خانه » پیشنهاد سردبیر » استارت رنو در ساوه/قرارداد ساخت سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی رنو در ساوه سرانجام نهایی شد

استارت رنو در ساوه/قرارداد ساخت سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی رنو در ساوه سرانجام نهایی شد

چهارشنبه ۱۸ مرداد ۹۶   شماره ۶۵۰

***

وقایع استان

علی امیدی

***

سرانجام قرارداد ۶۶۰ میلیون یورویی ایران با شرکت خودروسازی رنو فرانسه به امضا رسید، قراردادی که براساس آن فرانسوی ها در شهرستان ساوه سرمایه گذاری خواهند کرد. پایه اولیه این قرارداد به حدود ۱۱ ماه پیش باز می گردد که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در فرانسه با شرکت رنو وارد مذاکره شد. در آن زمان مقرر شده بود سهم رنو ۶۰ درصد و ایدرو ۴۰ درصد باشد ولی در قرارداد نهایی سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده شده و مشارکت به صورت سه جانبه شد. وزارت صنعت اعلام کرده که این قرارداد بزرگترین سرمایه گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران بین رنو فرانسه و ایدرو است. خودرو های سیمبل و داستر جدید نخستین خودروهای تولیدی این کارخانه خواهند بود که در سال ۲۰۱۸ به تولید می رسند. براساس این توافق نامه، رنو برای نخستین بار در ایران، مراکز توزیع، فروش و خدمات پس از فروش خود را خواهد داشت. منصور معظمی در ابتدای مراسم امضای قرارداد ایدرو، رنو و شرکت پرتو نگین ناصح با اشاره به اینکه میزان سرمایه گذاری در این قرارداد در فاز اول ۶۶۰ میلیون یورو است، اظهار داشت: ۱۰ ماه پیش چارچوب همکاری بین ایدرو و رنو در پاریس امضا شد که سهم رنو ۶۰ درصد و ایدرو ۴۰ درصد بود. امروز با مذاکرات صورت گرفته سهم ایدرو از ۴۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش داده شد و مشارکت به صورت سه جانبه با حضور هلدینگ پرتو نگین ناصح شد. وی با بیان اینکه در فاز اول اشتغالزایی ۳ هزار نفر به صورت مستقیم پیش بینی شده است، افزود: در این قرارداد تعهد شده که حدود ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود که در فاز اول تولید۱۵۰ هزار دستگاه در دستور کار است و تا سال ۲۰۲۴ به ۳۰۰ هزار خودرو خواهد رسید.مدیرعامل ایدرو با بیان اینکه رنو در این مشارکت متعهد به صادرات ۳۰ درصد محصولات شده است، افزود: به صورت کلی بعد از برجام ۶ مشارکت نامه در صنعت خودرو با شرکای خارجی منعقد شده که این موضوع نتایج خوبی را برای صنعت خودروی کشور خواهد داشت.
معظمی اضافه کرد: در حال حاضر ١۵ قطعه ساز ایرانی با رنو همکاری می کنند که قرار است این میزان به ۶۰ قطعه ساز برسد. وی با اعلام اینکه انتخاب مدیرعامل و رییس هیات مدیره به صورت چرخشی است، تصریح کرد: در دور اول مدیر عامل از طرف رنو، رییس هیات مدیره از طرف ایدرو و نایب رئیس هیات مدیره از طرف هلدینگ پرتو نگین ناصح خواهد بود. به گفته معظمی، تولید گیربکس و شاسی خودرو نیز در این مشارکت سه جانبه پیش بینی شده است. رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تصریح کرد: اگر حمایت مهندس نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت نبود امضا این قرارداد نهایی نمی شد. وی اضافه کرد: در پی اجرای این قرارداد، قطعه سازان و افراد شریک در این قرارداد به شبکه توزیع رنو متصل خواهند شد . به همین اساس مصرف کنندگان می توانند از تولیدات و قطعات شبکه رنو استفاده کنند. در حال حاضر شرکت پرتو نگین ناصح ٣۵ شبکه توزیع دارد که در این مشارکت جدید شبکه توزیعی محصولات رنو به ۲۵۰ خواهد رسید.
فرماندار ساوه نیز با اشاره به نهایی شدن عقد قرارداد شرکت رنوی فرانسه گفت: با آغاز به کار این شرکت خودروسازی بیش از ۶ هزار نفر مشغول به کارخواهند شد. بهاروند رقابتی شدن تولید خودرو در ایران را مهمترین مزیت این طرح عنوان کرد و افزود : با آغاز تولید این واحد در ساوه مردم کشور از خودروهای با کیفیت و با قیمت مناسب برخوردار خواهند شد. وی سرمایه گذاری اولیه این طرح را چهارصد میلیون یورو عنوان کرد و گفت : در سال اول ۱۵۰ هزار خودرو و سال دوم سیصد هزار دستگاه انواع خودرو در ساوه تولید خواهد شد.
فرماندار ساوه با بیان اینکه این طرح انتقال تکنولوژی است، افزود: تولیدات این شرکت هم برای استفاده در داخل کشور و هم برای صادرات پیش بینی شده است. وی با بیان اینکه تولیدات رنو در سایت شرکت بنیان توسعه صنعت خودرو (بن رو) ساوه که کارش را در سال ۱۳۸۳ در هفت کیلومتری ساوه شروع و با مونتاژ خودروهای چیرمن و فیات شناخته شده و کارخانه ای مجهز است، انجام خواهد شد، گفت: ظرفیت های خوبی همچون زمین مناسب، واحد رنگ و واحد مونتاژ در شرکت بن رو برای تولید خودرو وجود دارد.
نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس نیز درباره قرارداد رنو گفت: ۲ هزار میلیارد تومان ارزش‌افزوده‌ای است که در استان توزیع می‌شود که با امضا این قرارداد و با تولید کارخانه رنوی فرانسه انقلاب بزرگی در اقتصاد و صنعت استان به وجود خواهد آمد.
منصوری ادامه داد: به‌منظور امضای این قرارداد وزیر صنعت بیش از ۶ بار به شهرستان ساوه سفر و موضوع را پیگیری کرده است که خوشبختانه شاهد به ثمر نشستن این تلاش‌ها هستیم. وی گفت: با آغاز به کار این واحد بیش از ۶ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰ هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در مرحله اول جذب به کار خواهند شد.
مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان مرکزی نیز در نشست خبری خود با خبرنگاران به قرارداد رنو اشاره کرد و گفت: خودروهای سیمبل (Symbol) و داستر جدید (Duster) نخستین خودروهایی هستند که در کارخانه مشترک ایران و رنو در ساوه تولید خواهند شد. میرزاخانی افزود: سرمایه گذاری شرکت رنو فرانسه در ساوه موجب اشتغال و رفع بیکاری خواهد شد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.