خانه » جدیدترین » اراک در دورانِ جنگ جهانی اول/بخش نوزدهم

اراک در دورانِ جنگ جهانی اول/بخش نوزدهم

چهارشنبه ۲۱ اردیبشهت ۱۴۰۱   شماره ۱۵۵۴

به کوشش یوسف نیک فام

رویدادهای دوران جنگ جهانی اول در عراق (اراک) را در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۲۹۶ خورشیدی به نقل از روزنامۀ ایران بازخوانی می کنیم:

تأکید در مراقبت
تلگرافاً از طرفِ وزارتِ جلیلۀ داخله تفویضِ حکمرانی عراق به شاهزاده اعتضاد السلطنه و معاونتِ شاهزاده عمادالدوله به معاونِ سابقِ حکومت اطلاع داده شده است و ضمناً تأکید گردیده که کاملاً تا موقعِ ورودِ معاونِ جدید مراقبِ حفظِ انتظام و امنیتِ حوزۀ مسؤولیتِ خود بوده پس از ورودِ شاهزاده معاون حرکت نمایند (ش ۵۹، جمعه ۱۷ حمل ۱۲۹۶).
بارندگی
به مناسبتِ نیامدنِ باران در اغلبِ نقاط تولیدِ اضطراب شده و از همه جا منتظرِ وصولِ خبرِ باران ولو در هر نقطه باشد می باشند. تلگرافاتِ این دو روزه مشعر بر آمدنِ باران در تبریز و کاشان و عراق و بعضی نقاطِ دیگر به طورِ اختصار بوده و به همین اندازه خبر تا یک اندازه رفعِ اضطراب و وحشتِ اهالی گردیده است (ش ۶۴، چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۲۹۶).
راجع به الوار
نظر به تعدیاتِ بک عده الوار در حدودِ عراق تلگرافاتِ لازمه از طرفِ وزارتِ جلیلۀ داخله به کفیلِ حکومتِ عراق و هژبرالسلطنه و سالار مظفر و سالار معتمد صادر و تأکید شده کــه با قوای محلی و ابواب جمعی مشارالیهم اشرار را تعقیب و قلع و قمع نموده وسایلِ استردادِ غنایم و اموالِ غارتی را به هر نحو ممکن شود، فراهم سازند. اخیراً روزِ گذشته تلگرافی از طرفِ یمین الممالک به مرکز مخابره شده مبنی بر آنکه الوار را تعقیب نموده و آنها را عقب نشانده مقداری از اموال را استرداد کرده اند (همان).
برای معاونت حکومت عراق
از طرفِ وزارت جلیلۀ داخله آقایان حاجی ساعدالسلطنه و اعتصام الممالک برای معاونتِ حکومتِ عراق در نظر گرفته شده و ضمناً به حضرتِ والا شاهزاده اعتضادالسلطنه حکمرانِ عراق کتباً اطلاع داده شده است که هر یک از آقایانِ فوق الذکر را تصویب می نمایند، پیشنهاد نموده که احکامِ رسمی ایشان از طرفِ وزارتخانه صادر و انتخاب گردند (ش ۶۶، دوشنبه ۳ ثور ۱۲۹۶).
تلگراف تجار و معاریف عراق
روز گذشته تلگرافی به امضای جمعی از معاریفِ تجار و محترمین عراق به عنوان شاهزاده حکمران مخابره شـــد و معظم الیه عین آن را برای اطلاع به وزارت جلیلۀ داخله ارسال داشته اند، مبنی بر اینکه اهالی عراق کمالِ تشکر را از اینکه حضرتِ اقدسِ والا حکومتِ عراق را قبول فرموده اند دارند. ضمناً برای آسایشِ حالِ شخصِ محترم حضرت اقدسِ والا و رفاهیتِ اهالی با امتحاناتی که آقای حاجی ساعدالسلطنه در مدتِ توقف در عراق داده اند همگی استدعا داریم به مقامِ وزارت جلیلۀ داخله پیشنهاد فرمائید که معزی الیه برای پیشکاری تعیین شود (همان).
تهیۀ گوسفند برای مرکز
از کفیلِ حکومتِ عراق تلگرافاً اطلاع رسیده که اخیراً راجع به حملِ گوسفند اقدامات شده یک فقره به توسطِ مشهدی الله داد کاکاوند ۷۰۰ رأس به سمتِ طهران حرکت داده شد و نیز به توسط حاجی رحیم کاکاوند هزار و به توسط حاجی باباخان ۸۰۰ رأس تهیه و فرستاده شده (ش ۷۲، دوشنبه ۱۷ ثور ۱۲۹۶).
حکومت قزوین اطلاع می دهد که ۶۰۰ رأس گوسفند از بلوک زهرا تهیه کرده و برای مرکز اعزام داشته اند. به علاوه اطلاعاتِ واصله از سایرِ نقاط از قبیلِ کرمانشاه، خمسه و غیره حاکی است که در ایّام عدۀ کثیری گوسفند که بالغ بر ده هزار رأس می شود تهیه و عنقریب وارد خواهد شد (همان).
راجع به حملِ گندم
از عراق تلگرافاً اطلاع داده اند که راجع به حملِ جنس برای مرکز اقداماتِ عاجل شده و مقدماتِ آن فراهم و متدرجاً حمل خواهد شد. از حکمرانِ خمسه تلگرافاً به وزارت جلیلۀ داخله راپرت رسیده که با آنکه مسألۀ جنس در این حدود دچارِ عسرت می باشد، حسب-الامرِ اولیای دولت اقدامات به عمل آمده و شروع به حملِ جنس از روزِ قبل شده است (همان).
در عراق
عراق- چهارِ غروب مانده الی دو ساعت و نیم از شبِ جمعه گذشته بارانِ شدیدِ کاملی باریده در تمامِ کوچه ها آب ایستاده بود. در این بهار تا کنون همچو بارندگی دیده نشده بود. اعتصام الممالک معاونِ حکومت امروز وارد شد. هیأت کمیسیون مشغولِ جمع آوری اعانه هستند (همان).
تعقیبِ اشرارِ عراق
سابقاً اطلاع داده شده که برای انتظامِ حدودِ عراق و قلع وقمعِ اشرار از طرفِ وزارت جلیلۀ داخله تعلیماتِ تلگرافی و رؤسای آن حدود مخابره شده اینک اخیراً تلگرافی از هژبرالسلطنۀ بختیاری واصل گردیده مبنی بر آنکه پس از وصولِ تلگراف دایر بر جلوگیری اشرار و استردادِ اموالِ منهوبۀ اهالی عراق با کمالِ تشکر حاضر برای اجرای اوامرِ مطاعه گردیده، بعد از آنکه به چند نفر از سارقین مقتول و چند اسب و آدم از خودِ ایشان مجروح گشته بالنتیجه اموال منهوبۀ رعایای شاهزاده عضدالسلطان کرک و دستجرد ملکی اولادِ مرحوم حاجی آقا محسن و بستگانِ آنها و ظهیرآباد و قلعۀ ملکی حاجی سهم الملک و غیره را از اشرار گرفته به اطلاع آقای کارگزارِ کفیلِ حکومت که در این خصوص سعی وافی دارند مسترد و قبض دریافت داشته است (ش۷۴، جمعه ۲۱ ثور ۱۲۹۶).
در عراق
عراق- دیروز عصر بارانِ کاملی آمده، عده ای از سوارهای محمد آقای شنگلی به فرهان [فراهان] آمده اند. از طرفِ معاون حکومت امر به دستگیری آنها شد. از جهتِ اعانه امل در روز اول که جلسه در مسجد منعقد شده بود هزار تومان نوشته بودند همراهی و مساعدت نمایند، ولی تا امروز فقط دویست تومان به انجمن اعانه رسیده است (ش ۷۸، دوشنبه ۳۱ ثور ۱۲۹۶).

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.