خانه » جدیدترین » بازبین چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین /«آفتاب» معلولین می درخشد

بازبین چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین /«آفتاب» معلولین می درخشد

شنبه ۲۲ اسفند ۹۴    شماره ۳۳۱

گروه فرهنگی- سحر یاری:
بازبینی چهارمین جشنواره منطقه ای تئاتر معلولین آفتاب استان مرکزی با بازبینی آثار پذیرفته شده در بخش بازخوانی آغاز شد. در این مرحله نمایش هایی از استان های چهارمحال و بختیاری، اصفهان، تهران، البرز، قم و مرکزی شرکت دارند که با حضور بازخوان ها در استان های حاضر در جشنواره انجام شد. بازخوانی آثار از پانزدهم تا بیست و دوم اسفند با بازبینی نمایش های کفش های تا به تا به کارگردانی سکینه طالبی، تا آسمان و مدرسه سنگی به کارگردانی سکینه صادقی، کسی نیست همه داستان ها را بیاورد و سگی در خرمن به کارگردانی مصطفی محمودی، خشم و هیاهو به کارگردانی نسرین فیاضی، تابلوی نقاشی به کارگردانی راضیه اسماعیلی، گهواره به کارگردانی فرزاد صفدری، به همین سادگی به کارگردانی رضا علوی، لال بهبگ به کارگردانی شجاع محمدی و چری به کارگردانی سمیه صدقی و باران بشوید چشمانمان را به کارگردانی ناهید صادقی در استان چهارمحال و بختیاری، قصه سیبی که نصف شد به کارگردانی مرضیه آغاسی، کوچیک بزرگ به کارگردانی مرضیه صبو خانیان، خاصیت سیب زمینی و چوپان دروغگو و گرگ ناقلا به کارگردانی امیر شیخ جبلی، هفت خان رستم به کارگردانی احسان صانعی، کدوی قلقله زن توی مدرسه پیرزن به کارگردانی ناهید سدهی، پاندا و پوندا به کارگردانی زهرا بکتاش، تبر طلایی به کارگردانی هاشم شمس از اصفهان؛ تقاطع هم ارز، به کارگردانی فیروزه شریعتی و رامتین رضایی، افسانه دشت بی باران به کارگردانی رسول حق شناس، می خواهم خودم باشم به کارگردانی مرجان محمد علیپور، احساس چوبی به کارگردانی سید محمد رضوی، عمو علی بابای معلولم به کارگردانی افشین قاسمی و همیشه یک جای کار می لنگه به کارگردانی رضا رمضانی از تهران ، ماجرای فخری جون و ثری ابه کارگردانی سپیده آهون و جشن تولد فاطمه به کارگردانی منوچهرآذر از البرز و سوسکه پری به کارگردانی مهدی خجستگی و کمدی ارتفاعات به کارگردانی اعظم دلداده از استان قم و ذهن برفی به کارگردانی مهدی ذره،کافیه چند لحظه چشمت را ببندی به کارگردانی میثم سرآبادانی، سایه شکسته من به کارگردانی سمیه انصاری فر و تابلویی دیگر به کارگردانی مهناز لک و سمیه انصاری فر از استان مرکزی بازبینی می شوند. بازبین های این مرحله دکتر کمال الدین شفیعی، محمد قاسمی و حمیدرضا صالحی هستند.
شفیعی: آموزش لازمه ارتقا تئاتر معلولین
دکتر کمال الدین شفیعی مدرس و کارگردان برجسته تئاتر کشور که سال ها در عرصه تئاتر معلولین فعالیت داشته در گفتگو با وقایع استان در خصوص اهمیت تئاتر معلولین گفت: تئاتر معلولان ویژگی خاص خود را دارد و توسعه آن با توجه به ظرفیت بالای معلولین یک ضرورت است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر نگاه جامعه به معلول نگاه توام با انسانیت نیست، اظهار کرد: بیشتر افراد جامعه بر این باورند که معلول موجودی قابل ترحم است و به عنوان موجودی روان پریش و منفعل از آن ها یاد می کنند که کاری از آن ها بر نمی آید.
شفیعی تغییر نگرش اجتماعی نسبت به معلولان را هدف اصلی برگزاری جشنواره هایی چون جشنواره آفتاب دانست و تصریح کرد: تا کنون با این مضمون جشنواره های منطقه ای و بین المللی برگزار شده است ، که می توان به جرات گفت از نظر محتوایی و کیفی با جشنواره تئاتر فجر برابری می کند.
بازبین چهارمین جشنواره تئاتر معلولین آفتاب با بیان اینکه پرورش امید به زندگی مهم ترین کاری است که باید در دنیای معلولان صورت گیرد، تصریح کرد: یکی از ویژگی ها جشنواره معلولان این است که در گزینش تئاترها ترحم نمی کند و شدیدا با آثاری که بدبینی و پوچی را مطرح کند در تقابل است.
این مدرس تئاتر ادامه داد: امروزه در دنیا ثابت شده است، که معلولان توانایی های برجسته ای دارند و تئاتر معلولان در کشورهای توسعه یافته به صورت حرفه ای دنبال می شود و تورهای نمایشی در سراسر اروپا و آمریکا دارد.
اجرای عموم برای معلولان میسر نیست
شفیعی با بیان اینکه که بدلیل نبود حمایت ارشاد و سالن های تئاتر، اجرای عموم برای معلولان میسر نیست، خاطرنشان کرد: توسعه تئاتر معلولان یک ضرورت و این گونه تئاتر به دنبال مطرح کردن استعدادهای پنهان معلولان است و باید برای اجرای عموم این گونه تئاتر با دو هدف ایجاد انگیزه در معلولین و تغییر نگاه جامعه به آن ها تلاش کرد.
وی در خصوص نمایش های اجرا شده در مرحله بازبینی استان چهارمحال بختیاری گفت: کارهای متنوعی در این استان مشاهده شد، و تمام تلاش ما بعنوان بازبین این بود که بدون لطمه و آسیب به روحیه معلولین آثار آن ها را دیده و نقد و بررسی کنیم.
شفیعی تصریح کرد: از آنجاییکه من در چندین دوره این جشنواره بعنوان بازبین و داور حضور داشتم، حس می کنم سطح کیفی آثار نسبت به دوره های قبل کمی پایین تر آمده است و ما انتظار کارهای برجسته تری داشتیم ولی بغیر از چند کار استثنا این انتظار برآورده نشد.
وی ادامه داد: در این استان با توجه به سابقه و دیرینه فرهنگی غنی بیشتر تمرکز بر روی آثار فولکلوریک بود، شاید یکی از دلایل گرایش بیشتر به این نوع آثار پذیرفته شدن نمایش فولکلوریک از این استان در دوره های قبلی جشنواره بوده است؛ ولی مسئله این است که بیشتر نمایش های فولکلورِ مرحله بازبینی حرف تازه ای در محتوا نداشتند و بیشتر تمرکزشان بر روی طراحی صحنه، لباس و موسیقی بوده تا کار دراماتیکی که لازمه یک نمایش است.
این مدرس و کارگردان تئاتر ادامه داد: دلیل اصلی این ضعف عدم آموزش در زمینه تئاتر معلولین است و این جریان باید به زودی ایجاد شود.
شفیعی توضیح داد: جدای از بحث های فنی مهم ترین شاخصه ای که در میان شرکت کنندگان دیده می شد شور و هیجان معلولین بود و انگیزه شان برای نقدپذیری و یادگیری و این بسیار قابل تقدیر است و باعث خوشحالی بیشتر این است که جشنواره توانست در کمتر از ده سال به این نقطه برسد که از سوی جامعه معلولین پذیرفته و شناخته شود.
وی ادامه داد: اگر مسئله آموزش مورد توجه قرار بگیرد کارهای بیشتری به مرحله اصلی راه پیدا می کند و حذف و ردِ گروهی باعث افسردگی و روان پریشی اعضای گروه نخواهد شد زیرا به تبع آموزش و یادگیری کار قوی تری ارائه می شود که بازبین ها از آن نتوانند گذشت.
شفیعی تاکید کرد: مسئله مهم دیگر این است که علت ضعف در کیفیت آثار با نگاه علمی و پژوهشی مورد بازنگری و آسیب شناسی قرار بگیرد تا جشنواره درمسیر و پروسه خود کیفی تر از قبل برگزار شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.