خانه » پیشنهاد سردبیر » اعلام موجودیت جبهه ای جدید از اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری/عبور از پایداری

اعلام موجودیت جبهه ای جدید از اصولگرایان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری/عبور از پایداری

دوشنبه ۱۳ دی ۹۵ شماره ۴۹۶

عباس لعل بار
وقایع استان

«جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی» مدتی است که اعلام موجودیت کرده است. این جبهه نزدیک به اصولگرایان به ریاست حجت الاسلام محمدحسین رحیمیان تشکیل شدو از اعضای شاخص آن می توان به یحیی آل اسحاق، مهدی چمران، حمیدرضا حاجی بابایی، نادر طالب زاده و مرضیه وحید دستجردی اشاره کرد. در بیانیه این جبهه آمده است که مجمع مردمی این جبهه متشکل از نیروهای مومن و انقلابی سراسر کشور بزودی تشکیل خواهد شد و در انتخابات پیش رو مشارکت خواهد نمود. سالهاست در ایران در نزدیکی هر انتخاباتی، احزاب و جبهه های متفاوتی از هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب زاده شده و پس از انتخابات به اغما رفتند. با وجود اینکه در ایران هنوز زمان حضور احزاب به معنای دقیق و واقعی فرانرسیده ولی میل و اشتیاقی که در افراد برای ایجاد احزاب انتخاباتی دیده می شود غیر قابل انکار است.
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با استفاده از دو واژه پر مصرف در دوران پس از انقلاب تاکنون، یعنی مردمی و نیروهای انقلابی پا به عرصه گذاشته است. سابقه افرادی که به عنوان هیات موسس در این جبهه حضور دارند در برداشت نخست نشان دهنده همراهی این جبهه با محمود احمدی نژاد است، حضور وزیران دولت پایداری در این جبهه البته واکنش های زیادی به همراه داشت. عبدالرضا داوری یار غار محمود احمدی نژاد اعلام کرد که این جبهه برخلاف ظاهرش هیچ نزدیکی به احمدی نژاد ندارد و اتفاقا علیه وی می باشد.
برخی از اصولگرایان ، حاضرین در این جبهه را طیفی وسیع از تمام جبهه ها و تشکل های اصولگرایی می دانند و در واقع هدف از آن را ایجاد وحدت بین اصولگرایان بیان می کنند.
با اعلام موجودیت این جبهه خبرگزاری های اصولگرا لیستی را منتشر کردند که در آن اعلام شد نزدیک به ۳۰۰ نفر از فعالان سیاسی، اجتماعی، ورزشکاران و هنرمندان از این جبهه حمایت کرده اند. در این لیست اسامی افرادی چون علی اکبر کریمی، محمدحسن آصفری، جهانگیر الماسی، غلامعلی حداد عادل مشاهده می شود. افرادی که در اصولگرایی مشترک هستند ولی در بسیاری جهات تفاوت های خاص خود را دارند و این لیست حمایت به گونه ای تاکید کننده این است که جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برای ایجاد اتحاد میان نیروهای اصولگرایی در انتخابات پا به عرصه گذاشته است.
دکتر علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس در خصوص حمایت خود از این جبهه می گوید: دغدغه نیروهای وفادار به انقلاب در حوزه تحقق مطالبات مردم در رابطه با مشکلات اقتصادی، بیکاری و مبارزه با مفاسد موجب شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شد.
علی اکبر کریمی اظهار داشت: با شرایط موجود در کشور نیروهای سیاسی جدیدی لازم است در فضای سیاسی کشور شکل بگیرد، چرا که تجربه سال‌های گذشته نشان داد که جناح‌بندی موجود پاسخگوی مطالبات مردم در فضای فعلی نیست.
وی تصریح کرد: دغدغه نیروهای وفادار به انقلاب در حوزه تحقق مطالبات مردم در رابطه با مشکلات اقتصادی، بیکاری و مبارزه با مفاسد از یک سو و لزوم وحدت، انسجام و هماهنگی بین نیروهای وفادار به انقلاب از سوی دیگر موجب شکل‌گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی شد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت جبهه مردمی نیروهای انقلاب فرهنگی نباید تنها به انتخابات آینده محدود شود، بلکه باید یک حرکت تداوم‌دار باشد.
وی ادامه داد: همان‌طور که از نام این جبهه مشخص است، جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی از یک عقبه گسترده مردمی برخوردار است و تلاش دارد فارغ از تعلقات حزبی و گروه‌های شناسنامه‌دار سیاسی با متن مردم ارتباط برقرار کرده و در راستای رفع مشکلات اقتصادی مردم بکوشد.
کریمی بیان کرد: تمهیداتی در بین مؤسسین این جبهه برای حضور و مشارکت گسترده‌تر مردم در این حرکت خودجوش پیش‌بینی شده که به تدریج از طرف مسئولان امر در این جبهه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
کریمی با اشاره به اینکه اعضای این جبهه افرادی فارغ از تعلقات حزبی و جناحی و وفادار به آرمان‌ها، اصول و ارزش‌های انقلاب هستند، اظهار کرد: کسانی که خود را انقلابی و مسئول در حفظ ارزش‌های انقلاب اسلامی می‌دانند، می‌توانند با این جبهه همکاری داشته باشند.
وی بیان کرد: مشارکت و همکاری گسترده مردم با این جبهه زمینه‌ساز تحول مثبتی است که می‌تواند نتایج درخشانی به همراه داشته باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حرکت این جبهه نباید تنها به انتخابات آینده و سایر مناسبت‌های آینده محدود شود، بلکه باید یک حرکت تداوم‌دار در راستای حفظ آرمان‌های نظام باشد و بتواند در صحنه‌های دیگر انسجام نیروهای انقلابی کشور را افزایش دهد.
اما در این بین واکنش رییس انصار حزب الله هم قابل توجه است. حسین الله کرم می گوید: اگر جبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی با جبهه پایداری انقلاب اسلامی هماهنگ و همراه باشد، ما هم با آنها همراه می‌شویم اما اگر این اتفاق رخ ندهد، کاری با جبهه نیروهای مردمی نداریم و فعالیت‌های‌مان را با جبهه پایداری هماهنگ می‌کنیم.
البته در بین اصولگرایان نگاه منفی به این جبهه کم نیست.رئوفیان عضو جبهه ایستادگی معتقد است:ترکیب اعضای این جبهه نشان از نگاه به انتخابات شوراهای شهر دارد تا به انتخابات ریاست جمهوری. اما رویکرد افراط‌گرایانه آنها نسبت به موقعیت شخص رییس جمهور که همه تلاش این جبهه را مصروف نیامدن روحانی در دوره دوم اعلام کرده است حکایت ازموضع گیری‌های افراط گرایانه دارد که به نوعی برخاسته ازجبهه بندی‌های فارغ از فرایند رسیدن به همگرایی و وحدت بین طیف‌های اصولگراست.
آنچه تاکنون عیان شده این است که اصولگرایان در میان خود تصمیم گرفته اند در یک جبهه متحد حاضر شوند ولی طیف تندروی اصولگرا در برابر این امر پایداری می کند تا به جای همراهی با اکثریت، آنها را با اقلیتی که خودش باشد همراه کند.
بنظر می آید اصولگرایان در جناح خود در واقع بدنبال پیاده کردن الگویی شبیه الگویی هستند که در سال ۹۲ توسط اصلاح طلبان و اعتدالگرایان و برخی اصولگرایان شکل گرفت البته با رویکرد به انتخابات شورای شهر. اتحادی منهای تندروی برای پیروزی در انتخابات البته اگر اکثریت این جبهه قادر به انجام آن باشند امری است که شاید بتواند موفقیت هایی برای آنها در انتخابات شورای شهر بوجود آورد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.