خانه » پیشنهاد سردبیر » با برخی دیدگاه های استاندار جدید آشنا شوید

با برخی دیدگاه های استاندار جدید آشنا شوید

پنجشنبه ۲۰ مهر ۹۶   شماره ۷۰۰

****

وقایع استان

علی امیدی

***

سیدعلی آقازاده استاندار جدید مرکزی پیش تر در سمت های متعددی مشغول بکار بوده است و تجارب بیشماری بدست آورده که می تواند برای حل معضلات استان به کار وی آید. در این مقال به برخی از دیدگاه ها و نظرات وی در دوره ی حضورش به عنوان شهردار کرج و مشاور شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی کشور می پردازیم تا خوانندگان روزنامه بیشتر با وی آشنا گردند.
 عدالت اجتماعی: پیوند بیشتر با عدالت اجتماعی، توزیع عادلانه خدمات و خدمات رسانی همه جانبه، از جمله شاخص ترین سیاست گذاری های مدیریت شهری است.در توضیح واژه عدالت اجتماعی و پیوند آن با برنامه ریزی و سیاست گذاری های مدیریت شهری، باید بگویم که مفهوم عدالت اجتماعی از جمله ویژگی های مهم برنامه پنجم توسعه پایدار است که در تعبیری تحت عنوان عدالت توزیعی و عدالت اجتماعی معنا می یابد.در خصوص ارتباط عدالت اجتماعی با مباحث و سیاست های مدیریت شهری نیز معتقدم جاری کردن این رویکرد از مهمترین مباحث این مجموعه مدیریتی است. از مختصات این مهم، پیوند آشکار و قابل ملاحظه ای است که با زندگی شهروندی و امور جاری بسترهای شهری دارد. درباره تاثیر و بازخورد لحاظ کردن عدالت اجتماعی در برنامه ریزی های مدیریتی باید بگویم که این واژه مفهومی ارتباط بسیار نزدیکی با عرصه های مختلف شهری دارد و بصورتیکه می توان خروجی های جاری کردن این مقوله کلیدی را در همه حوزه های خدمات رسانی مشاهده کرد و نیز می توان نسبت به ارزیابی این تاثیرات اقدام کرد. موضوع تامین رفاه زندگی شهروندی امری مهم است که بسط و گسترش این مهم با بهره گیری از مفهوم عدالت اجتماعی ضروری می باشد. حفظ منافع شهروندی، توزیع منابع و امکانات شهری به صورتی کاملا عادلانه، صرف هزینه های اصولی و منطقی، توزیع خدمات یکسان و عادلانه از جمله خروجی های مثبت و ارزشی پیوند برنامه های مدیریت شهری با شاخص عدالت اجتماعی است.
فرهنگ عمومی
شخصیت اجتماعی مردم یک جامعه در فرهنگ عمومی آن خلاصه می‌شود و اهداف و کیفیت و مسیر حرکت به سوی تعالی یا زوال و عقب افتادگی آن تحت تأثیر فرهنگ عمومی است، لذا اهمیت شناخت و بررسی فرهنگ عمومی برای ارتقاء و تحول آن در مسیر رشد و توسعه، آشکار می‌شود.کشور ایران که یک کشور اسلامی است و از دیر باز دارای تمدن غنی ایرانی و ارزشهای اصیل می‌باشد، اهمیت خاصی به مقوله فرهنگ و تعامل افراد با یکدیگر نه تنها به عنوان اعضای یک جامعه، بلکه به عنوان یک فرهنگ ویژه و شناخته شده جامعه اسلامی، می‌دهد.
فرهنگ عمومی در کشور ایران مبتنی بر اصول و معارف اسلامی است. در دین مقدس اسلام غیر از اینکه افراد به یک سلسله مبانی فردی از نظر مسائل اخلاقی و فرهنگی معتقد هستند، یک سلسله قوانین و برنامه‌هایی وجود دارد که بر اساس روابط اجتماعی افراد را به یکدیگر پایبند می‌سازد. اما برنامه ریزی هایی که اسلام برای هر فرد دارد، جدا از برنامه‌هایی نیست که برای فرهنگ عمومی یک جامعه پیش بینی کرده است؛بدیهی است که در چنین دینی، فرهنگ عمومی نیز بر پایه همزیستی، مودت، محبت، همکاری، همیاری و کمک و دستگیری از یکدیگر است.
مهرورزی و عدالت اجتماعی و ظلم ستیزی از محوری ترین اصول اسلام در فرهنگ عمومی جامعه است. در غرب وقتی فرهنگ عمومی تعریف می‌شود، رفتارهای عرفی مبنا قرار می‌گیرد. اما در جامعه اسلامی ایران ، الگوهای رفتاری جامعه اسلامی منبعث از لایه‌های زیرین است که همانا اندیشه‌های دینی بر آن حاکم هستند.
اساسی‌ترین نکته برای اجرای قوانین اسلامی در فرهنگ عمومی کشور و بازسازی و اصلاح فرهنگ عمومی، دولت و مجلس است دولـت باید برای برنامه ریزی و هدایت فرهنگی ، خود را متولی تهیه امکانات و زیر ساختها، به ویژه ساختها و ابزار لازم برای تولید و ابداع و اجرای اصول و ارزشهای اسلامی در فرهنگ عمومی و اشاعه آن در میان مردم بداند.
تدوین طرح ها برمبنای خواست مردم و توسعه
طرح های شهری مطابق با خواسته های مردم و با تمرکز بر تحقق توسعه شهری و اجتماعی تهیه و تدوین شود. اولویـت در سیـــاسـت گـذاری و برنامه ریزی های مدیریت شهری، تدوین و اجرای طرحهای شهری مطابق با نیازها و خواسته های به حق شهروندان است به طوریکه خروجی این طرح ها توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد.
بی شک فعالیت های صورت گرفته در ساختار مدیریت شهری باید تضمینی برای تامین منافع شهرونـدی باشد که بر این اســاس لازم است، جنبه های مختلف شهری از جمله مسائل اجتماعی در برنامه ریزی ها به طور ویژه ای لحاظ شود.
شهروندان مخاطبان اصلی برنامه های مدیریت شهری هستند، برنامه های مدیریت شهری با محوریت پاسخگویی مناسب به نیاز شهر و شهروندان تعریف و در صورت اطمینان از خروجی های مثبت، اجرایی می شود.
ضرورت ایجاد شرایط برای مشارکت شهروندان
معتقدم باید بر ایجاد شرایط مناسب به منظور حضور آگاهانه شهروندان در تصمیم گیری های شهری تاکید کرد. ایجاد شرایطی که شهروندان بتوانند در تصمیمات مربوط به زندگی شهروندی مشارکت کنند امری بسیار مهم است که مدیریت شهری نیز بر انجام آن تاکید دارد.
مشارکت شهروندان برای تصمیم سازی های مختلف نقش بسزایی در پیشبرد برنامه های مدیریت شهری دارد. اهمیت نقش مردم در اداره امور شهر انکار ناپذیر است،: بهره گیری از ایده شهروندان می تواند اجرای برنامه های مدیریت شهری را با نیازهای زندگی شهروندی همسو کند.
مشارکت آگاهانه کیفیت اجرای برنــامه­ ها و بهره­ وری آن را افزایش می­ دهد ضمن آنکه، پرداختن به این مهم از تحمیل هزینه ­های زیاد به مجموعه نیز جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.