خانه » جدیدترین » بازار اراک نیازمند توجه بیشتر

بازار اراک نیازمند توجه بیشتر

پنجشنبه ۲۵ آذر ۹۵ شماره ۴۸۴
علیرضا عسگری
عضو هییت امنا بازار اراک
پس از نشر خبری تلگرامی، مبنی بر ریزش یکی از سقفهای بازار اراک وتکذیب فوری آن توسط مطلعین و همچنین مدیر کل میراث فرهنگی استان ودرج مقاله ای خبری،تحلیلی در روزنامه وزین وقایع استان، مواردی چند را جهت آگاهی وپیگیری به عرض میرساند.
-۱ بازار اراک به عنوان یکی از زیباترین ومنظم ترین بازارهای ایران با خصوصیات منحصر به فرد در معماری و ساخت پس از ثبت ملی در سال ١٣۵٢ اکنون نیازمند تعمیرات جدی، جهت حفظ وارتقا خود با هدف معرفی این مجموعه به ایرانیان و جهان می باشد.
-۲ مجموعه بازار اراک با ویژگی هایی که همگان در مورد آن اتفاق نظر دارند,میتواند با ثبت جهانی به عنوان نماد فرهنگی وملی شهر تاثیرات فراوانی در بهبود وضعیت مردمان این دیار داشته باشد.
-۳ سالهاست که پشت بام بازار به خاطر رعایت نکردن موارد فنی و سنتی در اندود کاهگل که با بودجه دولتی انجام می شود، دچار مشکل شده است.
-۴ پس از مرمت و کف سازی بازار بیشتر مسیر شمالی,جنوبی با کاهش ارتفاع مواجه شده که این خود از نظر تهویه هوا ونور دهی و کوتاه شدن سقف مغازه ها دشواریهایی را بوجود آورده است.
-۵ با وجود کانال های تعبیه شده در طرفین بازار، وجود سیم های برق و تلفن بدون نظمی خاص چهره ای زشت و ناهنجار درست کرده است.
-۶ حفر چاه در چهارسوق بازار که خود از گذشته دارای شبکه فاضلاب بوده، امری است مبهم که امکان نشست ستون های اصلی وآسیب وارد شدن به طاق زیبا ودو پوش چهار سوق،باسیزده نوع آجر کاری هندسی را محتمل میکند.
-۷ کسبه بازار اراک از خدمات،پیگیری واقدامات مرمتی سازمان میراث فرهنگی وگردشگری کمال تشکر و قدردانی را دارد، لذا با توجه به سفر اخیر ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر روحانی به کلانشهر اراک و تخصیص بودجه، جهت حفظ، احیا ومرمت بازار بزرگ تاریخی این توقع را از مسوولین امر دارد که هر چه سریعتر نسبت به تحقیق، پیگیری و اجرا این امر مهم مبادرت ورزند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.