خانه » جدیدترین » گلایه های کاسبان شهر

گلایه های کاسبان شهر

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲  شماره ۱۷۷۶

وقایع استان گزارش می دهد؛ انتقاد اصناف استان مرکزی از نحوه برگزاری نمایشگاه شب یلدا در اراک

زهرا مدنی: برگزاری نهمین نمایشگاه شب یلدا اراک به شدت مورد انتقاد اصناف استان مرکزی قرار گرفته است، به گفته مسئول برگزاری در این نمایشگاه از ۲۰ استان کشور، محصولات زمستانه ویژه شب یلدا با ۲۰ تا ۳۰ درصد تخفیف عرضه می شود در حالی که بسیاری از کسبه شهر معتقداند این نمایشگاه که در ۲۴۰ غرفه برپا شده بیشتر پذیرای فروشندگانی از دیگر استان های کشور بوده است که برای تامین مبالغ هنگفتی که برای کرایه چند روزه یک غرفه باید بپردازند، اجناس خود را به قیمت هایی بیشتر از نرخ مصوب بازار به مصرف کنندگان اراکی می فروشند. 
مجید بسطامی رئیس اتاق اصناف استان مرکزی دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: برگزاری نمایشگاه یا برای ارائه نوآوری های جدید در حوزه های مختلف هنری، صنعتی و .. و یا به منظور تنظیم بازار است.
وی ادامه می دهد: وقتی کالاهایی برای تنظیم بازار در نمایشگاه عرضه می شود لازم است حقوق مصرف کنندگان رعایت شود به این شکل که اجناس با حذف واسطه ها و به شکل مستقیم با قیمنی پایین تر به مردم عرضه شود. به نوعی باید کالا با قیمت کمتر و کیفیت مطلوب در دسترس مصرف کننده قرار بگیرد.
بسطامی توضیح می دهد: اما در نمایشگاه هایی که در اراک برگزار می شود اصلا چنین چیزی را شاهد نیستیم، نمایشگاه غرفه های خود را به فروشندگانی از استان های مجاور کرایه می دهد بدون اینکه اجناس قبل از برگزاری نمایشگاه نرخ گذاری شده باشند.
رئیس اتاق اصناف استان مرکزی تاکید می کند: حال وقتی ما در شهر خود کسبه ای داریم که در طول سال با دادن عوارض و مالیات به شهر کمک کرده اند و تمام این هزینه ها را متحمل شده اند تا در مناسبت هایی چون شب یلدا و عید و… فروشی داشته باشند اما متاسفانه نحوه غلط برگزاری نمایشگاه باعث شده تا فروشندگان دیگر نقاط کشور ارجح تر باشند و کسبه شهر متضرر شوند.
وی با گلایه از نحوه برگزاری نمایشگاه شب یلدا در اراک می افزاید: آیا مبالغ هنگفتی که بابت کرایه غرفه از این فروسندگان دریافت می شود از جیب شخصی شان می رود؟خیر، از جیب مردم شهرمان می رود آن هم با خرید کالاهای بی کیفیت و گران، این توامان به ضرر مردم و کسبه است.
بسطامی خاطرنشان می کند: ماهیت برگزاری نمایشگاه مشکلی ندارد و اگر به درستی انجام شود منافع مردم و کسبه را به همراه خواهد داشت، اما نحوه برگزاری نمایشگاه در اراک که به تازگی به مناسبت شب یلدا هم برگزار شده به گونه ای بوده که بعد از اتمام نمایشگاه هیچ تاثیری در تنظیم بازار نخواهد داشت.
وی در پایان اشاره می کند: کارشناسان ما در صنف قناد و آبمیوه شهر طی بازدیدی که از نمایشگاه داشته متوجه شده اند که قیمت ها و کیفیت کالاها نامناسب بوده است حال اداره صمت باید به این مساله رسیدگی کند.
رئیس اتحادیه خوارو بار و لبنیات نیز می گوید: نمایشگاه برای حضور بی واسطه و مستقیم تولیدکنندگان برگزاری می شود در حالی که متاسفانه در نمایشگاهی که به مناسبت شب یلدا برگزار شده این گونه نیست.
احسان امینی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان اظهار می کند: نمایندگان اتحادیه های صنفی که نمایندگان مورد اعتماد مردم هستند در برگزاری نمایشگاه نادیده گرفته شده اند، در این زمینه تداخل صنفی و تعیین نرخ نامه ها حتما باید توسط اتحادیه های صنفی صورت بگیرد.
وی ادامه می دهد: همین الان اگر تشریف ببرید به نمایشگاه بین المللی خواهید دید که عسل را کیلویی ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می فروشند که این اصلا منطقی نیست، یا برای مثال کره را کیلویی ۸۰۰ هزار تومان می فروشند و این کار با توجه به اینکه توان خرید مردم هم پایین آمده اصلا درست نیست.
امینی توضیح می دهد: کسبه نیز به سختی کار خود را پیش می برند و چک های سنگینی را برای تامین کالا برای فروش کشیده اند و در زمستان که با رکود بازار هم مواجه هستیم حتما به مشکل خواهند خورد و از این رو کاملا با برگزاری نمایشگاه در شب یلدا مخالف هستند.
رئیس اتحادیه خوارو بار و لبنیات در ادامه می افزاید: شرکت نمایشگاه های بین المللی تنها نمایشگاه های بهاره و پاییزه را با مشارکت اصناف و به شکل قانونی برگزار کرده است، در سایر نمایشگاه های تخصصی نباید همه حضور داشته باشند مثلا در نمایشگاه گل و گیاه از ۱۰۰ غرفه ۲۰ غرفه مواد غذایی آن هم با قیمتی گزاف عرضه می کند.
وی می گوید: نمایشگاه حتی از نظر بهداشتی نیز مشکلاتی دارد و بنده به عنوان نماینده کسبه از نحوه برگزاری نمایشگاه گلایمند هستم و معتقدم این کار کسبه شهر را متضرر می کند.
امینی در پایان اشاره می کند: در حال حاضر قیمت پسته از ۵۸۰ تومان تا ۸۰۰ هزار تومان و بادام زمینی از ۱۳۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.