خانه » پیشنهاد سردبیر » امور جوانان در جلسه ای دیگر با حضور مسئولین استان مدیریت شد/غم انگیز مثل همیشه

امور جوانان در جلسه ای دیگر با حضور مسئولین استان مدیریت شد/غم انگیز مثل همیشه

چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶   شماره ۷۴۲

***

وقایع استان

سهراب جان بزرگی

***

جوان، واژه ای پرکاربرد برای سیاستمداران ایرانی. نگاهی به دوره های مختلف انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد یکـی از وعده های اصلی نامزدها حمایت از قشر جوان و حرکت در مسیر خواسته های آنان است. فرقی هم نمی کند آن نامزد خاتمی باشد یا احمدی نژاد. همه شان طرفدار پر و پا قرص جوانان هستند، اما تنها برخی هایشان به این شعار پایبند می مانند. در این میان امــا مشکلات جوانــان روز به روز گسترده تر می شود و در حبابی از شعارهای مسئولین پنهان می گردد. جوانی که اگر بدون وقفه مراحل تحصیلی را طی کند و با این فرض که پسر است، خدمت مقدس سربازی را هم پشت سر بگذارد، در سن بیست و هفت سالگی می تواند به این فکر کند که هر روزش را در مقابل باجه های روزنامه فروشی بگذراند و به دنبال آگهی کار باشد. این روند ایده آل ترین روند رشد اجتماعی یک جوان ایرانیست. اما مسیر هشت ساله ای که یک جوان باید طی کند تا به نقطه صفر زندگی اش برسد، چندان هم راحت نیست. بهترین نــامی که بــرای این مسیر به ذهنم می رسد، مسیر سرکوب است. اولین اتفاق فاصله چندین ساله میان بلوغ جنسی و ازدواج است. در این مسیر یکی از اولیه ترین نیازهای انسان مدام سرکوب می شود و نتیجه اش می تواند شکل گیری بیماری روانی جنسی باشد و یا در مواردی که پاسخ به این نیازها از مسیر دیگری انجام می شود، نابسامانی های بزرگتر فردی و اجتماعی را به همراه دارد.

نابسامانی هایی از قبیل از دست رفتن آرامش و معطوف شدن جریان اصلی زندگی به موضوع نیازهای جنسی. از طرفی موج عظیم جوانانی که در دریای پهناور دانشگاه های ایران شناور هستند، سردرگم میان استقلال و وابستـگی روزگار می گذرانند. زندگی با خانواده هایی که عمدتا یک شکاف فکری بزرگ با جوان ها دارند سبب می شود سیستم فکری جوانان قدرت تحلیل منطقی اش را از دست بدهد. از طرفی جبهه گیری در برابر خواسته های سنتی خانواده وجود دارد و از طرف دیگر احساس پایبندی به آن خواسته ها که در ناخودآگاه او ثبت شده اند. بیایید سعی کنیم با این دغدغه های فکری و روانی کنار بیاییم و یک بعد از ظهر را در شهر به تفریح و آرامش فکری اختصاص دهیم.
شهر اراک که سرمایه های عظیم صنعتی در آن بسیار است و به همان میزان زیرساخت های تفریحی آن اندک. اساسی ترین سوالی که ذهن را درگیر میکند این است که چطور می توان در این شهر شاد بود و تفریح کرد؟ در گفتگوهای روزمره این سوال را از جوانان بسیاری پرسیده ام، جوان هایی از قشرهای مختلف. متاسفانه مواد مخدر در بیشتر پاسخ ها تحت عناوین مختلفی حضور داشت. اگر در میان جوانان زندگی کرده باشید، بدون شک روند گرایش این قشر به مواد مخدر در چند سال اخیر برایتان محسوس بوده است.
به نظر صحبت پیرامون جوانان مختص به روزهای انتخابات نیست و بعد از آن هم مسئولین دلسوزانه برای حل مشکل این قشر با تلاش بسیار در جلسات شرکت می کنند. نمونه اش جلسه ستاد مدیریت امور جوانان استان مرکزی که با حضور استاندار مرکزی، معاون سیاسی استاندار، مدیرکل اداره ورزش و جوانان استان، مدیرکل بهزیستی و تعداد دیگری از مدیران استانی چند روز پیش برگزار شد. بیایید نگاهی داشته بیندازیم به این جلسه و اتفاقاتی که در آن افتاده است.
کلی گویی به عنوان آفت همیشگی این جلسات اولین نکته ایست که به چشم می خورد. تعیین بایدها و نبایدهایی که تنها در همان اتاق اتفاق می افتد. معاون دانشگاه اراک و مشاور مدیر کل این دانشگاه گفته است که ما باید بدانیم چه چیز هایی سبب جذب قشر جوان می شود و پیشنهاد او این است که با افکارسنجی مشکلات جوانان را پیدا کنیم.
بهرامی تاکید کرده است: ضرری که قشر جوان جامعه متحمل آن شد ادغام اداره ورزش و جوانان بوده اما با این وجود باز هم باید وظایفی که در رابطه با جوانان برعهده داریم را با تمام توان انجام دهیم و در این راستا باید کارگروه‌های مناسبی برگزار و با همکاری همه مسئولان راهکارهای بهتری در این زمینه ارائه شود. این صحبت های معاون یکی از بزرگترین دانشگاه های اراک نشان می دهد وقتی از مظلومیت قشر جوان حرف میزنیم دقیقا از چه می گوییم. مسئولینی که برای حل مشکلات جلسه می گذارند و در آن خودشان به خودشان یادآوری میکنند که باید وظایفشان را انجام دهند. یکی دیگر ازبایدهای غم انگیز این جلسه را مدیرکل بهزیستی استان مرکزی در بستری از عبارت های کلی مانند ناهنجاری اجتماعی، آسیب، اشتغال و … ارائه داده است.
وی با اشاره به مدیریت حوزه جوانان و مشکلات این حوزه گفته است: در حوزه امور جوانان ما باید تلاش خود را در راستای توانمندسازی قشر جوان انجام دهیم. بهروز رفیعی تصریح کرده است: مهمترین مشکل جوانان مسئله مسکن، اشتغال، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی است که باید به‌ صورت جدی پیگیری شده و در این رابطه سندی تنظیم شود.
عضو شورای شهر اراک نیز در این جلسه اظهاراتی را بیان داشته. مرتضی سورانه معتقد است باید در حوزه امور جوانان اولویت بندی وجود داشته باشد و با شهرستان ها هم جلساتی در این رابطه برگزار شود. این عضو شورای شهر البته کمی جزئی تر هم صحبت کرده و هدف این جلسات را مشخص کردن جامعه هدف و پی گیری دو یا سه اولویت در سال دانسته است. همیشه نماینده های تشکل های مردم نهاد که به نوعی نماینده واقعی مردم هستند، حرف های قابل تامل تری را در جلسات و کارگروه های اینچنینی بیان می کنند. در این جلسه نیز حبیبیان به عنوان نماینده تشکل های مردم نهاد در حوزه جوانان با اعتراض به نمادین بودن ساخت خانه جوان از مدیران خواسته است که بدانند چه برنامه ریزی هایی در حوزه جوانان باید انجام شود. وی با نسبت دادن «مرده ترین قشر جمعیت» به جوانان گفته است: جوانان علاوه بر ورزش به تفریحات و برنامه های مستمر دیگری نیز نیاز دارند که باید به آنها توجه شود. به نظر می رسد سخنران اصلی این جلسه معاون سیاسی امنیتی استاندار مرکزی بوده است و یا صحبت هایش برای خبرگزاری ها جذاب تر بوده. فتح ا… حقیقی که به تازگی جایگزین حسن بیگی شده انتقادات قابل قبولی را به این جلسات وارد کرده.
وی گفته است: وقتی ۳۷ درصد از مدیران استان در جلساتی که قانون آنها را ملزم به حضور کرده بدون دلیل موجه حضور نداشته باشند نشان از ضعف مدیریتی دارد. حقیقی نتیجه این عدم حضور را هم از دست دادن اعتباراتی دانسته که می توانستند وجود داشته باشند.او مثال هایی هم از این عدم حضور بیان کرده. « متوسط سرانه ورزش کشور ۱٫۲ مترمربع است و سرانه استان در این زمینه ۸۶ صدم متر مربع است و باید به این امر توجه داشته باشیم که پیشرفت استان در این زمینه نیازمند حضور فعال مدیران در جلسات است.»
معاون سیاسی امنیتی استاندار با ابراز تاسف از وضعیت تشکل های دانشجویی عنوان کرده است تعداد ۵۳ تشکل برازنده استان مرکزی نیست. اما پیشنهاد آقای معاون در حوزه جوانان این است که ابتــدا مدیــران به جلســات آورده شوند و بــا آسیب شناسی مشکلات جوانان راهکارهایی هم ارائه شود.تنها چیزی که با خواندن گزارش خبری این جلسه در خبرگزاری تسنیم دستگیرم شد همان بی برنامگی همیشگی مدیران در جلسات اینچنینی بود. یکی از دلیل های کلی گویی افراد عدم تسلط بر حوزه ایست که در آن صحبت می کنند. جای تاسف دارد که مدیران و مسئولانی که با حوزه جوانان ارتباط مستقیم دارند به اینگونه اظهارنظرهای کلی بسنده می کنند و با برگزاری جلسات اینچنینی تنها در صدد رفع مسئولیت بر می آیند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.