خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با مرجان میرزائیان فعال سیاسی و فعال حوزه بانوان/زنان زیر رادیکال یأس

گفتگو با مرجان میرزائیان فعال سیاسی و فعال حوزه بانوان/زنان زیر رادیکال یأس

چهارشنبه ۹ تیر ۹۵   شماره ۳۵۶

اهمیت حضور زنان در انتخابات بر هیچکس پوشیده نیست چرا  ارکان دموکراسی تفاوتی بین دو جنس زن و مرد قائل نشده است. اما نگاه سنتی در ایران همواره زنان را از حضور در برخی عرصه های اجتماعی باز داشته است. شاید آخرین نمونه ای که در ذهن همه مانده است واکنش فاطمه الیا نماینده مجلس نهم به تماشای والیبال بانوان بود. یکی از حقوق اولیه شهروندی که زنان سالها برای آن می جنگند. شاید خانم الیا وقتی می گفت «کار زن بچه‌دارشدن و تربیت فرزند و شوهرداری است نه دیدن مسابقه والیبال؛ زنی که دغدغه اصلی‌اش رفتن به ورزشگاه و شاغل شدن و این دست مسائل باشد که دیگر به وظایف اصلی خود نمی‌رسد.» فکر نمی کرد که زنان با عبور از این تفکرات امروزه به نقش آفرینی در جامعه مشغول هستند. یکی از این عرصه ها انتخابات است که جای بسیاری برای اثرگذاری زنان در خود دارد. در همین رابطه گفتگویی را با مریم میرزائیان فعال حوزه زنان و از فعالین انتخابات های اخیر انجام داده ایم.

 

وقایع استان:
سرکار خانم میرزاییان لطفا کمی در خصوص فعالیتهای حوزه بانوان در حین انتخابات توضیح بفرمائید و اساسا نقش بانوان را در شکل گیری این حرکت عظیم اجتماعی در طول انتخابات که در نهایت منجر به پیروزی تفکر اصلاح طلبی شد چطور ارزیابی می کنید؟
ببینید به صورت کلی هر زمان در یک جامعه بانوان به حرکت درآمده اند حرکتهای اجتماعی به سمت و سوی پیشرفت جهت پیدا کرده اند. به این معنا که حرکت بانوان همواره تضمین کننده رشد و توسعه جریانهای اصلاحی بوده است. در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هم این امر به اثبات رسید و زمانیکه تشکیلات بانوان اصلاح طلب که از مهمترین شاخصه های آن توجه ویژه به همه قشرهای جامعه با توجه به تنوع تفکر در ان است، به حرکت درامد پیروزی بزرگی نصیب جامعه استان که همان راه یابی نمایندگان میانه رو، معتدل و عاقل به مجلس دهم بود. خارج از همه زحماتی که همه بانوان اصلاح طلب از پیشکسوتان این عرصه تا جوانان متعهد به رمانهای اصلاح طلبی کشیدند باید عرض کنم شاید تنها جریان بانوان هست که میتواند فاصله ایجاد شده در جامعه را پوشش دهد. لذا درنهایت باید درجمع بندی عرایض این نکته را هم اضافه کنم که در این انتخابات بانوان با نقش پذیری عالی و درک درست از ضروریات زمانی در بدست آمدن این موفقیت نقش به سزایی را ایفا کنند.
به اعتقاد شما آیا در اتحاد ایجاد شده در حین انتخابات و در بین جریان اصلاحات بانوان این جریان توانستند نقشی داشته باشند یا خیر؟
بله صد در صد نقش داشتند. حضور بانوان اصلاحات در همه شئون تصمیم گیری و تصمیم سازی در اتحاد ایجاد شده نقش بسزایی داشت. به هر حال باید پذیرفت که بانوان از نقش محوری در جریان اصلاحات برخوردارند و حضور همیشگی ایشان در جریانات تصمیم سازی خود موید و نشان دهنده این امر هست. بنابراین نمیتوان از نقش بانوان در ایجاد این اتحاد مثال زدنی غافل شد.
خانم مهندس لطفا با توجه به تخصص شما در حوزه بانوان، مهمترین موانع پیش روی حرکتهای بانوان را بیان کنید؟
در این زمان کم نمیشود به صورت کامل به این موضوع پرداخت و نیاز به زمان بیشتری برای پرداختن یه این موضوع هست اما اگر بخواهیم به صورت کلی در این مورد بحث کنیم یکی از مهمترین مسایل بانوان وجود نوعی سرخوردگی و یاس در حرکت های اجتماعی میباشد که ناشی از رفتارهای رادیکال در گذشته از یک سو و برخوردهای غضب آلود برخی با این قشر عظیم و مظلوم جامعه از سوی دیگر منجر به تولید این حوزه نا امنی سیاسی برای بانوان شده است. شما ببینید در پیروزی انقلاب اسلامی و پس از آن در جریان جنگ تحمیلی بانوان با حضور حماسی خود چه افتخاراتی را نصیب ایران عزیز کردند اما جریانهای مخالف بانوان که حضور این قشر مهم و تاثیر گذار جامعه را بر نمی تابیدند چگونه با رفتارهای خارج از عرف و دین باعث کمرنگ شدن خدمات بانوان در سالهای گذشته شدند.
از دیگر مشکلات بانوان باید به این نکته اشاره کرد که عدم اطمینان مدیران ارشد اجرایی به بانوان باعث شده است که ما شاهد استفاده نکردن از بانوان متخصص در زمره مدیران ارشد دستگاههای اجرایی باشیم.
این دو معضل و نگاه مردسالارانه که عموما با جو عدم اعتماد به بانوان امیخته شده است از مهمترین معضلات این قشر هست.
خانم میرزاییان فرض بر این بگیریم که در انتخابات جریان اصلاحات در بدست آوردن کرسی انتخاباتی ناکام میماند. در اینصورت شما تئوری باختهای انتخاباتی جریان اصلاحات را میپذیرید. و اساسا این تئوری را قبول دارید؟
به هیچ عنوان.
به زعم بنده انتخابات در ایران همواره فرصتی بوده است که فارغ از همه مرده بادها و زنده بادها و حکومت انقلابیون، حضور حاکمیت مردم و تجلی حق مردم بر مردم را به منصه ظهور رسانده است انتخابات خصوصا” برای جریان های تحولگرا که به دنبال اصلاح امور از طریق استفاده از ظرفیتهای قانونی هستند یک فرصت برای ابراز عقیده و نظرات ﺍﺳﺖ.
چند نکته اساسی در مورد حضور جریان اصلاحات در انتخابات های مختلف خصوصا بعد از حماسه ۷۶ وجود دارد و آن پیروزی در همه انتخاباتها بوده است.
شاید اینگونه به نظر آید که کسب کرسی در هر انتخابات غایت پیروزی است اما اگر ﻧﮕﺎﻩ را تغییر دهیم در می یابیم که انتشار و گسترش تفکر و عقاید اصلاح طلبانه که عموما” در ایامی غیر از فضای انتخابات برای مردم نگرانی داشتن هزینه های سیاسی دارد در این ایام پتانسیل حضور در بطن آحاد جامعه را پیدا می کند. بنابراین شاید اولین و مهمترین فرصت اصلاح طلبان برقراری گفتگو بین مردم و ایشان ﺍﺳﺖ . شاید دومین ثمره حضور در انتخابات برای جریان اصلاحات را بتوان بیان مطالب خود و ایجاد فضای گفتگو با بدنه حاکمیت دانست. گفتگویی که در سایر ایام سال مجالی برای آن پیدا نشود. سومین ثمره حضور در انتخابات کادر سازی برای جریان اصلاحات است. عموما” فضای سیاسی در کشور آنچنان غبار آلوده است که شناخت راه درست و انتخاب تئوری و عقیده مناسب برای فعالیت سیاسی در میان مردم مشکل و اساسا” غیر ممکن مینماید. اما حضور در انتخابات و باز شدن فضای سیاسی و به تبع انتشار عقاید اصلاح طلبانه به مردم نشان میدهد که این جریان هیج گاه دنبال ایجاد فضای هزینه ساز نبوده‌ و همچنین افکار و عقاید ایشان برای ایجاد توسعه و رشد جامعه است. این دو نگاه اصلاح طلبانه به جامعه، تمایل بخشی از جامعه برای پیوستن به این جریان سیاسی را موجب میشود. چهارمین ثمره و بر جریان اصلاحات از حضور در انتخابات بحث گفتمان سازی برای جریان اصلاحات است. اساس حرکت هر جریان سیاسی گفتمان حاکم بر آن است. جریان اصلاحات هم در هر انتخابات تلاش کرده است که علاوه بر انتشار گفتمان حاکم بر خود به آسیب شناسی و به روز رسانی گفتمان خود بپردازد.
شاید بتوان موارد بسیار دیگری را برای حضور در انتخابات های مختلف ذکر کرد اما این چهار مورد در کنار پیروزی بدست امده در این انتخابات ثمره و نتیجه حضور در انتخابات ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. پیروزی همواره از آن جریان اصلاحات بوده است چه با کسب کرسی چه با انتشار گفتمان.
همانطور که میدانید کمتر از یکسال دیگر به انتخابات ریاست جمهوری مانده است. ارزیابی شما از این انتخابات چگونه است؟
بنده اعتقاد جدی دارم که جریان اعتدال و اصلاحات در انتخابات آینده پیروز هست. مردم سرفراز ایران اسلامی و تبع آن استان مرکزی ثابت کردند که از جریان دروغ و نفاق خسته شده اند و دنبال ساحل ارامشی برای توسعه مملکت خود که حاصل جانفشانی و از خودگذشتگی شهدا و جانبازان سربلند است، هستند. لذا در انتخابات پیش رو به یقین علیرغم همه تلاشهای اتاق فکر اقتدارگرایان، روحانی مجددا کاندید جریان اصلاحات و اعتدال خواهد بود و حتما در قامت ریاست جمهور برنامه های اصلاحی خود را پیش خواهد برد. و این را هسته های اقتدار بدانند که رشد ایران عزیز راهی بجز اصلاحات نخواهد داشت.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.