خانه » پیشنهاد سردبیر » افزایش مهجوریت فرهنگ و هنرکشور با بی توجهی دولت به آن/پوزخند اقتصادی دولت به موسیقی

افزایش مهجوریت فرهنگ و هنرکشور با بی توجهی دولت به آن/پوزخند اقتصادی دولت به موسیقی

یک شنبه ۱۶ خرداد ۹۵   شماره ۳۴۱

گروه فرهنگی- وقایع استان

گروه سیاسی-وقایع استان:
اوضاع نابسامان این روزهای موسیقی نشان از آن دارد که روحانی و دولتش هیچگونه ارزشی برای موسیقی قائل نیستند. پس از گذشت سال های سیاه بر موسیقی کشور انتظار هنرمندان و مردم از دولت تدبیر عمل به شعار تغییر در این زمینه بود. دولتی که شاید اعتقاد به بازسازی فضای از دست رفته هنر داشته باشد اما آنقدر غرق در اجرای سیاست های اقتصادی اش شده است که نقش هنر را در تعیین آینده کشور بی تاثیر می داند. همین امر مجال را برای تندروی هایی که همواره چشم انتظار ضربه زدن به جریان هنر و فرهنگ کشور هستند باز کرده است تا در میان شعارهای حمایتی دولت از هنر، خود سرانه با تجمع غیر قانونی، تهدید و مجموعه ای از رفتارهای غیر قانونی دست به تعطیلی کنسرت ها بزنند. تا جایی که دادستان یک شهر کنسرت بزرگترین اساتید موسیقی کشور که با مجوز فرهنگ و ارشاد تا آستانه برگزاری می رود را لغو می کند. این اقدامات غیر قانونی و زیاده خواهی های مسئولین غیر مرتبط با عرصه فرهنگ هیچ واکنش عملی را از سوی دولت ندارد. خواست مردم در انتخابات ۹۲ رهایی از تفکر تمامیت خواهی و عمل به قانون کشور بود که نه تنها در عرصه هنر این خواست و اراده جمعی اکثریت مردم محقق نشده است بلکه با بی توجهی های دولت به این حوزه راه برای لمپنیسم هنری در برخورد با سرمایه های فرهنگی کشور بازتر شده است. با تغییرات روی داده در پارلمان کشور هیچ توجیهی در کوتاهی برخورد با قانون شکنان از سوی دولت پذیرفته نیست. اینگونه اقدامات دولت روحانی، هنر را تنها به صورت ابزاری در دستان اقتصاد و کالایی برای به فروش رساندن در میان جامعه مصرف گرای در حال شکل گیری کشور تبدیل خواهد کرد. نگاهی به بی توجهی دولت روحانی به موسیقی آمارها و اظهار نظر های عجیبی را نمایان می سازد.

لغو کنسرت در دو سال بیش از ۸ سال زمان احمدی نژاد
لغو کنسرت ها در دولت حسن روحانی به یک رکورد عجیب رسیده است.چیزی که در گذشته سابقه نداشته است ومعلوم نیست این داستان‌ها و فشارها تا کی ادامه خواهد داشت.حالا دیگر این وضع تاسف برانگیز لغو کنسرت‌ها در این یک سال و اندی به حدی رسیده که در تمام دوران هشت ساله احمدی نژاد هم شاهد آن نبودیم.اما به راستی آیا دولت تلاشی برای بهبود اوضاع فرهنگی ندارد و یا اینکه دارد و توان اجرایی اش را ندارد؟ آیا موسیقی ما در این چند سال اخیر اینقدر تغییر کرده که از شنیدن آن توسط مردم هراس داریم یا واقعیت چیز دیگری است؟ هرچند گمان می‌رفت با روی کار آمدن دولت یازدهم تا حد زیادی از شدت و میزان این رویدادها کاسته شود. اما گویا تغییر دولت خودش بهانه جدیدی برای لغو کنسرت ها بوده است. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشتر درباره لغو کنسرت ها گفته بود: « به کرات اعلام کرده‌ام وقتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای فیلم، کنسرت یا تئاتر مجوز صادر می‌کند باید از مجوزش حمایت کند به‌خصوص هنگامی که خسارتی به هنرمندان وارد می‌شود. جنتی تصریح کرده بود: درعین حال باید توجه داشت که گاهی برخی از جریانات براساس دیدگاه‌های خاص مذهبی خود با انتشار کتاب یا نمایش فیلمی مخالفت کرده و بر اساس احساسات دینی برخورد می‌کنند که از حوزه توانایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج است و گاه نیروی انتظامی یا سایر نهادها ورود می‌کنند. اینکه در برخی شهرها این جریانات بسیار قوی است و مانع می‌شوند را باید از راه دیگر حل کرد.
بی اعتباری مجوز دولت بسیار بد است
در همین ارتباط مدیرعامل خانه موسیقی گفته است که لغو کنسرت‌ها در دولت یازدهم بیشتر از دولت پیشین بوده است. بنابر آمار تعداد کنسرت‌هایی که در یک سال و نیم اول دولت روحانی لغو شده‌اند، رکورد لغو در دوره ریاست‌جمهوری ۸ ساله احمدی نژاد را هم زده است. به گفته فعالان هنری این کنسرت‌ها نه توسط وزارت فرهنگ و ارشاد، بلکه توسط نهادهای سیاسی و مذهبی استان‌ها و یا حرکت‌های خودجوش لغو شده‌اند. مدیرعامل خانه موسیقی در این باره گفت: «بی اعتباری مجوز دولت بسیار بد است. مسئولان باید از مجوزی که می‌دهند با تمام وجود حمایت کنند. باید برگه مجوز پشتوانه داشته باشد. الان امنیت شغلی برای موسیقیدانان وجود ندارد.»نوربخش این وضعیت را بحرانی خوانده و گفته: «آنچه قانون برای ما معین کرده این است که وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی و دفتر موسیقی وجود دارد و یک مجوز داده می‌شود. این مجوز به این معنی است که برنامه مشکلی نداشته و باید اجرا شود. چرا باید در دقایق آخر ورق برگردد و اتفاق دیگری بیفتد؟» البته علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد هم درباره فشار گروه های خودسر برای لغو کنسرت ها نظرات جالبی دارد و می‌گوید: «صحبت‌هایی که آقای جنتی، وزیر محترم ارشاد درباره گروه‌های خودسر فرمودند، حتما فصل الخطاب است. ما به عنوان دولت و سیاست‌گذار فرهنگی و مجری و ناظر، تمام تلاش‌مان را می‌کنیم و خواهیم کرد که تمام فعالیت‌ها را مبتنی بر قانون و اصول و آنچه که به عنوان باور در حوزه مباحث شرع باشد، انجام دهیم. امیدواریم ‌‌نهایت دقت را در این زمینه به گونه‌ای به کار بگیریم که هیچگونه ناهنجاری‌ای در تصمیمات نباشد. اما ممکن است در این زمینه و در این بخش افرادی باشند که این فعالیت‌ها و تصمیمات را برنتابند»
در حد بضاعتم در مورد لغو کنسرت‌ها با رئیس قوه قضائیه مکاتبه کرده‌ام
در پی افزایش لغو کنسرت‌های موسیقی در روزهای اخیر در ایران، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت طی سخنانی با اعلام اینکه حسن روحانی، رییس جمهوری با این نوع برخوردها مخالف است، گفت: «رئیس جمهور در برخی سخنرانی‌های خود به صراحت مراتب نارضایتی خود را از لغو مجوزهای قانونی کنسرت‌ها بیان کرده‌اند.»
آقای نوبخت همچنین عنوان کرد: «انتظار داریم در خصوص کنسرت‌هایی که با مجوز انجام می‌شود، شاهد لغو آنها نباشیم چرا که آثار اجتماعی و فرهنگی سویی دارند.»
همچنین علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد نیز با بیان ناتوانی خود و دولت در مقابل با پدیده لغو کنسرت ها گفت: علت لغو کنسرت دخالتهایی است که دادستانی می کند و آنها با تشخیص خودشان اقداماتی را انجام می دهند. در این خصوص با رییس قوه قضائیه مکاتبه کردم و آنها گفتند که به دادستانها ابلاغ کرده اند که به نوعی همراهی کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسشی در مورد قانونی بودن لغو کنسرت با وجود مجوزهای لازم گفت: البته قوه قضاییه اینگونه اقدامات را جزو حقوق خودشان می دانند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.