خانه » پیشنهاد سردبیر » آغاز برداشت گل های زعفران از مزارع استان مرکزی/ارغوانی، سرخ، طلایی

آغاز برداشت گل های زعفران از مزارع استان مرکزی/ارغوانی، سرخ، طلایی

پنجشنبه ۲۵ آبان ۹۶   شماره ۷۲۴

وقایع استان: اغلب میانه پاییز زمان برداشت گل های ارغوانی رنگی است که پرچم های سرخ رنگش یکی از گرانترین محصولات کشاورزی است.زعفران سلطان ادویه هاست و آن را طلای سرخ نیز می نامند و شاید بخاطر خواص و سختی های تولید آن است که به این اندازه گرانبها است. در مورد خواص زعفران می گویند خوردنش آرامش‌بخش است و برای تمدد اعصاب مفید، به افزایش خنده نیز کمک می‌کند و افسردگی را می‌کاهد. زیبایی و طراوت خاصی به برنج می‌بخشد، اگرچه قیمت بالایی دارد و همچون طلا، گرمی و مثقالی سنجیده می‌شود.
زعفران که به گل سلامتی، سلطان ادویه‌ها و طلای سرخ معروف است، ارزشمندترین رستنی ایران و نشات گرفته از دامنه‌های الوند می‌باشد. کشت زعفران در ایران به سال‌های قبل از میلاد برمی‌گردد و در مناطق بسیار کم باران ایران که دارای زمستان سرد و تابستان گرم هستند گسترش دارد. درواقع منشا آن دامنه‌های کوه الوند (همدان) بوده است. نخستین زعفرانزارهای جهان در اطراف همدان و کرمانشاه دایر شده و پس از آن به نقاط مختلف ایران از جمله خراسان رسیده و تولید انبوه و مرغوب آن در قهستان و قاینات رواج یافته است.
باور بسیاری از مردم این است که زعفران تنها محصول خراسان است و حتی سوغات آن منطقه نیز محسوب می شود؛ ولی شاید خیلی از ما ندانیم که استان مرکزی نیز یکی از تولیدکنندگان زعفران در کشور است و حتی زعفران تولیدی آن قابل رقابت با زعفران خراسان نیز هست. چند سالی است که کاشت زعفران در مزارع شهرستان های استان به دلیل خواص مساعد اقلیمی آن برای تولید مطلوب این محصول رواج یافته است و در میان این شهرستان ها خمین قطب تولید زعفران در استان مرکزی است.
خمین به دلیل داشتن خاک مستعد و آب و هوای نیمه گرمسیری، زمستان ملایم و تابستان گرم و خشک، محل مساعدی برای کشت و تولید زعفران شناخته شده است. آبان ماه فصل برداشت محصول گل زعفران است و هم اکنون برداشت گل های زعفران در استان آغاز شده است. از آنجاییکه شهرستان خمین بیشترین تولید زعفران استان را دارد قطعا باید در راستای ایجاد صنایع بسته بندی و تبدیلی این محصول با ارزش نیز اقداماتی در این شهر و یا استان صورت پذیرد. سال گذشته تولید زعفران در استان ۳۰ درصد افزایش داشته و به نظر می رسد این روند تصاعدی ادامه دارد. به گزارش وقایع استان به نقل از مهر، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین گفت: امسال تولید زعفران در خمین از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید، ده درصد افزایش داشته و در این رابطه راه اندازی صنایع بسته بندی یکی از ضرورت ها است.
احمدرضا جعفری اظهار کرد: هم اکنون سطح زیر کشت زعفران در شهرستان خمین ۵۵ هکتار است که ۴۵ هکتار آن بارور و ۱۰ هکتار غیر بارور است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین ادامه داد: برداشت زعفران در شهرستان خمین از اوایل تا پایان آبان ماه ادامه دارد و پیش بینی می شود امسال بیش از ۲۰۰ کیلوگرم زعفران از مزارع زیر کشت این محصول برداشت شود.
وی بیان کرد: در حال حاضر شهرستان خمین قطب تولید زعفران در استان مرکزی است و از هر هکتار سطح زیر کشت این محصول، چهار و نیم تا پنج کیلوگرم زعفران براشت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین با بیان اینکه زعفران تولید شده در این شهرستان از کیفیت بالایی برخوردار است، خاطر نشان کرد: هر کیلو زعفران تولید شده در این شهرستان ۷۰ میلیون ریال به فروش می رسد.
جعفری تصریح کرد: به دلیل اقلیم مناسب خمین برای تولید این محصول و با توجه به اینکه برداشت زعفران به صورت فصلی انجام می شود، کشت و تولید آن یک هزار نفر روز اشتغال ایجاد می کند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خمین همچنین به مشکلات تولید کنندگان زعفران در این شهرستان اشاره کرد و گفت: زعفران تولید شده در این شهرستان از مرغوبیت و کیفیت بالایی برخوردار است اما نبود صنایع بسته بندی برای این محصول مهمترین مشکل و دغدغه بهره برداران است.
جعفری اضافه کرد: تلاش می شود سطح زیر کشت این محصول در خمین افزایش یابد و اشتغالزایی ایجاد کند و در این راستا برای ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی مورد نیاز این بخش یک مورد پروانه تاسیس صنایع بسته بندی صادر و برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده است.
بعد از خمین شهرستان های کمیجان و تفرش بیشترین سطح زیر کشت و تولیدزعفران در استان را دارا هستند. با توجه به اینکه زعفران تولیدی استان مرکزی از کیفیت مطلوبی برخوردار است قطعا به دلیل نبود صنایع فرآوری و بسته بندی امکان برندسازی آنها به درستی ایجاد نشده و باید در این زمینه با توجه به ظرفیت بازار جهانی زعفران ایران توجه کرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.