خانه » پیشنهاد سردبیر » «اسدلله رضوانی فر» استاد برجسته خوشنویسی استان درگذشت/رقص قلم در خاک

«اسدلله رضوانی فر» استاد برجسته خوشنویسی استان درگذشت/رقص قلم در خاک

سه شنبه ۲۰ تیر ۹۶   شماره ۶۲۷

وقایع استان: انگار خانه نشینی سرنوشت تمام اساتیدی است که روزی نامی داشتند و مردم و فرهنگ یک شهر به تلاش های آن ها در عرصه هنر و ارتقای آن مدیون بودند. شاید خیلی از ما بدانیم که چنین افراد ارزنده ای در اطرافمان وجود دارند؛ ولی فکر می کنیم که حالا فرصت هست کارمان که کمتر شد، سرمان که سامان گرفت به سراغشان می رویم و پای دردلشان می نشینیم تا برایمان بگویند از آنچه در چند دهه زندگی خود برای هنرشان کردند و حتی از بی مهری ها و خانه نشین شدن ها؛ ولی انگار اجل منتظر نمی ماند و نمی داند که ما با اینکه دیر نیافته ایم؛ ولی دیر رسیده ایم. امروز فهمیدیم که باز دیر رسیدیم و حسرت بر دلمان ماند که پیرمرد قد خمیده خوش خطمان نماند تا برایمان از خط و خطوطی بگوید که سال هاست با آن عجین شده بود؛ فراموشی را استاد نگرفته بود، فراموشی را ما گرفته ایم و هر روز بیشتر به آن دچار می شویم که زمان مرگ استادی دیگر گفتیم برویم و سراغی از اساتید و سرمایه های باقی مانده بگیریم؛ ولی باز یادمان رفت. استاد اسدالله رضوانی فر استاد خوشنویسی از دنیا رفت خبر رفتنش دلمان را شکست و غم از دست دادن هنرمندی متین و آرام کوتاهیمان را بیشتر عیان کرد و حالا دیگر افسوس بی نتیجه ترین کار است. خواستیم در یادمان استاد چیزی بنویسیم ولی هرچه جستجو کردیم کمتر یافتیم جز چندین خبر از کتابت قرآن توسط ایشان و البته خبر درگذشتش چیزی نبود، دوستانش هم پاسخ نمی دادند، چرا هیچ کس هیچ وقت مفصل پای صحبت هایش ننشست؟ چرا هیچ کس پای صحبت های سرمایه های هنر و فرهنگ شهر و دیارش نمی نشیند پس چه کسی قرار است تجربه های آن ها را مستند کند.
استاد رضوانی فر از جمله اساتید و هنرمندان عرصه خوشنویسی استان و کشور بود که شاگردان بسیاری را در عرصه خوشنویسی تربیت کرده است.
وی در سال ۱۳۱۵ در اراک به دنیا آمد و تحصیلات ابتدایی خود را تا مقطع تحصیلی دیپلم ادامه داد و پس از گذراندن خدمت سربازی به استخدام اداره مخابرات اراک درآمد و پس از ۳۰ سال خدمت در این نهاد دولتی بازنشسته شد. وی، در دوران نوجوانی در خط نستعلیق از تعلیمات استاد فتحعلی واشقانی فراهانی، در خط ثلث و نسخ از محضر اساتید بزرگی همچون قنبری و موحد بهره مند شد و در سال ۱۳۶۴ گواهی نامه ممتاز را در رشته های مختلف خوشنویسی دریافت کرد. از سال ۱۳۶۴ در انجمن خوشنویسان استان مرکزی به تعلیم هنرجویان همت گماشت و ۱۷ نفر از شاگردان وی گواهینامه ممتاز دریافت کرده اند.
۱۲ جلد کتاب ادعیه از قبیل رسم الخط امیر کبیر، شرح منظوم دعای کمیل و صباح، دوره ارتباط با خدا، کلیات مفاتیح الجنان، سوره مبارکه انعام، مناجات با خدا و زیارت عاشورا به خط وی چاپ شده است.
وی که عضو انجمن خوشنویسان کشور بود، در نمایشگاه های هنری بسیاری شرکت کرده و پنج نمایشگاه فردی نیز از آثار خود در اراک برپا کرد و در ۲ نمایشگاه جهان اسلام تهران نیز از وی تقدیر شده است.
کتیبه های بسیاری در حسینیه ها، تکایا و مساجد شهرستان های اراک و تفرش نیز به خط وی باقی مانده است. استاد رضوانی فر چند سال بود که از بیماری سرطان رنج می برد و به دلیل شدت عارضه ناشی از این بیماری صبح روز دوشنبه در بیمارستان قدس اراک درگذشت. پیکر این استاد برجسته امروز در خاک آرام گرفت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.