خانه » جدیدترین » ایجاد نشاط و امنیت لازمه اماکن تردد عابرین/گذری زیرکانه بر تاریخ اراک

ایجاد نشاط و امنیت لازمه اماکن تردد عابرین/گذری زیرکانه بر تاریخ اراک

شنبه ۵ دی ۱۳۹۴     شماره ۳۲۱

گروه فرهنگی- سحری یاری:
خیابان های شلوغ، عابرین پیاده، صدای بوق ماشین ها و… یکی از تبعات بزرگ شدن شهرهاست، در میان این همهمه چیزی که دغدغه است ایجاد امنیت جسمی و روحی چه برای افراد پیاده و چه سواره است. با افزایش تردد وسایل نقلیه، عابرین پیاده در معرض خطرهای بیشتری قرار می گیرند، بنابراین می بایست در حد امکان مورد حمایت قرار گیرند و در واقع ایجاد تسهیلاتی چون تقاطع غیرهم سطح می تواند کاربردهای زیادی برای ایمنی عابرین پیاده داشته باشد، ایجاد معابر برای عابرین پیاده یکی از نکات مهم در طراحی شهری است که باید مورد توجه باشد، اماکنی که هر روز افراد زیادی با آن مواجه هستند و برای همین ایجاد امنیت روحی و جسمی در این اماکن از اهمیت ویژه ای برخوردار است. یکی از این مسائل ایجاد آراستگی در چنین فضاهایی برای ایجاد امنیت خاطر است؛ اما به نظر می رسد عابرین پیاده کمتر علاقه ای به عبور از زیرگذرها بعنوان معبری امن دارند، معمولا زیرگذرها به دلیل اینکه فضاهای بی دفاع هستند مورد هجوم انواع آسیب های اجتماعی قرار می گیرند و به مرور زمان به عنوان مکان هایی نا امن در شهر شناخته می شوند. این دلیل و از طرفی ملزم نکردن عابرین به عبوراز گذرگاه های مجاز و ایجاد خطر جانی برای خود اهمیت ایجاد فضاهایی مناسب برای تردد را بیشتر می کند، فضاهایی که موجب ترغیب و تشویق شهروندان برای عبور از آن ها شود.
زیرگذرها بعنوان یکی تقاطع های غیر همسطح بخشی از سیمای شهر محسوب می شوند بنابراین نیازمند طراحی و نگاه کارشناسانه است تا عابران در این فضا با آرامش بیشتری قدم بزنند و علائم استرس و تعجیل، کمتر در چهره آنان مشاهده شود. زیرگذرهایی و روگذرهایی که می توانند علاوه بر ایجاد امنیت جانی لحظات آرام و خوشانیدی را نیز برای عابرین ایجاد کنند.
چند ماهی است که زیرگذری در خیابان شهید شیرودی اراک یکی از پرترددترین خیابان های احداث شده است، در این خیابان به دلیل مرکزیت بیشتر ساختمان های پزشکی و خدماتی مرتبط هر روزه با حضور عابرین پیاده بسیاری مواجه هستیم که گاه برای خرید یک دارو مجبورند عرض این خیابان شلوغ و پر خطر را رد کنند؛ ولی احداث این زیرگذر تا حدودی این دغدغه را رفع کرده است. زیر گذر صنایع دستی اولین زیرگذر شهر اراک است و به نظر می رسد در طراحی آن کنار ایجاد امنیت برای عابران، سعی شده است تا محیطی آرام نیز ایجاد شود. این زیرگذر فرصتی است تا عابران پیاده برای چند لحظه از هیاهوی خیابانی شلوغ رها شوند. یکی از مسائلی که در این زیرگذر جلوه نمایی زیادی دارد و ناخواسته توجه هر رهگذری را جلب می کند، نمایشگاه دائمی عکسی مربوط به عکس های تاریخی اراک است. فرصتی کوچک برای مرور خاطراتی بر روی دیواره های این زیرگذر، در دو طرف دیواره های این مکان عکس هایی از سال های ۱۲۵۵ تا ۱۳۲۰، مربوط به بناهای قدیمی شهر اراک و آداب و رسوم مردم این شهر، دیده می شود و شاید یک بازدید خود بخودی و ناگهانی برای هر عابری باشد. از آنجاییکه مردم به دلایل دغدغه های روزمره کمتر فرصتی برای مرور آثار هنری دارند و شاید یا هرگز برای بازدید از گالری یا نمایشگاهی نروند این مجال کوتاه را در یک پیاده روی چند دقیقه بدست خواهند آورد. بهانه ای برای مرور سبک زندگی تاریخ و فرهنگ شهر اراک.
گذشته از آن همچنین یک فروشگاه صنایع دستی در این مکان دایر است، که در آن آثار قلم زنی، ویترای و صنایع چوبی برای عرضه به نمایش گذاشته شده است. مسئول این فروشگاه گفت: استقبال مردم از این فروشگاه خوب بوده است در واقع جانمایی آن درست به نظر می رسد، بسیاری از مردم آنقدر درگیر هستند که گاه از دیدن زیبایی های اطراف و هنرهای موجود غافل می شوند.
نصری ادامه داد: چون تردد در این مکان زیاد است ارتباط خوبی با عابرین برقرار شده است و پیش آمده است که عابری بگوید من مدت ها بود می خواستم این ظرف یا این کار را بخرم ولی فرصت نداشتم چه خوب که اینجا دیدم.
وی ادامه داد: باید هنر را در معرض دید عموم قرار داد، هنرمندان خودشان باید مروج کار خود باشند و قطعا حضور در چنین اماکنی که پرتردد است به معرفی و ارائه آثار آن ها کمک خواهد کرد.
نصری ادامه داد: راه اندازی چنین زیرگذرهایی ایده خوبی است؛ ولی به نظر باید به مرور در فرهنگ استفاده از چنین معابری تلاش کرد. چون هنوز خیلی ها از خیابان عبور می کنند.
قطعا برای رونق چنین معابری می توان از ایده های دیگری نیز استفاده کرد برکزاری نمایشگاه های چند روزه از آثار هنرمندان در کنار نمایشگاه دائمی باعث معرفی بیشتر این زیرگذر و از طرفی فرهنگ استفاده از آنچه امنیت بیشتری دارد می شود.
به نظر می رسد این بار سازمان زیبا سازی حرکت مفیدی در راستای تردد عابرین ایجاد کرده است از آنجاییکه معمولا زیرگذرها محل بی دفاع هستند برای ایجاد امنیت و تشویق عابرین به استفاده از این زیرگذر تمهیداتی اندیشیده شده از جمله اینکه این زیرگذر در ساعات شب بسته است و هیچ فضای امنی برای حضور بزه و افراد پرخطر نیست.
از پله های زیرگذر که بالا می آیم دوباره صدای چرخ های ماشین روی آسفالت سیاه خیابان را می شنوم برای چند دقیقه ای جایی بودم که مرا یاد باغ های سبز همین خیابان می انداخت یاد آدم ها و دغدغه های متفاوتشان، کاش یکی به پیرمردی که در حال عبور از خیابان است می گفت، چند پله پایین تر فرصتی برای یاد جوانی و رسیدن بدون استرس به این طرف خیابان وجود دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.