خانه » پیشنهاد سردبیر » آغاز تودیع و معارفه فرمانداران جابجا شده در استان/از این میز به اون میز

آغاز تودیع و معارفه فرمانداران جابجا شده در استان/از این میز به اون میز

دوشنبه ۲۰ دی ۹۵ شماره ۵۰۲
عباس لعل بار-گروه سیاسی: تغییرات روز گذشته در فرمانداری ها مصداق بارز کلمه الوعده وفا بود ولی نه دقیقا آنگونه که وعده داده شده بود.مدتهاست که معاون سیاسی استانداری خبر از تغییر و جابجایی چندین فرماندار داده بود، این تغییرات با جابجایی فرماندار محلات و فراهان شروع شد و روز گذشته با تغییر سه فرمانداری دلیجان، زرندیه و کمیجان تکمیل شد. پیشتر خبرهایی مبنی بر تغییر فرماندار اراک هم به گوش رسیده بود که توسط معاون سیاسی استاندار تکذیب شد. براساس اعلام شکرالله حسن بیگی، کردی، فرمانداران زرندیه به دلیجان رفته و فدایی فرماندار سابق مدیرکل دفتر اتباع خارجه استانداری مرکزی شد. با رفتن کردی از زرندیه، جعفر نخستین مدیر کل حوزه استاندار مرکزی با حفظ سمت به فرمانداری زرندیه خواهد رفت. حسن بیگی، فائض پور فرماندار سابق فراهان که جای خود را به سجادی فرماندار پیشین محلات داده است، به عنوان گزینه استانداری در مدیر کلی امور روستایی و شوراها معرفی کرد. سیامک سلیمانی مدیرکل امور روستایی استانداری نیز با تایید حکم فرمانداریش در کمیجان از حالت سرپرستی این فرمانداری به فرماندار این شهرستان تغییر سمت داد. سلیمانی در زمانی که سرپرست فرمانداری کمیجان بود درباره صحت حضور فائض پور بجای خودش در مدیریت امور روستایی استانداری ابراز بی اطلاعی کرده بود.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار، علت تغییر مدیریتی در بدنه سیاسی و عمرانی استانداری مرکزی را شتاب آهنگ برنامه ها و سیاست های دولت ، افزایش و بهبود بهره وری در کار عنوان کرد.
در هفته ی که گذشت اصلاح طلبان و حامیان دولت در دلیجان به شدت با تغییر فرماندار این شهرستان مخالفت کردند و اعلام کردند که زمان مناسبی برای تغییر وی نیست. آنها مدعی بودند که در صورت تغییر فدایی در زمان کنونی بر وزن نماینده اصولگرای این شهرستان می افزاید و از اعتبار حامیان دولت کاسته خواهد شد. از قرار ان سخنان زیاد خریداری نداشت چرا که روز گذشته با انتشار خبر جابجایی فرمانداران بی اعتنایی به اصلاح طلبان و حامیان دولت در دلیجان رقم خورد.
پیش تر زمانی که سجادی، فرماندار محلات بود اصلاح طلبان وحامیان دولت در این شهرستان نیز نسبت به تغییر وی ابراز نارضایتی کردند ولی در برابر تصمیم استاندار مبنی بر تغییر فرماندار کوتاه آمدند، هر چند فرماندار فعلی این شهرستان فردی اصلاح طلب و مورد اقبال حامیان دولت است.
زمزمه های حضور جعفر نخستین نیز در سمت فرماندار از مدتها پیش شنیده می شد، و البته جایگزین وی نیز بنابر گفته منابع آگاه مشخص شده است و بزودی شاهد حضور وی خواهیم بود.
منتقدان فرمانداران دولت روحانی معتقدند مردم با انتخاب دکتر روحانی نشان دادند که به‌دنبال تغییر در سیاست کشور هستند و حالا توقع دارند که نتیجه این تغییرات را در مدیریت شهر خود مشاهده کنند.
دولت خود بهتر می‌داند که حضور فرمانداران در شهرهای کوچک چه اهمیت بالایی دارد. در شهرستان‌ها حدود ۴۰ تا ۵۰ اداره قرار دارند و هر سرپرست خانواده نیز بین ۱/۵ بار تا دوبار در سال به این ادارات مراجعه می‌کند. اگر این ادارات بر اساس قانون به وظایف خود عمل نکنند، شهر دچار مشکلاتی می‌شود اما درنظر بگیرید وقتی که فرماندار یک شهر به وظایف خود به خوبی عمل نکند، طبیعی است که افراد دیگر در زیرمجموعه وی نیز به خوبی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند. در مقابل هرچقدر فرماندار خوب و فعال و پرانرژی فعالیت کند، نیروهای تحت امر او نیز به همین گونه عمل خواهند کرد و کار مردم با مشکل مواجه نخواهد شد.
یکی از مواردی که باعث شد مردم در انتخابات ۲۴ خرداد به دکتر حسن روحانی رای بدهند انتظار مردم برای تغییر بود. و دولت باید در انتخاب فرمانداران به این نکته توجه کند. نکته دیگر اینکه هر فرد جدیدی که به عنوان فرماندار به یک شهر اعزام می‌شود، اگر یک سر و گردن نسبت به فرد قبلی متخصص‌تر، توانمندتر، کارشناس‌تر نباشد، نیازی به تغییر نیست. اما اگر فردی که فرماندار جدید یک شهر می‌شود، باهوش‌تر باشد مردم بلافاصله متوجه تغییرات صورت‌‌گرفته در منطقه خود خواهند شد. وزیر کشور می گوید: فرمانداران جدید براساس رویکردهای دولت تدبیر و امید انتخاب شده اند از این رو جناح‌های سیاسی خاصی در نظر گرفته نشده بلکه شاخصهایی همچون دارا بودن ده سال سابقه کار در وزارت کشور، خوش نامی، اعتدال، تخصص بوده است و فرمانداران فراجناحی عمل کنند از نظر آقای رحمانی فضلی داشتن نگاه اعتدال تجربه مفید و توجه و قبول داشتن برنامه های رئیس جمهور و قدرت تعامل با مردم و گروه های سیاسی از مهمترین شاخص های انتخاب افراد ومدیران بوده است و ایشان معتقد است باید تلاش کرد با در نظر گرفتن این ویژگی ها مدیران و افراد را انتخاب کنیم.
نگاهی به وظایف و اختیارات فرمانداران بخوبی اهمیت آنان را برای دولت در ماههای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد.
وظایف واختیارات استانداران وفرمانداران درهشتادمین جلسه مورخ ۲۸/۷/۱۳۷۷ شورای عالی اداری در اجرای مفاد تبصره ۳۱ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ۲۴ ماده و۱۶ تبصره مورد تصویب قرار گرفت با عنایت به اینکه برابر ماده ۲۴ مصوبه فوق، کلیه وظایف واختیاراتی که بر عهده استانداران محول گردیده است فرمانداران نیز همان وظایف واختیارات را ( به استثنای مقام شورای شهر) در شهرستان محل ماموریت خود دارا هستند لذا به استناد ماده مزبور وبا استفاده از اختیارات ومسئولیت های استانداران ، متن شرح وظایف تغییر یافته وعنوان فرماندار جایگزین استاندار گردیده است . از جمله این وظایف می توان به این موارد اشاره کرد: فرمانداران در قلمرو ماموریت خویش به عنوان نماینده عالی دولت ، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه ها وموسسات وشرکت های دولتی وسایر دستگاههایی که به نحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند ، نهادهای انقلاب اسلامی ، نیروهای انتظامی شوراهای اسلامی شهر وشهرداری ها وموسسات عمومی غیر دولتی را عهده دار خواهند بود.
نصب مدیران شهرستان ومسئولین نهاد های انقلاب اسلامی ، فرمانده انتظامی ونماینده صدا وسیما توسط مدیران کل با هماهنگی فرماندار صورت می گیرد.
به منظور فراهم ساختن زمینه مناسب جهت هماهنگی بین فعالیت های مختلف وافزایش قابلیت ها کارایی دستگاههای اجرایی وتحقق سیاست های عمومی وبرنامه های توسعه در شهرستان شورای اداری شهرستان به ریاست {فرماندار} تشکیل می گردد ترکیب ، وظایف ، اختیارات، ونحوه کار شورای مذبور بر اساس آئین نامه ای خواهد بود کهتوسط سازمان امور اداری واستخدامی کشور با همکاری وزارت کشور تهیه وبه تصویب شورای عالی اداری خواهد رسید.
انجام مراسم تشریفات از مقامات عالی رتبه داخلی وخارجی که رسما به شهرستان سفر می نمایند به عهده فرماندار می باشد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.