خانه » جدیدترین » یادداشتی کوتاه بر کتاب «فرشته ها زبان دیگری دارند»/ مجمـوعه ای پـر از تناقض و دغدغه

یادداشتی کوتاه بر کتاب «فرشته ها زبان دیگری دارند»/ مجمـوعه ای پـر از تناقض و دغدغه

معصومه داودآبادی

کتاب فرشته ها زبان دیگری دارند مجموعه شعر کبری قبادی است که در سال جاری توسط نشر مهر آفرید به چاپ رسیده است. این مجموعه شامل ۳۳ شعر سپید از سروده های این شاعر است.
شاعر در این مجموعه به سمت تکنیکی کردن شعرها پیش می رود که البته در بعضی موارد این تلاش و هنجار گریزی زبانی در بافت شعربومی می شود و به نفع آن عمل می کند؛ اما در بعضی شعرهای دیگر به سمت تصنع پیش می رود و به شعر شکل مکانیکی می دهد. از ویژگی های دیگر شعرهای این مجموعه یکی مدنیت و دیگری تاریخ است.
شاعر در شعرهای این مجموعه گاه به مدنیت، مدرنیسم و آسیب های ناشی از آن اشاره می کند، مدرنیسمی که کم و بیش در پوسته اجتماع جریان دارد نه در بافت آن و شاعر این تناقض میان شکل و محتوا و آزاری که از آن می بیند را در شعرهایش نشان می دهد.
«ایستاده ام
روی پل های متحرک که مرده های متحرک متولد می کنند»
وگاه شعرش سویه تاریخی پیدا می کند و فضاها، اشیا و دغدغه های شاعر اشاراتی به تاریخ و تاثیر و تاثرات آن در زندگی دارد.
« سایه می اندازد
روی سرستون هایی به نشان شیر
خالکوبی شده به بازوی چپ برده های بلند قد
و شانه خالی می کند
از شمایل انسان های اولیه»
زنانگی در شعرهای قبادی اساسا یک مولفه نیست یا مثلا یک ویژگی. شعرها سویه ی اروتیک با آن معنای خاصش ندارندیعنی با نشانه هایی مواجه می شویم که به ما می گوید شاعر این شعرها یک زن است اما نوع عاطفه و اندوه آن به گونه ای نیست که کفه ترازو را به نفع زنانگی سنگین کند . به بیان دیگر شاید بتوان گفت که بعضی جاها از این امکان فرار می کند و سعی دارد به بیانی فراجنسیتی برسد.
شعر قبادی،گاه رفت و آمدی است بین تاریخ، جغرافیا و مدنیتی پر از تناقض و دغدغه. این که این المانها چقدر به شعرش کمک کرده است و تا چه اندازه باور پذیر بوده و مخاطب را با خود همراه کرده است در حوصله ی این یادداشت نیست،اما نگاه جدی تر او به شعر و طبیعت زبان می تواند افق های روشن تری را پیش روی او و شعرش بگشاید. برای کبرا قبادی روزهای روشن تری از شعر را آرزو می کنیم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.