خانه » پیشنهاد سردبیر » افزایش آمار قاچاق دام زنده در گفتگو بادبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه باقاچاق کالا و ارز استان/گریز از گله

افزایش آمار قاچاق دام زنده در گفتگو بادبیر کمیسیون نظارت بر مبارزه باقاچاق کالا و ارز استان/گریز از گله

پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷   شماره ۱۰۰۵

***

وقایع استان

الهه فراهانی

***

قاچاق دام مقوله ای است که معمولا در فصول سرد به دلیل جابجایی آسان تر و کم هزینه تر شدت پیدا می کند و همین موضوع عاملی برای افزایش قیمت گــوشت می گردد. اما این افزایش قیمت ها زمانی که با تورم تقارن پیدا کند، سر به فلک کشیده و کم کم این ماده غذایی از سبد غذایی خانوارها فاصله می گیرد. گوشت قرمز در چند ماه اخیر با نوسانات چشمگیری در بازار روبروست البته در هر برهه زمانی مسئولان دلایل متعددی برای منطقی کردن این گرانی ها مطرح می کنند و این درحالی است که سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده در این باره سکوت اختیار کرده است. متاسفانه قاچاق دام در کشور و نیز استان مرکزی با شدت بیشتری در حال انجام است و بخش عمده ای از علت این گرانی هم همین قاچاق دام زنده است. دام از ناحیه غربی کشور به ترکیه و عراق و از ناحیه جنوبی کشور هم به امارات، عمان، قطر و کویت قاچاق می‌شود.
کاهش تولید دلیل اصلی کمبود دام
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران با بیان اینکه واردات دام زنده فقط برای شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان دستگاه تنظیم بازار کشور آزاد شده است، گفت:کاهش تولید، دلیل کمبود دام در کشور است.علیرضا عزیزالهی با بیان اینکه واردات دام زنده آزاد نشده است، گفت:براساس شنیده ها، برای شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان دستگاه تنظیم بازار کشور این امکان فراهم شده است و عموم چنین امکانی ندارند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به کمبودی که در کشور داریم باید واردات انجام شود، افزود: در کنار این مساله، ما اعتقاد داریم جلوی صادرات نیز نباید گرفته شود که متاسفانه این اتفاق افتاده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران گفت: در کنار صادرات باید مجوز بدهند که برای تنظیم بازار واردات انجام شود.
عزیزالهی درباره دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی، اظهارداشت: دلیل این مساله قاچاق نیست، بهره برداران عشایری و روستایی کشور کاهش یافته و این باعث شده تولید در بخش عشایری و روستایی کم شود؛ اما تقاضا که قرار بود کاهش یابد کاهش نیافته و افزایش یافته است بنابراین با کمبود مواجه شده ایم.
وی گفت: در سالهای گذشته نیز ما گــوشت وارد می کردیم که این واردات به صورت گوشت منجمد گوساله برزیلی بود که هم اکنون چندان مورد استقبال مصرف کنندگان قرار نمی گیرد.
ضرورت برخورد جدی با قاچاق دام زنده از استان و کشور
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی گفت: اگر خروج دام از کشور و استان مرکزی انجام شود باید برخورد جدی با آن صورت گیرد و اگر کوچکترین احتمالی درخصوص قاچاق دام زنده در استان وجود داشته باشد باید اقدامات لازم و مجدانه درخصوص برخورد با اینکار دنبال شود.
سعید فرخی با تاکید بر حساسیت موضوع قاچاق دام زنده در کشور افزود: امینت غذایی در کشور اهمیت بالایی دارد و دولت در این راستا برای تامین نهاده های دام فشار بسیاری متحمل شده است و ارز دولتی نیز به این امر اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه اگر خروج دام از کشور و استان مرکزی انجام گیرد باید برخورد جدی با آن صورت گیرد و اگر کوچکترین احتمالی درخصوص قاچاق دام زنده در استان وجود داشته باشد باید اقدامات لازم و مجدانه درخصوص برخورد با اینکار دنبال شود، گفت: قاچاق دام زنده در استان مرکزی و کشور به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست به همین دلیل فرمانداران و دستگاه های اجرایی مرتبط باید با چشمانی باز وضعیت را رصد کنند.
فرخی با اشاره به اینکه شنیده های ما با خوش بینی جهاد کشاورزی استان در حوزه قاچاق دام زنده متفاوت است، بیان کرد: وضعیت و شرایط مساعدی وجود ندارد و قاچاق دام زنده در حال وقوع است.

وی با اشاره به قیمت بالای گوشت در استان مرکزی و حتی کشور تصریح کرد: افزایش قیمت گوشت باعث شده است که تقاضای گوشت نسبت به عرضه کاهش یابد، اما با این وجود قیمت همچنان سیر صعودی دارد و باید این شرایط رصد شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی در خصوص وضعیت واکسیناسیون دام های زنده در استان بیان کرد: در جلسه قبل کمیسیون، اداره کل دامپزشکی از واکسیناسیون ٣٠ هزار راس خبر داد در حالی که در این جلسه آمار بیشتری ارائه کرد به همین دلیل لازم است در آمارها به قطعیت برسیم.
وی تاکید کرد: امنیت غذایی مردم اهمیت بالایی دارد و نسبت به تعهدات دولت در تامین مواد غذایی و تنظیم بازار داخلی حساس هستیم و با قدرت در مقابل قاچاق ایستادگی می کنیم.
فرخی با بیان اینکه تغزیرات حکومتی استان در این راستا به خوبی ورود کرده است و لازم است که فرمانداران نیز گشت های مشترک را با جدیت دنبال کنند و هرگونه نقل و انتقال دام زنده بدون مجوز قاچاق محسوب می شود. هرگونه تصمیم گیری در این راستا با سازمان تعزیرات حکومتی است و جهاد کشاورزی نیز نقش همکاری در این راستا دارد . نباید ساده از کنار این موضوع گذشت و تیم های سیار نیز باید خروجی های استان را رصد کند.
وی در ادامه در خصوص وضعیت تولید قیر در شهرستان دلیجان و خواسته تولیدکنندگان جهت استفاده از اسلج نفتی در تولیدات خود اظهار کرد: مطمئنا مصوبات به معنای آخر کار نیست، شاید بتوان از روش های دیگر قیر تولید کرد که به کاهش آسیب به محیط زیست نیز کمک خواهد کرد .
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار مرکزی اضافه کرد: با بررسی های فنی می توان به اثبات رساند که آیا امکان استفاده از اسلج های نفتی در تولید قیر وجود دارد یا خیر و در این راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست در کنار اداره کل استاندارد می توانند این اقدام فنی را ارزیابی کرده و نظارت فنی داشته باشند، نباید خود را در دستورالعمل ها محصور کرد و شاید بررسی ها به دستورالعمل جدیدی ختم شد.
دو محموله بزرگ قاچاق دام زنده استان مرکزی، در استان همدان کشف و توقیف شد
مجید طاعتی دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان مرکزی با اشاره به اهمیت مبارزه به قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: متاسفانه قاچاق دام زنده از طریق مرزهای غربی کشور به خارج از کشور انجام می‌شود و امسال شکل ویژه‌ای به خود گرفته است، امسال شاهد اقدامات بسیار خوب در بحث قاچاق دام زنده بوده‌ایم و این موضوع به صورت ویژه در دستور کار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار دارد.
وی افزود: باتوجه به اقدامات انجام شده در شهریور امسال شاهد افول آمار قاچاق دام بوده‌ایم اما متاسفانه در چند هفته گذشته هم زمان با افزایش قیمت گوشت قرمز، آمار قاچاق دام زنده اوج گرفته و یک فضای جدیدی برای افزایش نگرانی‌ها ایجاد کرده است، برهمین اساس این موضوع به صورت مجدانه با تمهیدات بهتر در دستور کار ستاد مرکزی قرار گرفته و در استان هم این موضوع دنبال می‌شود.
دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان مرکزی تصریح کرد: باتوجه به گزارشات دریافتی در سال گذشته مبنی بر خروج دام زنده از شهرستان‌های استان به مقصد استان‌های غربی کشور، امسال با بررسی موارد دو محموله استان، در استان همدان کشف و توقیف شد، در هشت ماه امسال در کشور ۹۲۶ هزار راس دام، طیور و احشام از کشور با مبلغ ریالی یک هزار ۷۰۰ میلیارد ریال قاچاق شده است که ۴۷ هزار راس آن دام سبک و ۳ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین بوده است.
طاعتی بیان کرد: یکی از اتفاقات رخ داده در این زمینه در چند هفته گذشته، فراهم شدن زمینه برخورد صریح‌تر با این مواردتر است، در جلسات شورای تامین استان موضوع قاچاق دام مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شده که در صورت تـــوقیف محموله های دام زنده ظرف ٧٢ ساعت وضعیت توسط تعزیرات حکومتی استان تعیین تکلیف و در صورت عدم ارائه مدارک لازم دام‌ها برای کشتار و توزیع به کشتارگاه‌های استان ارجاع شوند.
وی عنوان کرد: اگر محموله‌ای از دام زنده که فاقد مجوز گواهی حمل دامپزشکی باشد قاچاق محسوب می‌شود، بر همین اساس حمل هرگونه دام زنده منوط به کسب گواهی است در غیر این صورت محموله به نفع دولت توقیف شده و نسبت به مصرف آن تصمیم‌گیری می‌شود.
طاعتی متذکر شد: ما وظیفه داریم در برابر هر گونه قاچاق که منافع ملی ما را تحت تاثیر قرار می دهد مبارزه کنیم. طی جلسات گوناگون بــا ســایر کمیسیون های مبارزه با قاچاق کالا و ارز عنوان شد که استان هایی که تولید کننده دام بوده و در غرب کشور قرار دارند بیشتر در معرض قاچاق دام هستند و همین استان ها نسبت به سایر استان های دیگر افزایش قیمت محسوس تری دارند.
وی اضافه کرد: استان مرکزی به دلیل تولید دام و نزدیکی به غرب کشور بیشتر از سایر استان ها در معرض قاچاق قرار دارد و قیمت گوشت این استان نسبت به سایر استان های دیگر بیشتر است.
دبیر کمیسیون قاچاق کالا و ارز استان مرکزی گفت: یکی از عوامل منفی در قیمت گوشت قاچاق دام است که در تلاشیم با کنترل بیشتر از دزدی ثروت ملی بکاهیم.
قاچاق دام وجود دارد اما تاکنون پرونده قاچاق دام در استان به تعزیرات داده نشده
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان مرکزی با اشاره به تعداد پرونده‌های ارجاع شده در هشت ماه نخست امسال به سازمان تعزیرات استان گفت: در بحث قاچاق کالا و ارز ۴۶ فقره مانده از سال گذشته داشته‌ایم و در ۹ ماه ۵۷۸ فرقه ارجاعی، ۵۸۰ فقره رسیدگی و ۴۴ فقره مانده داشته‌ایم، کل میزان محکومیتی شعب هم ۳۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است، در قسمت اجرای احکام هم ۹۸ فقره مانده سال گذشته، ۵۱۶ فقره ورودی، ۵۲۵ فقره رسیدگی و ۸۹ فقره مانده داشته‌ایم.
سلیمان رزاقی افزود: در زمینه قاچاق دام زنده جلساتی برگزار شده است، شنیده ها حاکی از قاچاق دام زنده از استان است اما تاکنون پرونده‌ای در خصوص قاچاق دام در این نهاد تشکیل نشده و به تعزیرات حکومتی ارسال نشده است، ظرفیت‌های تبصره چهار ماده ۱۸ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز بسیار بالا است و باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی تصریح کرد: در شرایط کنونی بند (ر) ماده ۲ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیاز به احراز قصد سو نیت از سوی مراجع ذی‌صلاح دارد و این مهم باید با حساسیت ویژه رصد شود، حداکثر تا هفته آینده دام زنده جز مصادیق تبصره چهار ماده ۱۸ قرار می گیرد و بر اساس آن نیازی به احراز قصد سو‌نیت وجود ندارد.
خودروی حامل قاچاق دام زنده در استان مرکزی متوقف و ضبط شده است
نماینده نیروی انتظامی استان مرکزی با اشاره به آمادگی نیروی انتظامی در برخورد با قاچاق کالا و ارز گفت: هفته گذشته خودرویی حامل دام از استان کرمانشاه به مقصد استان قم بارگیری شده بود در توره متوقف شد، باتوجه به این که بحث قاچاق ۲۴ ساعته است از دامپزشکی استان درخواست همکاری ۲۴ ساعته داریم.
سرهنگ ذوالفقار کلدانی افزود: به جز یک مورد که در شهرستان فراهان بارگیری شده و در استان همدان متوقف و ضبط شد در استان مرکزی در زمینه قاچاق دام زنده موردی نداشته‌ایم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.