خانه » پیشنهاد سردبیر » ناگفته های قائم مقام حزب اعتماد ملی از شورای سیاستگذاری و روحانی در اراک/چالش مانکن اصلاحات/در شورای سیاستگذاری احزاب خلع سلاح و به حاشیه رانده شدند/معنا ندارد در کشوری که رهبر و رییس جمهور دارد یک شخص در خصوص همه موضوعات اظهار نظر کند

ناگفته های قائم مقام حزب اعتماد ملی از شورای سیاستگذاری و روحانی در اراک/چالش مانکن اصلاحات/در شورای سیاستگذاری احزاب خلع سلاح و به حاشیه رانده شدند/معنا ندارد در کشوری که رهبر و رییس جمهور دارد یک شخص در خصوص همه موضوعات اظهار نظر کند

پنجشنبه ۱۸ آذر ۹۵ شماره ۴۷۸

عباس لعل بار
وقایع استان

رسول منتجب نیا قائم مقام حزب اعتمادملی در روز دانشجو به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک به این دانشگاه آمد. منتجب نیا که در سالهای پس از انتخابات سال ۸۸ به عنوان قائم مقام حزب اعتماد ملی زمام امور این حزب را در اختیار دارد یکی از چهره های پرنفوذ در میان اصلاح طلبان به شمار می رود. وی سه دوره نمایندگی مجلس و همچنین مشاور رییس دولت اصلاحات را در سوابق خود دارد.
انتقادات وی به شورای سیاستگذاری اصلاحات در انتخابات مجلس شورای اسلامی سال ۹۴ و همچنین اظهاراتش درباره حسن روحانی مبنی بر اینکه اصلاح طلبان نباید به او چک سفید امضا بدهند همواره بر صدر اخبار رسانه های سیاسی قرار داشته و دارد. منتجب نیا در سفر یک روزه اش به اراک در ابتدا به دیدار استاندار رفت و با وی گپ و گفتی کوتاه داشت. سپس در میان دانشجویان حاضر شد و ضمن سخنرانی در جمع آنان به سوالات دانشجویان پاسخ داد، حسن ختام برنامه های حضور وی در اراک، دیدار با اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان بود.
احزاب باید محور باشند
قائم مقام حزب اعتماد ملی در دیدار خود با اعضای شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان از دلایل مخالفتش با شورای سیاستگذاری اصلاحات گفت، وی بیان داشت: شورای سیاستگذاری یک پدیده ای بود که قریب به دو سال ذهن همه احزاب را به خود مشغول کرد، اختلافات به وجود آمده بین شورای راهبردی و کمیته انتخابات شورای هماهنگی در سال ۹۳ منجر شد تا این شورا تشکیل شود.
وی افزود: با توجه به اینکه احساس می شد این اختلافات برای کل اصلاح طلبان مشکل ساز می شود در نهایت این تصمیم گرفته شد که شورای مشورتی و شورای هماهنگی اصلاح طلبان ادغام شده و افرادی هم البته به مجموعه اضافه شوند و تحت عنوان شورای سیاستگذاری برای انتخابات مجلس فعالیت نمایند. روی هم رفته مجموعا ۴۵ نفر شدیم که احزاب هماهنگی حدود ۲۱ نفر را تشکیل می دادند. در حالی سال ۹۴ را گذراندیم که بارها در شورای سیاستگذاری اعلام شد احزاب نقشی ندارند. احزاب خلع سلاح و به حاشیه رانده شدند، احزاب کمترین نقش و تاثیر را ایفا می کردند و همه ناراضی بودند. ما اعلام کردیم صبر می کنیم انتخابات مجلس تمام شود و بعد به سراغ شورای هماهنگی و خود احزاب برویم.
منتجب نیا در ادامه با اشاره به اینکه آنچه در شورای سیاستگذاری عمل شد قبلا در شورای هماهنگی تصویب شده بود تاکید کرد: ولی قرار شده بود محور شورای هماهنگی احزاب باشد، تا خود احزاب بتوانند پاسخگو باشند و کاندیداها را مورد سوال قرار دهند. مثلا الان اگر می خواستند نمایندگان لیست امید را صدا می زدند و نسبت به عملکردشان سوال می کردند ولی در حال حاضر این شدنی نیست.
وی بیان داشت: بعد از انتخابات خدمت همه بزرگان رفتیم اعلام کردند حرف ما مبنی بر اینکه شورای سیاستگذاری موقتی بوده است و باید محور شورای هماهنگی باشد را قبول دارند. ولی متاسفانه مدتی پیش در جلسه ای بدون حضور ما در شورای هماهنگی و بدون رای گیری دوباره شورای سیاستگذاری را تا سال ۹۶ تمدید کردند و حتی در جلسه بعد از آن اعلام کردند رای گیری کنیم که آرا به حد نصاب دو سوم نرسید و عملا یازده نفر رای دادند در صورتی که باید ۱۴ رای کسب می شد.
قائم مقام حزب اعتماد ملی تصریح کرد: رسالت ما تقویت احزاب می باشد، تمام بزرگان می گویند توسعه سیاسی بدون تحزب کار محالی است. ما برای توسعه دموکراسی چاره ای جز توسعه احزاب نداریم.
وی گفت: کشور مانند تمام دنیا باید به سمت نظام حزبی برود، تمام کشور های پیشرفته این امر را پذیرفته اند. ما از یک سو شعار دموکراسی و توسعه سیاسی می دهیم بعد می گوییم به دلیل انتخابات فعلا احزاب کنار باشند! لذا حرف ما حرف منطقی است و حتی در ملاقات با آقای هاشمی رفسنجانی وی اعلام کرد که نگرانیم شخص روحانی است و در صورتیکه آقای روحانی رای بیاورند برای توسعه احزاب تمام هم و غم خود را خواهند گذاشت.
منتجب نیا به شورای هماهنگی اصلاح طلبان توصیه کرد: نباید منتظر بود که تهران چه تصمیمی می گیرد از کجا معلوم حرف و تصمیم تهران دقیق و درست باشد، شما هم تصمیم گیری کنید و نظر دهید.
وی رمز موفقیت و پیروزی اصلاح طلبان را وحدت و انسجام دانست و بیان کرد: احزاب باید بیایند ائتلاف داشته باشند مانند همان چیزی که در زمان حضرت امام تحت عنوان شورای هماهنگی گروه های خط امام داشتیم. بعد از آن هم در دوم خرداد شورای هماهنگی داشتیم. در سال ۹۲ هم شورای هماهنگی بود بعلاوه شورای مشورتی آقای خاتمی که متفق القول در سال ۹۲ همه به کناره گیری آقای عارف رای دادند. بعد از آن هم قرار شد یک جبهه ای تشکیل شود که ترکیبی از احزاب و اشخاص تاثیرگذار باشند. جبهه به معنای اینکه احزاب شاسنامه دار و قانونمند می آیند در کنار هم ائتلاف می کنند و تعدادی هم شخصیت ملی و موثر می آیند.
این فعال سیاسی ادامه داد: الان در جبهه ای که تشکیل شده یعنی شورای سیاستگذاری، برخی افراد حقیقی اصلا ناشناخته هستند و صرفا بدلیل اینکه آشنا داشتند به شورا آمدند و جای احزاب را گرفتند. نه شخصیت ملی هستند و نه اثرگذار. اینها یک رای دارند و احزاب با پشتوانه هم یک رای! و این درست نیست.
منتجب نیا گفت: به عقیده من وحدت در سایه احزاب قدرتمند تامین می شود. شورای هماهنگی برای انتخابات چند نفر از افراد تاثیرگذار را به عنوان مهمان برای مشورت دعوت کنند و پس از انتخابات دوباره به شورای هماهنگی برگردیم.
منتجب نیا در ادامه سخنانش به روحانی اشاره کرد و گفت: تردیدی نیست آقای روحانی نتوانسته است تمام مطالبات و خواسته های مردم را برآورده کند ولی بهر حال اقدامات مهمی هم انجام دادند. بنده با آقای روحانی چندین سال کار کرده ام و مسئولیت های مشترک داشتیم و کاملا ایشان را می شناسم. آقای روحانی یک سری نقاط قوت دارد، شجاع است و تنگ نظری ندارد ولی متاسفانه ذره ای دغدغه اصلاح طلبی و تحزب ندارد. حتی وجود حزب اعتدال و توسعه به معنای حزبی شدن آقای روحانی نیست.
وی اظهار داشت: ما در زمان روحانی فرصت داشتیم تا احزاب را تقویت کنیم و دموکراسی را جا بیاندازیم. با توجه به اینکه روحانی شجاعت دارد تا حرف های تندی بزند می توانیم از این موقعیت استفاده بکنیم؛ ولی ما نتوانستیم از این فرصت بدرستی استفاده کنیم ضمن اینکه وزارت کشور دولت هم دست ما را بسته بود. منتجب نیا در پایان صحبت هایش در جمع اصلاح طلبان تاکید کرد: با توجه به اینکه قریب یکسال مانده به انتخابات برای اینکه اختلافی بین خودمان بوجود نیاید نباید اعلام کنیم روحانی تنها کاندیدای ما است. ما به روحانی چک سفید امضا نمی دهیم و باید عملکرد وی را در پایان دولت بررسی و با وی مذاکره کنیم.
دانشجو زبان ملت است
حجت‌‌الاسلام رسول منتجب‌‌نیا در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه دانشجو نبض حرکت و قلب جامعه است، گفت: سلامت دانشگاه منوط به حرکت سریع و متوازن است و اگر فاقد این پویایی و حرکت باشد عملا جامعه حیات ندارد. اگر دانشگاه آزاد نباشد و با آزادی و آگاهی دست به انتخاب نزند، محدودیت و سانسور بر فضای آن حاکم شود و از اختیار، آزادگی و آگاهی خود استفاده نکند، زنده نیست و در پی آن جامعه زنده نخواهد بود، به همین جهت نبض حرکت جامعه به دست دانشگاه و دانشجو است.
این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی انتقاد، اعتراض و فریاد را حق دانشجو دانست و با تاکید براینکه فریاد دانشجو فریاد ملت است، گفت: دانشجویان باید خود را برای انتقادات، فریاد زدن‌ها، گرفتن مچ متخلفان و اختلاس‌گران و دزدان بیت‌المال آماده کنند. هشت سال دانشجو ساکت شد، انجمن‌ها و فعالیت دانشجویی به تعطیلی کشیده شد و حاصل آن بروز تخلفات و اختلاس‌های کلان شد. قطعا اگر جامعه دانشگاهی و دانشجویان ساکت نمی‌شدند و اجتماع، انتقاد و اعتراض آنها امکان شنیده شدن داشت نوبت و فضا برای دزدان بیت‌المال و اختلاس‌های سه هزار میلیاردی باز نمی‌شد. وی اظهار کرد: طی هشت سال اموال مردم به تاراج رفت. بیان این موارد گسترده است و این رشته سر دراز دارد و به سادگی نمی‌توان آنرا عنوان کرد، اما همه آن شرایط به واسطه ساکت کردن دانشجویان به وجود آمد چراکه اجازه انتقادی به اساتید و دانشجویان داده نشد بلکه صرفا فضا برای دانشجویان و اساتیدی باز شد که سر تسلیم فرود آوردند و زبان به تملق باز کردند.
منتجب نیا با بیان اینکه در غیاب دانشجویان بابک زنجانی‌ها و دیگران رشد کردند، تاکید کرد: دانشجو مبداء همه تحولات است. اگر انقلاب به پیروزی رسید، اگر در هشت سال دفاع مقدس تمام سرزمین حفاظت شد به دلیل حضور حماسی دانشگاهیان در عرصه بود و اگر در دوم خرداد ۷۶ و ۲۴ خرداد ۹۲ حماسه آفریده شد همه حاصل حضور و تلاش دانشگاهیان بود.
وی گفت: طی هشت سال فضای دانشگاه امنیتی و پلیسی شد، دانشجویان ستاره‌دار شدند و به کمیته انضباطی رفتند، اما از پای ننشستند و خرداد ۹۲ را رقم زدند و با حضور خود یکی از فرزندان ملت؛ شخصیتی والا، حقوقدان و وارسته را به در کرسی صدارت کشور و ریاست جمهوری نشاندند و باز هم باید در صحنه حاضر شوند. دانشجویان تا زنده است باید در صحنه حاضر باشد، بخروشند، انتقاد کنند و فریاد بزنند تا با مقابله با متخلفان جامعه را اصلاح کند.
قائم مقام حزب اعتماد ملی با تاکید بر اینکه سال آینده باید حماسه ۷۶ و ۹۲ تکمیل شود و زمام امر به دست حسن روحانی سپرده شود و جنبش‌های دانشجو در این راستا رسالتی بزرگ دارند، افزود: رسالت دانشجویان تحول‌آفرینی است و نباید در این مسیر بترسند. هشت سال سانسور سیاسی و خفقان را ایستادگی کردند و نهراسیدند و به وظیفه خود عمل کردند و قطعا این مسیر را ادامه خواهند داد.
وی خطاب به مسئولان کشور گفت: مسئولانی که در امر دانشگاه و دانشجویان، وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی تصمیم سازی می‌کنند باید دانشجویان را بشناسند و منزلت و شان آنها را درک کنند. دانشجویان پتانسیل و آیینه تمام نمای رشد و تعالی یک ملت هستند و باید به آنها احترام کرد.
نان برخی در دعوا و جنگ افروزی است
منتجب نیا در ادامه جلسه به پرسش های دانشجویان پاسخ گفت.نماینده سابق سه دوره مجلس شورای اسلامی در خصوص لغو کنسرت‌ها و سخنرانی‌ها در روزهای اخیر و قانونی بودن یا نبودن این اقدامات گفت: مسلما چنین رفتارها و اقداماتی در کشور غیر قانونی است، اما متاسفانه برخی افراد فراقانونی رفتار می‌کنند و منطقه خود را به یک جزیره مستقل بدل کرده‌اند؛ این با وحدت ملی در تناقض است. وی تاکید کرد: جای تعجب است که اجازه داده می‌شود برخی افراد چنین عمل کنند و موجبات شرمندگی جامعه خاصه معممین را رقم بزند. امیر المومنین(ع) می‌فرمایند «خدا رحمت کند کسی که حد و اندازه خود را بداند و پای خود را فراتر نگذارد». معنا ندارد در کشوری که رهبر و رییس جمهور دارد یک شخص در خصوص همه موضوعات اظهار نظر کند و باید قانونا در مقابل آنها ایستاد.
منتجب نیا خطاب به رییس جمهور گفت: شما مسئول اجرای قانون هستید نه مسئول ملاحظه کاری. همه ما مردم پشتیبان شما هستیم و باید قانون در کشور اجرا شود.
وی در خصوص عملکرد لیست امید در مجلس دهم گفت: زمانی که لیست امید ترتیب داده شد همه گزینه‌های اصلاح طلب متاسفانه رد صلاحیت شده بودند و مجبور به تهیه لیست از بین افراد غیرشاخ صکه حتی وفادار اصلاحات نبودند شدیم. در ابتدای امر حتی با افراد میثاق نامه امضا کردیم، اما بعد از ورود به مجلس بد عهدی و بد قولی کردند و حتی با اصلاح‌طلبان مجلس و فراکسیون امید همراه نشدند. امید است در سال آینده که شوراییان خود صلاحیت‌ها را تایید می‌کنند بتوانیم با دید باز وارد میدان شویم و شاهد نقض عهدها نباشیم. منتجب نیا در ادامه با اشاره به اینکه در هشت سال دولت قبل هیچ جلسه ای با این شرایط برگزار نشده است که له و یا علیه گروه های سیاسی دیگر صحبت شود، اظهار کرد: در این دولت اختلاس صندوق بازنشستگی و حقوق‌های نجومی کشف شد که مصوبات آن مربوط به دولت قبل است، اما شاید تفاوت عملکردی دولت قبل و دولت فعلی را بتوان این چنین بیان کرد که رئیس دولت قبل وزرا و اعضای ستاد خود را خط قرمز خود عنوان کرد به این معنا که هیچ انتقادی از آنها نباید صورت گیرد، اما دکتر روحانی به معاون اول خود دستور داد که با بررسی، مدیرانی که حقوق های نجومی دریافت کرده‌اند را برکنار کنند و پول‌ها به بیت‌المال برگردد.
وی تصریح کرد: این دو دیدگاه نقطه مقابل یکدیگر است و اگر این نوع نگاه در دولت قبل وجود داشت هیچ گونه اختلاس و فسادی بروز نمی‌کرد.
وی درخصوص یافته‌های دولت یازدهم طی ۳٫۵ سال اخیر گفت: در این مدت دستاوردها و اقدامات بسیاری در دولت کسب و انجام شده است که یکی از مهمترین آنها نجات کشور از آتش جنگ بود. اگر روحانی رییس جمهور نمی‌شد و اشخاصی با تفکرات رییس جمهوری قبل برسر کار می آمدند امروز کشور در شعله‌های آتش جنگ جهانی می‌سوخت. اجماع جهانی علیه ما تشکیل شده بود و روحانی با تعامل جهانی کشور را از آتش جهانی نجات داد. من حامی دولت هستم، اما انتقاداتی نیز به عملکرد آنها وارد است.
منتجب نیا با تاکید بر اینکه من بارها گفته‌ام که ما چک سفید امضا به کسی نمی‌دهیم، گفت: باید برای انتخابات عملکرد دولت بررسی شود و با مذاکره تصمیم نهایی اتخاذ شود. من در عین حمایت از دولت منتقد آنها نیز هستم حتی در صورت نیاز اعتراض و فریاد نیز خواهم زد.
وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی براینکه آیا اطلاح‌طلبان به وعده های خود عمل کرده‌اند، گفت: روحانی بخشی از مطالبات مردم را تاکنون محقق نکرده است و برای اینکه مردم را دلگرم کند باید مطالبات بر زمین مانده را مورد توجه قرار دهد و به وعده‌های خود جامه عمل بپوشاند. در اینکه برای انتخابات آینده روحانی تنها کاندیدای اطلاح‌طلبان است باید ارزیابی‌های لازم صورت گیرد و البته باید تلاش کنیم دانشجویان نیز با انتقادات منظم و مستدل در زمینه‌های مختلف امور را دنبال و دغدغه‌ها را بیان کنند.
مشاور رییس دولت اصلاحات تصریح کرد: من اصلاح‌طلبم، اما اطلاح‌طلبان نیز اشتباهاتی داشته‌اند و حتی در دوران هشت ساله دولت اصلاحات نیز اشتباهاتی صورت گرفت. یاد شیخ اصلاحات را گرامی می داریم و امیدواریم خداوند مقدرات رفع حصر را میسر کند. اطلاح‌طلبان و اشتباهات آنها نیازمند بررسی و آسیب‌شناسی است و از افراطی‌گری‌های گذشته نیز باید درس گرفت تا مجددا تکرار نشود.
در ادامه این نشست نماینده بسیج دانشجویی با اشاره به لغو ۵۰ جلسه سخنرانی بسیج در دانشگاه‌های کشور، سوالاتی را در خصوص نقض برجام، احساسی بودن جلسه، تبلیغات انتخاباتی و رفتن آبروی کشور در ماجرای منا که هیچ پاسخی دریافت نکردیم، مطرح کرد که منتجب نیا در پاسخ به وی گفت: من تبلیغات‌چی نیستم و در حال حاضر نیز زمان تبلیغات نیست. حضور من در اراک صرفا به جهت شرکت در این جلسه و گرامیداشت روز دانشجو بوده است و این تهمتی بیش نیست.
وی با بیان اینکه من در هشت سال دولت قبل فریاد زدم و انتقادات خود را به گوش مسئولان وقت رساندم حتی در مسئله ترویج خرافی‌گری و ظهور امام زمان(عج) تا دو سال آینده این من بودم که مقابله کردم، افزود: دوستان و همفکران شما تا زمانی این خرافی گری‌ها علنی نشد و در مقابل آن ایستادگی صورت نگرفت، همچنان پیرو جریان انحرافی بودند.
وی خطاب به این دانشجو با بیان اینکه هیچگاه به آمریکا روی خوش نشان نداده‌ایم، اما آتش و جنگ‌افروزی کار منطقی نیست، افزود: برخی نان‌شان در دعوا و جنگ افروزی است. ممکن است همفکران شما خبر نداشته باشد، اما در جنگ ثروت‌های چند صد میلیاردی از دست می‌رود و قطعا سهمی از آن هم عاید شما نخواهد شد پس فریب آنها را نخورید بلکه تابع عاقلان و نگاه‌های منطقی باشید.
منتجب نیا در خصوص نقض برجام عنوان کرد: کافیست یکبار برجام را بررسی کنید. بزرگان ما تمدید تحریم‌ها را نقض برجام می‌دانند اگر برجام امروز نقض کامل یا پاره شده بود، آیا امکان صادرات دو میلیون بشکه نفت وجود داشت یا تبادلات اقتصادی با کشورهای دیگر صورت می‌گرفت؟ یک ماده از برجام نقض شده است که البته ایران مدعی این نقض است. با احساسات نمی‌توان در این خصوص صحبت کرد. بلکه لازم است دیپلمات‌های کشور زیر نظر رهبری و دکتر روحانی وارد بحث و مذاکره شوند و در صورت نقض تصمیمات لازم را اتخاذ کنند هرچند که نقض برجام به معنای این نیست که برجام فرجام نداشته و به جای نرسیده است.
منتجب نیا در پاسخ به آخرین سوال دیگر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص اتفاقات اخیر در خصوص یکی از نمایندگان مجلس گفت: به عنوان کسی که با حقوق و فقه اسلامی آشنایی دارم و سه دوره نیز نماینده مجلس بوده‌ام، قوه قضاییه نسبت به محمود صادقی از چهار جهت خلاف قانون عمل کرده است.
قائم مقام حزب اعتماد ملی ادامه داد: نماینده مجلس حق اظهار نظر دارد و به وظیفه نظارت خود عمل کرده است، از طرفی طبق قانون تمام دریافت‌های دولت باید وارد خزانه کل کشور شود و نباید وارد حساب شخصی و غیر خزانه کل شود، برداشت سود از مبلغ سالانه ۲۵۰ میلیارد تومان خلاف قانون است به همین دلیل باید این شرایط بررسی و شفاف‌سازی صورت گیرد.
حجت الاسلام حجت ا… هاشمی مشاور عالی استاندار مرکزی در این مراسم با اشاره به انتخابات ٢۴ خرداد ١٣٩٢ که تغییر اساسی را در کشور رقم زد، تصریح کرد: تغییرات ایجاد شد تا مردم در فضای باز سیاسی نفس بکشند، افراطی‌گری را جلوگیری کنند، حقوق و امنیت شهروند رعایت شود و به حق خود دست یابند و در راستای تحقق این تغییر، مردم دولت اعتدال را پذیرفتند. وی عنوان کرد: دولت اعتدال با این گفتمان سر کار آمد و نزدیک به چهار سال را پشت سر گذاشت، وعده‌های دولت تا حد توان عملیاتی شده است، اما متاسفانه افرادی اصرار دارند کارکردهای مثبت دولت را نادیده بگیرند.
وی با تاکید براینکه مایه تاسف است که بدهکاران امروز ادعای طلبکاری می کنند، گفت: کسانی که خود باید در دادگاه مواخذه شوند دولت را مواخذه می‌کنند و کاش به جای تخریب، عملکرد خود در حمایت از افراطی‌گری را بازنگری می کردند.
هاشمی تصریح کرد: اخلاق حکم می‌کند که به خواسته مردم تمکین کنیم. خواست آنها حمایت از سیاست‌های دولت است و امید است که بتوانیم شکوفایی بیشتر و رشد اقتصادی را شاهد باشیم.
در این جلسه وحیدرضا سیاوشان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی اراک با تاکید بر اینکه تشکل سیاسی بینش سیاسی دانشجو را رقم می‌زند، اظهار کرد: این تشکل‌ها بستر مشارکت اجتماعی و گفتمان را ایجاد می‌کنند، چرا نباید این گفتمان تسری باید؟ قطعا باید از این بستر تشکل‌ها برای توسعه این گفتمان بهره مند شویم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.