خانه » پیشنهاد سردبیر » اسنپ نیامده، رفت/آن لاین های محبوب

اسنپ نیامده، رفت/آن لاین های محبوب

چهارشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۶   شماره ۷۵۷

*** آیا می توان جلوی فعالیت تاکسی یاب های آنلاین را گرفت؟

***

وقایع استان

سمیه انصاری فر

***

در دنیای امروز که سهم اینترنت از آن بسیار شده بدیهی است تا با انواع خدمات آنلاین رو به رو باشیم، از خرید مایحتاج روزانه تا رزرو بلیت و انواع کسب و کارهایی که با کلیک یک دگمه هم باعث اشتغالزایی و هم ارائه خدمات به روز تر و حتی ارزان تر به مردم شده است. یکی از این خدمات آنلاین شرکت های تاکسی یاب است که به صورت آنلاین در جهان نیز توسعه پیدا کردند و با موفقیت های چشمگیری نیز رو به رو بوده اند. در کشور ما نیز نزدیک به چهارسال است که فعالیت تاکسی یاب های آنلاین مانند اسنپ و تپسی آغاز شده است. روش جدید از حمل و نقل درون شهری که خیلی زود مورد توجه قرار گرفت و مشتریان خود را پیدا کرد. البته حضور این خدمت نو اعتراض های مختلفی را به همراه داشته باشد از جمله از سوی تاکسی داران و رانندگان آژانس که وجود این اپلیکیشن هوشمند درخواست خودرو را رقیب مدرنی در برابر ساز و کار سنتی خود می دانستند. اما سهولت در استفاده، قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالای سفری که اسنپ در مقایسه با تاکسی‌های شهری در اختیار مسافران قرار می‌دهد از جمله برتری های اسنپ نسبت به تاکسی ها و آژآنس ها است. بعد از تجربه موفق اسنپ در تهران در شهرهای دیگری از جمله اراک این شرکت اینترنتی تصمیم به ارائه خدمت گرفت؛ چند هفته ای بود که در یکی دو خیابان اصلی شهر کاغذهایی در دست چند جوان دیده می شد با این عنوان «ثبت نام رایگان راننده اسنپ» با توجه به اینکه اسنپ هم اکنون یکی از اپلیکیشن های آشنا در تاکسی یابی است بی شک ورودش به شهری چون اراک مورد توجه شهروندان بود. البته هنوز چند هفته ای از درخواست ثبت نام رانندگان نگذشته که فعالیت این شرکت اینترنتی به دلایلی که آسیب های اجتماعی و عدم دریافت مجوز خوانده شده است در اراک متوقف شد.
اما اسنپ از کجا آمد مزایا و معایبش چیست و آیا می توان به عنوان یک خدمت جدید در حوزه حمل و نقل شهری حذفش کرد؟ اسنپ، اپلیکیشن درخواست خودرو روی گوشی های هوشمند است که به عنوان پل ارتباطی بین کاربران مسافر و راننده عمل می کند و درخواست مسافر را به نزدیک ترین کاربر راننده ارسال می کند. پس از قبول درخواست از جانب راننده، مسافران اطلاعات راننده را مشاهده می کنند و زمانی که طول می کشد که راننده به مسافر برسد، برای مسافر مشخص می شود. پس از سوارشدن مسافر در خودرو، امکان پرداخت آنلاین نیز برای مسافران مهیا می شود و در پایان سفر امکان امتیازدهی به رانندگان فراهم می شود. تیم کنترل کیفی و پشتیبانی اسنپ به صورت ۲۴ ساعت براساس امتیازات مسافران، اقدامات مختلفی را انجام می دهند؛ به عنوان نمونه بعضی از این اقدامات، منجر به آموزش مجدد رانندگان می شود.
آنچه از تجربه مسافران درون شهری تهران به دست آمده است نشان می دهد که بیش از هرچیز در دسترس و ارزان بودن این سرویس ها مورد توجه شان است مسئله ای که ورود اسنپ به شهرهای دیگر را نیز توجیه می کند. البته مخالفان و معترضان به اسنپ معتقدند با رواج پدیده تاکسی یـابی آنلاین عملا در کسب و کار تاکسی ها و تاکسی تلفنی های سطح شهر اخلال وارد شده و این پدیده جدید می تواند باعث آسیب وارد کردن به برخی خانواده ها شود که امورات زندگی خود را از طریق جا به جایی مسافر به عنوان شغل اول و اصلی خود دارند در حالی که رانندگانی که در اسنپ و تپ سی حضور دارند، به صورت تفریحی و گذری و شاید به عنوان شغل سوم و چهارم خود به این قضیه نگاه کنند. مورد دیگر استفاده از ماشین های شخصی است که برای ثبت نام از رانندگان آن ها هیچ استاندارد و پروتکل مشخصی وجود ندارد و برای همین ممکن است در میان آن ها افرادی باشند که باعث اذیت و آزار مسافران شود. انتشار خبر «تجاوز راننده اسنپ به زن مسافر» باعث شد تا حساسیت های در خصوص نحوه جذب راننده در این شرکت مورد توجه قرار بگیرد و مسئله آسیب های اجتماعی در مخالفت با آن پررنگ تر شود.
اما مدیران این شرکت با اطمینان از موفق بودن اپیلیکشن خود معتقدند این تبلیغات منفی از این بابت است که یک کسب و کار موفق همیشه مورد دشمنی و اعتراض بوده است. مدیر اجرایی این شرکت مهرماه امسال بعد از ماجرای تجاوز راننده اسنپ اعلام کرد: «اسنپ تا کنون بیش از ۱۰۰ میلیون سفر موفق را در صحت کامل به انجام رسانده است و صدها هزار هم‌راه (راننده) معتمد، مسئول و سخت‌کوش از طریق این سامانه به خدمات‌رسانی و کسب روزی می‌پردازند. امنیت کاربران مسافر و راننده اسنپ، همیشه مهمترین اولویت ما بوده است، آنقدر که رخ دادن حتی یک حادثه ناگوار را در بین میلیون‌ها سفر موفق، نمی‌پذیریم. اسنپ می‌بایست امن‌ترین سرویس هوشمند حمل‌و‌نقل در ایران باشد، و هیچ باوری غیر از این برای ما‌ مورد قبول نیست بنابراین ما برای بالا بردن هرچه بیشتر امنیت سفرها، اقداماتی فوری و جدی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم. از این پس، تایید هویت هر راننده از سوی ۳ ناظر و کارشناس با تجربه و متخصص اسنپ به طور مجزا صورت می‌گیرد.»
برخی نیز می گویند با تخطی یک راننده نمی توان تمام مجموعه را زیر سوال برد و بروز حوادث مشابه آنچه در اسنپ رخ داده، در سایر گروه‌های خدمات مسافرتی همچون آژانس‌ها، تاکسی‌ها و به دفعات در مسافربرهای شخصی نیز به وقوع پیوسته است. با وجود برخی مخالفت ها با توقف کار این تاکسی ها؛ اما رئیس موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی پیشرفت موج های تکنولوژی و کسب و کارهای فناورانه معتقد است با توجه به پیشرفت تکنولوژی ناگزیر از حضور این نوع کسب و کارها هستیم. به گزارش وقایع استان به نقل از ایسنا محمد رضا رضوی گفت: موضوع تاکسی های اینترنتی به عنوان مصداق کسب و کارهای نوینی که در ایران مورد اعتراض قرار گرفتند و نباید تلاش کرد مسیر پیشرفت را برای حفظ ساختار سنتی بسته نگه داشت، چرا که اگر توانستیم جلوی اینترنت، ماهواره و نرم افزار هایی که امروز همه از آنها استفاده می‌کنند را بگیریم، جلوی «اسنپ» و «تپسی» را هم می‌توانیم بگیریم. در حوزه اشتغال باید این را هم در نظر گرفت که به واسطه این نرم افزار ها تعداد زیادی فرصت شغلی برای جوان‌هایی که در آن فعال هستند به وجود آمده که امکان اشتغال این افراد در ساختار سنتی وجود نداشت.»
اما چرا فعالیت اسنپ در اراک متوقف شد؟ مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک عدم اخذ مجوزهای لازم را علت پلمپ این شرکت در اراک دانست. سیداحمد میرمحمدی گفت: فعالیت شرکت اینترنتی اسنپ در سطح شهر اراک ممنوع اعلام شد این شرکت به مدت دو ماه در سطح شهر اراک در سیستم حمل و نقل عمومی اخلال ایجاد کرده بود. وی با بیان اینکه سه دفتر این شرکت در اراک پلمپ شده اند، تصریح کرد: با توجه به پیگیری‌های مستمر این سازمان و دستور مقام قضایی و همکاری اداره نظارت بر اماکن عمومی، فعالیت تاکسی اینترنتی اسنپ متوقف و دفاتر غیرقانونی در سطح شهر پلمپ گردید. میرمحمدی جلوگیری از آسیب های اجتماعی را دلیل اصلی ممنوعیت این فعالیت عنوان کرد و افزود: شرکت اسنپ هیچگونه اقدامی در خصوص اخذ مجوز لازم جهت ساماندهی و دریافت پروانه از سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک نداشته و بدون هیچگونه نظارت و هماهنگی اقدام به جذب راننده تنها با گواهینامه و مدرک ماشین کرده بود.
مدیر سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری ادامه داد: با توجه اینکه سیستم حمل و نقل عمومی یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین نوع خدمات شهری بوده و همواره رفاه و امنیت شهروندان از اولویت و سیاست‌های کاری می‌باشد؛ لذا در راستای کنترل، پیش‌بینی و کاهش آسیب‌های اجتماعی با جلسات مختلفی که با مسئولین اداره اماکن و دادستان داشتیم نهایتا دفاتر فعالیت اسنپ در سطح شهر اراک پلمپ و فعالیت این شرکت غیر قانونی اعلام گردید. میرمحمدی گفت: از شهروندان درخواست داریم در سفرهای درون شهری خود مبنی بر استفاده از آژانس‌های اینترنتی حساسیت لازم را داشته و حتما از آژانس‌ها و تاکسی‌های اینترنتی تحت نظارت سازمان استفاده نمایند و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت شرکت‌های غیرمجاز مراتب را سریعا از شماره تلفن ۳۴۱۳۰۵۰۰ واحد بازرسی سازمان و سامانه پیامکی۱۰۰۰۷۹۹۳ اطلاع‌رسانی نمایند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.