خانه » پیشنهاد سردبیر » به حاشیه راندن جوانان با ادغامات سازمانی/از اینجا مانده از آنجا رانده

به حاشیه راندن جوانان با ادغامات سازمانی/از اینجا مانده از آنجا رانده

شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴     شماره ۳۱۹

گروه اجتماعی- پروانه کاوسی
مرگ تدریجی یک نسل
تصمیم گیری در زندگی انسانها جایگاه ویژه ای دارد تا جایی که داستان تصمیم کبری از آن داستان‌هایی است که در دوران دبستان بر اهمیت تأخیر در تصمیم و پشیمانی از تصمیم اشتباه تاکید داشت و متن مشق های شب بود که گویی مدیران این روزها مشق های آن شب ها را به خوبی ننوشته اند و امروز وسوسه هایی که به ذهنشان گاه و بی گاه خطور می کند، می شود تصمیم های عجولانه، تصمیم گیری های خشک و خالی و در آخر کار دردسر و اعصاب خردی که به درد جرز دیوار هم نمی خورد.
یکی از این تصمیم های اشتباه و عجولانه که گویی بدون کارعلمی، کارشناسی و تخصصی شکل گرفت و در تاریخ ثبت شد ادغام سازمان متولی امور جوانان و سازمان تربیت بدنی وزارت ورزش و جوانان فعلی در دی ماه سال ۸۹ بود که با هدف کوچک‌سازی دولت انجام شد.
ادغامی که باعث پیشی گرفتن ورزش از مسائل و مباحث جوانان شد وسایه سنگین ورزش بر سر نوشت جوانان که آینده سازان کشور هستند، موجب شد تا جوانان به حاشیه رفته و رسیدگی به مسائل و مشکلات جوانان مغفول بماند.
جوانان قربانی ادغام در ورزش
با توجه به اینکه ورزش بخشی از مسائل جوانان است، نه همه مسایل آنان ادغام امور جوانان در ورزش و ایجاد وزارتخانه ورزش از سویی باعث غفلت از جوانان و مسایل و مشکلات آنان و توجه بیش از حد به ورزش شده و از سوی دیگر تقویت ورزشهای قهرمانی در این چند سال اخیرموجب شد، ورزشهای عمومی و سلامت جامعه تحت الشعاع قرار گیرد.
همچنین تمرکز اسمی بر روی وزارتخانه ورزش نیز موجب شده دیگر وزارتخانه ها هم از وظایفی که در حوزه جوانان دارند غفلت کنند و اشتغال جوانان که زیر نظر اداره کار می باشد به عنوان معضلی حل نشده همچنان روز به روز بر عمق آن افزوده شده و بر تعداد فارغ التحصیلان بیکار افزایش یابد وبسیاری دیگر از امور جوانان که در گذشته به طور بخشی بین وزارتخانه های مسکن، ارشاد، کار و آموزش و پرورش و .. توزیع شده بود امروز به فراموشی سپرده شود.
شاید در ابتدای ادغام سازمان ملی جوانان با تربیت بدنی، مزایایی چون افزایش بودجه ، کاهش ساختارهای زاید و پرهیز از دوباره کاری و صرفه جویی مطرح بود ولی اکنون معمایی چون به حاشیه رفتن امور جوانان و پر رنگ شدن بیش از حد ورزش، بی توجهی سایر وزارتخانه ها به امور جوانان، عدم توجه به امر ورزش در دیگر سنین و دچار سیاست شدن حوزه ورزش نمود بیشتری داشته و ضرورت تغییر رویکرد در حوزه جوانان مشهود است.
و اکنون بعد از گذشت حدود ۴ سال از ادغام این دو سازمان اکثر صاحبنظران و کارشناسان معتقدند این اقدام تصمیم نادرست و عجولانه بوده و جوانان رادر حاشیه قرار داده و برای خارج شدن از حاشیه و توجه بیشتر به موضوع مهم جوانان باید معاونت جوانان تبدیل به سازمان جوانان شود.
به هر حال تعیین تکلیف حوزه جوانان نیازمند تصمیم گیری قاطعانه است، چرا که در این تصمیم گیری های اشتباه تنها جوانان هستند که قربانی شده و باید تاوان تصمیم ها و برنامه های آزمون و خطای مسئولان را بپردازند و آنچه در این میان از بین می رود عمر نیروی جوانی است.
غفلت دولت تدبیر و امید به حوزه جوانان
در سومین سال فعالیت دولت تدبیر و امید، جوانان که سهم عمده ای از سبد رای دکتر روحانی را داشته اند و اکنون با انباشت مطالبات از دولت مواجه اند، چشم دوخته اند تا شاید دولت گره گشایی تدبیر بعد از رفع پرونده هسته ای گوشه چشمی به مسائل داخلی و بالاخص پیگیری مطالبات جدی جوانان کنند، چیزی که در سه سال گذشته مورد غفلت قرار گرفته است و با بی توجهی جوانان به حاشیه رانده شده و جوانان با استعدادهایی بالقوه و نیروهای پر نشاط و کارآفرین را به جوانان منزوی و کاربران اینترنت و علاقمندان فضای مجازی تبدیل کرده و به جای بهره بردن از استعداد این قشر توانمند در رده های مدیریتی در گوشه ای از خانه به سمت مدیریت گروه های مجازی بسنده شده است.
حذف مشاوران جوان از ساختار سازمانی استانداری‌ها
در آبان ماه سال ۹۲ نیز در بخشنامه ای از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور دولت یازدهم در راستای چابک‌سازی، متناسب‌سازی، انعطاف‌پذیری و منطقی کردن اندازه دولت، بخشنامه سال ۸۹ مبنی بر ایجاد مشاوران جوان در نهاد ریاست جمهوری و ایجاد پست مشاور جوان در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مستقل و استانداری ها لغو شد و مبحث مشاوران جوان دستگاه های که در دولت نهم و دهم بسیار جدی بودو شاید به نوعی ایجاد پلی برای ورود جوانان به سیستم اجرایی کشورمحسوب می شدند، با تصمیم حذف نادیده گرفته شدند در حالی که وجود گروه مشاوران جوان در کنار مسئولان برای حرکت در راستای بررسی و حل مشکلات حوزه جوانان می‌توانست بسیار مفید واقع شود.
بی مهری به جوانان در بودجه
سازمان جوانان که روزی خود اقتداری داشت و برنامه ها و مصوباتی چون تصویب سند ملی جوانان در چشم انداز ۲۰ ساله، تصویب اولویتهای برنامه ای تقویت هویت ملی جوانان، سند توسعه و ارتقای مشارکت جوانان را تدوین و تصویب کرده بود با طرح ادغام به یک دفتر ضعیف تقلیل پیدا کرده بود تادر بودجه سال جاری با حذف بخشی از ردیف بودجه‌ها و ادغام مسئولیت‌های معاونت ساماندهی امور جوانان با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه که بیشتر نگاهی ورزشی دارد، تیر خلاص به حوزه جوانان زده شد.
در بودجه سال ۹۴ برنامه‌های «حمایت از تشکل‌ها و مشارکت‌های اجتماعی جوانان»، «ارتقای فرهنگ و هویت دینی و ملی جوانان»، «اوقات فراغت جوانان» و «ساماندهی ازدواج جوانان» از برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان حذف و تنها به شکل یک فعالیت در لایحه بودجه دیده شده که این امر یکی از کم‌توجهی‌ها نادیده‌گرفتن جوانان در بودجه و بی مهری به قشری که تاثیرگذارترین گروه‌های اجتماعی و زمینه‌ساز و پاسخگوی تغییرات اجتماعی هستند، می باشد.
جای خالی جوانان در مدیریت ارشد
اگر چه اخیرا بر اساس شواهد، انگار اعتقادی به مدیریت جوانان در استان وجود ندارد و جوانان با داشتن تخصص لازم، بین مدیران میانی و معاونان استاندار و مشاوران فرماندار در استان دیده نمی‌شوند ولی باید توجه داشت که نیروی انسانی یکی از با ارزش‌ترین سرمایه‌های ما به حساب می‌آید و نسل جوان به‌عنوان بخشی از این سرمایه اجتماعی به دلیل قدرت، توانایی، ریسک پذیری و… مسئولان را به بهره‌گیری از این نیرو متقاعدمی‌کند تا برای نوآوری، تحرک و خلاقیت از نیروی جوان استفاده کنند.
تجربه حضور مدیران جوان نشان داده است که آنان نشاط و شور را برای مجموعه تحت مدیریتشان به ارمغان می‌آورند. جوانان به دلیل این‌که ریسک پذیری بالایی دارند، دست به تغییر و تحولات بزرگی در حوزه مدیریتی خود می‌زنند و می‌توانند نگاه‌ها و تفکرات نو را نهادینه کنند، البته همان اندازه که باید برای نیروی جوان فضای کار تعریف شود، باید شئون و حرمت نیروهای باتجربه نیز حفظ شود و امید میرود که مسئولین ارشد و مدیران استانی در برنامه ریزی های خود توجه ویژه به جوانان و بهره گیری از توانایی جوان را در دستور کار قرار دهند.
اشتغال عمده مشکل جوانان است
استان مرکزی یک و ۸۳ صدم درصد جمعیت جوان کشور را در خود دارد و بر اساس مطالعات انجام شده بیکاری، نبود فرصت ازدواج و اعتیاد سه چالش مهم در این حوزه جوانان است که مسوولان امر باید با ایجاد بسترها و زمینه های لازم در راستای رفع دغدغه جوانان در این زمینه ها اقدام کنند.
بر اساس نتایج سرشماری سال ۹۰ جمعیت جوان استان (سن ۱۵ تا ۲۹ سال) ۴۳۳ هزار و ۵۵۱ نفر است که نرخ بیکاری استان مرکزی ۱۱ و ۹ صدم درصد است که نسبت به میانگین نرخ بیکاری کشور بهتر است اما در این آمار نرخ بیکاری جوانان ۲۲ درصد می باشد که سهم بیکاری دختران جوان ۳۹ و ۹ صدم درصد و پسران جوان ۱۹ درصد است.و نرخ بیکاری استان مرکزی برای جوانان شهری ۲۶ درصد و برای جوانان روستایی ۱۱ و ۹ صدم درصد است و به نظر می رسد پایین بودن نرخ بیکاری جوانان روستایی ناشی از نوعی بیکاری پنهان باشد.
بی صدایی در معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش استان
جوانان دارای توانمندی و ظرفیت و استعدادهای بالقوه ای هستند لذا باید ساختاری در وزارت ورزش و جوانان شکل می گرفت که از این پتانسیل درهمه زمینه ها استفاده می شد اما به دلیلی اینکه اغلب متولیان در حوزه جوانان بی تخصص بوده و نگاهشان به ورزش بوده است، برنامه هایی که برای حوزه جوانان پیش بینی و طرح ریزی شده است اغلب به‌دلیل نداشتن تخصص کافی و برگزاری یکسری جشنواره‌های ضعیف و بی‌حاصل موجب شدند تا صدایی از این معاونت بلند نشود و عملکرد آن چندان نمودی نداشته باشد و مشکلات جوانان استان سراسر افتخار مرکزی نیز در اداره کل ورزش گم شود و برنامه های این حوزه در توزیع چند پوستر و اهدای جایزه وبرگزاری چند کلاس آموزشی و مهارتی با جامعه مخاطب اندک محدود شود، که ضربه این محدودیت و نبود نگاه تخصصی و یا خرج نشدن بودجه جوانان برای جوانان را، خود جوانان می خورند.
حوزه جوانان نیازمند تصمیم قاطع
اگر چه ساختار دو حوزه ورزش و جوانان باید تغییر کرده و با رویکرد نو و سیاستگذاری دقیق شکل بگیرد اما دولت می‌تواند با همین ساختار موجود به‌صورت بخشنامه‌های لازم الاجرا دستگاه‌های متولی را مکلف کند تا برنامه‌هایی را برای حل مشکلات جوانان تدوین و اجرا کنند.
و در واقع با توجه به اهمیت جایگاه ویژه جوانان در ساختن آینده کشور، مسوولان باید به این موضوع توجه داشته باشند که غفلت از مسایل جوانان ، موجب بی اعتمادی آنها به جامعه می شود.
دولت یازدهم اگر به جوانان اعتماد کند و ناامیدی را از جوانان بگیرد، قطعاً می تواند در پیشبرد اهدافش از نسل جوان کشور کمک بگیرد. در حال حاضر جوانان کشور بیش از هر چیز به اعتماد دولتمردان نسبت به خود احتیاج دارند و باید زمینه های ایجاد اعتماد به جوانان و سپردن مسوولیتهای بزرگ برای آنها فراهم شود.
چهار سال از زمان تشکیل وزارت ورزش و جوانان در دولت می گذرد و هنوز هم مشکلات جوانان در حوزه های مختلف آسیبهای اجتماعی، بیکاری، خرید مسکن، تشکیل خانواده و ازدواج به قوت خود باقی است.
و اکنون با توجه به اهمیت جایگاه جوانان ضرورت بازنگری در یک حرکت عجولانه و تدوین برنامه های دقیق با محوریت بررسی مشکلات جوانان و رفع آنان مشهود است که امید میرود با توجه به سهم جوانان در سبد انتخابات این مهم را در دستور کار قرار دهد تا انگیزه از دست رفته جوانان را باز گردانده و جوانان را از حاشیه ورزش به وسط میدان بیاورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.