خانه » جدیدترین » کیفیت اجرای طرح میدان امام‌خمینی (ره) اراک را فدای سرعت نمی‌کنیم

کیفیت اجرای طرح میدان امام‌خمینی (ره) اراک را فدای سرعت نمی‌کنیم

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲  شماره ۱۷۴۲

رئیس شورای شهر اراک گفت: کیفیت اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) اراک نباید فدای سرعت شود.
داوود قربانی در جریان بازدید اصحاب رسانه از پروژه‌های شهری اراک، با بیان اینکه در اراک با فقر تفریحگاه مواجه هستیم، اظهار کرد: ایجاد تفرجگاه در سطح شهر در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد.
وی از اختصاص ۷۰ میلیارد تومان در سال گذشته به طرح دره گردو و در اولویت قرار گرفتن این طرح خبر داد و افزود: باغ شهدا و باغ گردو ایجاد شده و عملاً وارد فاز اجرایی خواهد شد.
رئیس شورای شهر اراک با بیان اینکه پس از دیوارچینی رودکنار، مسیر دوچرخه هم اجرایی شده است، افزود: قرارداد پارک هیجانی هم منعقد شده و امسال بخشی از تجهیزات مورد نیاز نصب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه طرح گردشگری دره گردو عمری حدود ۱۵ سال دارد اظهار کرد: تا دو سال پیش کار خاصی در منطقه انجام نشده بود و عمده کارهای هزینه بر توسط شهرداری در حال انجام است و بسترسازی صورت گرفته است.
قربانی درخصوص وضعیت طرح میدان امام خمینی (ره) هم گفت: در روند کار، با معارضان بسیاری روبرو شدیم و کار کُند پیش رفت، اما با توجه به میزان تردد از این منطقه و نزدیک بودن اربعین، از مجموعه شهرداری درخواست کردیم که معبر سطح میدان را در اختیار قرار دهد تا با چالش ترافیکی روبرو نباشیم.
افزایش بودجه موزه تنوع زیستی به ۱۷ میلیارد تومان
سید وحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اراک هم درباره وضعیت موزه تنوع زیستی پارک وحش اراک اظهار کرد: عملیات اجرایی ساختمان موزه با استانداردهای یک موزه، سال ۱۳۸۷ آغاز شد و در سال ۱۳۹۲ ساخته شد.
وی افزود: این طرح تا امروز متروکه باقی مانده و وسایل و تأسیسات آن دچار مشکل شده است و برای بهسازی باید هزینه‌های بسیاری صورت گیرد.
میرنظامی تصریح کرد: در شهر اراک با فقر تفرجگاهی مواجه هستیم به همین دلیل در شورای ششم، مدل پیشنهادی موزه از مشاور با تجربه ارائه شد، پیشنهاد مالی شهرداری برای موزه حدود ۴ میلیارد تومان است، این مبلغ در بودجه امسال به ۱۷ میلیارد تومان ارتقا یافت تا بتوانیم موزه را احداث کنیم.
وی با بیان اینکه موزه‌های تنوع زیستی، بانکی برای جمع‌آوری گونه‌های مختلف حیات وحش است، افزود: در این راستا موزه تنوع زیستی اراک در دو طبقه و متراژ ۱۷۰۰ مترمربع بنا شده که در طبقه همکف مجموعه‌ای از حیوانات تاکسیدرمی شده، حشرات و گونه‌های گیاهی را به نمایش می‌گذارد.
رئیس کمیسیون نظارت شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه ۳۰ درصد منابع خرید اتوبوس و میدل‌باس را شهرداری و باقی را وزارت کشور متقبل شد، گفت: از این تعداد اتوبوس ۴۹ دستگاه وارد اراک شده و راننده آن‌ها نیز مشخص شده است و مابقی هم در صف تحویل قرار دارد.
ساخت ۴ پارکینگ در طرح گردشگری دره گردو
حجت‌اله مرادی معاون زیربنایی شهرداری اراک هم با بیان اینکه طبق طرح تدوین شده، ۴ پارکینگ در پروژه گردشگری دره گردو احداث می‌شود، اظهار کرد: عملیات اجرایی طرح دره گردو از اواخر سال گذشته آغاز شد و در حال حاضر دو قرارداد ۲۴ و ۲۱ میلیارد تومانی برای رودکنار این منطقه تعریف شده که قرارداد ۲۴ میلیارد تومانی تا پایان سال اجرایی می‌شود و قرارداد دیگر نیز تا اواخر خردادماه زمان دارد.
وی با بیان اینکه وسعت فضای سبز منطقه بالغ بر ۸۰ هکتار خواهد بود، اظهار کرد: برای آبیاری این فضای سبز نیازمند آب هستیم که اقدامات لوله‌گذاری از قنات میدان انقلاب انجام شده و نصب پمپاژ نیز انجام می‌شود و هدایت آب به کل فضای سبز صورت می‌گیرد.
معاون زیربنایی شهرداری اراک با بیان اینکه عملیات تاسیساتی انتقال این طرح به پایان رسیده است، اضافه کرد: دو قرارداد ۸ و ۱۳ میلیارد تومانی برای روشنایی منطقه منعقد شده است؛ ۵۳ کاربری برای دره گردو در نظر گرفته شده است و رینگ اول پروژه حدود ۷ کیلومتر طول دارد.
وی افزود: کاربری‌های انتفاعی شامل رستوران، کافی‌شاپ و سفره‌خانه و… وابسته به رینگ اول است و با تکمیل زیرساخت‌ها و جذب سرمایه‌گذاری، کاربری‌های مذکور اجرایی می‌شود.
مرادی با بیان اینکه ساخت سه پارکینگ در این طرح دیده شده است، تصریح کرد: اولین پارکینگ با ظرفیت ۱۵۰ دستگاه در ورودی منطقه از کمربندی جنوبی احداث می‌شود، پارکینگ دوم با ۱۵۰ دستگاه ظرفیت در اطراف دکل برق در میدان کوهنورد احداث می‌شود، پارکینگ سوم هم پشت بیمارستان امام خمینی (ره) با ظرفیت ۳۵۰ دستگاه خودرو احداث می‌شود که زیرسازی اولیه انجام شده است.
وی درباره عقب‌نشینی دیوار بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: دیوار سمت کمربندی جنوبی حدود ۶۰ متر عقب نشینی خواهد داشت که بخشی از آن به پارکینگ اختصاص می‌یابد.
معاون زیربنایی شهرداری اراک تاکید کرد: سال گذشته عملیات اجرایی باغ گردو انجام و نهال‌های ۵ ساله کاشته شد و پروژه آبرسانی نیز انجام شده است.
وی با بیان اینکه ۵ زمین بازی مختلف والیبال، بسکتبال، بیسبال و تنیس و… در فضای دره در نظر گرفته شده است، گفت: مجموعه سرویس بهداشتی و نمازخانه با پیش بینی اولیه رقم ۲۷ میلیارد تومان هزینه در دستور کار قرار دارد که مناقصه و جذب پیمانکار در جریان است.
مرادی با بیان اینکه مذاکرات خوبی برای ساخت تله کابین به طول ۱۶۵۰ متر انجام شده است، گفت: امید می‌رود به زودی برنامه اجرایی انجام شود، البته سرعت کار در طرح بالا رفته و به زودی به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان اینکه رینگ اصلی پروژه با طول ۷ کیلومتر از شمال غربی پروژه آغاز و به شمال شرقی ختم می‌شود، گفت: برای احداث این رینگ ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، محل عبور برای خودروهای خدماتی دیده شده و عبور آزاد خودروهای عمومی ممنوع خواهد بود.
معاون زیربنایی شهرداری اراک درباره آخرین وضعیت طرح میدان امام خمینی (ره) اراک اظهار کرد: عملیات اجرایی این طرح در مساحتی حدود ۱۳ هکتار از تیرماه سال گذشته آغاز شد و زمانبندی احداث آن دو ساله است، اما با توجه به سرعت کار، تا قبل از شروع فصل بارندگی، کار تمام شده و پروژه بهره‌برداری می‌شود.
وی افزود: ضلع شرقی طرح به دلیل نداشتن معارض خاص، تکمیل شده و ضلع غربی به دلیل درگیری با تأسیسات با سرعت کمتری پیش رفته است، اما در اسرع وقت ضلع غربی تکمیل می‌شود و تلاش خواهیم کرد که پروژه نهایتاً تا آذرماه تمام شود.
مرادی با اشاره به برخی از تملکات در مسیر پروژه گفت: تملکات اساسی در عرصه ملک نمایشگاه و مؤسسه کنار آن و تملک ملک شهرک‌های صنعتی انجام شده و حدود ۵ متر تعریض خیابان انجام می‌شود.
وی ادامه داد: طرح روشنایی تاییدیه لازم را دریافت کرده و پیمانکار روشنایی نیز در حال عقد قرارداد با قرارگاه خاتم الانبیا است.
معاون زیربنایی شهرداری اراک با بیان اینکه محدوده مورد نیاز فضای سبز نیز آماده شده و تنها کار در ضلع غربی باقی مانده است، تصریح کرد: هزینه و پیش‌بینی اولیه طرح ۵۳ میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌شود که رقم نهایی طرح در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان باشد.
۵۰ درصد از بودجه شهر اراک را با مالیات‌ها تأمین می‌کنیم
عباس خسروانی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک اظهار کرد: برای انجام هر فعالیتی در شهر نیاز به اعتبار و پول است و با شعار و ادعا نمی‌توان کار را انجام داد.
وی افزود: انجام هر طرح و برنامه‌ای تنها با اختصاص پول واعتبار انجام می‌شود به همین دلیل ما در گام نخست به دنبال کسب درآمد برای شهرداری رفتیم و برای این نهاد درآمد کسب کردیم، با توجه به افزایش میزان بودجه شهرداری از ۱,۸۰۰ میلیارد تومان در دو سال گذشته به ۲,۲۰۰ میلیارد تومان، امید می‌رود بتوانیم تا پایان ۴ ساله شورا این رقم را به شش‌هزار میلیارد تومان برسانیم.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اینکه برخی از پروژه‌های اراک به تازگی آغاز شده و برای اولین بار انجام گرفته است، تصریح کرد: اهتمام ویژه شورای ششم به اتمام پروژه‌های نیمه تمام است.
وی ادامه داد: نگاه این شورا اینگونه نبوده و نیست که با وام و ایجاد بدهی، قصد انجام امور نمایشی را داشته باشد.
خسروانی افزود: برخی از این پروژه‌ها در چند سال گذشته، به مخروبه تبدیل شده بود که هم‌اکنون با همت شورای ششم برخی از این پروژه‌ها در آستانه افتتاح است.
وی با بیان اینکه نگاه شورا نگاه فرهنگی و اجتماعی است، تاکید کرد: طرح‌های نیمه تمام میدان امام حسین (ع) و میدان امام خمینی (ره) که هر یک نیاز به بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرا داشت را به سرانجام رسانیده‌ایم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه میدان امام خمینی (ره) هم‌اکنون بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: امید می‌رود این طرح در چند ماه آینده افتتاح شود و شهر اراک را از ناهنجاری‌های ورودی‌های آن نجات دهد.
وی با بیان اینکه بودجه سال ۱۴۰۲ شهر اراک به ۴۲۰۰ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است، تصریح کرد: سهم بودجه عمرانی شهر اراک ۷۲ درصد و بودجه جاری ۲۸ درصد است.
خسروانی با بیان اینکه نگاه شورا بر این مبنا بوده است که بودجه عمرانی بیشتر از بودجه جاری باشد، افزود: این در حالی است که قانون‌گذار حداقل ۴۰ درصد را برای بودجه عمرانی در هر سال مجاز می‌داند.
وی با بیان اینکه سهم عمده درآمدهای شهرداری اراک مالیات‌ها است، گفت: ما ۵۰ درصد از بودجه شهر اراک را با مالیات‌ها تأمین می‌کنیم و این نکته ظریفی است که اداره این شهر توسط پرداختی مردم انجام می‌شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک ادامه داد: شورای شهر یک نهاد نظارتی و مطالبه‌گر است، یک نهاد اجرایی نیست و این نگاه باید با کمک رسانه‌ها تقویت شود.
وی با بیان اینکه یکی از ضعف‌های اساسی اراک در راستای توسعه آن بحث مطالبه‌گری مردم است که بسیار ضعیف است، گفت: نیاز به مطالبه‌گری توسط رسانه‌ها داریم، مطالبه‌گری و ارائه لایحه‌ها و طرح‌ها باید از متن جامعه اتفاق بیفتد.
خسروانی با بیان اینکه ۱۷ درصد از درآمدهای شهرداری ناشی از پروانه‌های ساختمانی است، گفت: مابقی درآمدها این نهاد، ناشی از خدماتی است که شهرداری به مردم ارائه می‌کند و مبالغی تحت عنوان این خدمات دریافت می‌کند که بسیار ناچیز است و می‌توان گفت تمام سازمان‌های شهرداری زیان‌ده هستند.
وی با بیان اینکه انتقال پساب یکی از بزرگترین پروژه‌های شورای ششم بوده است، گفت: همانطور که مردم می‌دانند اراک شهری با تنش آبی است و ما باید به منظور تأمین آب این شهر برنامه‌ریزی دقیقی برای پساب آن داشته باشیم، سال گذشته حق امتیاز پساب خریداری شد؛ لوله‌گذاری‌های لازم انجام شده است و با این پساب تقریباً مشکل آب فضای سبز شهر اراک برای همیشه رفع خواهد شد.
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک افزود: شهرداری نیاز نیست برای آبیاری فضای سبز از آب شرب و یا چاه‌های زیرزمینی استفاده کند.
وی با بیان اینکه بودجه تملکات امسال اراک ۷۰۰ میلیارد تومان است، اضافه کرد: این مبلغ در بازگشایی معابر اراک که سالیان سال بلاتکلیف مانده است، هزینه می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.