خانه » جدیدترین » آینده نگین سبز

آینده نگین سبز

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۹  شماره ۱۳۷۳

گفتگو با مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر

آینده نگین سبز

شهر امیرکبیر از شهرهای تازه تأسیس ایران است که در فاصله ۳۵ کیلومتری شرق اراک، استان مرکزی و در بزرگراه اراک – قم واقع شده‌است. این شهر از جنوب به محور ارتباطی اراک- قم و روستای ابراهیم آباد، از شمال به راه‌آهن سراسری تهران جنوب و تپه‌های اطراف محدود می‌شود. ساخت شهر در سه مرحله انجام خواهد شد که در مرحله اول پیش‌بینی جذب ۳۵ هزار نفر در این شهر تا سال ۱۳۹۵صورت گرفته‌است. همچنین در مرحله دوم اجرای این طرح تا سال ۱۴۰۵ انتظار می‌رود جمعیت این شهر به ۶۶ هزار تن افزایش یافته و در نهایت این تعداد به یکصد هزار تن برسد.
با توجه به سیاست دولت مبنی بر ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد در قالب مسکن مهر، از طرف دولت مقرر شد مسکن‌های ساخته شده در این شهر به صورت ویلایی ساخته شوند. بر این اساس این شهر به عنوان اولین شهر جدید ویلایی در کشور شناخته شده‌است. به شهر امیرکبیر لقب نگین سبز هفتاد قله را داده اند و بنظر می رسد مسئولان نیز به جد به دنبال این هستند تا این شعار را به واقعیت تبدیل کنند.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر در گفتگو با وقایع استان گفت: شهرسازی پدیده بسیار پیچیده ای است، لذا هر کس بخواهد به این حوزه ورود پیدا کند باید همزمان در چندین رشته دانشگاهی مطالعاتی داشته باشد تا به یک جامعیت لازم برسد. بخش زیادی از تخصص در این حوزه محصول تجربه مدیران این بخش است و بنده هم به عنوان عضو کوچکی از خانواده مدیریت شهری استان نزدیک به ۲۵ سال است که در این بخش کار تجربی و مطالعاتی کرده ام و سعی خود را نمودم که ابتدا با فلسفه شهرسازی ایرانی و بعد شهرسازی اسلامی که تضادی هم با یکدیگر ندارند در موازات یکدیگر آشنا شوم و به همین دلیل بوده است که شهرسازی در تمدن ایرانی جزو بــا سابقه ترین تمدن های جهان قرار دارد.
محمود مرادی نراقی گفت: هرشخصی که بخواهد در حوزه شهرسازی امروز موثر باشد باید یک پیشینه ای از شهرسازی ایرانی و اسلامی را بداند. مهمترین رکن شهرسازی ایرانی و اسلامی توسعه مبتنی بر حفاظت از محیط زیست است که در ادبیات امروزه دنیا به آن توسعه پایدار می گویند می باشد. برای نمونه تکنیک قنات برای رسیدن به آب سفره های زیر زمینی در جهت ایجاد آبادی و آبادانی دقیقا مبتنی بر اصول توسعه پایدار است. اصلی که آبادانی را به حفاظت از منابع آب و خاک پیوند می زند.
مرادی با اشاره به اینکه توسعه پایدار توسعه ای است که همچنان که نیازهای شهر را تامین می کند و باید کمترین آسیب هم را به محیط زیست وارد نماید، گفت: ما حق این را نداریم زمانی که درحال احداث یک شهر هستیم به بهانه اینکه نیاز روزمره زندگی انسان ها را تأمین نماییم، دست به تخریب منابع آب و خاک و درخت بزنیم و شاید در صد سال گذشته نظریات شهرسازی مبنی بر این بود که ما انبوهی از جمعیت را در یک جا متمرکز کنیم، ولی خوشبختانه امروزه این طرز فکر در دنیا وجود ندارد و در حوزه برنامه شهری این اندیشه پذیرفته شده نیست و نبایدبه بهانه اینکه قصد شهرسازی را داریم به موازات با طبیعت پیش رویم و شروع به جنگیدن با طبیعت کنیم.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر افزود: شهر امیرکبیر در مجاورت دو پهنه طبیعی و بسیار ارزشمند قرارگرفته است. در حریم منظری کوه های هفتاد قله و تالاب زیست محیطی میقان اراک، لذا این شرایط طبیعی باعث می شود که ما بسیار با احتیاط و کنترل شده و اصولی حرکت کنیم. هرچند که ناچاریم برای تامین زمین اسکان جمعیت کلان شهر اراک مداخلاتی در عرصه های طبیعی داشته باشیم ، انسان ها هرچقدر هم که از طبیعت مواظبت کنند باز هم اثر و ردپایی از خود باقی می گذارند، که در حوزه برنامه ریزی شهری به آن ردپای اکولوژیک می گویند. انسان ها سهمی دارند و نباید بیش از سهم خود از منابع طبیعی استفاده کننده و ذخیره نسل های آینده را مصرف نمایند.
وی یادآوری نمود: سعی بر آن داریم همزمان که شهر را توسعه می دهیم کمترین ردپایی اکولوژیک را از خود در طبیعت برجای بگذاریم. بطور مثال در بحث فاضلاب، پسماند و یا تبدیل مراتع و اراضی زراعی به شهر به گونه ای نباشد که آسیب خیلی جدی به طبیعت وارد شود.
مرادی گفت: شهر امیرکبیر و کلیه شهرهای جدیدی که درکشور تأسیس شده اند بر اساس یک اجبار و یک نیاز اجتماعی ایجاد شده اند به طور مثال زمانی که در اراک محدودیت منابع زمین و کمبود مسکن وجود داشت تصمیم بر آن شد که شهر جدیدی در نزدیکی اراک تاسیس کنند که اواخر دهه۷۰ مهاجران و اوایل دهه ۹۰ امیرکبیر تاسیس شد. با توجه به اینکه موضوعاتی چون حاشیه نشینی،کاهش ترافیک، بازآفرینی و ساماندهی در بافت های فرسوده، حفاظت از ساختار محیط زیست و … باعث احداث شهرهای جدید می شوند و اختیاری در ساخت آنها وجود ندارد و امیرکبیر و مهاجران هم استثنا نیستند ولی اعتقاد داریم که با برنامه ریزی صحیح می توانیم اجبار سکونت در شهرهای جدید را به اختیار تبدیل کنیم تا افراد به جای جبر، با اختیار خود این شهرها را برای سکونت انتخاب نمایند. سعی داریم زیرساخت هایی مورد نیاز را به گونه ای مهیا کنیم که شهرهای جدید مهاجران و امیرکبیر اولویت انتخاب شهروندان برای سکونت باشد.
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر گفت: زمان شروع کار بنده متوجه شدیم شهر یک سری زیر ساخت های اساسی کم دارد. امنیت، آب شرب، دسترسی ایمن، اماکن تفریحی، نیاز های بهداشتی، خدمات شهری مناسب، فضای سبز تجهیز شده، اشتغال، حمل ونقل به شهر مادر، آموزش و … از جمله نیازهایی بود که ساکنان از آن گلایه داشتند لذا برنامه ها بر اساس این نیاز سنجی در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: یکی از مولفه هایی که شهر امیرکبیر باید داشته باشد تا از نظر مردم انتخاب شود این است که امنیت برقرار باشد زیرا یک سری خانه در آنجا ساخته شده و افراد متنوعی هم در آنجا ساکن شده اند و با توجه تنوع فرهنگی که در آنجا وجود دارد امنیت بسیار مهم است بنابراین زیرساخت اجرای فیبر نوری در اولویت قرار گرفت و با نهایی شدن این کار مقدمات هوشمند ساز و نصب دوربین های نظارتی در دستور کار قرار گرفت، با ایجاد این زیر ساخت ساکنان می توانند در هرجایی که قرار دارند خانه هایشان را با دوربین های مدار بسته رصد کنند، دوربین های شهری قابلیت رفتار شناسی دارند و به موقع هر تحرک غیر معمولی را به دستگاه های امنیتی گزارش می دهند لذا آینده امیرکبیر یک شهر هوشمند خواهد بود مانند دیگر شهرهای بزرگ دنیا که از ابزار برای برقراری امنیت استفاده می کنند تا نیروی انسانی مشهود.
احداث زیرگذر ورودی شهر جدید امیرکبیر
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر بیان کرد: در جهت رفع مشکل دسترسی ایمن و آسان با عنایت به حساسیت موضوع درخصوص نحوه تردد ساکنین شهر جدید امیرکبیر و مراجعین شرکت عمران، قراردادی با شرکت جهاد نصر استان مرکزی با مبلغ بیش از ۱۳ میلیارد تومان به مدت اجرای ۱۲ ماه منعقد گردید که پروژه مدتی است شروع شده و پیشرفت خوبی دارد و ظرف یک سال آینده به بهره برداری می رسد.
احداث پکیج فاضلاب به ظرفیت ۶۰۰ متر مکعب
وی گفت: فاضلاب هم یکی از مشکلاتی بود که برای آن پیش بینی نشده بود و برای ۱۱۳۱ واحد مسکونی که ساخته شده بود فاضلابش در عرصه های تصفیه آب بود که طبق جلسه هایی که با سازمان آب و فاضلاب استان مرکزی برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که گندله احداث کنیم چون در حال حاضر امکان احداث فاضلاب اصلی شهر وجود ندارد. قرارداد عملیات طراحی، ساخت، نصب، راه اندازی و بهر ه برداری پکیج تصفیه خانه فاضلاب اراضی آماده سازی شهر جدید امیرکبیر به ظرفیت۶۰۰ مترمکعب به مبلغ بیش از ۸ میلیارد ریال به مدت زمان ۲۱ ماه منعقد گردیده و عملیات اجرایی آن در مرحله تجهیز کارگاه می باشد.
شهراز لحاظ آب شرب مشکلی ندارد
وی گفت: در تامین آب شرب شهر امیرکبیرکه از نیازهای اصلی می باشد با اجرای خط انتقال آب از ۹ کیلومتری با هزینه ای بالغ بر ۴ میلیارد تومان از طرف شرکت توانستیم برای ظرفیت ۱۵ هزار نفر جمعیت آب با کیفیت تکمیل نماییم وفعلا از لحاظ تامین آب شرب هیچ مشکلی نداریم و با اجرای پکیج فاضلاب بخشی از کمبود آب فضای سبز هم تامین می گردد
حل مشکل تامین آب فضای سبز
مرادی گفت: از جمله مشکلاتی که در سال گذشته داشته ایم محدودیت منابع آب در پارک های شهرامیرکبیر بود و جلسات خیلی خوبی با آب منطقه ای استان مرکزی داشتیم و بحث آب فضای سبز را هم حل نموده و تفاهم نامه ای هم بسته شد که آب فاضلاب شهر اراک را از طریق شهرک خیرآباد به شهر امیرکبیر انتقال داده و با تصفیه آن برای فضای سبز استفاده شود. با انتقال بخشی از فاضلاب شهر اراک منطقه ای به مساحت ۵۰۰ هکتار تحت پوشش درختان جنگلی قرار می گیرد که در نتیجه این امر سرانه فضای سبز امیر کبیر بالاترین سرانه شهر های استان خواهد شد .
تجهیز ساختمان آتش نشانی شهرامیرکبیر
وی افزود: از کارهایی که در حوزه زیر ساخت، به سرانجام نرسیده بود تجهیز ساختمان آتش نشانی شهر بود که حدود ۲ونیم میلیارد تومان اعتبار صرف تجهیزات و خرید ماشین آتش نشانی شد و این مشکل اساسی مرتفع شده و اکنون شهر جدید امیر کبیر یکی از مجهز ترین آتش نشانی های استان را دارد .
راه اندازی مجموعه تفریحی استخر
مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر در ادامه گفت: یکی از نیازهای اساسی شهر تامین امکانات رفاهی بود. مجموعه استخر و سالن بدن سازی با اعتباری بالغ بر ده میلیارد تومان ساخته و به بهره برداری رسید ولی متاسفانه شرایط فعلی بیماری کرونا امکان استفاده از آن را برای شهروندان فراهم نکرده است که به محض عادی شدن وضعیت در جهت خدمت به شهروندان بازگشایی خواهد شد .
امیرکبیر جزو شهرهای نمونه خواهد شد
مرادی یادآوری کرد: برای عبور و مرور و پیاده راه سازی مشکلاتی وجود داشت که به دلیل احداث نشدن بخشی از تجهیزات شهری از مخابرات مجبور بودیم پیــــاده راه سازی را متوقف نماییم، تا کندمان های شرکت مخابرات انجام شود در حال حاضربخشی از کار را انجام شده وکل پیاده رو های سایت تا نیمه اول سال آینده با آخرین استانداردهای پیاده رو سازی تکمیل و به جرات می توانیم بگوییم امیرکبیر جزو شهرهای نمونه از لحاظ مناسب سازی معابر برای سالمندان و معلولین خواهد شد.
مکانیزه کردن جمع آوری و دفع پسماند های شهری
وی اظهار کرد: یکی از فاکتور های توسعه پایدار توجه به موضوع پسماند های شهری است. موفق شدیم با نصب سلطل های زبـــاله و تجهیز شهر بـه ماشین جمع آوری مکانیزه روش سنتی قبل را کنار گذاشته و زباله ها به روش کاملا مکانیزه جمع آوری، تفکیک و نهایتا جهت دفن اصولی به سایت شهرداری اراک منتقل نماییم . تا قبل از این زباله های شهری در مجاورت شهر به صورت غیر اصولی دفن می گردید.
آماده سازی محله دو شهر جدید امیرکبیر
مرادی همچنین گفت: قرارداد عملیات آماده سازی محله دو شهرجدید امیرکبیر به مساحت ۶۵ هکتار با شرکت چکاب اراک به مبلغ بیش از سی میلیارد ریال به مدت زمان اجرای ۲۴ ماه منعقد گردیده است. پیشرفت فیزیکی پروژه جلو تر از زمانبندی در حال اجرا می باشد که هم اکنون عملیاتی همچون اجرای لایه زیر اساس و شبکه جمع آوری فاضلاب در حال اجرا است.
ساخت سه مدرسه و درمانگاه و کلانتری در شهر جدید امیرکبیر
رییس هیات مدیره شهر جدید امیرکبیر افزود: در بحث آموزشی سه مدرسه در شهرامیرکبیر ساخته شده است، دو مورد از مدارس به آموزش و پرورش تحویل داده شده و درمانگاه هم احداث شده و به وزارت بهداشت و درمان تحویل داده شده است. همچنین ساختمان مناسبی جهت استقرار نیروی انتظامی ساخته و تحویل گردیده و کلانتری شهر با استقرار در آن امنیت شهر و منطقه را تامین می نماید .
رایزنی جذب سرمایه گذار برای احداث پروژه های مشارکتی
مرادی گفت: برای جذب سرمایه گذار جهت احداث پروژه های مشارکتی درحال رایزنی می باشیم، با چندین سرمایه گذار از راه های مختلف از جمله برگزاری فراخوان برای مشارکت در ساخت پروژه های مسکونی ویلایی که در کنار اشتغال، ساخت و سازهای زیادی هم برای این شهر به وجود خواهد آورد مذاکره نموده ایم.
احداث بازار بزرگ فرش ایرانی اســلامی، احـــداث غرفه های فروش در ورودی شهر ، احداث واحد های تجاری، احداث کارگاه صنوف غیر مزاحم و … از جمله پروژه های مشارکتی و سرمایه گذاری است که در دستور کار شرکت قرار دارد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.