خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی در جریان بازدید از روزنامه «وقایع استان»/وضعیت تاسف بار اعتبارات

گفتگو با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی در جریان بازدید از روزنامه «وقایع استان»/وضعیت تاسف بار اعتبارات

یکشنبه ۱۵ مرداد ۹۶  شماره ۶۴۷

***

وقایع استان

سحر یاری

***

مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی و مدیر روابط عمومی این شرکت به مناسبت روز خبرنگار به دفتر روزنامه وقایع استان آمده تا ضمن تبریک بازدید و گفتگویی نیز با اهالی این روزنامه داشته باشند. مهندس مصطفی آمره در بدو ورود با بیان اینکه روزنامه وقایع استان یکی از روزنامه های موفق و قابل اعتماد استان است، تاکید کرد: رسالت رسانه نگاه جدی به مسائل پیرامون و انتقاد سازنده است که وقایع استان در این خصوص پیشرو و موفق بوده است.
وی با اشاره به اینکه ارتباط موثر و تعامل با رسانه دراولویت برنامه های این شرکت است، افزود: امیدواریم که دغدغه های رسانه های استان نیز انعکاس مشکلات و حساسیت زایی در راستای حل مسائل استان باشد.
مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی در ادامه این بازدید به سوالات این روزنامه در خصوص برخی اقدامات و چالش های پیش روی این شرکت پاسخ داد.
آمره در پاسخ به این سوال که شرکت شهرک ها چه اقداماتی را در زمینه تامین زیرساخت ها بعنوان یک نیاز اولیه در نواحی و شهرک های صنعتی انجام داده است و چالش های پیش روی در راستای تامین این نیازها چیست، گفت: شرکت شهرک ها دو رسالت تامین و ایجاد زیرساخت ها و همچنین حمایت های نرم افزاری از صنایع را برعهده دارد که خوشبختانه در دوسال اخیر توانسته اقدامات قابل قبولی در این خصوص انجام دهد.
وی با بیان اینکه این اقدامات را باید با توجه به اعتبارات تخصیص داده شده ارزیابی کرد، افزود: تمامی پروژه های تعریف شده با توجه به اعتبار تخصیص یافته است؛ با وجود کمبود در این بخش تمام تلاش ها بر این بوده که تمامی نواحی و شهرک های صنعتی استان که واحدهای صنعتی در آن مستقر هستند، زیرساخت های اولیه را دارا باشند که خوشبختانه در حد بسیار بالا و قابل قبولی عملی نیز شده است.
آمره ادامه داد: مثلا در شهرکی چون شهرک صنعتی خیرآباد همه زیرساخت ها فراهم است؛ ولی در معدودی از شهرک ها با وجود استقرار واحد صنعتی هنوز کمبودهایی در این زمینه وجود دارد مانند محلات که در دوره مدیریت قبلی تعهد تامین زیرساخت های آن داده شده بود که با برنامه ریزی های انجام شده آب و برق آن تامین شد.
وی با بیان اینکه شهرک های صنعتی آباد رابطه مستقیم در آبادانی و توسعه استان و کشور دارد، گفت: شرایطی چون ایجاد فضای سبز، آسفالت و پیاده رو سازی نیز اهمیت دارد؛ ولی در اولویت بعدی ما قرار دارد یعنی زیرساخت ها و تامین انرژی برای تولید صنایع مهم تر است البته به دنبال ایجاد موارد ذکر شده نیز هستیم.
آمره در پاسخ به اینکه ارگان و دستگاه های اجرایی چقدر در تامین زیر ساخت ها با این شرکت تعامل داشته اند گفت: البته دستگاه ها نیز با محدودیت هایی رو به رو هستند. مانند شرکت توزیع برق و یا برق منطقه ای باختر باید گفت ما همچنان در بحث تامین برق شهرک ها مشکل داریم مثلا پست ۶۳ شهرک مامونیه با وجود قرار داد و پرداخت بخشی از مبلغ آن هنوز تکمیل نشده است همچنین در اطراف خمین نیز در تامین برق مشکل داریم.
وی ادامه داد: در خصوص تامین گاز اقدامات شرکت گاز خوب بوده است و مشکلی در این خصوص نیست. آب منطقه ای نیز در جابه جایی ها تعامل خوبی با این شرکت داشته است، همچنین شرکت آب و فاضلاب شهری که برخی شهرک ها آبشان از طریق آن تامین می شود، نیز تلاش های قابل قبولی داشته است.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی با ابراز تاسف از اعتبارات کم در این حوزه برای استان، اظهار کرد: متاسفانه در اعتبارات تملک در گذشته به شرکت شهرک ها کم لطفی بسیار شده در حالیکه در این زمینه باید اولویت به این شرکت داده شود البته امسال قول هایی داده و اقداماتی نیز انجام شده است. آمره افزود: در بحث اعتبارات شهرستانی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشتیم و بنا است که از ردیف های دیگر نیز کمک هایی شود؛ ولی در زمینه اعتبارات استانی این رقم بسیار کم است.
وی در این باره تصریح کرد: با وجود اینکه استان مرکزی استان چهارم صنعتی کشور است ولی از بابت اعتبارات مصوب استانی در رتبه ۲۳ و از بابت تخصیص آن رتبه ۲۶ را دارد که بسیار نامطلوب است و حتی از بسیاری از استان های دیگر که جایگاهی در صنعت کشور ندارند جایگاه پایین تری دارد.
آمره اظهار کرد: به نظر من دولت در خصوص توسعه صنعتی کشور باید برای ایجاد صنایع و صرف اعتبار جانمایی کارشناسانه داشته باشد و مناطقی را انتخاب کند که امکان توسعه در آن فراهم باشد. متاسفانه گاه دیده می شود در نواحی شهرک سازی شده است که اصلا توجیه اقتصادی و بازرگانی ندارد و خود صنعتگر راغب به حضور در آنجا نیست.
وی توضیح داد: خوشبختانه استان مرکزی از لحاظ جغرافیای شرایط مساعدی را برای سرمایه گذاری دارد و از اقبال خوبی از سوی سرمایه گذاران بیرون از استان خصوصا تهران برخوردار بوده است. در این راستا سال گذشته ۲۳۰ هکتار واگذاری و ۲۱۱ قرارداد داشته ایم و شرایط رو به پیشرفت است.
آمره بیان کرد: هم اکنون در استان ۳۱ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد. همچنین تعدادی شهرک و ناحیه صنعتی نیز در سال جاری مصوب کرده ایم که خمین، آوه در ساوه و شهرک تخصصی مبل در سنقاور از این جمله هستند.
وی در پاسخ به اینکه چقدر شهرک ها و صنایع در توسعه روستاها تاثیر دارند، گفت: ایجاد شهرک صنایع در کنار روستاها می تواند با ایجاد شغل و جلوگیری از مهاجرت روستاییان در ایجاد توسعه پایدار در روستاها موثر باشد.
مدیرعامل شرکت شهرک های استان مرکزی در پاسخ به اهمیت شرکت های دانش بنیان و حمایت از آن ها گفت: به غیر از زیرساخت ها مسائل نرم افزاری که به اعتقاد من به مراتب مهم تر است نیز از چالش های پیش روی واحدهای صنعتی است. کمبودهایی در حوزه های بازار و انتقال تکنولوژی که منجر به عدم تولید محصول رقابتی می شود.
آمره تاکید کرد: شرکت شهرک ها از تاسیس شرکت های دانش بنیان حمایت می کند و در این خصوص اقدام به برپایی دوره های آموزشی برای شرکت های مستعد که نمی دانند فرآیند تبدیل به شرکت دانش بنیان و امتیازهای آن چیست، کرده است.
آمره ادامه داد: استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی با نرخ پایین، واگذاری زمین در شهرک ها با شرایط ویژه، بازاریابی و مطالعه بازار و معافیت های مالیاتی از جمله این حمایت ها است.
وی با بیان اینکه در کنار بحث آموزشی آمادگی کمک به این شرکت ها در فرآیند اداری تبدیل و ثبتشان از سوی شرکت شهرک ها وجود دارد، اضافه کرد: هم اکنون بیش از ۵۰ شرکت دانش بنیان در حوزه های مختلف در استان وجود دارد که بیشتر آن ها در زمینه نفت و گاز فعالیت می کنند. سال گذشته نیز بیش از ده شرکت دانش بنیان جدید را در مجموعه خود ثبت کردیم همچنین بیش از ۲۰ شرکت مستعد دانش بنیان شدن تا پایان سال ۹۵ شناسایی کرده ایم.
آمره در ادامه ارتقا تکنولوژی واحدهای صنعتی را از دیگر اولویت ها دانست و گفت: یکی از مشکلات کنونی بحث به روز نبودن تکنولوژی تولید و سیستم ها در واحدهای صنعتی است که باعث می شود محصول تولیدی نیز به روز و قابل رقابت نباشد.
وی گفت: راه اندازی فن بازار یکی از اقدامات موثر برای رفع این چالش است در فن بازار منطقه ای استان مرکزی که مدیریت آن با شرکت شهرک ها است تقاضای تکنولوژی ارائه می شود و از طریق این فن بازار ارتقا تکنولوژی تامین می شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی با بیان اینکه بناست برای این فن بازار پنج کارگزار انتخاب شود، ادامه داد: هم اکنون چهار کاگزار آن انتخاب شده و اقدامات با عقد قرارداد با این کارگزاران صورت می گیرد. آمره توضیح داد: یکی دیگر از اقدامات این فن بازار فروش محصولات دانش بنیان است و در واقع در این فن بازار محصولات تولیدی این شرکت ها عرضه و یرایش بازار و مشتری پیدا می شود.
وی با بیان اینکه فن بازارها تاثیر مثبتی در توسعه کیفی صنعت دارند،گفت: این کار به توسعه شرکت های دانش بنیان کمک می کند زیرا این شرکت ها اغلب در زمینه تجربه بازاریابی ضعیف هستند. همچنین عرضه، مبادله و بازاریابی برای فن آوری یکی دیگر از اقدامات فن بازار است.
این مقام مسئول اضافه کرد: تشکیل کنسرسیوم ها و برگزاری کلاس های آموزشی برای مدیران، کارکنان و کارشناسان واحدهای صنعتی نیز از دیگر اقدامات انجام شده از سوی این شرکت است که قطعا در بهره وری تاثیر خواهد داشت.
آمره در خصوص تسهیلات ارائه شده به صنایع کوچک و متوسط گفت: ارائه تسهیلات زمانی تاثیر دارد که آن واحد بازار محصول خود را داشته باشد زیرا اگر اینطور نباشد این تسهیلات نیز نمی تواند راهگشا باشد.
وی تصریح کرد: این تسهیلات باید به چنین واحدهایی داده شود تا بعنوان سرمایه در گردش تا برگشت پول اولیه شان استفاده شود. یکی از مشکلات کنونی صنایع ما سرمایه در گردش است زیرا شرایط بازار نقدی نیست و تولید کننده وقتی محصول خود را می فروشد تا زمان بازگشت هزینه ها نیاز به سرمایه ای برای ادامه تولید و تهیه مواد اولیه دارد.
آمره تاکید کرد: هر چند ارائه تسهیلات و تامین مالی از طریق بانک ها برای صنایع به صرفه نیست و بهتر است تامین مالی این واحدها از طریق فرا بورس باشد زیرا فرا بورس یک روش تامین مالی با ریسک و هزینه کمتر است بنابراین ما به دنبال ترغیب صنایع کوچک و متوسط به عضویت در فرابورس هستیم هرچند هنوز در میان صنایع این مساله نهادینه نشده است.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.