خانه » جدیدترین » افتتاح دو پروژه مهم عمرانی در شهر مهاجران

افتتاح دو پروژه مهم عمرانی در شهر مهاجران

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲  شماره ۱۷۴۲

به همت شـهرداری و شـورای اسلامی شهر مهاجران در هفته دولت انجام شد

همزمان با هفته دولت، با حضور استاندار مرکزی و هیأت‌همراه، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین و مدیران شهرستانی دو پروژه عمرانی بزرگ در شهر مهاجران افتتاح و بهره‌برداری شده است. فاز اول فروشگاه زنجیره‌ای در قالب ۲۸ مغازه ۳۰مترمربعی و ۴ فروشگاه عمده و هایپر یکی از این پروژه‌هاست که به گفته اعضای شورای اسلامی شهر مهاجران با صرف هزینه‌ای معادل ۱۳میلیاردتومان وارد چرخه خدمات به شهروندان قرار گرفته است. این پروژه با هدف ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری به بهره‌برداری رسید. در طرح اولیه ساخت ۱۰ مغازه پیش‌بینی شده بود که در حین اجرای آن، توسعه طرح در برنامه کار قرار گرفت و برای به ثمر نشستن این پروژه ۱۳میلیارد تومان هزینه صرف شده است.
پروژه دیگر نیز که در همین ایام به بهره‌برداری رسید فودلند(سرزمین غذا) می‌باشد که با الگوبرداری از پروژه‌های مشابه شهرهای بزرگ همچون تهران انجام گرفت و با طی مراحل مختلف اداری و قانونی به فهرست خدمات مدیریت شهری مهاجران برای ساکنین مهاجران اضافه شده است. این پروژه ۲۴غرفه را در خود جای داده است و با هدف ایجاد نشاط در میان مردم، میهمانان و مسافرانی که از این شهر عبور می‌کنند در مهاجران اجرا شد که از آن انتظار اشتغالزایی مستقیم برای حداقل ۵۰ نفر می‌رود و برای اجرای پروژه سرزمین غذا نیز بیش از ۱۳میلیارد تومان هزینه شده است.
در حاشیه این مراسم خبرنگار ما در خصوص برنامه‌ها، اقدامات و چالش‌های پیش‌روی حوزه مدیریت شهری مهاجران گفتگویی با اعضای شورای اسلامی و شهردار این شهر انجام داد.

 

ایجاد و افزایش سرانه‌های ورزشی از مهمترین مطالبات ساکنین مهاجران است
رئیس شورای شهر و رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزشی مهاجران گفت: یکی از چالش‌های موجود حال حاضر این است که سرانه فضای ورزشی در سطح استان مرکزی به صورت کاملا ناعادلانه توزیع شده و در این رابطه؛ متأسفانه سهم سرانه فضای ورزشی در شهر مهاجران به غیر از مجموعه‌های اختصاصی پالایشگاه و پتروشیمی کمتر از ۶ صدم متر مربع می باشد که به هیچ وجه رضایت‌بخش نیست.
هیبت اله عباسیان ادامه داد: در این ارتباط در اواخر دهه۸۰ متولیان امر مبادرت به ساخت حداقلی امکانات یک سالن ورزشی واقع در کوی فضیلت نمودند که همچنان پس از گذشت ۱۳ سال پروژه مذکور با حدودا ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی بلاتکلیف رها شده و این امر که نشان‌دهنده بی‌توجهی به نیازهای ضروری شهروندان می‌باشد؛ زمینه دلسردی و بی اعتمادی مردم را فراهم آورده است.
وی تصریح کرد: علاوه براین؛ عدم وجود فضای ورزشی کافی در شهر مهاجران صدمات جبران‌ناپذیری را به سطح سلامتی، شادی و نشاط شهروندان علی الخصوص نوجوانان، جوانان و بانوان وارد نموده است.
رئیس شورای اسلامی شهر مهاجران اظهار کرد: به هرحال با توجه به مطالبه گری شهروندان و پیگیری‌های صورت گرفته توسط شورای ششم، در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۵۰ میلیارد ریال از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و مبلغ ۷۰ میلیارد ریال نیز از محل اعتبارات پروژه‌های نیمه کاره سفر ریاست جمهوری به منظور تکمیل و راه‌اندازی پروژه مذکور تخصیص یافت ولی متاسفانه تاکنون هیچگونه عزمی مبنی بر ادامه روند تکمیل پروژه فوق وجود نداشته است که بر همین اساس، می‌طلبد نسبت به تأمین بودجه مورد نیاز و تکمیل سالن ورزشی نیمه کاره شهر مهاجران حمایت متولیان در انجام اقدامات لازم شتاب گیرد تا شادی و نشاط جایگزین یأس و ناامیدی بین شهروندان شهر مهاجران شود.

 

رعایت عدالت در ارائه خدمات و متنوع سازی پروژه ها رویکرد شورای اسلامی شهر مهاجران است
رئیس کمیسیون مالی و برنامه و بودجه و سخنگوی شورای اسلامی شهر مهاجران هم گفت: تمرکز شورا و شهرداری شهر مهاجران توجه به محلات کم برخوردار بوده و با توجه به اینکه شهر مهاجران به عنوان یک شهر کارمندمحور شناخته می شود؛ آنگونه که شایسته است پیش از این به لحاظ پویایی مورد عنایت کافی قرار نگرفته بود.
سیدحسین محبی زاده توضیح داد: به همین دلیل شهر در ساعات اولیه شب از جنب و جوش خارج شده و به حالت خاموشی فرو می‌رفت.
وی افزود: در همین راستا اجرای پروژه‌های نشاط آفرین در دستورکار واقع شد که به همین منظور عملیات احداث و راه‌اندازی سرزمین غذا آغاز شد تا هم روحیه سرزندگی را به شهر تزریق کند و هم علاوه بر جذب سرمایه‌گذار، منتج به اشتغالزایی و گذار از مشکل بیکاری شود.
سخنگوی شورای مهاجران تاکید کرد: رویکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر مهاجران در خصوص پروژه ها، توزیع عادلانه آنها در سطح شهر می‌باشد تا بدینوسیله از تمرکز و ایجاد نقطه کانونی در یک منطقه از شهر جلوگیری به عمل آید.
وی بیان کرد: به همین منظور پروژه‌هایی که در دوسال گذشته در شهر مهاجران اجرا شده از ویژگی پراکندگی مناسب در تمامی نقاط شهر برخوردار بوده است.
عضو شورای اسلامی شهر مهاجران خاطر نشان کرد: در طرح جامع و تفصیلی شهر، تسهیل عبور و مرور در نظر گرفته شده است و در حال حاضر مهاجران شهری نیست که معضل ترافیکی داشته باشد اما در آینده ای نه چندان دور پذیرای ۸ هزار و ۷۰۰ واحد مسکن ملی خواهد بود و انتظارها این است که به یک شهر ۶۰ هزارنفری تبدیل شود که می‌تواند ترافیک را به دنبال داشته باشد.
مدیر اجرایی مجمع خیرین سلامت شهرستان شازند افزود: پیش بینی می گردد پایگاه اورژانس شهری شهر مهاجران که در حال حاضر به صورت خیر ساز و نیز با مساعدت شهرداری در دست احداث می باشد، تا پایان سال آماده بهره برداری گردد که در این راستا مقتضی است مبادی مربوطه در خصوص تجهیز و تامین نیروی انسانی مورد نیاز اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در پایان در خصوص میزان بودجه پیش‌بینی شده مدیریت شهری افزود: بودجه سال‌جاری شهر مهاجران ۱۰۵ میلیارد بوده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و درحال حاضر حدود ۳۰ درصد آن محقق شده است.

 

تأکید بر ضرورت توزیع عادلانه خدمات صنایع در راستای مسئولیت اجتماعی
رئیس کمیسیون توسعه، عمران شهرسازی و حمل و نقل شورای شهر مهاجران نیز گفت: صنایع بزرگ شهرستان شازند همواره در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود همکاری شایسته‌ای داشته اند و با نگاه مثبت، کمک‌های شایانی به اجرای پروژه‌های عمرانی و فرهنگی در شهرستان نموده‌اند که جای تقدیر دارد.
علی صوفی اظهار کرد: خوشبختانه مدیریت صنایع به‌ویژه مجموعه‌های پتروشیمی و پالایشگاه در مناطق محروم به تکریم اقشار مختلف جامعه پرداخته و خدمات قابل توجهی را ارائه نمودند که حاکی از حضور افراد متخصص در این مجموعه‌ها می‌باشد.
وی ادامه داد: این صنایع در انجام خدماتی همچون جذب نیرو از افراد واجد شرایط ساکن در شهرستان، آبادانی و سازندگی، راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، نوسازی و احداث مدارس، کمک به محرومین و مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، کمک به زندانیان و خانواده‌های آنها، پرداخت حق آلایندگی برای شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در زمینه بهداشت و درمان و احداث بیمارستان و همچنین پرداخت عوارض و مالیات براساس امور اداری و قانونی به خصوص طی دوسال اخیر، کارآمد و توانمند ظاهر شدند.
عضو شورای شهر مهاجران افزود: این سازندگی ها در شهرستان شازند و مهاجران به عنوان زیرمجموعه این شهرستان قابل توجه بوده است.
در واقع بهره‌مندی از این حقوق شامل همه شهروندان می شود و شواهد حکایت از این دارد که مدیریت دو مجموعه پتروشیمی و پالایشگاه این برنامه‌ریزی‌ها را به صورت مدون و با اولویت سازماندهی می کنند که از این حیث قابل تحسین است.
نماینده مردم مهاجران در شورای شهرستان شازند در پایان اضافه کرد: توزیع عادلانه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها با هماهنگی در سطح شهرستان هزینه می‌شود و با توجه به اینکه اکثر کارکنان رسمی و قراردادی صنایع بزرگ منطقه، در شهر مهاجران ساکن می‌باشند؛ توزیع عادلانه خدمات در راستای مسئولیت اجتماعی ضروری است.

 

ارتقای درجه درمانگاه علوم‌پزشکی و راه‌اندازی درمانگاه تأمین‌اجتماعی نیاز شهر مهاجران درحوزه بهداشت و درمان است
رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری و دبیر شورای شهر گفت: نیازهای بهداشتی و درمانی از مهمترین نیازهای مردم یک شهر است و زیرساخت‌ها در این بخش باید جوابگوی تقاضا باشد.
محمود ترابی بیان کرد: اکثریت مردم ساکن در شهر مهاجران تحت پوشش تأمین‌اجتماعی قرار دارند (بازنشستگان و کارگران) و بر همین مبنا باید زیرساخت‌های درمانی در این حوزه برای شهروندان فراهم شود.
وی افزود: دایر نمودن درمانگاه تأمین‌اجتماعی از لازمه‌های این شهر است.
گفتنی است به گفته رییس کمیسیون بهداشت، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی مهاجران در حال حاضر یک درمانگاه در این شهر فعال است اما فاقد پزشک متخصص می‌باشد و برای این مشکل باید چاره‌اندیشی شود.
ترابی اظهار کرد: با توجه به حائز شرایط بودن، ارتقای درجه درمانگاه علوم‌پزشکی لازم‌الاجرا به نظر می‌رسد و علاوه براین؛ دایر شدن و راه‌اندازی درمانگاه تأمین‌اجتماعی از درخواست‌های شورای شهر است که برای تحقق آن همت و اراده مسئولان تصمیم‌گیر مورد نیاز است.
رییس کمیسیون بهداشت، سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی مهاجران تأکید کرد: حمایت و پیگیری تصمیم‌سازان استان در انجام و به ثمر نشستن این دو پروژه(راه‌اندازی درمانگاه تأمین‌اجتماعی و ارتقای درجه درمانگاه علوم‌پزشکی) مهمترین خواسته این کمیسیون و اعضای دیگر شورا به عنوان نمایندگان مردم شهر است که با تحقق آن، بخش عمده‌ای از مشکلات ساکنین این منطقه رفع شده و در جهت رفاه عمومی و رسیدن شهر به استانداردهای لازم بهداشتی و درمانی آن بسیار اثرگذار خواهد بود.

 

رفع مشکلات در حمل و نقل برون شهری مطالبه مدیریت شهری مهاجران/ مردم قطار شهری می‌خواهند
نایب رییس شورای شهر هم گفت: با توجه به گسترش شهر و افزایش جمعیت و اینکه شهر مهاجران سرریز جمعیتی شهر اراک را به خود اختصاص داده است، مبحث قطار شهری از مهمترین مطالبات مردم شهر مهاجران می باشد.
صالح سمیعی که ریاست کمیسیون حقوقی و نظارت بر پیمان‌های شورا را نیز عهده دار است با اشاره به وجود مشکلات و چالش‌هایی در وضعیت حمل و نقل برون شهری بیان کرد: پیش‌بینی ما این است که تا چندسال آینده مدیریت شهری مهاجران خودگردان شود و بی تردید فعال شدن قطار شهری به نفع مردم شهر مهاجران است چراکه هم اکنون سرویس‌دهی افراد جهت رفت و آمد به اراک با مینی‌بوس انجام می‌شود که علاوه بر ایجاد نارضایتی شهروندان، از نظر برآیند درآمدی هم برای رانندگان مقرون به صرفه نیست و به همین دلیل رغبتی برای بکارگیری خودروهای خود در مسیر اراک و مهاجران را ندارند و همچنین از لحاظ ایمنی و امنیت هم ایجاد مشکل می کند.
وی با بیان اینکه تسریع در روند این پروژه از مطالبات شورای شهر مهاجران است ابراز کرد: ادامه وضعیت فعلی که مردم از طریق اتوبوس و مینی بوس بخواهد جابه جا شوند، در آینده نه چندان دور این نارضایتی ها را دوچندان خواهد کرد و هم اینک مطالعات راه‌اندازی قطار شهری در دست اقدام قرار دارد.
رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت بر پیمان‌های شورا با اشاره به اینکه در اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت‌های دو واحد صنعتی بزرگ پتروشیمی و پالایشگاه بهره جست، ادامه داد: در سفر رئیس جمهور هم به بحث قطار شهری پرداخته شد و بودجه ای هم برای اجرای طرح مطالعاتی آن در نظر گرفته شد که نیاز است از طریق مسئولین مورد پیگیری قرار گیرد.
وی در پایان اضافه کرد: در طرح مسیر دوچرخه سواری، فقط هدف حرکت در مسیر سلامت نیست بلکه به آن به عنوان یک رویکرد جدید حمل و نقل می‌نگریم.
به گفته سمیعی مسیر دوچرخه‌سواری به طول ۲۵ کیلومتر در دست اجرا قرار گرفته و در حال حاضر ۶ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده است.

 

اجرای طرح‌های عمرانی، فرهنگی و هوشمند سازی خدمات اولویت شهرداری مهاجران است
شهردار مهاجران هم گفت: دریافت و انعکاس انتظارات و مطالبات مردم به ویژه در زمینه خدمات هوشمند در شهرداری‌ها در راستای ارائه مناسب خدمات به مردم در اولویت اقدامات قرار دارد.
عسگر پناهنده بیان کرد: از ابتدای فعالیت دوره ششم شورای اسلامی شهر و شهرداری، نخست انجام اقدامات مطالعاتی در دستورکار مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت و پس از نیازسنجی‌ها، نسبت به فعال کردن کدهای درآمدی در حوزه درآمدهای پایدار همچون‌ ممیزی کردن شهر، صدور فیش‌های عوارض نوسازی، پسماند و تجاری، هزینه مسیر، افزایش جرایم ماده صد، ساماندهی دکه‌های سطح شهر، ساماندهی تابلوهای تبلیغاتی، ساخت تجاری‌های بازاچه مرکزی، سرزمین غذا، توسعه پارکینگ ماشین‌آلات سنگین، ساماندهی پسماند، ساخت و نصب ۴ استند تبلیغاتی کنار جاده اصلی اراک بروجرد اقدامات لازم صورت گرفت.
وی انجام فعالیت‌های مطالعاتی در حوزه عمران را از دیگر اولویت‌های شهرداری مهاجران عنوان کرد و افزود: با توجه به حجم بالای تصادفات داخل شهری در گذشته، نسبت به اصلاح هندسی میادین، خیابان‌ها و پل ورودی شهر مهاجران اقدام شد.
شهردار مهاجران اظهار کرد: همزمان طرح‌های قابل توجهی همچون اجرای طرح سالن ازدواج آسان، سالن رزمی بانوان، پارک فضیلت، بلوار شهید همت، خروجی دوم شهر، بلوار فضیلت، ادامه بلوار بهار، بلوار استقلال، بلوار حافظ غربی، احداث بازارچه مرکزی شهر مهاجران، تعویض جداول بلوار امام رضا، تعویض جداول میدان بهشت، احداث میدان کتاب به همراه نصب المان کتاب انجام گرفت.
پناهنده احداث مسیر دوچرخه سواری به طول ۲۶ کیلومتر، نهضت آسفالت سطح شهر، زمین ورزشی مینی فوتبال، پارک الغدیر، اصلاح ترمینال اصلی شهر، احداث بلوار خیام، اصلاح میدان و بازسازی میدان گل‌ها، اصلاح و بازسازی میدان ولیعصر،بازگشایی علامه مجلسی، احداث پارک مطالعه، نصب تلویزیون شهری، احداث سرزمین غذا، چراغ‌های دفنی میدان بهشت، المان‌های نوری میدان مصلی، الغدیر، میلاد،فضیلت، بازسازی میدان اصلی شهر شامل جداول نوری، تونل سلفی، گوی نوری و خرید و نصب پایه‌های برق دکوراتیو به همراه سان‌لایت‌ها و نصب تعداد زیادی برج‌های روشنایی در سطح شهر را از دیگر برنامه های هدفگذاری شده و در حال بهره برداری عنوان کرد.
وی خاطرنشان کرد: برنامه‌های دیگری همچون راه‌اندازی سامانه۱۳۷، سایت شهرداری و شورای اسلامی، کارتابل الکترونیکی شهرداری، ارتقای نرم‌افزارهای شهرسازی،هوشمندسازی کل شهر، جمع‌آوری هوشمند پسماند و ایستگاه‌های هوشمند مینی‌بوس‌ها، نیز در راستای ارائه خدمات هرچه بهتر به شهروندان مهاجران در دستور کار ویژه مدیریت شهری قرار گرفت که عمده طرح‌ها در حال بهره‌برداری و مابقی نیز با جدیت مورد پیگیری است .
شهردار مهاجران با اشاره به مزیت‌های اجرای طرح سیستم اداره هوشمند شهر گفت: تحقق این مهم کاهش بوروکراسی اداری و روند مراجعه شهروندان به ادارات مختلف، کاهش سفرهای درون‌شهری، کاهش آلودگی هوا و حفاظت از محیط زیست، صرفه‌جویی در زمان و انرژی را به همراه دارد.
پناهنده تأکید کرد: تقویت و توسعه شهر هوشمند، نیازمند بسترها و زیرساخت‌هایی برای ارائه سرویس‌ها و خدمات اینترنتی است و از این رو مدیریت شهری مهاجران، تحقق این مهم را در اولویت اقدامات این مجموعه قرار داده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.