خانه » پیشنهاد سردبیر » اعتراض مقدسی به استاندار مرکزی پیرامون عدم تعامل با نمایندگان/قرارمان این نبود

اعتراض مقدسی به استاندار مرکزی پیرامون عدم تعامل با نمایندگان/قرارمان این نبود

یکشنبه ۱۳ تیر ۹۵   شماره ۳۵۹

وقایع استان:
ضیافت افطار اصلاح طلبان استان مرکزی روز پنج شنبه دهم تیر در محل کانون امام خمینی (ره)اراک برگزار شد .در این نشست سران اصلاحات استان، مقدسی نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی، حسن بیگی معاون سیاسی و امنیتی استانداری، فرماندار اراک و چند تن از مدیران کل استان حضور داشتند.
سید مهدی مقدسی در این نشست گفت : نکته مهمی که در حال حاضر باید مورد توجه قرار گیرد این است که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است و قدر مسلم مسئولان دولت های نهم و دهم در ماه های اخیر در تلاش هستند که در راستای تخریب دولت قدم بردارند. زیرا خودتحریمی از اقداماتی است که به اقتصاد کشور لطمه می زند و همراهان دولت، وزرا و مسئولان در تمام کشور باید فرصت باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات را غنیمت شمرده و در صدد رفع ضعف های موجود برآیند زیرا سه سال از عمر دولت گذشته و باید در فرصت باقی مانده اقدامات و تصمیمات صحیح گرفته شود، در این زمینه نیز کاهش نرخ تسهیلات بانکی اقدام ارزشمندی بود اما دولت باید در خصوص سایرموارد نیز اقداماتی که برای رفع دغدغه اقتصادی مردم لازم است را شجاعانه انجام دهد تا از این وضعیت برون رفت داشته باشیم و از این رکود اقتصادی خارج شویم.
نماینده مردم ارک، خنداب و کمیجان خاطرنشان کرد:این دولت در ابتدای فعالیت خود منابع ناچیزی را در اختیار گرفت و در شرایط سختی قرار داشت و خزانه خالی را تحویل گرفت ولی با اینهمه عملکرد برخی تیم های اقتصادی دولت یازدهم و مسئولان موضوعی است که نباید از آن غفلت کرد زیرا عملکردهای ضعیف به کشور آسیب جدی می رساند. چون برخی عملکردهای ضعیف در برخی استان ها سبب تضعیف دولت شده است و انتظار می رود قبل از اینکه مورد انتقاد دیگرانی که به دنبال تخریب هستند قرار بگیریم خودمان مشکلات و ضعف های درونی دولت را رفع کنیم .
مقدسی با بیان اینکه وعده های دولت باید به نتیجه برسد افزود: واقعیت این است که علیرغم اقدامات انجام شده شتاب و انسجامی که انتظار می رود محقق نشده است .وی بر لزوم برخورداری از نگاه غیرمتعصبانه و واقع بینانه و ارزیابی صحیح از عملکرد سه ساله در حوزه دغدغه های مردم تاکید کرد و گفت: باید در فرصت موجود تصمیمات صحیح بگیریم و به گونه ای اقدام کنیم که مردم آثار اقدامات انجام شده را ببینند.
وی در خصوص برنامه هایی که در حوزه مجلس دارد نیز گفت: سعی کردیم حضور برجسته ای در بخش های مختلف مجلس داشته باشیم.
وی تاکید کرد: انتظار می رود که دولت شجاعانه به مباحثی همچون ممانعت از قاچاق کالا بپردازد. در شرایطی که به دنبال توسعه اقتصادی هستیم قاچاق کالا همچون خنجری است که از پشت به اقتصاد و نظام ضربه می زند.
مقدسی بر لزوم تصمیم گیری اساسی توسط دولت جهت مبارزه با قاچاق کالا تاکید کرد و افزود: از سویی تعرفه های واردات کالا نیز هرچند یکبار توسط دولت اصلاح شده است، اما باز نیازمند اصلاح است. متاسفانه برخی ماشین الات که امکان ساخت آنها در کشور وجود دارد با تعرفه پایین وارد می شوند.
وی در ادامه کاهش هزینه های تولید را یکی از ضروریات توسعه اقتصادی دانست و با بیان اینکه باید قدم های جدی در این زمینه برداشته شود افزود: خریدهای تضمینی و جوایز صادراتی از جمله این اقدامات است.وی با تاکید بر اینکه در حوزه تولید و اقتصاد دولت باید نواقص خود را برطرف کند، رقبای دولت در تلاشند تا با برجسته کردن برخی مسائل دولت را تضعیف کنند ولی ما نباید با عملکرد ضعیف چنین فرصتی به رقبا بدهیم.
نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر قریب الوقوع هیات دولت به استان مرکزی گفت: دولت باید با دست پر به استان مرکزی بیاید و ما باید با برنامه ریزی مناسب برای استفاده از سفردولت تلاش کنیم . و حتما برای این سفر باید بک برنامه منسجم صورت گیرد ولازم است سازمان حفاظت محیط زیست کشور مصوبات مناسبی برای رفع آلایندگی هوای اراک در این سفر در نظر بگیرد که موجب آرامش خیال برای مردم شود وی اظهار کرد:دولت به عنوان آخرین استان های کشور به استان مرکزی سفر می کند، خیلی از استان ها منابع را دریافت و هزینه کرده اند.
وی افزود : با تمام توان از اهداف و برنامه های دولت حمایت می کنم ولی انتظاراتی همچون تعامل و همگرایی هم هست که مسئولان استان باید به آن توجه داشته باشند. چون بدون اینکه من از این قضایا خبری داشته باشم عزل و انتصابات جدیدی در فرمانداری اراک صورت گرفته است که بدون هماهنگی و همفکری با نمایندگان اراک در مجلس این تغییرات ایجاد شده در حالی که قرار ما بر تعامل هماهنگی و همراهی بود. هرچند استفاده از این حد از اختیارات قانونی توسط مدیران استان قابل احترام است با اینهمه مبنا را بر تعامل گذاشته ایم و این مهم نباید مورد بی توجهی مسئولان قرار بگیرد. و در هر حال ما حامی دولت هستیم ولی مشروط براینکه انسجام بیشتری بین مدیریت استان و نمایندگان مجلس برقرار باشد و تصمیمات با تعامل بیشتری اخذ شوند.
زمانی قمی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت : رفع مشکلات اقتصادی دغدغه اصلی رهبر معظم انقلاب است و برای آن همه تلاش ها به کار گرفته شده است. زیرا اصلاح اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم مهمترین مسئله دولت تدبیر و امید و نظام اسلامی است و اتفاقا برقراری یارانه از سوی دولت قبل هم مردم و هم دولت را فقیر کرد.
وی بیان کرد: استان مرکزی یک استان صنعتی است که در اقتصاد کلان و ملی تاثیر گذار است و این استان به دلیل کانون های حساس تولید بیشترین صدمات را که در سال های گذشته به اقتصاد ایران وارد شده، دریافت کرده است و حجم این آسیب ها ابتدا باید روشن می شد و ای کاش دولت تدبیر و امید روزهایی که مستقر می شد چند هفته را به این موضوع اختصاص می داد که در همه حوزه ها از جمله اقتصاد، سیاست داخلی و سیاست خارجی چه چیز را می خواهد تحویل بگیرد که امروز بدهکار مقصران نباشیم که اوضاع کشور و تولید را به این وضع رسانده اند.
وی خاطر نشان کرد : تحت تاثیر شرایط بعد از توافق نامه هسته ای توانسته ایم مذاکرات را با برخی کشورها به پیش ببریم و ما به عنوان دولت برای اجرای سیاست های این دولت و تحول خواهان از هیچ کوششی دریغ نخواهیم کرد.زیرا وظیفه من در این استان تمجید و تقویت نفس آثار مذاکرات هسته ای است و مسئولیت من انتقاد بر برجام و نادیده گرفتن سیاست های درست نیست و با تمام وجود از سیاست هایی که به آزاد شدن ملت، رشد و اعتلای آنها در حوزه اقتصاد و سایر حوزه ها شود حمایت و کمک می کنیم و یکی از وظایف مهم دفاع از سیاست های خارجی دولت و بهره گیری از آثار مثبت برجام است.

استاندار استان مرکزی ادامه داد: این روزها شاهد انتقاداتی از دولت هستیم که از مرز انتقاد و رقابت گذشته و به هیچ عنوان یک رقابت عادی نیست و ستادهای تخریبی در کشور، استان مرکزی و جاهای دیگر شکل گرفته و با تمام وجود دنبال نفی و اقدام های درست این دولت و برعکس جلوه دادن همه آن چیزی که خود آنها مقصر بوده اند، است و این از خواص پوپولیسم است، زیرا پوپولیسم از آگاه شدن جامعه وحشت دارد و به شیوه های غیرمنطقی روی می آورد چیزی که ما قبلا به کرات دیده ام . همه ما در هشت سال دولت قبل ترویج خرافات را در حد وسیع شاهد بودیم، مگر بسیاری از مسائل را نمی خواستند با روش های هاله درمانی در کشور معالجه کنند؟ من امروز اعلام می کنم اگر ما تخلفی در دولت داشته باشیم با شجاعت اعلام و به مردم گزارش می دهیم و عذرخواهی می کنیم.
وی یادآور شد: تخریب گرها و آقایان تخریب گر فراموش نکنند که تخلف صورت گرفته در این دولت در حد سرماخوردگی است و تخلفات آن دولت در حد سرطان پیشرفته است.استاندار استان مرکزی اضافه کرد: اگر دریافت های نامتعارف انجام شده باشد، گزارش آن اعلام، اصلاح و عذرخواهی و جلوی آن گرفته می شود ولی در زمان دولت قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان یک تخلف بابک زنجانی بود که هنوز یک ریال و یک دلار آن برگردانده نشده که اگر ۲۰ درصد این تخلف را مد نظر بگیریم، به اندازه اصل پول از اموال بیت المال به یغما رفته است. و حتی اگر فقط سود تخلفات بابک زنجانی را در نظر بگیریم به اندازه کل تخلفات دولت یازدهم است.
استاندار مرکزی افزود : در دولت قبل، در حوزه فرهنگ و دین چقدر بی حرمتی به مراجع، بزرگان و شخصیت های برجسته صورت گرفت و تبدیل به رسم شد، چقدر موضوعات کذب در قابل باورترین اصل یعنی انتظار مطرح شد و حتی حذف سازمان مدیریت و برنامه ریزی به معنای اداره کردن کشور به روش ۱۰۰ سال گذشته بود. حتی دولت قبل با رشد اقتصادی شش درصد کشور را تحویل گرفت و با منفی شش درصد تحویل داد و بالاترین درآمد تاریخ ایران را به هدر داده است و حالا به دنبال فیش حقوقی هستند.
زمانی قمی خاطر نشان کرد : در آن زمان دولت را با ارز زیر ۹۰۰ تومان تحویل گرفتند و با ارز سه هزار و ۶۰۰ تومان تحویل دادند و اگر دولت تدبیر و امید جلوی نوسانات ارزی را نگرفته بود معلوم نبود چه وضعی می شد.
وی در خصوص سفر هیات دولت به استان مرکزی نیز گفت: آنچه مسلم است برای این سفر از همه گروه ها، سلایق و اهل نظر دعوت می شود اما باید بدانیم با این سفر قرار نیست که معجزه ای رخ دهد.
وی خاطر نشان کرد :ما باید عارضه یابی می کردیم که در استان مرکزی وضعیت ما چگونه بود و واحدهای تولیدی ما در چه موقعیتی قرار داشتند و این کار در سال قبل انجام شد و ما امروز می دانیم در واحدهای کوچک، متوسط و بزرگ این استان چه خبر است و علت وضعیت ناگوار این واحدها را نیز می دانیم ما ابتدا به بررسی زیرساخت های این استان پرداختیم و باید در وضعیت راه، راه آهن، مسئله آب و منابع آبی، منابع برقی اتفاقات جدی صورت گیرد . برای مثال در زمینه آب ۷۰ درصد واحدهای تولیدی و ۷۰ درصد جمعیت این استان در چند آبخوان بسیار بحرانی و خطرناک استان واقع شده اند، تمرکز استان و اقتصاد آن در منابعی از آبخوان های زیر زمینی استان است که بدترین وضعیت را دارند. و تهیه و تدوین سند جامع آب در حوزه آب این استان ضروری است زیرا این مهم به اصلاح کشت، اصلاح مصرف و اصلاح بهره برداری از حوزه آب مربوط می شود و حوزه های مصرفی خانگی، کشاورزی و صنعتی این استان منتظر روش های سختگیرانه تر از سوی دولت در این استان باشند.
استاندار مرکزی افزود: در زمینه برق نیز اگر واحدهای تولیدی راه اندازی شوند، چهار برابر وضع موجود برق نیاز است و باید به سراغ تحقق زیر ساخت در حوزه برق برویم.
زمانی قمی اظهار کرد: دولت ۱۶ هزار میلیارد تومان در کشور برای تزریق به واحدهای کوچک و متوسط در نظر گرفته تا از این طریق بخشی از آنها احیا شود و تاکنون پرونده بیش از ۱۸۰ واحد نهایی و به بانک های عامل معرفی شده است. در این راستا صنایع بزرگ فراموش نشده است، حدود ۸۰ درصد صادرات بیش از یک میلیارد دلاری استان مرکزی توسط واحدهای بزرگ صورت می گیرد و بخشی از واحدهای کوچک پیمانکاران واحدهای بزرگ و مادر هستند. و به فرجام رساندن واحدهای نیمه کاره و دارای پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد از دیگر برنامه ها است که پیش بینی شده این واحدها تا پایان سال به نتیجه برسد. سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری برای یکهزار و ۲۰۰ مگاوات برق در شهرستان ساوه از طریق یک شرکت بلژیکی نهایی شده و طرح توسعه نیروگاه رودشور با حدود ۲۲۰ میلیون دلار از طریق اعتبارات صندوق توسعه ملی در دست اجرا است. همچنین پالایشگاه پلاسمای خون در استان مرکزی نهایی شده و در مجموع زمان دادن مجوز و امکانات برای سرمایه گذاری در این استان بسیار کوتاه شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.