خانه » جدیدترین » اسیر بند مهریه

اسیر بند مهریه

سه شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸   شماره ۱۱۲۴

اسیر بند مهریه

این روزها بسیاری از زوج هایی که کارشان به طلاق می کشد در دادگاه ها درگیر طی کردن فرآیند گرفتن یا دادن مهریه هستند

طاهره قهیه ای

ازدواج یکی از سنت های پسندیده در تمامی ادیان الهی است که در دین اسلام به عنوان کامل ترین دین بسیار بر این امر خداپسندانه تاکید شده است. ازدواج در واقع رویدادی نو در زندگی دختران و پسران جوانی است که به امید تشکیل زندگی مستقل و خوشبخت در کنار یکدیگـــر رخ می دهد؛ اما متاسفانه چند سالی است که این سنت پسندیده در بسیاری از موارد تبدیل به کابوسی وحشتناک برای جوانان شده است.
مهریه به موجب قانون، مالی است که زوج (شوهر) به مناسبت عقد نکاح ملزم به پرداخت آن به زوجه (زن) است و امروزه این مهریه تبدیل به خوره ای بر پیکره زندگی زوجین شده است. شاید به کرات این جمله را همه شنیده باشیم که مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته است؟
طی سنوات اخیر زندانی شدن بسیاری از جوانان به دلیل عدم توان پرداخت مهریه همسرانشان به همگان ثابت کرد که مهریه، هم مطالبه شدنی و هم پرداخت شدنی است.
امروزه بسیاری از جوانان ازدواج را به چشم تجارت نگاه می کنند و به قصد خالی کردن جیب پسران و مردان به نکاح تن می دهند و پسران و مردان نیز به دلیل عدم آگاهی از قوانین و بدون توجه به پرونده های موجود در زمینه مطالبه مهریه و مشکلات آن به قبول مهریه های سنگین و خارج از توانشان تن می دهند و همین امر باعث شروع بسیاری از مشکلات در زندگی زوجین می شود.
یکی از پسرانی که مهریه همسرش را پرداخت می کند، در این رابطه گفت: از طریق یکی از شبکه های اجتماعی با دختر جوانی که اصلا از لحاظ فرهنگی و طبقاتی همسطح من و خانواده ام نبود آشنا شدم و بعد از اینکه دختر متوجه شد در یکی از شرکت های معتبر کار می کنم و خانه و ماشین دارم صحبت ازدواج را پیش کشید و با او ازدواج کردم.
وی افزود: متــاسفــانه ده روز بعد از عقد بهانه گیری هایش شروع شد و با این بهانه که ما به درد هم نمی خوریم ساز جدایی را کوک کرد و مهریه اش را اجرا گذاشت و با وجود اینکه چندین سال است از هم جدا شده ایم و تاکنون ۱۰۰سکه نیز به او پرداخت کرده ام هنوز دست بردار نیست و به دنبال مطالبه باقی سکه های مهریه اش است.
این پسر جوان اظهار داشت: اگر هنگام عقد و جدایی کمی از قوانین مطالبه مهریه را می دانستم هرگز به این روز نمی افتادم که به دنبال یک زندگی نافرجام خانه و ماشین و تمام دارایی ام را از دست بدهم و یک عمر بدهکار آدمی باشم که حتی ۲۰ روز نیز با او زندگی نکرده ام.
یکی از مادرانی نیز که فرزندش گرفتار پرداخت مهریه عروسش است، گفت: عروس من مهریه اش را به اجرا گذاشته و هنوز جدا نشده و با گرفتن مهریه از پسرم اقدام به خرید ماشین مدل بالا کرده است.
وی افزود: درست است مهریه حق قانونی زن است؛ اما ما نیز در زمان گذشته مهریه داشتیم و هرگز به قصد مطالبه مهریه به ازدواج تن نمی دادیم بلکه با سختی هایی که زندگی داشت سازگاری می کردیم چون قصد زندگی در کنار همسرمان را داشتیم.
وی ابراز کرد: به نظرم این دختران به قصد تشکیل زندگی مشترک ازدواج نمی کنند بلکه نیت آنها کاسب کاری و اخاذی است و به نظرم گرفتن این نوع مهریه اصلا درست نیست.
زن جوانی که در راهرو دادگاه منتظر است، نیز گفت: به دلیل اعتیاد شوهرم مجبور به جدایی از او شده ام و چون نمی توانم از عهده تامین مخارج زندگی خودم و فرزندم برآیم مجبور به درخواست مطالبه مهریه شده ام، گر چه می دانم او چیزی برای پرداخت مهریه ندارد اما پدر همسرم خانه ای دارد که می تواند از آن خانه مهریه مرا پرداخت کند.
در همین خصوص حشمت اله زارعی، مستشار دادگاه تجدید نظر استان مرکزی و کارشناس حقوقی در گفتگو با خبرنگار وقایع گفت: در سال های اخیر با توجه به افزایش اختلافات خانواده ها بنابر دلایل متعدد که در این بحث نمی گنجد بین جوانان و خانواده های آنها اختلافاتی ایجاد شده است که به نظر خانم ها بهترین اهرم فشار به همسرانشان، مطالبه مهریه است.
وی افزود: با توجه به مقدار بی حساب و کتاب مهریه که برخلاف توانمندی مرد است شاید بتوان گفت ۱۰۰درصد آقایان توان پرداخت مهریه را ندارند بنابراین مشکلاتی در زمینه مطالبه مهریه ایجاد می شود.
این کارشناس حقوقی ادامه داد: وقتی مرد توان پرداخت مهریه را ندارد در نتیجه مطالبه مهریه باعث حبس زوج و افزایش پرونده های مهریه و کثرت پرونده در محاکم می شود.
زارعی در خصوص رفع این مشکل اظهار داشت: بهترین راهکار برای این مشکل این است که پرونده های مربوط به مطالبه مهریه از صلاحیت محاکم و دادگستری خارج شود و به اجرای ثبت اسناد ارجاع داده شوند.
وی افزود: اجرای ثبت اسناد رسالتش این است که اگر زن مالی از شوهرش معرفی کند آن مال را توقیف کرده و به فروش برساند و مهریه زن پرداخت شود و با انجام این کار اگر مالی معرفی شود که توقیف می شود و اگر مرد مالی نداشته باشد که دیگر بــــازداشت نمی شود و از کثرت پرونده های دادگستری نیز کاسته می شود و تا زمانی که زن مالی را از شوهرش معرفی نکند پرونده بدون حضور در دادگستری و بازداشت مرد باقی می ماند و دیگر پرونده ای در زمینه مهریه به دادگستری ارجاع نمی شود.
ازدواج در واقع به آرامش رسیدن دو جوان در کنار یکدیگر برای تشکیل زندگی مستقل است، حال اینکه زندگی مشترک نیز عاری از مشکلات و مسائل خاص خودش نیست در این میان عدم دخالت خانواده ها، آگاهی زوجین از نحوه رفتار با یکدیگر و درک متقابل همسران از یکدیگر همه و همه به پایداری یک زندگی مستقل کمک خواهد کرد و در نتیجه از حجم طلاق و جدایی و بروز مشکلات آن در جامعه جلوگیری خواهد کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.