خانه » پیشنهاد سردبیر » اعتراض رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک به سکوت معنادار استاندار در خصوص صنایع آلاینده/اتمام حجت رییس

اعتراض رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک به سکوت معنادار استاندار در خصوص صنایع آلاینده/اتمام حجت رییس

شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴      شماره ۳۲۲

گروه اجتماعی:
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک با اعتراض به عدم برخورد قاطعانه و سکوت معنا دار مسولین استان با آلودگی کارخانه ایرالکو گفت: در برابر آلایندگی کارخانه ایرالکو سکوت نمی کنیم.
اسماعیل تاج‌آباد در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک افزود: در استان مرکزی هیچ عزمی برای تعطیلی واحدهای آلاینده نیست و مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک پس از گذشت سال‌ها هنوز اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه دست ما به عنوان نمایندگان مردم بسته نیست و تا کنون برای مصلحت شهر کوتاه آمده ایم ولی اکنون حجت تمام شده و در برابر آلودگی ایرالکو کوتاه نمی آییم .
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک یکی از منابع مهم آلایندگی هوای اراک را فناوری فرسوده بخش قدیمی مربوط به دهه ۴۰ کارخانه ایرالکو بیان کرد و گفت: با وجود تکالیف مشخص شده جهت انتقال بخش آند سازی و همچنین خروج دیگ های آلاینده بخش قدیم در طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک ،تا بیستم آذر ماه سال جاری ، اما در بازدید به عمل آمده هیچ یک از وعده ها محقق نشده است.
تاج آباد تاکید کرد: کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک و مسوولان ارشد استان مرکزی باید در قبال تعهدات عملی نشده این واحد آلاینده صنعتی جدی باشند چرا که سلامت مردم شوخی بردار نیست .
وی با بیان اینکه بر اساس مصوبه طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک‌ انتقال واحد آند‌سازی ایرالکو به خارج از شهر باید تا پایان سال ۸۷ انجام می‌شده و دیگ‌های قدیمی کارگاه احیا نیز تا پایان سال ۸۸ تعطیل می‌شدند، اظهار کرد: متأسفانه این مصوبات هنوز اجرایی نشده و کارخانه ایرالکو صراحتاً اعلام می‌کند که آلودگی ندارد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک یادآور شد: بر ‌اساس مصوبه سال گذشته کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک نیز شرکت ایرالکو تا ۲۰ آذر سال جاری فرصت داشته که این مصوبات را اجرایی کند ولی بر اساس مستندات این کارخانه عزمی برای اصلاح آلایندگی خود ندارد.
وی تصریح کرد: نباید اجازه داد روال قانونی تعطیلی بخش های آلاینده ایرالکو در سایه کاذب بهانه های کارگری و یا هر موضوع دیگر قرار گیرد و نیاز است در این برهه زمانی مردم مطالبات خود را از مسوولان ذیربط با قوت دنبال کنند.
تاج‌آباد تصریح کرد: با توجه به عدم اجرایی شدن مصوبات جلسه کارگروه کاهش آلودگی، این کارگروه جلسات و تصمیمات خنثی داشته است و اعضای شورای شهر اراک به نشانه اعتراض به عدم برخورد قاطعانه با صنایع آلاینده در این جلسات شرکت نمی‌کنند.
نباید سلامت مردم با مسائل سیاسی گره بخورد
وی با اشاره به اینکه مردم سزاوار این بی‌مهری‌ها و کم توجهی‌ها نیستند بیان کرد: نباید سلامت مردم با مسایل سیاسی گره بخورد.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: بر اساس گزارش‌های محیط زیست و مصوبات هیئت دولت مبنی بر آلوده بودن خطوط قدیمی ایرالکو، اما مسئولان از مسئولیت خود شانه خالی کرده و تلاشی برای رفع آلایندگی‌ها ندارند.
تاج آباد عزم شهرداری را در کاهش آلودگی هوا جدی عنوان نمود و گفت: وظیفه شهرداری در بحث روان سازی ترافیک با احداث تقاطع غیرهمسطح، ایجاد مرکز کنترل ترافیک هوشمند، مرکز معاینه فنی خودرو، ایجاد و مدیریت مناسب جایگاه های CNG و گسترش فضای سبز سطح شهر به خوبی انجام شده است.
وی تاکید کرد: مسوولین می بایست به جای اینکه حساسیت شهروندان را نسبت به آلاینده ها کاهش دهند، اصل آلایندگی را کاهش دهند
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک خاطرنشان ساخت:از شهروندان تقاضا می گردد هم پای مسوولان مطالبات را پیگیری نمایند واز رسانه ها نیز درخواست می شود در جهت هوشیاری شهروندان فعالیت نمایند و واقعیت ها را منعکس کنند.
به علت صوری و نمایشی بودن کارگروه کاهش آلودگی کل جلسات را تحریم می‌کنیم
عضو دیگر شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در این رابطه گفت: اعضای شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم با توجه به نبودن عزمی برای کاهش آلودگی، کل جلسات کاهش آلودگی را تحریم می‌کنند چرا که تصمیمی که بتواند مشکل مردم را حل کند در این جلسات اخذ نشده و تمام جلسات صوری و نمایشی برگزار شده است.
اشرف بهادری با انتقاد از عدم برخورد قاطعانه استاندار با واحدهای آلاینده اظهار کرد: استاندار به عنوان والی استان نباید اجازه دهد که وظیفه اصلی‌اش تبدیل به سیاسی کاری و مصلحت‌اندیشی شود.
وی اظهار داشت: اعضای شورا باید به طور جدی پیگیر مسئله آلودگی هوای شهر اراک شوند و مطالبه به حق مردم را پیگیری کنند.

سهم خودروها در آلایندگی هوا را نیز نمی توان نادیده گرفت
منوچهر کاظمی عضو و خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک عنوان نمود: سهم خودروها در آلایندگی هوا را نیز نمی توان نادیده گرفت لذا باهمکاری سایر نهادهای مربوطه و نمایندگان مجلس می توان در رفع این معضل نقش موثری ایفا کرد چرا که شورا و شهرداری به تنهایی نمی تواند گام موثری بردارد.
شهرداری از آغاز پروژه جدید پرهیز کند
عضو دیگر شورای شهر اراک نیز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به گذشت بیش از ۲ سال از عمر شورا و نزدیک به زمان ارایه بودجه سال ۹۵ توسط شهرداری گفت: در فرصت باقی مانده از عمر شورای دور چهارم باید نسبت به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تلاش بیشتری صورت گیرد و از آغاز پروژه جدید پرهیز شود.
صحبت‌الله فاضلی بر ضرورت تصمیم‌گیری در مورد اجرای پروژه ۵۵ متری تاکید کرد و بیان کرد: این پروژه ۱۲ سال است که بلاتکلیف مانده است و باید شهرداری در مورد عملیاتی کردن این پروژه و یا مطرح کردن آن در کمیسیون ماده ۵ و حذف آن تدبیر ویژه اتخاذ کند.
وی افزود: در خواست می شود برای سال آتی عمران شهری اراک پروژه های زود بازده در اولویت باشد و تمامی تلاش برای تکمیل طرح های نیمه تمام شهری گذاشته شود.
این عضو شورا بر تسریع در تملک املاک ورودی پارک ملت، تملک املاک واقع در مسیر تقاطع غیر هم‌سطح سیاوش امیری و تکمیل پل روگذر سنجان تاکید کرد.
فاضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شروع فصل سرد و بارش برف از شهردار اراک درخواست نمود همانند گذشته که در برف روبی سطح شهر عملکرد مطلوبی را ایفا نموده است همچنان در این حوزه حساسیت به خرج دهد.
زمین‌هایی که مسکن و شهرسازی در طرح توسعه شهر انتخاب کرده تنها صرفه و صلاح دولت را مد نظر قرار داده است
دیگر عضو شورای کلانشهر اراک نیز با اعتراض به اینکه مشاور طرح تفصیلی ۶۰۰ هکتار از آلوده‌ترین و بدترین زمین‌های شهر اراک در کنار فرودگاه را به عنوان طرح توسعه شهر پیش‌بینی کرده است گفت: با توجه به اینکه مشاور طرح از سازمان مسکن و شهرسازی انتخاب شده و زمین‌های انتخاب شده زمین‌های دولتی و اوقافی است تنها صرفه و صلاح دولت در طرح گسترش و توسعه شهر مد نظر قرار گرفته است.
جمشید زند با اشاره به اینکه در توسعه شهر باید شاخص‌هایی از جمله تعادل مد نظر قرار گیرد، ادامه داد: توسعه شهر در زمین‌های پیش‌بینی شده خلاف تعادل بوده و هزینه زیادی در بر خواهد داشت و تنها برای یک یا دو ارگان به صرفه است.
وی در اعتراض به تصویب برخی ضوابط در کمیسیون ماده ۵ نیز اظهار کرد: عدم ثبات قوانین باعث بلاتکلیفی سرمایه‌گذاری‌ می‌شود و در شرایط رکود ساخت و ساز تصمیم‌های این‌چنین به نفع شهر نیست. این عضو شورای شهر اراک در ادامه با اشاره به نارضایتی‌ها از عملکرد سازمان زیباسازی شهرداری در ارگان‌های دولتی و خصوصی خواستار تجدید نظر و تدبیر شهردار در تغییر مدیریت این سازمان شد.
موافقت با تفریغ بودجه سازمان اتوبوسرانی، موافقت با تملک مغازه‌های واقع در خیابان شهید غفاری در جوار پارک شهر، موافقت با تمدید قرارداد و واگذاری اجراییات به بخش خصوصی از مصوبات این جلسه شورای شهر بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.