خانه » جدیدترین » امواج طوفانی نردبان را با خود برد

امواج طوفانی نردبان را با خود برد

دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸  شماره ۱۱۲۳

اختلاف اعضای شورای شهر اراک باعث شده است تا خرید نردبان ۶۸ متری برای آتش نشانی در هاله ای از ابهام قرار بگیرد

امواج طوفانی نردبان را با خود برد

علی امیدی

صحن رسمی شورای شهر اراک این هفته شاهد به رخ کشیدن مهارت موج سواری اعضای شورای شهر بود. خرید نردبـان ۶۸ متـری مدت هاست که توسط شورای شهر و شهرداری دنبال می شود ولی مشخص نشد که چرا هیچگاه این نردبان خریداری نشده است تا اینکه در جلسه اخیر شورای شهر، طوفان محمدی یکی از اعضای شورا با اشاره به آتش سوزی طبقه سوم یکی از ساختمان های مخابرات در خیابان شریعتی اراک و نبود نردبان برای اطفا حریق در این آتش سوزی، بیان کرد: برای خرید این نردبان ۶۸ متری ۷ میلیارد تومان اعتبار در بودجه شهرداری و ۳ میلیارد تومان در بودجه سازمان آتش نشانی اعتبار در نظر گرفته شده بود، اما تاکنون این نیاز واقعی شهر اراک تامین نشده است.
وی تصریح کرد: در شرایطی که شهرداری اراک جواز برج های چند طبقه را صادر می کند، روا نیست که جان مردم را به خطر بیاندازیم. کوچکترین حق مردم بر گردن ما تامین امنیت است و باید این امنیت به واسطه خرید نردبان مناسب تامین شود و از بروز فجایعی همچون پلاسکو جلوگیری شود.
این سخنان محمدی با واکنش دیگر عضو شورای شهر روبرو شد. علیرضا مرادی با خطاب قرار دادن طوفان محمدی اظهار داشت: شورای شهر از روز اول تاکید داشت که نباید موج سواری صورت گیرد و نباید موضوعات را به نفع خود استفاده کرد. اتفاقا یکی از دلایل خریداری نشدن نردبان برای سازمان آتش نشانی شهرداری اراک شخص خانم محمدی و تعدادی از اعضای شورا هستند.
مرادی با بیان اینکه طرح خرید با شوراست، اما تهیه چه نوع باکس و یا خرید نردبان از شرکتی خاص در حیطه وظایف شورای شهر نیست، افزود: دخالت های بی مورد برخی از اعضای شورا باعث تعویق در خرید نردبان شده است و نباید در خصوص برخی موضوعات این چنین موج سواری صورت گیرد.
وی تصریح کرد: تشخیص اینکه نردبان چه ملزوماتی نیاز دارد به شورا ارتباطی ندارد، اما افراد فرعی و در سایه دخالت داشتند از طرفی شهرداری و سازمان آتش نشانی در سال گذشته حتی برای تخصیص ۷ میلیارد تومان هم دچار مشکل بود، شاید ۷ میلیارد تومان در بودجه شهرداری دیده شده بود، اما بودجه شهرداری به تحقق نرسید، پس در واقع امکان پرداخت این رقم وجود نداشت.
عضو شورای شهر اراک افزود: اگر شما دلتان برای مردم شهر اراک می سوزد، فرزندان این شهر که سالها در اراک زندگی کرده اند نیز بیشتر دلشان برای اراک می سوزد، اما دخالت های بی مورد و محقق نشدن بودجه باعث شد که نردبان خریداری نشود.
طوفان محمدی اما در واکنش به اظهارات علیرضا مرادی بیان کرد: من موج سوار نیستم و معلم هستم. برای خرید نردبان جلسات بسیاری برگزار شد. تنها ۲ شرکت نردبان مورد نیاز سازمان آتش نشانی اراک را ارائه می کردند و به دلیل اینکه خرید نردبان تنها برای شورا مهم است و تخصص لازم نیز در اختیار نبود، کارشناسان و مدیرعامل سازمان نیز یکی از این ۲ نوع نردبان یکی را با دلایل منطقی ارجح دانستند. من هر شخص را به خودش واگذار می کنم، مردم تشخیص می دهند که چه کسانی شفافیت دارند و چه کسی به دنبال موج سواری است.
البته مرادی به جزییات بیشتری اشاره نکرد ولی مشخص است که اختلافات اعضای شورای شهر باعث شده است که مهمترین مسائلی که باید توسط این شورا دنبال شود فدای جرو بحث ها و اختلاف نظرهای شخصی شده و در این بین این مردم هستند که باید تاوان این اختلافات را بدهند.
این اولین بار نیست که بحث و جدل اعضای شورای شهر مسائل مهم تر را به حاشیه می برد ولی باید پرسید که با گذشت نزدیک به دو سال از عمر شورای پنجم چه زمانی این جدل های بی حاصـل به پایان می رسد و حل مشکلات شهروندان اولویت اول اعضا خواهد شد. مرداد ماه سال گذشته بود که شورای اسلامی کلانشهر اراک با تصویب خرید یک دستگاه نردبان آتش نشانی ۶۸ متری با پایین ترین هزینه تمام شده موافقت کرد.
در آن زمان اعضای شورای شهر گفته بودند که نردبان آتش نشانی نیاز ضروری آتش نشانان است و این نردبان حتمـا بـاید خـریداری شود. این در حالــی بـود که آتش نشانی اراک فقط یک نردبان ۳۲ متری دارد که تا پنج طبقه حریق با کمک این نردبان اطفا می شود.
مسعود آقازیارتی رییس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اراک نیز بارها اعلام کرده بود سازمان آتش نشانی اراک توان تهیه نردبان ۶۸ متری را ندارد و برای دسترسی به ساختمان‌های بلند به دو نردبان ۶۸ متری نیاز است.
آقازیارتی مهرماه سال گذشته گفته بود: در صورت وقوع حریق نیاز به خودرونردبان ۶۸ متری هست که با نرخ ارز (آن زمان) قیمت آن به ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد و امیدواریم با حمایت و پیگیری شهرداری و شورای شهر اراک این خودرو سال آینده به ناوگان خودرویی آتش نشانی اراک اضافه شود.
با این وجود در زمانی که امکان خرید نردبان ۶۸ متری برای آتش نشانی فراهم نیست، وجـود ساختمان های بلند مرتبه و نا امین هر ساعت ترس را بر دل مردم می اندازد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اراک اخیرا عنوان کرد: برخی از مراکز تجاری بلند مرتبه و ناایمن اراک در مدت مذکور بیش از سه اخطار گرفته اند اما نتیجه ای نداشته و هنوز مشکلات پابرجاست.
آقازیارتی افزود: موضوع خطرآفرینی مراکز تجاری ناایمن و بلند مرتبه اراک در نامه های مجزا به شورای تامین استانداری مرکزی، فرمانداری، پدافند غیرعامل، دستگاه قضایی و سایر مراجع ذیربط اطلاع رسانی شده و قرار است که به صورت نمونه رفع اشکالات تاسیسات مرکز تجاری طلا در حوزه شبکه برق برطرف شود که کافی نیست.
وی اظهار داشت: برای مثال بازار تاریخی اراک به عنوان یکی از کانون های مهم اقتصادی این شهر و یکی از هسته های کسب و کار پرتردد با خطرات متعددی مواجه است که از جمله آن می توان به اشکالات در شبکه برق کشی و اتصالات ناایمن اشاره کرد و از سوی دیگر نیز سدمعبرهای متعدد و حجم تردد بالا در این مجموعه اقتصادی به حدی است که اگر حادثه آتش سوزی رخ دهد سطح دسترسی و زمان مناسب در مهار آتش برای گروه های آتش نشان محدودیت دارد.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اراک اضافه کرد: در جای جای سراها و تیمچه های بازار اراک کـارگاه های تولید پوشاک و انبارهای پارچه و لباس، حجره های فرش و مشاغل وابسته به آن وجود دارد که از آن ها آمارگیری مناسبی نشده و در صورت بروز مشکل، مستعد بروز حادثه ای فاجعه بار خواهد بود.
آقازیارتی افزود: اغلب مجتمع های کهنه تجاری اراک سیستم اطفای حریق ناقص و ناکارآمدی دارند که این مهم برای کلانشهری مثل اراک پذیرفتنی نیست.
وی ادامه داد: پاساژ اسلامی اراک که از مجتمع های تجاری قدیمی و پرتردد اراک است نیز استحکام سازه ندارد و هنگام قدم زدن در آن دچار لرزش می شود و این درحالیست که نواقص ایمنی متعددی در تاسیسات آن وجود دارد که با وجود اخطارهای پیاپی هنوز رفع نشده است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اراک بیان کرد: ایـن سازه باید بازسـازی شود امـا هـربار گفته می شود که کسبه مستقر زیان می بینند و روزی اتفاقی رخ دهد چه کسی پاسخگوی مشــکلات خـــواهد بود.
آقازیارتی گفت: اگر چه در سال های اخیر تمامی توان برای تجهیز مهارتی نیروهای آتش نشان و بهبود امکانات پایگاه های آتش نشانی اراک به کار گرفته شده اما واقعیت آن است که با اعتبارات موجود هنوز این مجموعه توان خرید تجهیزات تخصصی برای سرعت بخشی به حوادث بناهای بلندمرتبه به ویژه در آتش سوزی ها را ندارد.
وی توضیح داد: حداکثر ارتفاع نردبان های آتش نشانی در اراک ۳۲ متر است در حالیکه برخی از بناهای ناایمن اراک ارتفاعی نزدیک به ۶۸ متر دارند و تلاش ها متعدد برای تامین این تجهیز کلیدی هنوز به ثمر ننشسته است.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری اراک بیان کرد: در هسته مرکزی شهر اراک شمار ساختمان های فرسـوده با خدمـات عمومی بالا است و اغلب ایـن سازه ها تاییدیه ایمنی ندارند و آبستن حادثه های خطرآفرین هستند و فقر تجهیزات ایمنی نبود خروجی های اضطراری در آن ها نیز داستانی جداست که تاکید مضاعفی برای چاره اساسی این سازه ها محسوب می شود.
آنچه مشخص است، گویا باید فعلا باز هم منتظر باشیم تا اعضای شورای شهر بحث های بی فایده خود را کنار گذاشته و برای گرفتن تصمیمات مهم تری آمادگی لازم کسب کنند، امید است که تا آن زمان حادثه تلخی کام مردم را تلخ نکند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.