خانه » پیشنهاد سردبیر » این هفته به نام توست/درباره پویش هفته ملی «سلامت بانوان ایران» در گفتگو با «معصومه محمودی» کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت استان

این هفته به نام توست/درباره پویش هفته ملی «سلامت بانوان ایران» در گفتگو با «معصومه محمودی» کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت استان

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷  شماره ۹۵۶

***

وقایع استان

زهرا زاهدی
***
پویش هفته ملی «سلامت بانوان ایران» همه ساله در روزهای پایانی مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروه‌های مختلف جامعه در خصوص اولویت‌های سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می‌شود. زنان محور سلامت خانواده محسوب می شوند و علاوه بر مدیریت سلامت اعضاء خانواده، الگوی اصلی آموزش و ترویج شیوه زندگی سالم به نسل بعدی می باشند پیشرفت جامعه در گرو سلامت خانواده‌ها و سلامت خانواده‌ها وابسته به سلامت زنان است .درک این مسأله که این عبارات تا چه حد درست و صادقند، کار سختی نیست. کافی است چشمانتان را ببندید و جامعه‌ای را تصور کنید که نیمی از جمعیت آن ناتوان و آسیب پذیر است. کودکان، ضعف را از مادرانشان به ارث برده‌اند. معلولیت در خانواده‌ها چیز کمیابی نیست و لااقل نیمی از نیروی اقتصادی جامعه از گردونه فعالیت خارج شده‌اند، یا در حد و اندازه‌های خود نیستند.
بطور معمول مدیریت و برنامه ریزی سلامت خانواده از واکسیناسیون کودکان گرفته تا تغذیه نوجوانان و کاستن از استرسهای بزرگترها و ارائه خدمات به سالمندان را زنان خانواده به عهده دارند .همچنین سلامت تغذیه از مزرعه تا تعیین نوع و تنوع سفره غذایی خانواده نیز معمولا عرصه تصمیم گیری بانوان است.
مشکلات جسمی و روانی زنان می تواند تاثیر مستقیمی بر سلامت همه اعضای خانواده داشته باشد بطوری که آثار نامطلوب بیماری و مرگ و میر مادر بر سلامت اعضای خانواده غیر قابل چشم پوشی است. بررسی ها نشان داده است که نرخ مرگ و میرکودکانی که مادر را از دست داده اند، افزایش قابل توجهی داشته است.
افزایش موارد کار و کاهش تحصیل در فرزندان مادر از دست داده نیز از سایر آثار نا مطلوب است. مرگ مادر نه فقط به دلایل مرتبط با حاملگی و زایمان بلکه به دلایل دیگر نیز به همان اندازه برای خانواده فاجعه آمیز و درتمامی ابعاد دردناک و جبران ناپذیر است.
چنانچه اکثر بیماریهای مزمن زنان به موقع شناسایی و بدرستی کنترل شوند میزان آسیب زایی آنها به صورت محسوسی کاهش می یابد تامین نیازهای سلامتی زنان از اولویت های سیستم هـای بهداشتی می باشد. منظور از سلامت زنان دستیابی آنان به بالاترین سطح سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است که رسیدن به این امر خود نیازمند دسترسی به اطلاعات، مراقبتها و خدمات بهداشتی درمانی کیفی و متناسب با دوره های مختلف زندگی آنان است.
بر اساس یافته‌های طرح‌های تحقیقاتی، سرطان سینه مهم‌ترین سرطان شایع بین زنان است.در مجموع از مهم‌ترین علل افزایش شیوع سرطان شامل مواردی چون سبک زندگی ناسالم، کاهش فعالیت بدنی، چاقی، افزایش مصرف چربی، نمک، شیرینی و فست‌فودها و… است که می‌طلبد زنان به سلامت خود بیش از پیش اهمیت دهند.
بی تردید یکی از مهم ترین عوامل پیشگیری کننده از همه اولویت های فوق، شیوه زندگی سالم و مطلوب است که متاسفانه در زنان ایران، به ویژه در خصوص فعالیت جسمانی و تغذیه سالم و صحیح، مشکلات مهمی وجود دارد. آمار چاقی و عدم تحرک جسمانی در زنان بسیار بالا است. بنابراین اتخاذ شیوه سالم زندگی برای زنان ایرانی یک امر مهم در تامین، حفظ و ارتقای سلامت آنها است و محور برنامه های روز ملی سلامت زنان نیز همین امر است. بنابراین در این روز ملی به همه زنان میهن اسلامی توصیه می کنیم که برای زندگی خود برنامه ریزی صحیحی داشته باشند و تغذیه سالم و فعالیت جسمانی کافی روزانه را در آن بگنجانند تا از آثار مطلوب آن بر سلامت خود بهره مند شوند. البته نبایدو نمی توان از آثار و عواقب آسیب های اجتماعی زنان و سلامت اجتماعی آنان چشم پوشی کرد.
باید در ایران همه دست به دست هم بدهند تــا ریشه های خشونت، مزاحمت، بحران های ازدواج و طلاق، فرار از خانه، بزه های اجتماعی و… از زندگی اجتماعی زنان رخت بر بندد و همه مردم، چه زن و چه مرد، از منافع آن بهره مند شوند.
معصومه محمودی کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت وگو باخبرنگار وقایع استان در این باره گفت: پویش سلامت بانوان در هفته آخر مهرماه برگزار می شود که هدف از برگزاری این هفته حساس سازی عموم مردم نسبت به اهمیت و ثاتیر زنان و سلامت جامعه به عنوان نیمی از جمعیت جامعه هستند برگزار می شود.
وی ادامه داد: توجه و حمایت از جامعه زنان تقویت نهاد خانواده می تواند عامل موثر و موفقیت برنامه های پیشرفت کشور در همه عرصه ها شود .
محمودی اظهار کرد: شعار اصلی هفته ملی سلامت بانوان ایران در سال ۱۳۹۷«حرکت، برای سلامت زنان » است، با توجه به اهمیت و شیوع کم تحرکی در جامعه زنان کشور و تاثیر آن بر کلیه ابعاد سلامت، موضوع فعالیت فیزیکی را به عنوان محور اصلی پویش فوق انتخاب کرده است که مهمترین عامل مرگ و میر در زنان و مردان سکته های قلبی است که عامل به وجود آمدن این بیماری چاقی ، فشار خون و کم تحرکی می باشد. و این هفته به عنوان اطلاع رسانی در نظر گرفته شده است.
وی بیان داشت: عناوین و محورهای اطلاع رسانی و آموزش در روزهای هفته ملی سلامت بانوان ایران امسال به شرح زیر است:
سه شنبه ۲۴ مهر: فعالیت جسمانی زنان، در هر زمان و هر مکان
چهارشنبه ۲۵ مهر: قلیان پدیده ای تلخ و زیان باردرزندگی زنان
پنجشنبه ۲۶ مهر: زنان مدیران تغذیه خانواده از مزرعه تا سفره
جمعه ۲۷ مهر: استفاده بهینه از شبکه های اجتماعی و استفاده از مزایا وکاهش آسیب های آن
شنبه ۲۸ مهر: سرطان های زنان قابل پیشگیری و درمان
یکشنبه ۲۹ مهر: تامین حقوق سلامت زنان، ضامن سلامت و استحکام خانواده
دوشنبه ۳۰ مهر: پیشگیری از رفتارهای پرخطر و عفونت های آمیزشی که در نظر گرفته شده است.
کارشناس بهداشت خانواده مرکز بهداشت استان مرکزی در ادامه بیان کرد: دوگروه مخاطب اصلی برای موضوع پیام هفته سلامت بانوان امسال در نظر گرفته شده اند که شامل مدیران سلامت و سایر حوزه ها در سراسر کشور برای برنامه ریزی اقداماتی در جهت بهبود شیوه زندگی زنان بویژه فعالیت بدنی آنان در محیط زندگی، کار، تحصیل و تغذیه سالم آنان و سپس جامعه زنان کشور با تاکید بر نقش تحرک و فعالیت بدنی در سلامت آنان است.
وی در خصوص فعالیت های این هفته افزود: راهپیمایی، مسابقات ورزشی، جلسات سخنرانی در مجامع عمومی ادارات مدارس، دانشگاه ها و توزیع پوستر، تراکت و تبلیغ در مورد مناسبت هفته ملی سلامت بانوان در ادارات و سازمان ها، برگزار مسابقات نقاشی و ورزشی با موضوعات مرتبط با هفته ملی سلامت بانوان طبق برنامه های روزهای هفته و درج مقاله دررسانه های محلی را می توان یادآور شد.
محمودی خاطر نشان ساخت: با هماهنگی استانداری مرکزی برای کلیه ادارات پویش هفته ملی سلامت بانوان در نظر گرفته شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.