خانه » جدیدترین » استخوانی لای زخم دره گردو

استخوانی لای زخم دره گردو

سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱   شماره ۱۶۶۴

زهرا مدنی: اجرای پروژه تفریحی و گردشگری دره گردو در انتظار واگذاری اراضی ملی به شهرداری است؛ این مسئله با وجود پیگیری‌های مکرر اعضای شورای اسلامی شهر اراک تاکنون حل نشده و همچنان پروژه مسکوت مانده است.
گردشگری به عنوان یکی از مهمترین صنایع توسعه پایدار، یکی از اهداف مهم برنامه‌ریزان مدیریت کلان‌شهرها است. شهر اراک با وجود صنایع بزرگی که در آن فعالیت دارند یکی از شهرهای مهم و بزرگ کشور به‌شمار می‌رود و سالانه سیل عظیمی از مهاجران را پذیرا است که بیشتر به دلیل فرصت‌های شغلی موجود به این شهر رو آورده‌اند اما با این حال هیچ‌گونه منطقه تفریحی گردشگری در اراک وجود ندارد تا مردم برای گذران اوقات فراغت خود به آنجا مراجعه کنند.
وجود جاذبه‌های متنوع در شهرها همچون اماکن تاریخی، فضاهای سبز، مراکز فرهنگی امکانات ورزشی، تسهیلات مهمان‌نوازی، مراکز خرید و بازارها جزو پارامترهای مهم شکل‌گیری گردشگری شهری است که مردم شهر اراک تا حدودی از آن محروم هستند و این موضوع همواره یکی از مطالبه‌های مهم شهروندان این کلان‌شهر بوده است.
دره گردو با وسعت ۱۰۰ هکتار در جنوب شهر اراک واقع شده و به لحاظ جغرافیای خاصش سالیان بسیاری است که مورد توجه طبیعت‌گردان، ورزشکاران و کوهنوردان است اما با وجود این سطح از استقبال و برگزاری برنامه‌ها و جشنواره‌های مختلف در این منطقه، هیچ‌گونه زیرساخت خدماتی و رفاهی در این منطقه وجود نداشت و تنها عنوان یک منطقه گردشگری را یدک می‌کشید. طرح منطقه گردشگری دره گردو سال ۸۵ در اراک مطرح شد و سال ۹۱ به تصویب رسید و اجرای آن در دستور کار قرار گرفت.
شورای ششم اراک پروژه دره گردو را با جدیت پیگیری کرده است، چرا که ایجاد این منطقه گردشگری را به عنوان مطالبه بحق مردم می‌داند اما موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که ۲۳ هکتار از اراضی این منطقه در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است و شهرداری در تملک این زمین‌ها با چالش روبه‌رو شده است؛ برای ایجاد مناطق خدماتی رفاهی در منطقه گردشگری دره گردو، نیاز است وزارت راه و شهرسازی مجوز لازم را صادر کند و اجازه تملک به شهرداری داده شود اما در حال حاضر این پروژه متوقف شده است.
طی ماه‌های اخیر برای تسریع در اجرای این طرح گردشگری، شهرداری با هزینه‌کرد اعتباری بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان، عملیات اجرایی این پروژه در ورودی دره گردو را آغاز کرده است اما همان‌طور که اعضای پارلمان و مدیران شهر اراک همواره بیان داشته‌اند، ساخت یک مجموعه تفریحی و گردشگری شامل اقامتگاه و مراکز تفریحی تنها با بودجه شهری امکان‌پذیر نیست، لذا مدیریت شهری اراک با برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقدام به عقد تفاهم‌نامه‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار در پروژه‌های مختلف شهری از جمله پروژه دره گردو کرده است.
به‌رغم اینکه اعضای شورای اسلامی شهر از ابتدای فعالیت خود تاکنون به دنبال مذاکره با اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه بوده‌اند و در نهایت این زمین‌ها قیمت‌گذاری شده و در انتظار تاییدیه‌های کشوری برای انجام روند واگذاری است اما از آنجا که زمین‌ها هنوز در اختیار شهرداری قرار نگرفته است، امکان اجرایی شدن این پروژه و عقد قرارداد با سرمایه‌گذاران وجود ندارد.

اداره کل راه و شهرسازی همکاری لازم را ندارد
سیدوحید میرنظامی، رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک می‌گوید: مسئولان اداره کل راه و شهرسازی در قیمت‌گذاری و تعیین مساحت ۲۳ هکتار زمینی که باید به شهرداری واگذار شود همکاری لازم را ندارند و به‌تازگی این بحث را مطرح کرده‌اند که واگذاری زمین باید در قالب مزایده صورت بگیرد و شهرداری نیز به عنوان یکی از شرکت‌کنندگان می‌تواند قیمت پیشنهادی خود را ارائه دهد؛ در واقع این دستگاه یک نگاه اقتصادی به پروژه دره گردو دارد، در حالی که هدف اصلی شورای اسلامی شهر افزایش نشاط اجتماعی و رضایتمندی شهروندان است و ما نمی‌توانیم با پولی که از جیب مردم تأمین می‌شود، هزینه گزافی برای تأمین زمین پرداخت کنیم.
وی ادامه می‌دهد: در خصوص پروژه دره گردو جلسات مختلفی در معاونت عمرانی استانداری برگزار می‌شد که این جلسات نیز متوقف شده است و از آنجا که اختیارات مدیریت شهری محدود است، اگر مدیران ارشد استان برای تملک این اراضی شورای اسلامی شهر را یاری ندهند، پروژه عملیاتی نخواهد شد.
رئیس کمیسیون نظارت و پیگیری شورای اسلامی شهر اراک خاطرنشان می‌کند: به‌رغم شرایط موجود، معطل اداره راه و شهرسازی نماندیم، چراکه بخش‌هایی از این زمین در اختیار منابع طبیعی و اوقاف است که شهرداری با این دستگاه‌ها مشکل دارد و بخش کوچکی نیز در اختیار خود شهرداری قرار گرفته است که پیمانکار در آن مشغول فعالیت است تا تأسیسات گردشگری همچون پل معلق، تله فیش و بازی‌های ترکیبی ایجاد شود و در بودجه نیز همان‌طور که در سال جاری مبلغ مناسبی به این پروژه اختصاص یافت، در سال آینده نیز همین روند ادامه خواهد یافت.

مجوزهای تضمین شده برای سرمایه‌گذاری در دره گردو
مهدی زندیه‌وکیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی با بیان اینکه مطالعات تخصصی طرح دره گردو انجام و مجوزهای قانونی آن نیز صادر شده است، می‌گوید: زمین این منطقه دولتی است که از اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری واگذار شده و بخشی از این منطقه فضای سبز و بخشی طرح‌های تجاری است.
وی تصریح می‌کند: این منطقه جاذبه طبیعی بالایی دارد و در بعضی روزها بیش از چهار تا پنج هزار نفر بازدیدکننده دارد و روزانه حداقل دو هزار نفر در این منطقه تردد می‌کنند و حتی در برگزاری جشنواره‌های مختلف تا بیش از ۱۰۰ هزار نفر نیز در این منطقه در یک روز حضور یافته‌اند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مرکزی ادامه می‌دهد: مساحت این منطقه ۱۸۰۰ هکتار است و دارای ۳۰ کیلومتر مسیر پیاده‌روی است، لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند در مدل‌های مختلف در این منطقه سرمایه‌گذاری کنند و هر مدلی که انتخاب سرمایه‌گذار باشد، از سوی مدیریت ارشد استان مرکزی حمایت می‌شود.

اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران برای هزینه‌کرد بالای ۴ هزار میلیارد در دره گردو
حامد آجرلو، رئیس کمیسیون اقتصادی، املاک، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اراک اظهار می‌کند: به دنبال برگزاری همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اراک تفاهم‌نامه‌هایی با سرمایه‌گذاران منعقد شد که در پی آن سرمایه‌گذار دره گردو آماده همکاری با شهرداری است اما ادارات دولتی در واگذاری زمین‌ها به شهرداری تعلل می‌کنند و همین موضوع باعث عقب افتادن کار شده است.
وی می‌افزاید: با این شرایط چیزی که به ارتقای گردشگری در شهر کمک می‌کند در گرو این است که اداره راه و شهرسازی دستوری را از وزارتخانه بگیرد تا شهرداری پولی را برای در اختیار گرفتن این اراضی پرداخت کند و پروژه امکان اجرایی شدن داشته باشد.
رئیس کمیسیون اقتصادی، املاک، سرمایه‌گذاری و گردشگری شورای اسلامی شهر اراک تصریح می‌کند: مدیریت شهری هزینه تملکات را کامل پرداخت خواهد کرد و قرار نیست این اراضی به‌طور رایگان در اختیار این سازمان قرار بگیرد و علت همکاری نکردن اداره کل راه و شهرسازی در این زمینه برای ما نامشخص است.
وی ادامه می‌دهد: با اینکه سرمایه‌گذارانی با آمادگی هزینه‌کرد بیش از چهار هزار میلیارد برای این پروژه اقدام به عقد تفاهم‌نامه کرده‌اند اما کارشکنی‌ها برای واگذاری زمین به شهرداری مانع از ایجاد یک پروژه تفریحی گردشگری برای مردم اراک شده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.