خانه » جدیدترین » از شعار تا عمل

از شعار تا عمل

شنبه ۲۱ فروردین ۹۵    شماره ۳۳۲

سرمقاله- نیره یوسفی راد

عقل جمعی وشورا بهترین محرکه برای مدیریت است، در قاموس مدیریتی کشور و یا استان مجمعی به نام شورای اداری تعریف شده و این شورا خط مشی و سیاست‌های ملی و منطقه‌ای در قالب طرح‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را برای دستگاه‌های اجرایی تبیین می نماید. بنابراین نخستین شورای اداری استان مرکزی نیز روز ۱۶ فروردین‌ماه تشکیل شد. مصوبات این شورا در آغاز سال به دلایل مختلف می‌تواند شنیدنی باشد خصوصاً اینکه رویکردهای جدید نظام اجرایی در همان شورای اول مشخص می‌شود. نخستین جلسه شورای اداری استان در سال جدید تحت تأثیر توصیه مقام معظم رهبری حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای با مفهوم «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» برگزار شد. مسئولان استانی در این نشست حرف‌هایی به زبان آوردند. حرف‌هایی که چکیده مشکلات اساسی در زندگی مردم و حیات جامعه است. چه اشاره‌ای گویاتر و بهتر از اینکه آیت‌ا… دری نجف آبادی هم در این نشست مشکلات موجود را بیان و بر سر مسایل معیشتی ایراد سخن کردند.خصوصاً اینکه آیت‌ا… دری به مسئولان در تمام حوزه‌های اجرایی یادآور شد، امانتدار مردم هستند و باید با بهبود بخشیدن به شرایط اقتصادی هم مردم را به آینده‌ای بهتر امیدوار سازند و هم توصیه مقام معظم رهبری را جدی بگیرند که تنها راه برون‌رفت از بحران کنونی در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی عمل کردن به اینگونه توصیه‌های راهگشاست.
امام جمعه اراک بیان کرد: صرفه جویی، قناعت و مصرف بهینه در سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل باید الگو و سرلوحه کار همه مردم جامعه قرار گیرد تا زمینه اشتغالزایی برای جوانان و رشد و پیشرفت فراهم شود.
و اما استاندار مرکزی نیز به نکات خوبی اشاره داشته و تأکید دارد، می‌خواهم اقتصاد مقاومتی در استان بارزتر از قبل اجرا شود و در کشور اول باشیم.
محمود زمانی قمی در این خصوص خطاب به مدیران استان بیان کرد مدیران دستگاه های اجرایی در سال ۹۵ با حذف نشست های غیر ضروری در کنار صرفه جویی و مدیریت منابع، زمینه ارتقاء بهره وری و توسعه استان را فراهم کنند.
این چکیده‌ای از بحث‌های ۳ ساعته نخستین شورای اداری استان در سال جدید است. از موضوع‌های مطرح شده در این جلسه به راحتی نمی‌توان گذشت! چه مشکلات و موانعی در سر راه اجرای بدون عیب و نقص برنامه‌های استانی وجود دارد که موجب می‌شود حتی خود مسئولان ارشد چنین تند و بی‌پیرایه سخن بگویند؟ چرا بسیاری از طرح‌های در استان، آنچنان کُند و کسل‌کننده پیش‌ می‌روند که برخی از آنها با وجود سرمایه‌گذاری‌های بسیار به خاطر طولانی شدن کار حتی به مرحله بهره‌برداری و استفاده هم نمی‌رسند؟ مگر مدیریت و اجرا در استان مرکزی چه تفاوتی با بسیاری استان‌های دورافتاده و محروم کشور در مناطق کویری و مرزی وجود دارد که وضعیت شهرستان و شهرهای کوچک آنها از لحاظ عمران و امکانات زیرساختی بهتر از مرکز استان ماست.
به نظر می‌آید برای غلبه بر چنین مشکل بازدارنده و بیماری مزمن لازم می‌آید بدون هیچ یکسونگری و ملاحظات از کارشناسان دلسوز و صاحبان اندیشه‌های پخته و ناب در استان ستادی تشکیل شده و نقشه راهی مشخص تهیه شود. همواره این امیدواری نزد قشرهای مردم وجود داشته است که با دگرگون شدن طبیعت و آغاز سال نو، مسئولان و مدیران ارشد نیز با اندیشه‌هایی تازه و معقول و با تأثیر از کلام گوهربار مقام معظم رهبری، طرحی نو برای پیشرفت و بهبود وضعیت جامعه بریزند.
مدیران اجرایی ، امانتدار نظام و سرمایه‌های ملی و اعتماد مردم هستند آنها باید مسئولیت خود را با برنامه پیش ببرند و باید به برنامه عمل نمایند تا «اقدام و عمل» نتیجه‌بخش باشد. باید مدیران ارشد، مدیران زیردستی خویش را مجاب سازند و مرتب گزارش اقدام و عمل بخواهند تا ایده‌ای به ثمر نشیند و جامعه رخت عافیت بپوشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.