خانه » پیشنهاد سردبیر » برگزاری جلسات شورای بحران استان با محوریت آنفلوآنزای حاد پرندگان/بوی بهبود از اوضاع کویر می آید

برگزاری جلسات شورای بحران استان با محوریت آنفلوآنزای حاد پرندگان/بوی بهبود از اوضاع کویر می آید

دوشنبه ۱۳ دی ۹۵ شماره ۴۹۶
علی امیدی-وقایع استان
این روزها شورای بحران استان مرکزی جلسات پرباری را برگزار می کند. در آخرین جلسه شورای مدیریت بحران که همچنان مهمترین موضوع روز استان یعنی آنفلوآنزای حاد پرندگان در آن مورد بحث قرار گرفت استاندار بیان داشت: اقدامات انجام شده در خصوص شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان مرکزی هماهنگ و منسجم بوده و این تلاش‌ها جهت جلوگیری از شیوع در دیگر نقاط استان باید ادامه داشته باشد.
امسال نمایشگاه عرضه محصولات و اقلام عید نخواهیم داشت
محمود زمانی قمی ادامه داد: شیوع این ویروس به سایر نقاط شهرستان اراک قطعا به نفع جامعه و مردم نیست و اقدامات پیشگیرانه که با همکاری تمامی دستگاه‌ها در حال انجام است، باید به همین منوال ادامه داشته باشد. وی بیان کرد: کاهش آلام صاحبان مرغداری‌های خسارت دیده در اولویت قرار دارد. سازمان برنامه و بودجه استان نیز در حد توان باید جهت همکاری برای تامین خسارت واحدهای درگیر با این ویروس اقدام کند.
استاندار استان مرکزی افزود: در کشور آمادگی مناسبی جهت مقابله با بحران وجود دارد که این مهم یکی از نقاط مثبت و موثر کشور است. وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: جهاد کشاورزی باید در خصوص تامین میوه شب عید مردم از هم اکنون اقدام کند که با کمبود مواجه نشویم.
زمانی قمی با بیان اینکه امسال نیز مانند سال گذشته برپایی نمایشگاه عرضه محصولات و اقلام عیدانه را نخواهیم داشت، اظهار کرد: این تصمیم به دلیل کمک به فروشندگان و کسبه جهت حفظ رونق بازار فروش اتخاذ شده است.
سعید فرخی مدیرکل مدیریت بحران استان، همچنین با اشاره به معدوم‌سازی سگ‌های ولگرد منطقه میقان اراک اظهار داشت: در شرایط بحرانی مهم‌ترین رکن برای ما حفظ جان سرمایه‌های انسانی است و در این زمینه از هیچ اقدامی کوتاهی نمی‌کنیم.
وی افزود: سگ‌های منطقه میقان از لاشه پرندگانی که بر اثر بیماری فوق‌حاد پرندگان تلف شده بودند به عنوان تغدیه استفاده کرده که این امر به عنوان عاملی خطرناک برای جابه‌جایی ویروس محسوب می‌شد.
فرخی تصریح کرد: در حال حاضر مسئولیت جمع‌آوری و معدوم‌سازی این سگ‌ها بر عهده قرارگاه است که در این راستا برنامه‌ریزی و اقدام لازم را در دستور کار قرار داد.

شاهد بهبود وضعیت بیماری در بین پرندگان مهاجر هستیم
مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی در این جلسه گفت: هزار و ۴۴۸ قطعه انواع پرندگان مهاجر در این مدت در تالاب میقان اراک جمع‌آوری شده که هزار و ۳۰۰ قطعه از گونه غاز بوده است. حسینعلی ابراهیمی کارنامی بیان کرد: در چند روز اخیر در تالاب میقان اراک لاشه جدید دیده نشده که این امر نشان از بهبود وضعیت این بیماری در بین پرندگان مهاجر دارد. وی عنوان کرد: روند بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روزهای نخست و تا یک هفته گذشته در تالاب میقان اراک به صورت سینوسی بود که این روند نزولی شده است.
فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی نیز گفت: در مدت شیوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۲۰ گروه انتظامی در شهرستان های خمین، اراک، شازند، خنداب و ساوه تشکیل شده و در کنار سایر دستگاه‌های فعال جهت کنترل و مقابله با این ویروس همکاری دارند. سردار کیومرث عزیزی بیان کرد: ۷۱ دستگاه حامل طیور از استان‌های دیگر تاکنون قصد عبور از استان مرکزی را داشته‌اند که توسط نیروی انتظامی مورد کنترل قرار گرفتند و هفت دستگاه از این تعداد فاقد مجوز بودند که به دستگاه های مربوطه ارجاع داده شدند.

خرید و فروش طیور زنده در حال حاضر ممنوع است
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی که روزهای پرکاری را پشت سر می گذارد در شورای مدیریت بحران استان گفت: در جریان کنترل و مبارزه با آنفلوانزای حاد پرندگان در استان مرکزی ۲۸۰ هزار قطعه پرنده در کانون‌های بیماری معدوم‌سازی شده است. محسن شانقی با بیان اینکه بیش از ۵۰ کشور با موضوع آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان درگیر هستند، گفت: در کشور ما نیز ۹ استان از جمله استان مرکزی با این موضوع مواجه شده‌اند.
وی بیان کرد: تاکنون ۱۲ کانون آلوده در شهرستان اراک شناسایی شده که شامل دو کانون روستایی و ۱۰ کانون صنعتی است و در تمامی این واحدها معدوم‌سازی و عملیات مورد نیاز جهت جلوگیری از شیوع انجام شده است. وی با بیان اینکه این کانون‌ها در حاشیه تالاب میقان اراک بوده‌اند، خرید و فروش طیور زنده را یکی از مشکلات در رابطه با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: یکی از ریزفاکتورهای مهم در بحث انتقال این ویروس خرید و فروش طیور زنده است. در حال حاضر این اقدام غیرمجاز است و مردم باید از خرید و فروش طیور به صورت زنده اجتناب کنند.
شانقی ادامه داد: ۲۸۰ هزار قطعه پرنده در این مدت در کانون‌های بیماری معدوم‌سازی شده است. جهت مقابله و جلوگیری از انتقال بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ۸۹۴ واحد مرغداری و روستا در مدت یک ماه گذشته مورد پایش قرار گرفته و از ۲۳۳ واحد نمونه‌برداری شده و هشت هزار و ۲۹۳ آزمایش روی نمونه ها انجام شده است. وی عنوان کرد: قرنطینه سیار و ثابت، برقراری شعاع پایش در سطح استان، معدوم‌سازی و تلاش جهت کاهش طیور در اراک از جمله اقدامات جهت کنترل این ویروس بوده است.
شانقی اظهار کرد: ۱۰ نمونه آزمایش روز گذشته در مناطق آلوده انجام شده و تمامی این آزمایش ها منفی بوده و نشان از کنترل این بیماری دارد.

نگرانی بابت تامین مرغ شب عید مردم وجود ندارد
مدیرکل جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با بیان اینکه تمامی امکانات جهاد کشاورزی برای مقابله به بیماری آنفولانزای پرندگان بسیج شده بود از ارسال پیامک های اطلاع رسانی بهداشتی به مرغداران خبر داد و گفت: با رایزنی های صورت گرفته امید داریم نگاه ویژه به استان مرکزی در خصوص سهم این استان از مبلغ اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده اعمال شود.
بابایی با اعلام خبر ذخیره سازی ۳۲۰۰ تن مرغ و خرید نزدیک به ۴۰ تن مرغ توسط پشتیبانی امور دام جهاد کشاروزی استان مرکزی بیان کرد: هیچ نگرانی بابت تامین مرغ و گوشت سفید مردم استان مرکزی در شب عید وجود ندارد.
بابایی با بیان اینکه اقدامات خوبی در استان مرکزی در خصوص مقابله با بیماری آنفولانزای پرندگان صورت گرفت گفت: تلاش در جهت کم کردن وسعت این حادثه و کاستن از آلام مرغدارانی که دچار خسارت شدند در صدر برنامه ها قرار داشت.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در دیگر کشورها، ایران و نیز استان مرکزی به انسان انتقال نیافته است، گفت: ۵۰۰ عدد کیف حفاظتی و لوازم بهداشتی در مراکز بهداشت استان توزیع شده است.
جواد نظری بیان کرد: داروی اوسلتامی ویر که تنها در اختیار واحدهای درمانی و بیمارستانی است به تعداد ۲۰ هزار کپسول و ۵۰ عدد سوسپانسیون در استان داریم. این دارو تنها برای بیماران مبتلا به آنفلوآنزای بدحال و نیازمند بستری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها داروی موثر برای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که به انسان منتقل یابد شناخته شده است.
وی افزود: این دارو به صورت بی‌رویه تجویز نمی‌شود و تنها در شرایط خاص با تشخیص پزشک تجویز می شود و می تواند از شدت بیماری بکاهد.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: واکسن آنفلوآنزا برای تمامی افراد در معرض خطر یا درگیر در ماموریت های آنفلوآنزا تامین شده، اما واکسن موجود در بازار برای سویه جدید انفلوآنزا فوق حاد پرندگان موثر نیست و از دیگر سویه‌های شناخته شده قبل پیشگیری می کند.
نظری عنوان کرد: هفت هزار دز واکسن از ابتدای فصل سرما در استان برای افراد در معرض خطر تزریق شده و دو هزار و ۵۰۰ دوز نیز در انبار موجود است و با توجه به اینکه این واکسن ها تاریخ مصرف دارند تامین واکسن مورد نیاز با تهران هماهنگ شده است.
وی با بیان اینکه ۲۰۲ بیمار شدید تنفسی از ابتدای فصل سرما در استان گزارش شده اظهار کرد: از این تعداد ۱۶۶ بیمار نمونه برداری و برای آزمایش به تهران ارسال شده که ۴۱ مورد با سویه آنفلوآنزا H3N2 مثبت بود و از ۲۶۲ مورد شبه آنفلوانزا نیز ۲۳ نمونه به آزمایشگاه تهران ارسال شده که هشت نمونه مثبت بود، اما باید توجه داشت این موارد آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان نیست.
نظری عنوان کرد: دانشگاه علوم پزشکی اراک ایجاد امکان آزمایش در خصوص آنفلوآنزا در استان مرکزی در سال آتی را در نظر دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.