خانه » جدیدترین » آمار پر ابهام

آمار پر ابهام

دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸  شماره ۱۰۸۶

گفتگوی «وقایع استان» با «محمدابراهیم رضایی» نماینده خمین در مجلس

آمار پر ابهام

آمار اشتغال و نرخ بیکاری ارائه شده توسط مسئولان استان مورد تایید نیست

الهه فراهانی

در روزهایی کــه شــاهد افزایش بی سابقه قیمت ها، رکود و تورم همزمان با بیکاری هستیم مسئولان و مدیران دولتی از هیچ کوششی برای دادن آمارهای امیدبخش و البته گاهی غلوآمیز دریغ نمی کنند. در این میان آمار بیکاری که از سوی مسئولان استانی در سال های اخیر ارائه شده همیشه مورد مناقشه کارشناسان بوده است.
مسئولان استان اظهار می دارند که نرخ بیکاری استان مرکزی به اندازه ناچیزی افزایش پیدا کرده و به نسبت سایر استان ها وضعیت مطلوب تری داریم. حال سوال اینجاست که با وجود ورشکستگی بسیاری از صنایع که به دنبال خصوصی سازی های نابخردانه صورت گرفته و یا نبود مواد اولیه برای تولید و نیز افزایش تورم که موجب تعدیل نیروهای زیادی شده، چطور ممکن است اوضاع استان مرکزی بهتر از سایر استان ها باشد؟ این درحالی است که تورم و تحریم ها نوک پیکان خود را به سوی صنایع گرفته و استان ما به عنوان یک استان صنعتی، بیشترین خسارت ها را به نسبت سایر استان ها متحمل شده است.
همچنین این آمار از این حیث بایستی مورد بررسی عمیق تر قرار گیرد که آیا مسئولان دولت تدبیر و امید نگرش هایشان در خصوص اشتغال مانند دولت نهم و دهم است که یک خانم خانه دار که با خانه داری به اقتصاد خانه کمک کند و یا فردی که مشغول به کار پاره وقت با حقوق یک چهارم میزان حقوق اداره کاری بوده، را نیز شاغل محسوب می کردند؟ اگر چنین نگرشی باشد قطعا نرخ بیکاری استان ما نیز بر این مبنا و در اصل مطابق نگرش دولت نهم و دهم که انتقاد بسیاری از سوی دولت حاضر به آن شد، رقم خورده است که جای تاسف دارد.
از سوی دیگر لازم است تناسب جمعیتی هر استان با استان دیگر برای ارائه آمار اشتغال برآورد شود. استانی که جمعیت آن کمتر از دو میلیون نفر است نباید تعداد بیکاران و شاغلان آن با استانی که بالای ۳ میلیون نفر جمعیت دارد مقایسه شود. شاید همین موضوع هم برای عدم پذیرش مردم در آمار اشتغال مسئولان کافی باشد.
البته این موضوع در سطح کشور نیز بحرانی است، تا جایی که عدم اقدام مناسب از سوی دولت برای کاهش نرخ بیکاری، سومین سوال از سوالات پنج‌گانه تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حسن روحانی، رییس‌جمهور بود که در جلسه (شهریور سال قبل) مجلس مطرح شد. در آن جلسه پس از ارائه پاسخ رییس‌جمهور به این سوال، رای‌گیری صورت گرفت و نمایندگان مجلس با ۷۴ رأی موافق، ۱۹۰ رأی مخالف و هشت رأی ممتنع (از مجموع ۲۷۲ رأی) اعلام کردند از پاسخ روحانی در این زمینه قانع نشده‌اند که این نشانگرآن است که هیچ کس، حتی نمایندگان موافق رییس جمهور این آمار کذایی اشتغال را نمی توانند تنها در حرف بپذیرند.
اخیرا نماینده خمین در مجلس به صراحت از نادرست بودن آمار اشتغال استان مرکزی سخن گفته است. محمدابراهیم رضایی در گفتگو با وقایع استان اظهارکرد: قرارداشتن استان مرکزی در بین ۳ استان دارای کمترین نرخ بیکاری در کشور را قبول ندارم.
رضایی افزود: مسئولان استان اعلام می‌کنند که مرکزی نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری در زمینه اشتغال دارد و سطح بیکاری آن کمتر است، اما به نظر بنده این هم آمار اشتباهی است. نرخ بیکاری خمین نسبت به استان که گفته می‌شود طبق گفته دولت ۱۳ درصد بوده نادرست است و به اعتقاد ما ۱۹ درصد است.
وی تصریح کرد: چند سال گذشته اشتباهی در خصوص گزارش اشتغال استان مرکزی به وزارت کشور داده شد که بیانگر بهترین استان در زمینه کاهش نرخ بیکاری بود.اما همان زمان که این موضوع در اخبار مختلف درج شد بنده از تمامی نمایندگان استان های دیگر سوال پرسیدم که آیا در این مدت در استان های خود اتفاقی رخ داده ؟ این در حالی بود که هیچ تغییری در استان و شهر ما رخ نداده بود.
رضایی ادامه داد: در برخی واحدها افت تولید و تعدیل نیرو داریم و این نشانگر رکورد اشتغال است. این خبر حداقل در منطقه ما کاملا برعکس است اما برخی مدیران صنایع اراک هم پس از بررسی های بنده با نظر من موافق بوده اند و از وضعیت بحرانی و تصمیمشان برای تعدیل نیرو در آینده صحبت کردند.
وی متذکر شد: همه مستحضر هستند که وضعیت کارخانجاتی مانند هپکو ، ماشین سازی و آذراب و … به چه صورت هست و با این محاسبات اخباری که منعکس می شد و یا اطلاعاتی که ارائه می شد خلاف واقع بود.
رضایی اضافه کرد: انعکاس این اطلاعات اشتباه قطعا به ضرر استان تمام می شود و موجب می شود از نظر دولت و مسئولان ملی وضعیت استان ما مطلوب به نظر آید و بودجه کمتری برای توسعه در این بخش اختصاص یابد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر درآمدهای استان هر آنچه که مازاد در برنامه ها صرف می شود بایستی به استان باز گردد اما این اطلاعات مانع از بازگشت چنین درآمدهای داخلی می شود. این در حالی است که استاندار ما می تواند بسیاری از مشکلات را با همین درآمد ها جبران کند اما از مازاد درآمدها که بایستی ۵۰ درصد آن بازگردد ریالی بازگشت نمی خورد. استاندار ما می توانست با همین درآمدهایی که دیگر باز نمی گردد بحران صنایع هپکو و ماشین سازی و آذراب را حل کند.
نماینده مردم خمین گفت: بنده در این خصوص با رییس سازمان مدیریت و برنامه و نیز استاندار و برخی دیگر از مسئولان به منظور بررسی دقیق تر این آمار صحبت کرده ام. این کار بایستی کارشناسی شود و آمار دقیق ارائه گردد.
ابراهیم رضایی تصریح کرد: مسئولان مربوطه استدلال هایی در این خصوص برای ارائه آمار این چنینی اشتغال داشته اند ولی این استدلال ها مورد پذیرش نیست. چرا که برخی از این افراد اظهار داشتند فردی که در ماه بیست و چهار ساعت و یا یک شبانه روز مشغول به کار باشد نیز جزء افراد شاغل محسوب می شود و این نگرش تعریف اشتباهی از اشتغال است.
این در حالیست که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی در نشست های اخیر خود اظهار داشته است: متوسط نرخ بیکاری در کشور ۱۲ درصد است اما این استان توانسته با اختلاف یک دهم درصدی نسبت به استان همدان جایگاه سومی خود را در کشور حفظ کند.
سعید فرخی افزود: پارسال بیش از ۲۳۶ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در استان مرکزی ایجاد شد که بیش از ۲۲۵ میلیون ریال بدون استفاده از قانون حمایت از سرمایه گذاری خارجی و مابقی با استفاده از این قانون در استان مرکزی سرمایه گذاری شد.
وی ادامه داد: سال گذشته بیش از ۴ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی در نتیجه یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری داخلی در نقاط مختلف استان مرکزی ایجاد شد.استان مرکزی در سال گذشته از استان های موفق کشور در سرمایه گذاری های خارجی و داخلی بود و در تمامی شاخص های سرمایه گذاری از قبیل صدور و بهره برداری از پروانه ها نسبت به سال ۱۳۹۶ رشد قابل توجهی داشته است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی اظهار داشت: سال گذشته ۳۴۲ پروانه بهره برداری در این استان صادر شد که نسبت به سال ۹۶ بیش از ۲۸ درصد رشد داشته است.
فرخی اضافه کرد: شرایط تولیدی در واحدهای صنعتی استان نسبت به دیگر نقاط کشور مطلوب است و کمتر از ۳۰ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی استان مرکزی کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی با تاکید بر اینکه بحران بیکاری به هیچ عنوان در استان مرکزی وجود ندارد ،بیان کرد: حفظ اشتغال موجود اولویت اصلی استانداری و دیگر نهادهای مرتبط است و در این راستا این استان همچنان با نرخ هشت و چهار دهم درصد استان سوم کشور در بیکاری است که این مهم نوید بخش بالندگی صنایع استان است.
***
البته نمی توان کتمان کرد که طرح ها و پروژه هایی هم برای کاهش نرخ بیکاری در استان به سرانجام رسیده ولی به اعتقاد بسیاری میزان آنها به گونه ای نبوده که بتوان از آماری چنین پایین برای بیکاران استان سخن گفت. یکی از همان طرح ها، طرح کارورزی بود که تنها برای آرام کردن سر و صدای مردم به تصویب رسید اما اگر کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت که اگر این طرح گره گشا بود فرزاندان مسئولان و یا اطرافیانشان با رغبت همانند دریافت تسهیلات با کارمزدهای ناچیز به سمت آن می شتافتند. بنظر می رسد باید مدیران دولتی از دادن آمارهای واهی اجتناب کنند و با در نظر گرفتن واقعیت ها و به دور از بهره بردن از شیوه های عجیب تغییر آماری حقایق را به گوش مردم برسانند تا انتظار مردم با آمار منتشر شده از سوی مسئولان جور در آمده و توقعی ایجاد نکند که بعدها مسئولان از انجام آن ناتوان باشند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.