خانه » پیشنهاد سردبیر »  استان مرکزی رتبه دوم افزایش نرخ سوادآموزی در کشور را داراست/ شیب تند باسوادی

 استان مرکزی رتبه دوم افزایش نرخ سوادآموزی در کشور را داراست/ شیب تند باسوادی

شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۱۹

وقایع استان: سواد آموزی در مسیر پایان دادن به فقر مطلق و ارتقای رفاه عمومی همه مردم، نیازی بنیادی است و یکی از محورهای مهم در توسعه پایدار است. هم اکنون در دنیا آموزش همانند مواردی چون تامین غذا، سرپناه، بهداشت و سلامت در اولویت قرار دارد زیرا یکی از راه های رسیدن به توسعه منابع انسانی است.
بنابراین در سطح بین المللی برنامه های مشخصی برای بالا رفتن نرخ باسوادی وجود دارد هر چند در تعریف سواد دیگر تنها نمی توان به آموختن الفبا و یادگیری خواندن و نوشتن اکتفا کرد و گستره سواد و دانش بسیار وسیع شده است؛ ولی همچنان خواندن و نوشتن با توجه به آمار افرادی که از آموزش آن محرومند همچنان در اولویت است. در کشور ما نیز سال هاست که سازمان نهضت سوادآموزی به دنبال تحقق این هدف است.
طبیعی است که افراد بی سواد با اوضاع نامناسبی درجـامعه خود رو بـه رو باشند، این افــراد بـه دلیل بی سوادی اغلب مورد تبعیض قرار می گیرند و با توجه به رشد فناوری، در زندگی اجتماعی با مشکلاتی رو به رو می شوند. این افراد دارای سطح اقتصادی پایین و میزان بیکاری در آنها بیشتر است. به طور وسیعی از فعالیت های مدنی و سیاسی کنار گذاشته می شوند و به طور کلی به دلیل بی سواد بودن، مشارکت کاملی در جامعه خود ندارند.مطالعات نشان می دهد که هرگاه افراد بی سواد به سوادآموزی تشویق شوند، میزان فعالیت های اجتماعی آنان افرایش می یابد و نه تنها خود، بلکه افراد جامعه ای که در آن به سر می برند نیز از آن بهره مند می شود.
علی باقرزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در مورد نرخ رشد سواد در ایران به آنا گفته است: میانگین رشد سواد در سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ در کل دنیا حدود یک درصد است و تقریبا قدر مطلق تعداد بی‌سوادان در دنیا هم ثابت بوده؛ اما در فاصله سال ۹۱ تا ۹۵، نرخ رشد سواد در کشور ما دو و ۸۵ درصد بوده است، یعنی رشد سواد در کشور ما سه برابر نرخ رشد ۱۵ ساله جهانی بوده است.
وی ادامه داده بود: در حال‌حاضر ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت کشور در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال بی‌سواد مطلق هستند، یعنی در سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ اعلام کردند که این افراد هیچ‌گونه سواد پایه خواندن و نوشتن ندارند.
باقر زاده توضیح داده بود: یک‌سوم از این جمعیت را اتباع خارجی که عمدتا شهروندان افغانستانی هستند به خود اختصاص داده‌اند و کمتر از یک سوم از جمعیت بی‌سوادان ناتوانایان ذهنی هستند که جزو گروه‌های آموزش‌ناپذیر دسته‌بندی می‌شوند و بیش از یک‌سوم نیز افرادی هستند که دچار هیچ‌گونه مشکلی نیستند، اما فرصت تحصیل و رفتن به مدرسه را نداشته و در حال‌حاضر نیز انگیزه ادامه‌تحصیل ندارند بنابراین تمرکز بر سوادآموزی اتباع بیگانه و افراد سالم فاقد سواد است.
در این میان استان مرکزی در مسیر رشد سوادآموزی با شیب تندی رو به جلو است و تنها یک و هشتم درصد معادل ۴۸ هزار از این رقم را به خود اختصاص داده است. این آمار را مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در نشست اخیر شورای سواد آموزی استان اعلام کرد.
به گزارش وقایع استان به نقل از تسنیم، غلامرضا فتح آبادی گفت: نرخ باسوادان استان ۸۷ درصد برآورد شده که استان موفق به کسب رتبه دوم کشور در زمینه افزایش نرخ باسوادی شده است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی تصریح کرد: طبق سرشماری سال گذشته هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بی‌سواد در کشور داریم و جمعیت بی‌سواد سنین ده تا ۴۹ سال کشور بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده که بیش از ۸۰۰ هزار نفر آنها اتباع خارجی است.
وی ادامه داد: دررابطه با سواد‌آموزی به اتباع خارجی بودجه ای از سوی سازمان یونسکو اختصاص داده می شود که حدود یک سوم هزینه آموزش این افراد را تشکیل می دهد و مابقی هزینه ها بایستی از منابع ملی اختصاص یابد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی عنوان کرد: به همین منظور امسال ۴۰۰ نفر از اتباع خارجی استان از آموزش‌های خواندن و نوشتن و درواقع سواد بهره‌مند می‌شوند.
فتح‌آبادی اضافه کرد: طبق بررسی‌ها و ارزیابی‌های انجام شده برمبنای هر سال دو درصد از جمعیت کشور که در سن دوران ابتدایی قرار دارند وارد سیستم آموزش و پرورش نشده و یا از ادامه تحصیل در این دوره بازمی‌مانند که عوامل مختلفی سبب این موضوع و افزایش آمار بی‌سوادان می‌شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.