایرجی، «من مصطفی ام » نویسنده و کارگردان سید صائب میر، «داغ» به نویسندگی عابد حدودی، کارگردان حشمت الله زارعی، «کلسترول» به نویسندگی و کارگردانی پوریا رضایی، «عشق مثل نماز می مونه» به نویسندگی مرتضی اسعدزاذه و کارگردانی سمانه سادات خزاران، «کامنت» به نویسندگی صابر خلیلی و کارگردانی مصطفی کریمی نیک،« مردن به وقت جاهلیت» به نویسندگی و کارگردانی صابر خلیلی، «خاطره» به نویسندگی و کارگردانی احسان شاه میرزایی، «من به »نویسندگی شهرام سلطانی و کارگردانی اعظم سلیمانی، «سوتفاهم ها و ناخواسته های یهویی »به نویسندگی و کارگردانی محمد جواد شریفی، «دیدن» به نویسندگی و کارگردانی شهرام سلطانی، «تومارهای عاشقانه» به نویسندگی و کارگردانی نفیسه مهری، «ایستگاه» به نویسندگی سمیه انصاری فر و کارگردانی مهناز لک،«امشب کم از صبح پادشاهی نیست» به نویسندگی و کارگردانی حسین غلامی، «سه قطره خون» نویسنده و کارگردان مهسا نظری، «عکس ۳در۴» به نویسندگی و کارگردانی سعید کمانی، «هراس و هوس» نویسنده و کارگردان مهدی خسروی، «نقش مرد» به نویسندگی و کارگردانی رضا عیسی آبادی، «گنج در رنج سپنج» به نویسندگی و کارگردانی سهیلا میرزاخانی و مهناز سبزیچی، «سوقصد» به نویسندگی و کارگردانی شهاب پیرولی، «همه چیز از آنجا اتفاق افتاد» به نویسندگی و کارگردانی رضا مظفری، «آجیل مشگل گشا» به نویسندگی و کارگردانی ایمان ملکی پور، «مدار مین های میدان جنگ» به نویسندگی حبیب (محمد) پارسا و کارگردانی وحید حسینی، «شمعدانی ها زمستان گل می دهند» به نویسندگی و کارکردانی بهمن پارساآرا، «رو دست لیلاج» به نویسندگی و کارکردانی حسین جهانگیری، «مغزشویی» به نویسندگی و کارکردانی امید عباسی، «اعترافات پیرمرد احمق» به نویسندگی و کارگردانی مبین سپاس زاده، «لاتاری» به نویسندگی و کارکردانی آرش رضایی
ششمین جشنواره استانی نمایشهای کوتاه صحنه و نمایشنامه خوانی بیان با اولویتهای سبک زندگی ایرانی، اسلامی. تحکیم بنیان خانواده و تعالی اجتماعی. ارزشها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس. اخلاق و رعایت حقوق شهروندی. جوانان و آسیبهای اجتماعی در روزهای ۲۶ الی ۲۸ بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.