خانه » پیشنهاد سردبیر » چالش های تجارت

چالش های تجارت

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲  شماره ۱۷۴۲

وقایع استان بررسی می کند؛ مشکلات صادرات کالا در استان مرکزی

فاطمه چاپاری: استان مرکزی یکی از مهمترین قطب های صنعتی کشور به شمار می رود که ۲ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی را در خود جای داده که از این تعداد حدود ۳۰۰ واحد در حوزه صادرات فعالیت می‌کنند. آمارها نشان می دهد میزان صادرات کالا در این استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته و بر عکس آمار واردات در چند سال اخیر رو به افزایش بوده است.
معاون سازمان صمت استان معتقد است کالاهای وارداتی استان بیشتر مواد اولیه واحدهای تولیدی است و افزایش آن جای نگرانی ندارد. وی همچنین کاهش صادرات در استان را ناشی از برخی چالش ها می داند که تاجران در روند صادرات محصولشان با آن مواجه اند و باعث می شود کالاهایشان را از راه هایی به غیر از گمرکات استان صادر نمایند و همین امر باعث شده این ارقام صادرات در آمارها درج نشود.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان مرکزی گفت: در چهار ماهه نخست سال جاری ۴۵ هزار و ۷۵۷ هزار تن کالا به ارزش پانزده هزار و ۹۰۳ میلیون دلار از کشور صادر شده که از این میزان سهم استان مرکزی ۵۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۰۸ میلیون دلار می باشد که این رقم نسبت به میزان کالای صادر شده در چهارماهه نخست سال گذشته پنج درصد از نظر وزنی و ۶۳ درصد از نظر ارزی کاهش داشته است.
جعفر اصغری در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان معضلات تعهد ارزی و بخش نامه های بانک مرکزی، حضور در بورس و استقبال بازار داخلی را از جمله عوامل موثر در کاهش میزان صادرات کالا در استان برشمرده و توضیح می دهد: در سال جاری صادرات کالا در برخی از شرکت های استان به کلی متوقف شده است چرا که این شرکت ها موظف هستند ظرف چهار ماه ارز حاصل از صادرات خود را به سیستم بانکی بازگردانند، حال با توجه به تفاوت قیمت در ارز سیستم بانکی و ارز حاصل از صادرات این شرکت ها با کارت شخص دیگری فعالیت می کنند و کالا را از درب کارخانه به یک تاجر می سپارند، از همین رو میزان صادرات شان در آمارهای استان مرکزی محاسبه نخواهد شد.
وی ادامه داد: از طرفی گمرکات استان مرکزی صلاحیت ترخیص کالاهایی چون قیر و خودرو و … را ندارد و این کالاها باید از گمرک های مرزی خارج از استان صادر شود و آمار این کالاها نیز در استان ثبت نخواهد شد. ما به وزارت خانه پیشنهاد داده ایم گمرک جمهوری اسلامی در سامانه های خود مبدا تولیدی هر کالای صادراتی را لحاظ نماید که متاسفانه تا این لحظه این اقدام عملی نشده است.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان مرکزی توضیح داد: بسیاری از شرکت ها نیز ترجیح می دهند کالای خود را در بورس داخلی عرضه کنند و ممکن است تاجری بعد از خریداری کالا آن را صادر نماید که این مورد نیز متاسفانه در آمار گمرک استان ثبت نمی شود.
به گفته وی یازده هزار و ۸۴۲ هزار تن کالا به ارزش نوزده هزار و ۳۲۲ میلیون دلار وارد کشور شده که از این میزان سهم استان مرکزی صد هزار تن کالا به ارزش ۳۰۳ میلیون دلار بوده است.
اصغری افزود: تا قبل از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ میزان واردات یک سوم میزان صادرات بوده است در حالی که امسال این نسبت معکس شده اما از آن جا که کالاهای وارداتی در استان مرکزی اغلب واسطه ای، سرمایه ای یا ماشین آلات هستند و افزایش آمار در این بخش به معنی افزایش کالاها و مواداولیه کارخانه های صادراتی است و در حوزه تجارت امر مطلوبی به شمار می رود.
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت استان مرکزی با بیان اینکه متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی در کشور ۳۴۸دلار و در استان ۵۶۹ دلار و متوسط قیمت هر تن کالای وارداتی در کشور هزار و ۶۳۲ دلار و در استان سه هزار و ۳۳ دلار است، ادامه داد: عمده ترین کالاهای صادراتی استان گاز طبیعی، کامپاند پلی اتیلن ویژه روکش سیم و کابل، سایر هیدورکربورهای حلقوی، ، چلیک، شبکه، پیت و قوطی، سایر ظروف شیشه ای، آلومینیوم، شمش آهن و فولاد غیرممزوج، روغن و سایر محصولات حاصل از تقطیرات زغال سنگ، شیر خشک اطفال، صفحه و ورقه های نازک پلیمرهای اتیلین غیر اسفنجی، انواع کاغذ چون دستمال کاغذی و دستمال توالت، الکل بنزن سولفونه، فرآورده های نفت یا روغن های معدنی قیری، اسلاک واکس، فروسیلیوم، سایر آبمیوه های تغلیظ شده، اتیلن گلیکول است که ۶۱ درصد صادارت استان را تشکیل می دهد.
اصغری در پایان گفت: به طور کلی استان مرکزی رتبه ۱۱ صادرات در کشور را دارد و در چهار ماه نخست سال به ۶۵ کشور دنیا صادرات داشته که از آن جمله می توان به کشورهای افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه، ارمنستان و فدراسیون روسیه اشاره کرد.
واردات کالا به استان مرکزی از ۴۷ کشور جهان
مدیرکل گمرکات استان مرکزی نیز گفت: صادارت کالا از گمرکات این استان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته است.
علیرضا صدیقی‌راد افزود: ۷۳۰ هزار و ۱۰۷ تن کالا از ابتدای سال جاری تاکنون از گمرکات استان مرکزی به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند افزایشی داشته‌ است.
وی ادامه داد: این کالاها به ارزش ۴۳۶ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۵۶۳ میلیون ریال به مقصد ۷۱ کشور جهان از جمله افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و ارمنستان صادر شده‌ است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: انواع هیدروکربن‌ها، سوخت جت، گاز مایع، کامپاند پلی اتیلن، روغن سبک، قوطی آلومینیوم، ظروف شیشه‌ای، رول دستمال کاغذی، آب میوه تغلیظ شده، شیر خشک صنعتی، شمش آهن و فولاد از جمله عمده کالاهای صادر شده در این مدت بوده‌ است.
صدیقی‌راد گفت: ۱۲۲ هزار و ۱۷ تن کالا به ارزش ۳۸۰ میلیون و ۷۶۹ هزار و ۸۲۰ دلار در این مدت به استان مرکزی وارد شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۰۴ و ۷۴ درصد افزایش یافته‌ است.
وی اظهار کرد: واردات کالا به استان مرکزی از ۴۷ کشور جهان از جمله امارات متحده عربی، چین، ترکیه، عراق و آلمان انجام شده‌ است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی افزود: کویل و شمش آلومینیوم، آنتی اکسیدان‌ها، درب قوطی آلومینیومی، کربن، پارا آمینوفنل گرید دارویی، اسانس خوراکی، آب میوه و اسانس‌های آرایشی و بهداشتی از جمله کالاهای وارد شده به استان در این مدت بوده‌ است.
صدیقی‌راد گفت: ۳۲۴ پرونده قاچاق کالا به ارزش ۸۴۵ میلیارد و ۹۶۲ میلیون و ۸۵۷ هزار ریال امسال در استان مرکزی تشکیل شد که تعداد این پرونده‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد کاهش و ارزش آنها ۲۶ درصد افزایش یافته‌ است.
وی ادامه داد: میزان درآمد مالیات بر ارزش افزوده گمرکات استان مرکزی در پنج ماه امسال چهار هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۸۵۵ میلیون و ۶۵۴ هزار ریال بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲۲ درصد افزایش داشته است.
مدیرکل گمرکات استان مرکزی خاطرنشان کرد: گمرکات این استان در مدت پنج ماه امسال ۲ هزار و ۶۱۰ میلیارد و ۷۲۴ میلیون و ۲۳۴ هزار ریال درآمد ملی و استانی داشت که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته‌ است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.