خانه » پیشنهاد سردبیر » از دست دادن فاجعه بار گونه‌های مختلف طبیعت/انقراض ششم

از دست دادن فاجعه بار گونه‌های مختلف طبیعت/انقراض ششم

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۹۵    شماره ۴۱۸

وقایع استان:
وقتی صحبت از انقراض می‌شود، همه یاد انقراض دایناسورها در ۶۶ میلیون سال پیش می‌‌افتند که پنجمین انقراض بزرگ و دسته‌جمعی تاریخ حیات روی کره زمین بود.
اگر شما هم جزء کسانی هستید که شاید فکر می‌کنید چنین اتفاق فاجعه‌باری بسیار دور است که در زمانه ما دوباره تکرار شود؛ خب، خبرها اشتباه به گوشتان رسیده است.
همین الان در آغاز ششمین انقراض بزرگ و فاجعه‌بار تاریخ زمین هستیم.
انسان‌ها مدت‌هاست که انقراض ششم تاریخ حیات روی زمین را کلید زده‌اند و آخرین بررسی‌ها نشان می‌دهد بحرانی که در نابودی تنوع زیستی به وجود آمده، از این‌جا به بعد دیگر تقریباً قابل بازگشت نیست. طی سده گذشته نرخ انقراض مهره‌داران ۱۱۴ برابر میزانی بوده که به طور طبیعی و بدون حضور انسان انتظار می‌رفت.
این عدد از پژوهش‌هایی به دست آمده که بسیار محافظه‌کارانه و با دقت انجام شده‌اند تا کم‌ترین میزان خطای ناشی از بدبینی یا خوش‌بینی در آن دخالت نداشته باشد. با شرایط کنونی زیست‌محیطی، اگر این نرخ هم‌چنان ادامه بیابد و به نحوی جلوی آن گرفته نشود، کاهش تنوع زیستی منجر به تأثیری ماندگار بر زندگی انسان‌ها خواهد شد و طی سه نسل، جمعیت انسان‌ها نیز به شدت کاهش می‌یابد و سرانجام نسل انسان منقرض خواهد شد.
انسان‌ها نه تنها گونه‌ها، بلکه زیست‌بوم‌ها را هم نابود کرده‌اند. تنها کورسوی امید، آن هم کورسویی بسیار کم‌توان که از خلال روزنه‌ای تنگ می‌تابد، انجام سیاست‌های بسیار سخت‌گیرانه حفاظتی و توقف فوری روند کنونی آسیب‌رسانی صنعتی و تجاری و تفریحی به محیط زیست است. پیش‌گیری از ششمین انقراض بزرگ تاریخ زمین نیازمند تلاش‌هایی جدی، شدید و سریع است تا تک‌تک گونه‌ها و زیست‌بوم‌هایی که در حال حاضر مورد تهدید انسان قرار دارند، از این وضعیت به وضعیت سلامت بازگردند و فشارهایی که روی جمعیت آن‌ها وجود دارد، از جمله از دست‌دادن زیست‌گاه‌ها، آلودگی شدید، بهره‌برداری شدید اقتصادی و تغییرات اقلیمی، مرتفع شوند و تمام این‌ها وابسته به کاهش فشار انسان بر طبیعت است؛ فشاری که خود ناشی از افزایش بحرانی جمعیت انسان و مصرف‌گرایی بی‌حدوحصر ثروت‌مندان است.
در تصویر مقدار باقی مانده از گونه های مختلف طبیعت را می بینید:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.