خانه » پیشنهاد سردبیر » ارتزاق در شرایط سخت

ارتزاق در شرایط سخت

یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸  شماره ۱۱۳۳

«وقایع استان» گزارش می دهد؛ آخرین وضعیت طرح ساماندهی دست فروشان شهر اراک

ارتزاق در شرایط سخت

سرپرست اجرائیات شهرداری اراک: تعداد زیادی از دست فروشان شهر اراک به روز بازارها روانه شده و زیرنظر اداره اصناف با نظارت سازمان میادین در حال فعالیت هستند

طاهره قهیه ای

شرایط سخت زندگی، اوضاع نابسامان اقتصادی، تورم و امرار معاش مسائلی هستند که در جامعه باعث ایجاد شغل های کاذبی که عمده ترین آنها دست فروشی است، می شوند. دست فروشی به عنوان شغلی که ترجیحا نیاز به مکانی مستقل برای استقرار شخص فروشنده و نیاز به سرمایه زیادی برای کسب و کار ندارد در جامعه بروز و ظهور کرده، هرچند این شغل از قدیم الایام در شکل و شمایل های مختلف نیز وجود داشته؛ اما نکته حائز اهمیت این است که در گذشته های دور، دست فروشی به دلیل کم بودن جمعیت و عدم تراکم شهری مشکلات چندانی را در چهره شهری ایجاد نمی کرده است.
حضور پر تعداد دست فروشان در شهر و بویژه در هستــــه مرکزی و خیابان های اصلی آن موجب بروز مشکلاتی برای تردد عابران و گاها نیز موجب ایجاد چهره پر ازدحام شهری می شود. ارتزاق افراد و امرار معاش آنها با استفاده از مشاغل حلال و درست را نمی توان به عنوان معضل اجتماعی دانست بلکه فقط باید با آگاهی از نحوه برخورد صحیح با این مشاغل، نسبت به شرایط این افراد راهکاری را برای ساماندهی آنها اندیشید.
افراد دست فروش نیز مانند سایر افراد جامعه دارای خانواده و مشکلات خاص خودشان و از همه مهمتر شان و منزلت انسانی هستند که باید با توجه به اینکه این افراد برای گذران زندگی به دست فروشی روی آورده اند و این دید که کار کردن افراد مختلف در رده های سنی اعم از جوان و پیر باعث کاهش آسیب های اجتماعی نیز می شود در راستای رفع معضل دست فروشی در شهر تفکری صحیح اندیشیده شود تا ضمن اینکه چهره شهری با ازدحام دست فروشان مواجه نباشد و تردد عابران در خیابان با معضل روبرو نشود، این افراد نیز بتوانند با خیالی آسوده و بدون هراس از اینکه هر لحظه ممکن است بساط آنها توسط ماموران سدمعبر شهرداری جمع شود به امرار معاش بپردازند.
یکی از شهروندان در این رابطه گفت: شخصا گاهی خریدم را از دست فروشان انجام می دهم؛ چرا که اعتقاد دارم این افراد نیز برای کسب روزی حلال در حال تلاش هستند، پس باید از طرف جامعه نیز حمایت شوند.
وی افزود: درست است که حضور پر تعداد آنها در خیابان های اصلی شهر باعث مزاحمت برای عابران می شود اما معتقدم ساماندهی آنها توسط شهرداری و سکنی دادنشان در مکانی معین می تواند این معضل را حل کند.
خانم میانسالی نیز در این رابطه اظهار داشت: بعضی از افراد معتقدند نباید از دست فروشان خرید کرد، شاید اجناس آنها از آن کیفیت لازم برخورد نباشد؛ اما معتقدم هیچ مشکلی ندارد اگر شما یکبار در ماه جنس بی کیفیت را خریداری کنید اما می دانید که با آن پول خانواده ای می تواند امرار معاش کند و نیازهای اولیه زندگی اش را حداقل تامین کند.
وی گفت: امروزه شرایط زندگی برای همه حتی آنها که شغل ثابت دارند سخت است، پس باید شرایط زندگی دست فروشان هم از طرف مسئولان و مردم درک شود تا آنها هم بتوانند با خیالی آسوده ارتزاق کنند.
سرپرست اجرائیات شهرداری اراک در این خصوص با اشاره به راه اندازی روزبازارها برای حضور دست فروشان، گفت: اکنون تعداد زیادی دست فروش در مرکز شهر اراک وجود ندارند و بیشتر آنها به روزبازارها روانه شده و زیرنظر اداره اصناف با نظارت سازمان میادین در حال فعالیت هستند.
محمد عابدی افزود: دست فروش هایی که حدفاصل میدان هفت تیر تا میدان شهدا مستقر می شدند و وضعیت خوبی را در آن منطقه ایجــاد نمی کردند و باعث ایجاد شلوغی و ازدحام جمعیت می شدند را به سمت روزبازارها ساماندهی کرده ایم، مگر اینکه تعداد اندکی پیرمرد که دور میدان شهدا کار می کردند و مشکلات خاص خودشان را دارند که آنها را جلوی پاساژ اتحاد ساماندهی کردیم تا بتوانند در آنجا امرار معاش کنند.
وی با بیان اینکه طرحی را برای ساماندهی دست فروشان مرکز شهر داریم که بتوانیم آنها را پشت مجتمع آفتاب دور میدان شهدا جانمایی و ساماندهی کنیم، ابراز کرد: در خصوص این طرح نظرات مثبت بوده و در حال حاضر شن ریزی، مسطح سازی و نصب داربست آن انجام شده است و منتظر صدور دستور نهایی برای ورود طرح به کار اجرایی هستیم.
عابدی ادامه داد: در بحث پرنده فروشی ها در کوچه مرغی ها که با سر بریدن پرنده ها صحنه های زشت و بدی را در شهر بوجود می آوردند، ضمن اینکه تردد را نیز در آن کوچه با مشکل مواجه کرده بودند با تذکر به آنها به جمع آوری پرنده فروشی ها پرداختیم و در حال حاضر پرنده فروشی جلوی چشم نداریم و همه روزه نیز در این خصوص نظارت صورت می گیرد.
سرپرست اجرائیات شهرداری اراک افزود: پاکسازی کهنه فروش ها در خیابان قائم مقام از دیگر اقدامات این واحد طی ۸ ماهه اخیر از ۱۲ دی ماه ۹۷ تاکنون است که همه روزه نیز در این زمینه نظارت انجام می شود و کهنه فروش ها هم اکنون همه در انتهای خیابان کشتارگاه و در زمین خالی در آن منطقه مستقر هستند.
طرح ساماندهی دست فروشان و استقرار آنها در مکانی مشخص، باعث تردد راحت تر عابران در پیاده روها و حفظ شان و منزلت انسانی دست فروشان، همچنین طیب خاطر آنها برای ارتزاق می شود.

۱ دیدگاه

  1. همه مسئولین با حرف دم از اشتغال کمک تولید از این جور مزخرفات میگن من یک کار فرما هستم چند نفر اشتغال زای کردم سرمایه زنگیمو سقف بالا سره زن وبچمو هزینه کردم سالیانه چقدر مالیات میدم چند روز پیش برج۲اجرائیات شهرداری بدونه اطلاع مالک تو منطقه صنعتی میریزن داخل کارگاهی که یک ماه پیش کمی سقف شوارتفاع داده بودم به این دلیل شروع به تخریب درب دیوار دیواری که دو سه ساله پیش کشیدم وتخریب سازه کارگاه که چند خانواده نون میخورن شدن والان همشون بیکار شدن تمام مدارک ورسای که زدم مستند فیلم عکس دارم منه تولید کننده به خاک سیاه نشوند. نمیدونم من باید کجا کارگاه میزدم بجز منطقه صنعتی. که این اقایون کارگامو تخریب نکنن کارگاهی که چند ساله داره فعالیت میکنه یک شب بدونه اطلاع قبلی بیاد شروع به تخریب کنه

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.