خانه » پیشنهاد سردبیر » گفت و گو با نایب رئیس شورای شهر ساوه به بهانه کسب تندیس شهید باکری

گفت و گو با نایب رئیس شورای شهر ساوه به بهانه کسب تندیس شهید باکری

چهارشنبه ۱ دی ۱۴۰۰  شماره ۱۵۱۵

گفت و گو با نایب رئیس شورای شهر ساوه به بهانه کسب تندیس شهید باکری

بانوان؛ بازوان توانمند مدیریت شهری

زهرا مدنی

نخستین همایش ملی شهر و پیشرفت چندی پیش با حضور مدیران شهرداری‌ها و شوراهای منتخب سراسر کشور برگزار و کبری طاهری نایب رئیس شورای شهر ساوه با ارائه دو پیشنهاد برای اصلاح روندهای برون سپاری و پیگیری پرونده‌های ماده ۱۰۰ در این همایش موفق به کسب تندیس شهید باکری شد.
طاهری در این باره به خبرنگار وقایع استان گفت: من از سوی شهرداری تهران به این همایش دعوت شدم و در پنل‌های تخصصی همایش شرکت کردم و دو پیشنهاد در زمینه حذف یا کنترل برون سپاری فعالیت‌های شهرداری به پیمانکاران و بازبینی در روند پیگیری پرونده‌های ماده ۱۰۰ را ارائه دادم.
وی اظهار کرد: وقتی برای پرونده‌های ماده صد که شامل پرونده‌های تخلفات ساختمانی است حکم تخریب یا اعاده به وضع سابق صادر می‌شود این احکام برای تأیید به دیوان عدالت اداری ارسال می‌شود، از طرفی می‌توان گفت اجرای این احکام سخت است و در مواردی امکان پذیر نیست و از سویی دیگر نمی‌توان برای چنین ملکی پروانه پایان کار یا سند صادر کرد بنابراین این املاک سال‌ها به طور بلاتکلیف باقی خواهند ماند، پیشنهاد من در این زمینه این بود که برای این دسته از پرونده‌ها که به دیوان عدالت اداری سپرده شده و به مدت یک سال تا پایان سال ۱۴۰۰ بلاتکلیف مانده‌اند، تبصره‌ای در ماده ۱۰۰ در نظر گرفته شود که امکان بررسی مجدد این پرونده را در کمیسیون ماده ۱۰۰ فراهم آورد تا این بار به جای تخریب جریمه ای سنگین که برای شهرداری نیـز زیان آور نباشد در نظر گرفته شود، چرا که به هر حال فرد متخلف است و باید بهای تخلف خود را به میزان مطلوب پرداخت کند تا شهرداری بتواند از این جریمه به عنوان یک منبع درآمدی استفاده کند، و بازه زمانی مشخصی هم برای این کار در نظر گرفته شده تا پیمانکاران نیز از آن سو استفاده نکنند، یعنی طبق این پیشنهاد احکام صادره باید تا پایان سال ۱۴۰۰ قابل طرح در کمیسیون ماده ۱۰۰ باشند و تخلفات بعد از آن شامل این بند نشود.
این کارشناس برنامه ریزی شهری در ادامه افزود: برون سپاری امور مدیریت شهری در راستای چابک سازی مجموعه شهرداری شکل گرفت و در این میانه به دلیل نقص در قوانین حق و حقوق کارگان به درستی از طرف پیمانکاران پرداخت نمی‌شد و در واقع این کار تنها به فربه شدن پیمانکار و استثمار کارگر می‌انجامید از آنجا که من در شورای شهر با مردم در ارتباط هستم از نزدیک شاهد این مشکلات بوده‌ام. در این زمینه پیشنهاد من این بود که این برون سپاری‌ها چون طرح‌های همیاری که زیر نظر استانداری‌ها اجرا می‌شد با نظارت شهرداری انجام شود یا اینکه به کلی این طرح جمع آوری شود تا از این طریق بتوان از ضایع شدن حق و حقوق کارگران جلوگیری کرد.
نایب رئیس شورای شهر ساوه در خصوص نقش بانوان در مدیریت شهری نیز گفت: بانوان بازوان توانمند مدیریت شهری هستند، اما متأسفانـه در برنامه ریزی ها و طرح‌های مدیریت شهری به نقش بانوان آن چنان که باید توجه نشده است. فعالیت من در شورای شهر با تلاش شخصی و رأی مردم رقم خورده در واقع من در این جایگاه منصوب نشده‌ام. شاید بتوان گفت تنها کمتر از ۳ از بانوان در جایگاه‌های مدیریتی سمت دارند. در این زمینه حتی در طراحی‌های شهری به نقش بانوان نیز کمتر اهمیت داده شده است. برای مثال در طراحی یک کوچه خانم‌های ساکن در این منطقه می‌توانند نیازهای آن را تشخیص دهند چرا که خانم‌های خانه دار نسبت به آقایان زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند.
طاهری در پایان خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم با جذب اعتبارات برنامه‌های ویژه ای را برای تفریح، ورزش و آموزش برای بانوان داشته باشیم، در این زمینه کمیسیون بانوان تشکیل داده و از بانوان توانمند و فاخر در جلسات مختلف دعوت می‌کنیم تا بــا فراهم سازی امکانات و زیرساخت‌ها بتوانیم از ظرفیت‌های این بانوان در برنامه‌های خود بهره ببریم.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.