خانه » پیشنهاد سردبیر » برطرف کردن مشکلات بانوان از شعار تا عمل/همه برای زنان

برطرف کردن مشکلات بانوان از شعار تا عمل/همه برای زنان

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۲

***

وقایع استان

علی امیدی

***

یکی دیگر از جلسات کارگروه تخصصی بانوان و خانواده در استان تشکیل شد و در این جلسه استاندار، معاون سیاسی وی و همچنین مدیرکل دفتر امور بانوان استانداری به ارائه آماری در این حوزه پرداختند و همه مدیران به اتفاق از مصمم بودن خود برای حل مشکلات بانوان گفتند عزمی که فعلا در حد حرف بوده و با تیم مدیریتی جدید مستقر شده در استانداری باید دید به فاز عملیاتی خواهد رسید یا خیر؟
استاندار استان مرکزی در این جلسه گفت: مشارکت آگاهانه و هدفمند زنان در فرصت سازی برای حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی، تقویت نشاط و تحرک، دانامحوری و مولفه های تربیت کارآمد ضروریست.
سیدعلی آقازاده افزود: زنان نیمی از جمعیت یک میلیون۴۱۴ هزار نفری استان را شامل می شوند که در تمامی سطوح و خدمات با سایر اقشار حقوق برابری دارند و نیاز است که فضاسازی موثری برای حضور اثربخش و باروری توان و استعدادهای این قشر فراهم شود. وی توضیح داد: زنان به عنوان رکن پایه درمدیریت خانواده نقش آفرینی مستقیم در نهادینه کردن رفتارهای زیستی ، فرهنگ صرفه جویی و بهره وری صحیح از منابع، تقویت وجدان کاری و تسهیل و اثربخشی مناسبات بین فردی و اجتماعی دارند و باید از این سرمایه به درستی بهره گرفته شود.
استاندار استان مرکزی گفت: توجه به تقویت زیرساخت های فرهنگی و آموزشی برای زنان و امکانات رفاهی و ورزشی برای این طیف، سرمایه گذاری است که نتایج مثبت آن در بهبود مناسبات خانواده و حوزه های اخلاقی و رفتاری نمود می یابد و نیاز است در تصمیم سازی و روند اجرای امور در استان این مهم با حساسیت و جدیت مدنظر باشد.
آقازاده افزود: سوگیری راهبردهای برنامه ششم توسعه در حوزه زنان و خانواده با توسعه محور و رشد دهنده باشد و تسهیلگری در امور این قشر، فرصت سازی برای تقویت مشارکت اجتماعی و علمی و بهبود اثربخشی زنان در فرآیند امور و تصمیم سازی ها از مولفه هایی است که باید پررنگ دیده شود. وی با یادآوری اینکه زنان مظلوم ترین قشر جامعه هستند، اظهار کرد: مشکلات زنان به ویژه در نشاط آوری و ایجاد انگیزه در خانواده و جامعه باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
استاندار استان مرکزی گفت: به هر تعداد تجهیزات و امکانات برای بانوان افزایش یابد ناکافی است و راه اندازی پارک و استخر ویژه بانوان و مراکز تفریحی باید در زمره برنامه های اولویت دار باشد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار نیز گفت: ایجاد پارک بانوان طرحی بسیار خوب است که باید به صورت اساسی و جدی پیگیری شود تا بانوان بتوانند از آن استفاده کنند و ما هم از این امر در حد توان حمایت می‌کنیم. فتح‌الله حقیقی با اشاره به اهمیت حوزه بانوان اظهار داشت: حوزه بانوان از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید مشکلات این حوزه به صورت جدی مورد توجه و بررسی قرار گیرد. وی افزود: یکی از راهکارهای موجود، تشکیل اتاق فکر بانوان به‌منظور جمع‌آوری نظرات و پیشنهادات و رسیدن به راه‌حلی مناسب برای رفع مشکلات بانوان و نحوه استفاده از این سرمایه‌های اجتماعی و توان‌افزایی بانوان است.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی با اشاره به بحث مهدکودک‌ها گفت: باید به این نکته توجه داشت که ما نمی‌توانیم مهدهای کودک را به استانداردهای جهانی برسانیم و این امر به طور قطع یک آرزو است اما در حد توان می‌توانیم از آنها حمایت کنیم.
حقیقی تصریح کرد: نباید این نکته را فراموش کنیم که عصاره زندگی هر خانواده فرزندان هستند و باید به مشکلات و مسائلی که مربوط به زندگی کودکان است را به صورت جدی پیگیری کنیم و این قابل قبول نیست که خود ما با سهل‌انگاری سبب ایجاد مشکلات اساسی برای کودکانمان شویم.
وی با اشاره به اهمیت ایجاد پارک بانوان گفت: ایجاد پارک بانوان طرحی بسیار خوب است که باید به صورت اساسی و جدی پیگیری شود تا بانوان بتوانند از آن استفاده کنند و ما هم از این امر در حد توان حمایت می‌کنیم.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار مرکزی با اشاره به مشکل اداره بهزیستی استان با صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر در استان‌های دیگر هم مشکل ارائه مجوز مهدکودک از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت وجود داشته باشد باید این مشکل به صورت ملی برطرف شود اما اگر تنها در استان مرکزی این مشکل وجود دارد باید جلسات تخصصی در راستای برطرف کردن این مشکل برگزار شده و راهکارهای مناسب ارائه شود.
حقیقی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه مسئولیت‌های استاندار مشخص است، رسانه‌ای کردن مشکلات بین مدیران اصلا درست نیست و این مشکلات باید در استانداری برطرف شود، در واقع نباید بگذاریم با رسانه‌ای شدن این مسائل مشکلات بین دستگاهی افزایش یابد.
مدیرکل دفتر امور بانوان استان مرکزی در ادامه این جلسه بیان داشت: راه‌اندازی بازارچه‌ دائمی خوداشتغالی بانوان مهم‌ترین نیاز زنان استان مرکزی است. زهرا فرجی با اشاره به اهمیت حوزه بانوان اظهار داشت: تاکنون ۳۴ جلسه و کارگروه‌های بسیاری شامل«کمیته‌های حقوق کودک، اشتغال و کارآفرینی، آسیب‌های اجتماعی، زنان روستایی و غیره» در راستای برطرف کردن مشکلات حوزه بانوان برگزار شده است. وی افزود: وظایف دفتر امور بانوان عبارت از سیاست‌گذاری، نظارت بر امور بانوان، برنامه‌ریزی و هدایت و راهبری امور بانوان است که ما به صورت جدی این وظایف را پیگیری می‌کنیم.
مدیرکل دفتر امور بانوان استان مرکزی با اشاره به اهمیت توانمندسازی بانوان گفت: در راستای توانمندسازی بانوان اقدامات بسیاری از جمله برگزاری کارگاه‌های آموزشی(عمومی و تخصصی) با حضور گروه‌های مختلف بانوان، دستگاه‌های اجرایی، طلاب، فرهنگیان، زنان آسیب دیده و در معرض آسیب و غیره به تعداد ۷۶۸۰۰ نفر ساعت انجام شده است.
فرجی تصریح کرد: عناوین کارگاه‌های آموزشی برگزار شده در راستای توانمندسازی بانوان عبارت از حقوق خانواده ویژه بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی، تیم‌سازی و کار گروهی ویژه زنان مدیر استان، خودمراقبتی، اصلاح سبک زندگی و نشاط و غیره است.
وی خاطرنشان کرد: دفتر امور بانوان استان نظارت کاملی بر مراکز فعالیت بانوان و کودکان دارد که در این راستا بازدیدهایی را از مراکز نگهداری زنان آسیب دیده اجتماعی، بند نسوان ندامتگاه اراک، کانون‌های فرهنگی و اجتماعی زنان در سطح استان، واحدهای صنعتی دارای زنان کارگر و غیره را انجام داده است.
مدیرکل دفتر امور بانوان استان مرکزی بیان کرد: در حوزه بانوان و خانواده طرح‌های بسیاری ارائه شده که عبارت از توان افزایی و ارتقاء تاب‌آوری اجتماعی زنان و خانواده، فعال‌سازی ورزش بانوان شاغل در دستگاه‌های اجرایی استان، توسعه ورزش زنان روستایی استان، پیشگیری از اعتیاد در زنان شهر اراک در گروه سنی ۱۵ تا ۴۰ سال و غیره است که باید پیگیری شود.
فرجی با اشاره به مهم‌ترین برنامه‌های در دست اقدام دفتر امور بانوان گفت: پیگیری و رصد تحقق محورهای اطلاعی مقام معظم رهبری در حوزه تحکیم خانواده، پیگیری اجرای تفاهم‌نامه‌های مشترک دفتر امور بانوان استان با دستگاه‌های اجرایی، پیگیری تحقق بندهای دهگانه ابلاغی وزیر کشور در زمینه اقتصاد مقاومتی از جمله برنامه‌های در دست اقدام دفتر امور بانوان استان برای امسال است.
وی عنوان کرد: مهم‌ترین مطالبات و نیازهای بانوان استان مرکزی عبارت از تکمیل، تجهیز و راه‌اندازی پارک‌های اختصاصی بانوان، راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی خوداشتغالی بانوان، ایجاد مرکزی تشخیص سرطان‌های شایع زنان، راه‌اندازی مرکزی جامعه تخصصی درمانی زنان و غیره است که باید به صورت جدی پیگیری شوند.
شهردار اراک نیز در این نشست گفت: پارک اختصاصی بانوان اراک با ۹۵ هزار مترمربع وسعت در بخش های اسکیت، والیبال، مینی گلف، شطرنج و دوچرخه سواری با صرف ۵۰ میلیارد ریال تا پایان سال راه اندازی می شود.
داود تاجران افزود: استخـــر شنــا پارک بانوان اراک نیز ســال آینده راه اندازی خواهد شد و سالن های ۲ هزار مترمربع این فضای ورزشی و تفریحی با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیز تا آخر سال به بهره برداری می رسد. وی اظهار کرد: فرهنگسرای ویژه بانوان در اراک نیز با صرف پنج میلیارد ریال و رعایت شاخص های بهداشتی، محیطی و ایمنی تا آخر سال جاری راه اندازی می شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.