خانه » پیشنهاد سردبیر » گفت و گوی روزنامه وقایع استان با شایان سلطانی به بهانه موفقیت در دومین جشنواره معلمان هنرمند

گفت و گوی روزنامه وقایع استان با شایان سلطانی به بهانه موفقیت در دومین جشنواره معلمان هنرمند

سه شنبه ۷ تیر ۱۴۰۱  شماره ۱۵۷۸

یاری هنر و آموزش

زهرا مدنی

دومین جشنواره فرهنگی هنری معلمان هنرمند با حضور بیش از ۲۳ هزار و پانصد معلم شاغل و بازنشسته در حافظیه شیراز برگزار شد. در این دوره از جشنواره معلمان شاغل در ۴۸ رشته و بازنشسته در ۷ رشته و در ۶ بخش ادبی، نقد، رسانه و فضای مجازی، آوایی، نمایشی و تجسمی می توانستند شرکت کنند.
ایجاد زمینه تحرک، پویایی، شادابی و نشاط بیشتر معلمان از طریق رقابت‌های سازنده و تعالی بخش توسعه و تعمیق فعالیت‌های جمعی و گروهی و جذب حداکثری معلمان در فعالیت‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت معلمان هنرمند در راستای اهداف برنامه درس ملی و فعالیت‌های تربیتی از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بوده است.
مراسم اختتامیه دومین جشنواره فرهنگی هنری معلمان هنرمند کشور در تاریخ ۲۹ خرداد ماه در آرامگاه سعدی شیراز برگزار شد، که شایان سلطانی هنرمند تئاتر استان توانست در سه بخش نمایش صحنه مونولگ، فیلم کوتاه داستانی و پادکست ویدیویی به ترتیب حائز رتبه اول، دوم و شایسته تقدیر شود.
شایان سلطانی، متولد سال ۷۳ بوده و فعالیت هنری خود را از سه سالگی با بازی در سریال اتاق فردا به کارگردانی رمضانی آغاز نموده و از همان کودکی در کنار پدر خود عباس سلطانی (نویسنده و کار گردان تئاتر) مشق هنر کرده است، بازی در تله فیلم زنده باد میهن به کارگردانی محمدعلی اسحاقی، سریال هتل بازیمون به کارگردانی عباس اختری، سریال باخانمان به کارگردانی برزو نیک نژاد و حضور در برنامه عصر جدید به عنوان نماینده استان، اجرا در برنامه وقتشه و… از جمله فعالیت های این هنرمند جوان در رسانه ملی کشور می باشد، سلطانی تاکنون در نمایش های بسیاری از جمله؛ میم مثل مین، ساقی پادشاه، صید گل، کمدی شش گانه صفر و صفا، عقیق، وداع با اسلحه، خرناسه خشاب، آسانسور، وقتی کلاغ ها آواز می خوانند، من تشا، تراژدی تیر و تبر، تیکن، نقابی به رنگ سراب و… حضور پیدا کرده است.
وی پیش از این کسب رتبه برتر بازیگری در جشنواره های مختلف کشور از جمله جشنواره ارسباران، ساحلی کیش، بسیج، پرسش مهر، فجر استانی استان مرکزی و قم، عترت و قرآن و .. را نیز در کارنامه خود داشته است. در ادامه به گفت و گو با این هنرمند پرداخته ایم.

آقای سلطانی در ابتدا برایمان از دومین جشنواره معلمان هنرمند و تجربه حضور در این رویداد فرهنگی بگویید.
جشنواره سراسری معلمان هنرمند به همت وزارت آموزش و پرورش و در سطح کشور برگزار می شودکه رشته های مختلفی را در بر می گیرد که شامل بخش های نمایش صحنه ای، فیلم کوتاه داستانی، الگوهای تدریس، نوازندگی، خوانندگی، کارهای گرافیکی، آفرینش های ادبی، نقد ادبی، کتابنویسی و .. می شود. امسال۲۳ هزارو ۴۵۰ شرکت کننده در این رخداد فرهنگی شرکت داشتند که از این تعداد، ۶۱۱نفر رتبه اول تا شایسته تقدیر را کسب کردند. از استان مرکزی دو نفر توانستند رتبه برتر را کسب کنند یکی از معلمان ساوه ای در تک نوازی ویولون و بنده در اجرای نمایش صحنه مونولگ، فیلم کوتاه داستانی و پادکست رادیویی حائز رتبه شدیم. این جشنواره در شیراز برگزار می شود و داوران مطرحی کار قضاوت را بر عهده داشتند.


شما در سه بخش از جشنواره حائز رتبه شدید، در هر یک از آثار ارائه شده در بخش های مختلف جشنواره چه مولفه های خاصی را دنبال کرده بودید که باعث جلب آرا و نظرات داوران شد؟
قطعا در مسند داوری یکی از عناصر مهم قضاوت، خلاقیت و نو آوری می باشد، بنده نیز در هر سه بخش به موارد فوق تکیه کردم و خدا را شکر موفق شدم پرچمدار استان مرکزی در دوره دوم جشنـواره معلمان هنرمند باشم، برای مثال فیلم کوتاه بنده با نام « شکاف» که در اراک نیز فیلمبرداری شد و بعد از اتمام فیلمبرداری مدت این فیلم ۲۰ دقیقه بود که در باکس تدوین، خروجی این فیلم ۳ دقیقه شد و اینجا بود که خلاقیت به کمک این فیلم آمد، و منجر به کسب رتبه شد. در بخش مونولوگ نیز به همچنین و در بخش پادکست ویدئویی هم در الگوی تدریس از عناصری همچون روش تدریس نمایشی، ویژوال افکت و سایر مواردی که می توانست این اثر را ویژه کند استفاده کرده ام.

فکر می کنم شما در حوزه نمایش صحنه ای مونولوگ تک نفره تجربه های موفق دیگری را در کارنامه دارید، علت علاقه شما به این حوزه از تئاتر چیست؟
در این باره باید بگویم که نمایش های تک پرسوناژ از سخت ترین گونه های نمایشی می باشد که در اراک نیز افراد موفقی همچون مجید رحمتی و شهرام سلطانی در این حوزه فعالیت دارند، مونولوگ از آنجایی که نیازمند مجموعه ای از سبک های نمایش ایرانی اعم از تعزیه، نقالی، بعضا شاهنامه و… می باشد و از فرهنگ ایرانی نشات می گیرد برای من از جذابیت بالایی برخوردار است، به قول معروف مونولوگ، قلدر است و من هم عاشق قلدری روی صحنه.

از نظر شما چنین جشنواره هایی که برای مثال در سطح معلمان کشور در حوزه های مختلف هنری برگزار می شود چه تاثیراتی در حوزه تخصصی هنر و هم در بخش آموزش به دنبال خواهد داشت؟
خب بعد از شرکت بی نظیر بیست سه هزار و چهارصد و پنجاه نفر از معلمان در این جشنواره ما می فهمیم درصد قابل توجهی از قشر معلمان ما از هنرمندان تخصصی حوزه ی خود هستند و این رویداد وقتی به ثمر خواهد نشست که فرهنگ و هنر در کنار هم به رشد و تعالی آموزش کمک کنند، خب بعد از جشنواره معاون وزیر آموزش و پرورش کشور به روسای فرهنگی هنری مراکز استان ها گوشزد کردند که از این هنرمندان باید در امور فرهنگی و هنری در بدنه آموزش و پروش استفاده کرد که قطعا در صورتی که این اتفاق میمون و مبارک بیفتد و در آموزش و پرورش بتوان از استعداد کارکنان در جایگاه خود استفاده کرد غوغایی خواهد شد.

کلام آخر…
حقیر پنج سال است که با افتخار نیروی شهرستان خنداب می باشم و مدیون عزیزانی هستم که همواره در بخش تعالی هنر در آموزش کنارم بودند و جا دارد از این عزیزان تشکر کنم.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.