خانه » پیشنهاد سردبیر » روایتی از یک جلسه معمولی صحن رسمی شورای کلانشهر اراک/زنگ تفریح/عضو شــورای کلانشهر اراک: جلسات غیـرعلنی شورا دردی از مـردم دوا نکرده و خروجی خاصی در پی نداشته است

روایتی از یک جلسه معمولی صحن رسمی شورای کلانشهر اراک/زنگ تفریح/عضو شــورای کلانشهر اراک: جلسات غیـرعلنی شورا دردی از مـردم دوا نکرده و خروجی خاصی در پی نداشته است

چهارشنبه ۳ آذر ۹۵ شماره ۴۶۹

عباس لعل بار
وقایع استان

شورای کلانشهر اراک این هفته یکی از به ظاهر آرام ترین و عادی ترین جلسات خود را در حالی پشت سر گذاشت که با پایان یافتن آن، خبرها و حاشیه ها آغاز شدند. صحن رسمی شورای کلانشهر اراک با حضور ده نفر از اعضا و همچنین شهردار اراک آغاز شد. تعداد کم اعضای حاضر در جلسه در ابتدا تعجب خبرنگاران حاضر در جلسه را به همراه داشت، مدتی پس از شروع جلسه به مرور سه تن از اعضای شورا با تاخیرهای ۵ ، ۱۵و حدودا ۹۰ دقیقه ای به جلسه اضافه شده و مهندس نوربهشت و جمشید زند غایبین جلسه بودند. تاخیرهای اعضای شورای شهر از یک سو، ترک نمودن های مکرر جلسه از سویی دیگر دردسرهایی برای شورا ایجاد کرد.
رییس شورای کلانشهر اراک در ابتدای جلسه خبر داد ساعت پایانی جلسه سه ساعته شورا غیرعلنی برگزار خواهد شد.
تاج آباد ادامه داد: روند اجرای سه طرح بزرگ کلانشهر اراک، طرح های میدان ورزش، میدان شریعتی و پل شهید سیدی مطلوب و رضایت بخش است و عملیات اجرایی آنها با جدیت در دستور کار قرار داد.
وی بیان کرد: روند عملیات اجرایی این طرح ها مشکلاتی را برای شهروندان ایجاد کرده اما با بهره برداری از آن ها بسیاری از چالش های جامعه شهری رفع می شود.
رییس شورای اسلامی کلانشهر اراک ادامه داد: طرح میدان ورزش با چالش فیبرنوری برخورد کرد که جابه جایی آن نیازمند ۲۰۰ میلیارد ریا ل اعتبار بود و پیمانکار مجبور به تغییر نوع سازه شد که این عوامل خود باعث تاخیر در اجرای به موقع می شود.
وی اضافه کرد: بحث تحقیق و تفحص از باشگاه فرهنگی ورزشی شهرداری اراک آعاز شده و مقرر شده ظرف سه روز انجام و نتیجه آن به شورای شهر اعلام شود.
غلبه حاشیه بر متن!
در حالی که تنها چند دقیقه از شروع جلسه می گذشت اسماعیل تاج آباد رییس شورا با اعلام اینکه کاری پیش آمده و باید صحن را ترک کند از جلسه خارج و گفت دقایق دیگر بازخواهد گشت. در حین جلسه نیز رفت و آمدهای مکرر اعضا گاهی جلسه را از حد نصاب خارج می نمود، صحبت کردن و سرگرم شدن اعضای شورای شهر با تلفن های همراه هم که کار عادی برخی از اعضای شورای شهر شده است. در پایان جلسه علنی شورا، خبرنگاران در حالی که قصد ترک جلسه را داشتند تا جلسه غیرعلنی برگزار شود مشاهده کردند که جلسه غیرعلنی هم از حد نصاب کافی برخوردار نیست و برخی از اعضا صحن رسمی را ترک نموده اند. در فضای مجازی اما ماجرا ادامه داشت، پرداختن برخی خبرنگاران به این موضوع که علت برگزار نشدن جلسه غیرعلنی شورا و بی نظمی بوجود آمده تقصیر کیست، عکس العمل تعدادی از اعضای شورای شهر را به همراه داشت.
مسعود آبایی عضو فعال شورای شهر در فضای مجازی ساعتی پس از پایان جلسه در یادداشتی درباره جلسه این هفته شورا نوشت: «برابر دعوتنامه مقرر شده بود از ساعت ۱۵ الی ۱۶ جلسه علنی و از ساعت ۱۶ الی ۱۸ جلسه غیر علنی برگزار شود، جلسه هم در ابتدا با ۱۰نفر شروع ودر ادامه ۱۱نفرشد رییس شورا هم پس از قرائت خطبه هفتگی خودش دقایقی ماند وبعدجلسه راترک و ادامه رابه نایب رییس سپرد. در حین جلسه نیز بدلیل خروج دوتن از اعضا لحظاتی جلسه از رسمیت افتاد .چند نامه و مصوبه کمیسیون بودجه که بیشتر کمک به اشخاص و یکی دوتا مسجد و خیریه بود حاصل این جلسه بود .ساعت ۵ با یکساعت تاخیرجلسه غیر علنی اعلام شدولی نایب رییس محترم، جلسه را ظاهراًبرای انجام مصاحبه ترک کردند. دقایقی بلاتکلیف در سالن حضور داشتم دوسه نفر از اعضا نیز از جلسه خارج و جلسه از رسمیت خارج و من هم جلسه را ترک کردم؛ البته یک نفراز خبرنگاران تعطیلی جلسه را به من و یکی دیگه از اعضا محترم نسبت دادوآن راغیرقانونی دانست که نمی دانم این قانون رو از کجا آورد فکر می کنم توضیحی که دادم بخوبی مشخص کرده باشه رفتار من قانونی بوده یا خیر؟»
آبایی همچنین در گفتگو با تابناک با تکذیب حواشی ایجاد شده در خصوص جلسه اخیر شورا گفت: جلسه امروز با تعدادی غایب برگزار شد و با ترک جلسه از سوی رییس شورا جلسه علنی امروز با مدیریت نائب رییس شورا برگزار و ختم شد.
عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه قصد ورود به علت برگزاری جلسه امروز به صورت غیر علنی را ندارم بیان کرد: بعد از جلسه علنی شاهد برگزاری جلسه غیر علنی شورا بودیم و وقتی نائب رییس شورا که مسئول برگزاری جلسه غیرعلنی بود جلسه را ترک کرد عملا این جلسه از رسمیت افتاد.
آبایی خروج غیرقانونی از جلسه و برهم زدن این جلسه را تکذیب کرد و ادامه داد: به شخصه نسبت به نظم و انضباط تاکید ویژه ای دارم و بر خلاف آیین نامه هم عمل نکرده ایم اما به علت عدم حضور نائب رییس شورا، بعد از مدتی اعضا شورا جلسه را ترک کردند و جلسه به پایان رسید.
وی دلیل ترک جلسه از سوی نایب رییس شورا را مصاحبه با اصحاب رسانه عنوان کرد و با بیان اینکه وظیفه اطلاع رسانی اخبار شورا بر عهده سخنگو است خاطر نشان کرد: اگر بنا بود مسئول اداره جلسه به بهانه پاسخگویی به خبرنگاران جلسه را ترک کند باید در جلسه عنوان و طبق آیین نامه داخلی شورا با آن رفتار می شد.
اشرف بهادری دیگر عضو شورای شهر اراک نیز گفت: به دلیل نبودن رییس شورا جلسه غیرعلنی باید به وسیله نائب رییس اداره می شد که وی نیز بنا به دلایلی جلسه را ترک کرد و بازگشت ایشان به جلسه با وقفه بسیاری همراه بود که عملا جلسه از رسمیت خارج و ختم جلسه اعلام شد.
اشرف بهادری در خصوص جوسازی های صورت گرفته در رابطه با جلسه امروز شورای شهر اراک گفت: طبق روال جلسات شورا امروز شاهد برگزاری این جلسه به صورت رسمی با حضور خبرنگاران بودیم که پس از آن جلسه به صورت غیر علنی ادامه پیدا کرد.
بهادری ترک جلسه و از رسمیت انداختن جلسه شورا را تکذیب کرد و با بیان اینکه امروز در غیاب رییس شورا، جلسه غیرعلنی را نائب رییس شورا اداره کرد بیان کرد: جلسه غیر علنی باید با حضور نائب رییس اداره میشد، که نائب رییس شورا نیز به دلایلی جلسه را ترک کرد و عملا جلسه از رسمیت خارج شد و این در حالی بود که اعضا شورا برای مدتی منتظر بازگشت ایشان بودند.
عضو شورای شهر اراک با بیان اینکه بازگشت رییس جلسه با وقفه همراه بود و باعث شد سایر اعضا شورا نیز جلسه را ترک کنند و ختم جلسه غیر علنی نیز اعلام شد خاطر نشان کرد: عده ای که با توسل به این موضوع و وارونه جلوه دادن حقیقت سعی در تخریب اعضا شورا دارند قطعا در رسیدن به اهداف خود پیروز نخواهند شد.
وی با تاکید بر اینکه جلسات غیرعلنی شورا دردی از مردم دوا نکرده است و اساسا شورا چیزی برای مخفی کردن از مردم ندارد افزود: موضوعات مطرح شده در جلسات غیر علنی خروجی خاصی در پی نداشته است و نیازی نیست چیزی از مردم مخفی شود.
بهادری با بیان اینکه مخفی کردن نامه های محرمانه از اعضا شورا تخلف است گفت: نامه محرمانه باید به اطلاع اعضا شورا برسد و هیات رییسه و رییس شورا موظف هستند بر اساس قانون عمل کنند.
در طول کار شورای چهارم کلانشهر اراک منتقدان این شورا همواره آن را به دلیل عدم کارایی مورد نقد قرار می دادند و علل مختلفی را برای آن بیان می کنند.
برخی از منتقدین شورای چهارم شهر اراک معتقدند شهر متاسفانه با این مدیریت شهری تنها درجا زده است و عملکرد قابل توجهی از شورای شهر در مدت زمان تشکیل این شورا مشاهده نشده است. اتفاقات روی داده در جلسه اخیر شورای شهر اراک شاید یکی از دلایلی باشد که نشان دهد این انتقادات چندان بیراه نیست و باید چرایی عدم کارایی شورا را در این اتفاقات جستجو کرد.
در سال جاری نمایندگان مجلس نیز بارها نسبت به عملکرد مدیریت شهری انتقاد داشتند و در یکی از آخرین این انتقادات سیدمهدی مقدسی در گقتگو با روزنامه وقایع از عملکرد شورای شهر و شهرداری گله کرد.
در حالیکه انتظار می رفت شورای شهر بتواند باعث افزایش عمران و آبادانی شهر شود ولی با این روند بنظر نمی رسد بتوانیم امید چندانی به این موضوع داشته باشیم، موضوعی که با نزدیک شدن به انتخابات شورا باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.بی شک مردم در انتخابات شورای شهر آتی بهترین قضاوت را خواهند داشت و رای آنها نشان دهنده رضایت یا عدم رضایت آنها از عملکرد شورای شهر خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.