خانه » پیشنهاد سردبیر » «وقایع استان» بررسی می کند؛ شکست فرودگاه اراک در جلب مسافر برای پروازهای اراک به تهران /استقبال ۱۵ درصدی

«وقایع استان» بررسی می کند؛ شکست فرودگاه اراک در جلب مسافر برای پروازهای اراک به تهران /استقبال ۱۵ درصدی

پنجشنبه ۶ دی ۱۳۹۷   شماره ۱۰۰۵

***

وقایع استان

سایه رادنیک

***

مدیر فرودگاه اراک روز گذشته در گفتگویی با خبرگزاری تسنیم خبر از شکست راه اندازی پرواز اراک تهران تاکنون داده و می گوید: تعداد مسافرانی که در طی این پروازها جابه‌جا شده‌اند بسیار کم بوده است، به گونه‌ای که در پرواز آخر هواپیما به‌رغم داشتن ۶۲ صندلی تنها ۱۵ درصد از ظرفیت پرواز که معادل ۱۲ مسافر است.
رحیم حسین‌نسب با اشاره به انجام چهارمین پرواز تهران به اراک اظهار داشت: باتوجه به این که، پرواز اراک-تهران بیشتر ماهیت کاری دارد تا کنون هماهنگی لازم بین شرکت‌ها، سازمان‌ها، ارگان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به صورت کامل انجام نشده است، ضرورت استفاده از این پرواز در پایتخت صنعتی ایران با داشتن ۳هزار واحد صنعتی برای فعالان حوزه اقتصادی و صنعتی بالا است، بر همین اساس برای تداوم این پرواز به حضور آنها نیاز است.
وی افزود: بخش بسیار کوچکی در این بحث ورود پیدا کرده‌اند زیرا در تنظیم قراردادهای همکاری بین دستگاه‌ها مشکلی به‌وجود آمده است، این امر سبب شده از ۸۰ بنگاه اقتصادی، دستگاه اجرایی و نهادهایی که قرار بود ورود پیدا کنند تنها هفت درصد آنها ورود کنند، این آمار یک آمار پایینی است.
مدیر فرودگاه اراک تصریح کرد: برای توسعه و انجام تعداد بیشتر پرواز در این خط، ، ابتدا باید این پرواز را با ظرفیت حداقلی ۵۰ تا ۶۰ درصد تکمیل کنیم و بعد پروازهای سوم و چهارم و غیره را درخواست کنیم.
حسین‌نسب ادامه داد: تعداد مسافرانی که در طی این پروازها جابه‌جا شده‌اند بسیار کم بوده است، به گونه‌ای که در پرواز آخر هواپیما به‌رغم داشتن ۶۲ صندلی تنها ۱۵ درصد از ظرفیت پرواز که معادل ۱۲ مسافر است، استفاده شد، پرواز با این تعداد بسیار کم است.
جالب است باز هم مدیران استان کاری را به مرحله عملیاتی رسانده اند و پس از آن متوجه شده اند که نیاز است با سایر دستگاه ها و ارگان ها هماهنگی هم داشته باشند. متاسفانه با شرایط پیش رو باید گفت بودن یا نبودن این پرواز هیچ تفاوتی ندارد. سال هاست که بحث پرواز فرودگاه اراک بیشتر شبیه یک رویای باورنکردنی شده گرچه تدابیر مختلفی برای تشویق مردم و مسئولان در استفاده از هواپیماهای اراک در سفرهای خود اندیشیده شد اما متاسفانه هیچ کدام آنطور که باید تاثیرگذار نبود.
قیمت هر بلیط برای پرواز اراک به تهران که آن هم تنها در هفته یک بار صورت می گیرد ۵۲۰ هزار تومان است. این در حالی است که اراک با توجه به صنعتی بودن شهر کارگری شناخته شده و درآمد مردم این شهر با حقوق کارگران برابری می کند،حقوق یک کارگر چطور می تواند جوابگوی هزینه بلیط هواپیما باشد در حالی که قیمت سفر با اتوبوس، از اراک به تهران حدود یک بیستم هزینه سفر با هواپیما است. بنابر این باید قید استفاده مردم عادی از این پروازها را زد و تنها چشم به مدیران صنعتی و دولتی دوخت که آن ها هم فعلا استقابالی از این پرواز نکرده اند.

بهای بالای بلیط و کاهش مسافر
یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با وقایع استان درباره تاثیر قیمت بالای بلیط و افزایش یا کاهش مسافر هواپیما بیان کرد:کاهش قیمت بلیط های هواپیما به سیاست های دولت باز می گردد و کاری از دست مردم و آژانس های هواپیمایی برنمی آید. سازمان هواپیمایی کشوری و سازمان نرخ گذاری حمایت از حقوق مصرف کننده با هم به توافقی برای این قیمت کنونی رسیده اند که تقریبا غیر قابل بازگشت است. شرکت های هواپیمایی که هزینه های شان با دلار محاسبه می شود قطعا این افزایش قیمت بلیط ها را مطالبه می کنند. ایرلاین‌ها می‌توانستند بلیط ها را پلکانی و تدریجی گران کنند نه اینکه دیگر مردم عادی نتوانند سوار هواپیما شوند. چنین افزایش قیمتی سبب می شود تا بسیاری از خانواده ها و مردم عادی نتوانند از حمل و نقل هوایی استفاده کرده و مجددا شاهد افزایش استفاده از خودروی شخصی و حمل و نقل جاده ای خواهیم بود که نتیجه آن افزایش ترافیک جاده ها، سوانح جاده ای و رانندگی و کشته های سوانح جاده ای خواهد بود. یعنی مشکلات دو چندان می شود. همین موضوع یکی از دلایل عدم استقبال از پروازهای اراک به تهران است.
منصور فرهادی، در ادامه اظهار می دارد: ایرلاین ها و چارتر کنندگان مسببان افزایش نرخ بلیط هستند که سهم چارتر کنندگان بیش از ایرلاین هاست. از طرفی نبود نظارت باعث سوء استفاده سودجویان از افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی شده است.
وی عدم پاسخ گویی و نظارت متولیان مربوط را یکی از دلایل این افزایش نرخ دانست و گفت: ودجویان از این بازار آشفته سوء استفاده می کنند.
وی افزود: یکی دیگر از دلایل افزایش نرخ بلیط پروازهای داخلی، کمبود ناوگان داخلی و بیشتر بودن تقاضا نسبت به عرضه به ویژه در تابستان و موسم سفر است.با این افزایش زیاد نرخ پروازهای داخلی، دیگر بسیاری از مردم قادر به استفاده از هواپیما برای سفر نیستند و بیشتر کارمندان دولت که هزینه بلیط هواپیمای ماموریت آنان توسط دولت پرداخت می شود، مسافر هواپیما می شوند. اما همین مسافران دولتی نیز برای تقویت بازوان اقتصادی فرودگاه در این زمینه پیش گام نشده اند. چرا که استفاده از حمل و نقل هوایی آن هم برای ماموریت هایی که خارج از روز پرواز در اراک باشد تقریبا برای مسئولان غیر ممکن است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.