خانه » پیشنهاد سردبیر » ایجاد هزار هکتار فضای سبز یکی از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است که اجرایی نشد/باغ بی برگی

ایجاد هزار هکتار فضای سبز یکی از مصوبات طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک است که اجرایی نشد/باغ بی برگی

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶   شماره ۷۰۴

***

وقایع استان

سحر یاری

***

سحر یاری: آلودگی هوای اراک موضوعی است که در مورد آن زیاد شنیده ایم و زیاد خوانده ایم. مصوبات، انتقادها، اعتراض ها، اعتبارها، توجیه ها و … همه از عناصر اصلی داستان آلودگی هوای اراک است. بعد از اینکه اراک به واسطه وجود کارخانجات متعدد و حجم آلایندگی ها صنایع کوچک و بزرگ، مشکلات در ناوگان حمل و نقل عمومی، شرایط اقلیمی و … کم کم به یکی از شهرهای آلوده کشور تبدیل شد صحبت ها در پی رفع آلودگی آن نیز بالا گرفت وقتی شرایط آلوگی هوای اراک بحرانی تر از حد تصور شد برای برون رفت از چالش ایجاد شده و تلاش برای کاهش آن تصمیماتی گرفته شد. مصوبه ها و طرح هایی تایید شد؛ ولی همچنان این شهر آلوده است و وضعیت نابسامان هوا هر روز قربانی می گیرد. یکی از مهم ترین تصمیم ها در زمینه برون رفت از بحران آلودگی هوای اراک طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک بود که در سال ۸۶ تصویب شد. طرحی که بعد از ده سال بخش اعظمی از آن بر روی زمین مانده و همچنان هیچ ضرورتی در اجرای آن نه از سوی مسئولین استان و نه ملـــی دیده نمی شود.
در روزهـــایی که گرد و غبار در آسمــان و ریه های مردم رخنه کرده است و دوباره نفس ها را به شمــاره انداخته اند و هوا در شـــرایط نــاسالم قرار گرفته باز داغ مصوبه هایی که باید اجرا می شد و نشد در دل اراکی ها تازه شد تا به یک مرگ تدریجی در زیر سموم و آلاینده ها تن دهند. مصوبه هایی که اجرای هرکدام ریه ای فراخ بــرای این شهرخاکسترآسمان است.
مکلف کردن استانداری به تهیه طرح جامع حمل و نقل عمومی شهر اراک، مکلف کردن شهرداری اراک به راه اندازی مراکز معاینه فنی خودرو، مکلف کردن وزارت نفت به راه اندازی ۲۰ جایگاه عرضه سوخت گاز (CNG) در شهرستان اراک، مکلف کردن وزارت راه و شهرسازی و شهرداری اراک به تکمیل کنارگذر و اصلاح، توسعه و ترمیم کمربندی شمال اراک، احداث صنایع جدید محدود به صنایع کدهای الف و ب ضوابط استقرار صنایع و صنایع پاک و پیشرفته (الکترونیک، الکترومکانیک، سیستم‌های اتوماسیون، صنایع هوا و فضا و سیستم‌های لیزر) می‌باشد، مکلف کردن وزارت صنعت، معدن و تجارت به جایگزینی خطوط احیای کارخانه ایرالکو، مکلف کردن وزارت صنعت، معدن و تجارت به مشخص کردن مکان جدید واحد آندسازی کارخانه ایرالکو با تأیید سازمان حفاظت محیط زیست، مکلف کردن کلیه کارخانجات، کارگاهها، شهرکهای صنعتی و کوره‌های آجرپزی صنعتی نسبت به گازسوز نمودن فرایندهای احتراقی واحد خود با همکاری شرکت گاز ایران، مکلف کردن وزارت نفت و وزارت نیرو به تامین گاز مورد نیاز نیروگاه حرارتی شازند، ممنوع بودن توسعه و افزایش ظرفیت صنایع موجود در محدوده شهر اراک به استثنای صنایع موضوع ماده (۵)، مکلف کردن کلیه صنایع و واحدهای تولیدی موجود در داخل محدوده و حریم شهر اراک به تبدیل ۲۰% از فضای واحد به فضای سبز، مکلف کردن کلیه صنایع و واحدهای تولیدی موجود در داخل محدوده و حریم شهر اراک به اعلام وضعیت زیست محیطی خود، مکلف کردن سازمان جهاد کشاورزی و سازمان مسکن و شهرسازی استان مرکزی به تبدیل ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی به پارک جنگلی و کمربندی فضای سبز و در اختیار قرار دادن آن به اداره کل منابع طبیعی استان، مکلف کردن وزارت نیرو به تامین آب مورد نیاز فضای سبز شهری، مکلف کردن اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی به ایجاد شبکه پایش بر خط (On-line) آلودگی هوای شهر اراک، مکلف کردن سازمان حفاظت از محیط زیست کشور به تکمیل و تجهیز آزمایشگاههای تخصصی سنجش آلودگی هوای شهر اراک، مکلف کردن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی به تهیه و پخش برنامه‌های تنویر افکار عمومی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی با همکاری اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی و صداو سیمای مرکز استان مرکزی تامین اعتبار ماده‌های ۱۳ تا ۱۸ توسط دستگاههای اجرایی ملی ذی‌ربط و شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، مکلف کردن اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی و اداره هواشناسی به قرار دادن پارامترهای آلودگی هوا به دانشگاه علوم پزشکی اراک برای بررسی وضعیت‌های مخاطره‌آمیز کیفیت هوای به طور اختصار این ۱۹ ماده ایست که ده سال گذشته در وزارت کشور به دلیل شرایط بغرنج استان تصویب شد ولی همچنان ماده ها و تبصره های الحاقی آن در انتظار تامین اعتبار و یا همکاری ارگان مربوطه برای اجرایی شدن است.
تغییر سوخت کوره های آجرپزی ، تامین گاز نیروگاه حرارتی در روزهای سرد سال و جلوگیری از مصرف مازوت، احداث کارگاه آند سازی در خارج از شهر اراک، توقف برخی خطوط در کارخانه ایرالکو، برنامه های فرهنگی و آموزشی لازم در این راستا، تامین اعتبار در خصوص احیای تالاب میقان،انتقال واحدهای آلاینده از حریم شهرها به مکان های مورد تایید، افزایش هزار دستگاه تاکسی گاز سوز، احیای ناوگان اتوبوس رانی، احداث پارک سوارها، گسترش فضای سبز به میزان هزار هکتار، بازگشایی خیابان ۵۵ متری و … از جمله مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک است که تا کنون اجرایی نشده است. بارها و بارها مسئولین از این مسئله انتقاد کرده اند؛ ولی هیچ تلاش و عزم جدی ای در این راستا انجام نشده است.
ایجاد فضای سبز یکی از راهکارهای مهم در کاهش آلودگی هوای اراک تبصره ای از مصوبه کاهش آلودگی استان است که همچون بسیاری از تبصره و ماده های دیگر هنوز عملیاتی نشده است. فضای سبز به عنوان یکی از ارکان های مهم در برنامه ریزی و مدیریت شهری، اثرات قابل توجهی در کنترل و بهبود هوای شهرها دارا می باشد. لذا فضای سبز با کاهش دما و افزایش رطوبت و در نهایت کاهش پدیده ی جزیره ی حرارتی و همچنین کاهش رواناب، در ارتقاء سطح آسایش شهروندان و در نهایت پایداری محیط شهری موثر خواهد بود. فضای سبز شهری در زمره زیرساخت های اجتماعی است و یکی از امتیازات آن کاهش آلودگی هوا و از بین بردن اثرات نامطلوب آلودگی ها می­باشد. به طور کلی یکی از با ارزشترین کارکردهای فضای سبز در شهرها، کارکردهای زیست محیطی آنها در کاهش آلودگی هوای شهری است، که در حقیقت باعث شده فضاهای سبز ریه های تنفس شهرها به شمار آیند.
به گزارش وقایع استان به نقل از مهر نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس گفت: به منظور حل بخشی از مشکل آلودگی هوای شهر اراک، شهرداری بایستی مصوبه ۱۰ساله ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز را که بر زمین مانده، اجرایی کند.
علی اکبر کریمی اظهار داشت: با توجه به اهمیت فضای سبز در بهبود شرایط محیطی شهر و ایجاد فضای پرنشاط برای زندگی شهروندان در محیط شهری، این مهم از اقداماتی است که باید در اراک بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: بخشی از اقداماتی که برای مشارکت در کاهش آلودگی هوا توسط شهرداری ها انجام می شود در طرح جامع کاهش آلودگی اراک برای شهرداری پیش بینی شده که ساماندهی ترافیک شهری، توسعه وسایل نقلیه عمومی و همچنین توسعه فضای سبز از آن جمله است.
کریمی بیان کرد: کاشت انواع گونه های گیاهی و درختان متناسب با اقلیم شهر اراک که یک اقلیم سرد است، می تواند اقدام مطلوبی در راستای پایداری فضای سبز شهری باشد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اجرای مصوبه ایجاد یک هزار هکتار فضای سبز در شهر اراک که ده سال پیش در خلال طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک به تصویب رسیده، یکی از ضرورت های این شهر است که با گذشت ده سال متاسفانه بر زمین مانده است.
وی خاطرنشان ساخت: مدیریت شهری جدید اراک و شورای پنجم این شهر بایستی تسریع در روند ایجاد فضای سبز شهر اراک را در دستور کار قرار دهند، چراکه سهم به سزایی در کنترل و کاهش معضل آلودگی هوای این شهر دارد.
نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر ضرورت ایجاد فضای سبز در محیط شهری اراک و اطراف آن، باید برنامه اصولی برای حفظ فضای سبز موجود در برخی مناطق از جمله سنجان و… صورت پذیرد چراکه ایجاد فضای سبز جدید هزینه های زیادی به دنبال دارد که باید با حفظ پوشش موجود از این هزینه ها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.