خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگوی «وقایع استان» با «ایمان نظری» مسئول پایگاه اورژانس هوایی استان و پرسنل این پایگاه /فرشته آهنین

گفتگوی «وقایع استان» با «ایمان نظری» مسئول پایگاه اورژانس هوایی استان و پرسنل این پایگاه /فرشته آهنین

پنجشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۷  شماره ۹۵۶

*** ساخت و تجهیز پایگاه اورژانس هوایی استان نیازمند حمایت خیرین استان است

***

وقایع استان

مهدیه مهدوی

***

سالانه درکشورشاهد بیش از ۳۵ هزار مرگ و میر ناشی از حوادث هستیم که نیمی از این تلفات ناشی از حوادث جاده ای است. مهم‌ترین روش کاستن از این تلفات و خسارات، پیشگیری از وقوع آن‌ها از طریق افزایش ایمنی است که این امر مشتمل بر سه رکن اساسی می‌باشد.
نخست، استانداردسازی و مهندسی صحیح راه‌ها، ساختمان‌ها و مناطق پرخطر به گونه‌ای که در هنگام بروز حادثه یا خطای رانندگی، کمترین تاوان را برای مردم داشته باشند، دوم، فرهنگ‌سازی و آموزش رفتار متضمن ایمنی است. بنابراین مردم فعالانه به استقبال حادثه نخواهند رفت، سوم، قانون‌گذاری و حصول اطمینان از عدم بروز رفتارهایی است که شخصِ بی‌احتیاط و سایرین را به مخاطره می‌افکند.
با وجود این، حادثه همچنان به وقوع می‌پیوندد و پس از وقوع آن، می‌بایست چاره‌ای اندیشید و به کمک آسیب‌دیدگان شتافت. مرکز فوریت های پزشکی یا همان اورژانس ۱۱۵ این وظیفه خطیر را در کاهش خسارت به افرادی که در معرض حادثه یا بیماری قرار گرفته‌اند بر عهده دارد. بر اساس آﻳﯿﻦ ﻧﺎﻣﻪ ﺳﺎﻣﺎﻧﺪهی ﭘﻮﺷﺶ ﻓﺮاﮔﯿﺮ ﺧﺪﻣﺎت ﻓﻮریتهای ﭘﺰﺷﻜﻲ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎﻧﻲ ﻛﺸﻮر، زمان رسیدن بر بالین بیمار توسط کارشناسان و تکنسین های اورژانس ۱۱۵ ‌در شهرها کمتر از ۸ دقیقه و در جاده ها کمتر از ۱۵ دقیقه باشد.
ایران از لحاظ بلایای طبیعی جزء ده کشور بلاخیز دنیا و ششمین کشور در آسیاست. حوادث و تلفات ناشی از این بلایا در پهنه گسترده اقلیم ایران پراکنده است که از لحاظ وسعت نوزدهمین کشور بزرگ دنیا و ششمین کشور بزرگ آسیا و از متنوع‌ترین کشورهای دنیا از لحاظ جغرافیای طبیعی است.
در چنین شرایطی، رسیدن بر بالین بیمار یا مجروح در زمان های استاندارد، نیازمند امکانات و زیرساخت گسترده و وسایل نقلیه متنوع و سازگار با انواع شرایط جغرافیایی است. خوشبختانه در کشور ما درصد قابل توجهی از مساحت کشور تحت پوشش اورژانس ۱۱۵ با استاندارد مورد انتظار قرار گرفته است، لیکن در مناطقی همچنان این خدمات قابل توسعه است. به ویژه در راه‌های فرعی و مناطق کوهستانی و صعب العبور، که تنها وسیله‌ای که به شکل بسیار موثری این خلا را پوشش خواهد داد، بالگرد است.
 فرآیند عملیات اورژانس هوایی
دیسپچ* اورژانس۱۱۵، به شیوه‌های مختلفی از جمله تماس‌های مردمی، مراجعه حضوری به پایگاه ها و ارتباط مستقیم با سایر ارگان‌ها همچون پلیس و آتش‌نشانی و… از حوادث و اعلام نیاز بیماران نیازمند خدمات فوریت‌های پزشکی اطلاع می‌یابد.
اپراتور دیسپچ ضمن تعیین نزدیکترین پایگاه به محل بروز حادثه در مورد نوع وسیله نقلیه بیمار با توجه به استانداردهای تعریف شده بـرای هــر وسیله تصمیم گیری می کند و از میان آمبولانس، موتورلانس و بالگرد اورژانس یکی را انتخاب کرده و آدرس و نوع ماموریت را به پایگاه مورد نظر اطلاع می دهد.
در این مرحله چنانچه حادثه اطلاع داده شده، منطبق با یکی از موارد اندیکاسیون اعزام اورژانس هوایی باشد، سوپروایزر دیسپچ اورژانس ۱۱۵ موضوع را به مرکز عملیات بحران یا EOC اطلاع داده و مسئول EOC پس از بررسی موضوع و در صورت لزوم درخواست اعزام بالگرد اورژانس هوایی را صادر و به انجام هماهنگی های لازم جهت پرواز بالگرد می پردازد.
پس از دریافت ماموریت توسط پرسنل پایگاه اورژانس هوایی، در کمتر از ۳ دقیقه تیم پزشکی و پروازی که همواره در شیفت کاری خود در حالت آماده‌باش قرار دادند، در آسمان اوج گرفته و به سمت نقطه جغرافیایی اعلام شده حادثه پرواز می‌کنند.
۷ شهریور مـاه سال جاری به مناسبت هفته دولت با پیگیری های مجدانه ریاست محترم دانشگاه علوم پزشکی و مسئول مرکز فوریت های پزشکی و مسئولان استانی سی و ششمین پایگاه اورژانس هوایی کشور با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار مرکزی و رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در اراک افتتاح شد.
به بهانه آشنایی شما عزیزان با مقوله اورژانس هوایی به محل این پایگاه رفتیم و با آقای ایمان نظری مسئول پایگاه اورژانس هوایی استان و پرسنل این پــایگاه مصاحبه ای داشتیم که مشروح این مصاحبه در ادامه از حضورتان خواهد گذشت.

***

ایمان نظری مسئول پایگاه اوژانس هوایی استان در گفت وگو با خبرنگار وقایع استان اظهار کرد: ساختار اورژانس هوایی این چنین است کار امداد رسانی به مصدومین استان را در هر نقطه جغرافیایی که بالگرد توان حضور در آن داشته باشد را در کمترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت انجام دهد. بالگرد اورژانس هوایی استان از نوع Bell-214 بوده که جزء بالگردهای بسیار پر قدرت بوده و ظرفیت حمل پنج بیمار را در ماموریت های محوله دارد.
وی ادامه داد: اولین ماموریت این پایگاه در شهرستان تفرش و جهت انتقال یک آقای حدود ۶۰ ساله که براثر سقوط از ارتفاع مشکوک به خون ریزی داخلی بود انجام شد که ایشان به بیمارستان ولیعصر(عج) اراک انتقال داده شدند. هدف و رسالت اورژانس هوایی این است که زمان را کاهش دهیم و بر بالین بیمار برسیم و بیمار را در کمترین زمان به بیمارستان انتقال بدهیم. دومین ماموریت ما در شهرستان فرمهین و یک آقای ۸۷ ساله دچار ایست قلبی تنفسی بود که بیمار را احیا کرده بودند و بیمار می بایست به مرکز درمانی مجهزتر انتقال پیدا می کرد و این بیمار را در شرایط بد جوی و در حالی که آسمان کاملا ابری بود با مهارت جناب سرهنگ خلبان سوری و سایر تیم پروازی در کمتراز ۸ دقیقه زمان از بیمارستان فراهان به بیمارستان امیر المومنین (ع) انتقال دادیم که زمانی بسیار مطلوب و رضایت بخش است.
نظری بیان کرد: دو نوع ماموریت برای اورژانس هوایی تعریف شده است که یک ماموریت اولیه و نوع دوم ماموریت ثانویه نام دارد . ماموریت اولیه به این صورت است که یک تصادف یا حادثه ای اتفاق می افتد که با حضور عوامل اورژانس در صحنه و مشاهده اندیکاسیون اعزام بالگرد به دیسپچ اطلاع داده می شود و در صورت تایید بالگرد به محل بروز حادثه اعزام می شود.
ماموریت ثانویه یعنی اعزام بین مراکز درمانی که یک بیمار به مرکز درمانی رسیده ولی آن مرکز امکانات یا تخصص لازم را برای درمان کامل بیمار ندارد و پس از انجام اقدامات اولیه برای بیمار مجبور به اعزام وی به بیمارستان دیگر می شویم که اورژانس هوایی در هر نقطه از استان این ماموریت را انجام می دهد.
نظری در ادامه افزود: با وجود اینکه این بالگرد طی پیگیری ها و تلاش وافر عزیزان مسئول به استان مرکزی اختصاص پیدا کرده است و نگهداری و پرواز آن هزینه بسیار بالایی دارد و پرواز آن نیازمند هماهنگی ها با کلیه ارگانهای مسئول می باشد و حاصل تلاش مجموعه پرسنل اورژانس ۱۱۵ در چندین واحد می باشد ولی همین که بتواند جان یک یا چند مریض را نجات دهد برای اورژانس هوایی بسیار خوشحال کننده است.
وی افزود: در هر ماموریت اورژانس هوایی یک خلبان ،یک کمک خلبان ، یک مهندس پرواز به عنوان تیم پروازی و دو کارشناس اورژانس هوایی به عنوان تیم پزشکی به محل حادثه اعزام می شوند.
وی اظهار داشت : اورژانس هوایی استان مرکزی با توجه به اینکه در آغاز راه است دارای مشکلاتی است که مهمترین آن ساخت پایگاه و آشیانه بالگرد در کنار پد احداث شده مجاور بیمارستان امیرالمومنین (ع) است که این پد با تلاش مسئولین دانشگاه علوم پزشکی ساخته شده و قرار است طبق صحبت های گفته شده پایگاه اورژانس هوایی در آنجا مستقر شود که اگر این امر انجام بگیرد بخش عظیمی از مشکلات اورژانس هوایی حل خواهد شد که این مهم نیاز به مشارکت بیش از پیش مسئولین استانی و مردم خیر جهت ساخت پایگاه و آشیانه اورژانس هوایی را دارد.
نظری افزود: نیاز به احداث پد فرود بالگرد در کنار بیمارستان ولیعصر (عج) با توجه به لود بالای بیماران اعزام شده به این بیمارستان یکی از نیازهای بسیار مهم مردم استان می باشد.
وی در ادامه بیان داشت : در سراسر استان و با حضور تیم پروازی متخصص بازدید هایی صورت گرفته و یک سری مکان ها برای فرود و اوج گیری بالگرد اورژانس مشخص شده است.
مسئول اوژانس هوایی استان مرکزی اظهار کرد: اغلب مسیرهای جاده ای استان مرکزی پرترافیک هستند که این مهم لزوم تقویت زیرساخت ها و امکانات خدمات امداد و نجات را در این خطه دوچندان کرده است. مثلا در منطقه ای که پالایشگاه و پتروشیمی و نیروگاه حرارتی قرار دارند علاوه بر تقویت پایگاه های اورژانس زمینی حتما نیاز به تاسیس پد جهت امداد رسانی به بیماران و مصدومین وجود دارد.
کارشناس اورژانس هوایی مهدی میرزا خانی در ادامه مصاحبه برای ما راجع به تلخی ها و شیرینی های امداد در آسمان گفت: جهت شروع بکار در اورژانس هوایی با توجه به حساسیت و اهمیت این شغل و پس از طی دوره های آموزشی خاص در حدود سه ماه است بعنوان کارشناس اورژانس هوایی مشغول به خدمت هستم.
وی بیان کرد: با وجود سختی ها و استرس های که در این کار وجود دارد حس کمک به همنوع باعث می شود که احساس رضایتی به ما دست بدهد و پس از انجام هر ماموریت و کاستن از آلام و درد و رنج بیماران و مصدومین به واسطه انتقال اصولی و سریع و با کیفیت این عزیزان از سختی های کار کاسته شود .
کارشناس اورژانس هوایی استان خاطر نشان کرد: در امداد هوایی بدلیل ماهیت این شغل بیمارانی که دارای شرایط حاد و پرخطر می باشند از طلوع تا غروب آفتاب توسط بالگرد اورژانس منتقل می شوند که این امر نیازمند تلاش مضاعف من و همکارانم جهت انتقال بیماران و مصدومین دارد.
وی در ادامه عنوان کرد شعار ما در اورژانس ۱۱۵ این جمله است: «افتخار ما این است که در شرایط سخت کنارتان هستیم» و ما هم این افتخار را بعنوان کارشناس اورژانس جهت خدمت در شرایط سخت و پرخطر اورژانس هوایی و در بالگرد داریم.
میزراخانی در پایان ضمن تشکر از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی و خصوصا مسئولین مرکز فوریت های پزشکی و حوادث دانشگاه خاطرنشان کرد: وجود بالگرد اورژانس مجهز به تجهیزات پزشکی روز دنیا و همچنین ساخت پد مجاور بیمارستان امیرالمومنین (ع) که پدی بسیار خوب و استاندارد می باشد از جمله فعالیت های انجام شده است که این مسیر با تکمیل پایگاه مجاور پد و ساخت آشیانه بالگرد حتمـا می تواند پایگاه اورژانس هوایی استان را بعنوان یکی از بهترین پایگاه های اورژانس هوایی سطح کشور مطرح سازد.

* دیسپچ به مراحل اعزام یک پرواز گفته میشود که با رعایت دقیق مقررات و قوانین ایمنی ، موازین حقوقی هواپیمایی کشوری و قوانین عملیاتی پروازی همراه باشد
** تشکر ویژه از همکاری صمیمانه معاون محترم فنی و عملیات اورژانس ۱۱۵ استان مرکزی در جهت تهیه این گزارش

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.