خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درباره مطالبات اهالی حوزه فرهنگ از رئیس جمهور در آستانه سفر وی به استان

گفتگو با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی درباره مطالبات اهالی حوزه فرهنگ از رئیس جمهور در آستانه سفر وی به استان

چهارشنبه ۱ تیر ۱۴۰۱   شماره ۱۵۷۴

پروژه های ناتمام فرهنگی در انتظار رئیسی

فاطمه چاپاری

با توجه به نزدیکی سفر رئیس جمهور به استان مرکزی روزنامه وقایع استان با مروری کوتاه بر وضعیت عرصه های مختلف فرهنگی و هنری در استان مشکلات این حوزه را مورد بررسی قرار داده است و سپس در گفت و گویی با سینا دلشادی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به طرح سه مطالبه اصلی این مجموعه به عنوان متولی اصلی فرهنگ و هنر در استان پرداخته است. به گزارش وقایع استان ۱۱ مجتمع فرهنگی و هنری، ۱۰۳ آموزگاه هنری، ۱۲۳ موسسه فرهنگی هنری یک و چند منظوره، ۸۶ باب کتابخانه عمومی نهادی و مشارکتی، ۲۱۸کانون تبلیغاتی، ۸۳ نشریه محلی شامل ۳ روزنامه استانی، ۵۰ نمایندگی نشریات سراسری، ۲۰ ناشر در حال فعالیت، ۵۸۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد و ۲ هنرستان هنرهای زیبا و۴سینمای فعال از ظرفیت های فرهنگی و هنری استان مرکزی محسوب می شوند. علیرغم اینکه این استان و مرکز آن شهر اراک در عرصه های مختلف فرهنگی، هنری فرهیختگان و هنرمندان بسیاری را در دل خود پرورش داده است اما همواره از نظر زیرساخت های لازم برای فعالیت در عرصه های مختلف فرهنگی هنری از جایگاه محرومی برخوردار بوده است. این موضوع را می توان در سه بعد مورد بررسی قرار داد، در وهله نخست باید به مشکلات پروژه های عمرانی نیمه تمام در حوزه فرهنگ و هنر پرداخت که به عینه قابل مشاهده است. سپس می توان به فرسودگی، تعطیلی و مشکلاتی که طی سالیان در حوزه زیرساختی فرهنگ و هنر استان ایجاد شده نگاه کرد و نیز نبود امکانات در این حوزه را مورد تامل و بررسی قرار داد.

پروژه کتابخانه مرکزی
وقتی سخن از پروژه های فرهنگی هنری نیمه کاره استان باشد، اولین موردی که به نظر می رسد پروژه کتابخانه مرکزی است. کتابخانه مرکزی شهر یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه های عمومی در سطح کشور محسوب می‌شود که در صورت ساخت و تجهیز آن، علاوه بر تاثیر زیادی که در افزایش فضاهای فرهنگی شهر خواهد گذاشت، برای افراد بسیاری هم اشتغالزایی می‌کند، اما ساخت این پروژه نزدیک ۱۰ سال است که به درازا کشیده است و مردم اراک همچنان برای تکمیل این پروژه انتظار می‌کشند. به نظر می رسد مهم ترین مشکل این طرح عمرانی عدم تناسب حجم عملیات اجرایی و اعتبارات دریافتی است، به طوری که میزان اعتبارات استانی جوابگوی هزینه‌های طرحی با این عظمت نیست و هزینه‌های این پروژه می‌بایست از منابع و ظرفیت‌های ملی تامین شود. «فرزاد مخلص الائمه» استاندار مرکزی نیز پیش از این در جریان بازدید خود از این پروژه قول داده بود تکمیل کتابخانه مرکزی اراک را به عنوان مطالبه ای مردمی در سفر استانی رئیس جمهور مطرح کند، تا این پروژه در سال آینده به بهره برداری برسد. گفتنی است؛کلنگ این پروژه در سال ۸۶ به زمین زده شد اما اجرای پروژه از سال ۹۳ آغاز شده است و تاکنون در حال ادامه است. حال امیدواریم که با همت مسئولین استانی در سفر رئیس جمهور به استان اعتبارات این پروژه بزرگ و مهم فرهنگی تامین گشته و به زودی شاهد بهره برداری آن باشیم.

پروژه تالار مرکزی اراک و شهرستان ها
احداث تالار مرکزی در اراک و شهرستان های استان از دیگر مطالباتی است که تا کنون پاسخ مناسبی دریافت نکرده است. به گفته استاندار، تالار مرکزی اراک یکی از حدود ۸۷ هزار تا ۹۰ هزار پروژه نیمه تمام کشور است. «فرزاد مخلص‌الائمه» پیش از این در برنامه بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تالار مرکزی اراک با اشاره به طولانی شدن این پروژه تا ۱۶ سال نسبت به بهره برداری آن تا پایان سال جاری ابراز امیدواری کرده بود.

نبود بلک باکس و سالن تئاتر در شهر اراک
نبود سالن بلک باکس استاندارد در استان مرکزی دغدغه ای است که سالیان سال از طرف فعالان عرصه تئاتر مطرح شده و تا کنون پاسخ درخوری دریافت نکرده است. در میان کلانشهرهای کشور، اراک از معدود جاهایی است که از داشتن سالن تئاتر شهر محروم می باشد و پروژه هایی که در این زمینه آغاز شده اند نیز طی سالیان دراز به بهره برداری نرسیده اند. این موضوع مانع بزرگی سر راه فعالیت هنرمندان تئاتر استان در سطح حرفه ای محسوب می شود.

کاهش سینماهای فعال در سطح شهر و استان
تعطیلی سریالی سینماهای شهر اراک و نبود سینما در بسیاری از شهرستان های استان از دیگر چالش هایی است که استان مرکزی به ویژه در سال های اخیر با آن مواجه بوده است، به گفته معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی، در حال حاضر تنها ۴سینمای فعال در این استان وجود دارد و در شهر اراک نیز تنها سینمای عصر جدید در حال فعالیت است و بقیه سینماهای شهر غیرفعال یا تعطیل شده اند.

کاهش پنجاه درصدی ناشران فعال در استان مرکزی
در استان مرکزی ۵۰ ناشر مجوز دارند که از این تعداد تنها ۲۰ ناشر در حال فعالیت هستند. این درحالی است که در استان های مجاور گذشته از تهران که پایتخت است و نمی توان به قیاس وضعیت چاپ و نشر در آن پرداخت در مناطقی مانند اصفهان و قم به ترتیب بیش از ۱۰۰۰ و ۵۰۰ ناشر در حال فعالیت اند. مشکلاتی که استان مرکزی در حوزه چاپ و نشر با آن مواجه است بر همگان روشن و مبرهن می باشد، چرا که این استان سابقه طولانی مدتی در حوزه چاپ و نشر ندارد و با این وجود در همسایگی شهرهایی چون تهران و قم قرار گرفته که از قطب های چاپ و نشر در سراسر کشور محسوب می شوند و در شرایطی که نشرهای بزرگ کشور با مشکلاتی چون گرانی کاغذ و .. دست و پنجه نرم می کنند نمی توان از نشرهای استان مرکزی انتظار بسیار بزرگی داشت اما با این همه انتظار می رود متولیان فرهنگ در استان مرکزی با ایجاد حمایت های حداقلی از تعطیلی معدود انتشاراتی هایی که در سطح استان فعال هستند جلوگیری کنند.

عدم حمایت صنایع از مطبوعات و نشریه های محلی
در حوزه مطبوعات استان نیز، با اینکه استان مرکزی و به ویژه شهر اراک از قطب های اصلی صنعت در کشور به شمار می روند و این موضوع باید در فعالیت مطبوعات تاثیر مثبتی داشته باشد، اما این صنایع حمایت مطلوبی از مطبوعات محلی ندارند و همان طور که شاهد بوده ایم طی سال های اخیر بیشتر نشریات محلی غیر فعال شده اند.

سه مطالبه اصلی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی از رئیس جمهور
در این باره مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی در آستانه سفر رئیس جمهور به استان، در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان به طرح سه مطالبه اصلی این مجموعه از رییس جمهوری در حوزه فرهنگ پرداخته است.
سینا دلشادی اظهار می کند: برخی از پروژه‌های عمرانی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی ده پانزده سالگی خود را سپری می‌کنند و نیاز است تأمین اعتبار شوند و در سفر رئیس جمهور، جزو مصوبات قرار گیرند تا از این طریق بتوانیم هر چه سریعتر این مجتمع‌های فرهنگی را در مدار خدمت به شهروندان قرار دهیم. از جمله پروزه هایی که اتمام آن ها در اولویت کاری اداره قرار دارد می توان به پروژه‌ی تالار مرکزی اراک، زرندیه، خنداب، کمیجان، محلات، دلیجان و غرق‌آباد ساوه و همچنین کتابخانه‌ی مرکزی اراک اشاره نمود.
وی می افزاید: از دیگر مطالباتی مهمی که در این سفر باید مطرح شود این است که دستگاه‌ها، شرکت‌ها و کارخانجات موظف شوند سهم فرهنگ و هنر شهر و استان را بپردازند و در این زمینه واژه‌‌ «می‌توانند» به واژه‌ «می‌بایست» تبدیل شود.
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی خاطرنشان می کند: همچنین از آنجا که رویکرد غالب این دولت، فرهنگی ا‌ست انتظار می‌رود ساز و کارهای طرّاحی شده و تحول‌گرا به ویژه در استان، منجر به بهبود وضعیت معیشت و ارتقاء شأن و جایگاه اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه گردد.
وی در پایان تاکید می کند: نوسازی ساختار فرهنگ و ارشاد اسلامی بر اساس اصول و مبانی انقلاب اسلامی از دیگر مطالبات است که خواستاریم به طور جدّی و عملیاتی در دستور کار دولت انقلابی و مردمی قرار گیرد.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.