خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «محمد مرادی» مدیر تیم های ملی سپک تاکرا ایران به بهانه افتخارآفرینی تیم ملی بانوان در هند/ افتخارآفرینی به سبک «تاکرا»

گفتگو با «محمد مرادی» مدیر تیم های ملی سپک تاکرا ایران به بهانه افتخارآفرینی تیم ملی بانوان در هند/ افتخارآفرینی به سبک «تاکرا»

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۲۳

بخش اول

یاسر هویدی: خبر مسرت بخش موفقیت تیم ملی سپک تاکرای بانوان جمهوری اسلامی ایران که تشکیل شده از نفراتی است که تماما اهل دیار آفتاب هستند موجی از شادی و غرور را در جامعه خصوصا استان مرکزی بوجود آورد، علاوه بر سه بازیکن تیم، این تیم دوست داشتنی را یک بانوی اراکی نیز رهبری می کند. در ستایش این موفقیت بزرگ سعی داریم با ارکان و عوامل خلق این افتخار بصورت کامل گفتگویی داشته باشیم و از آنجا که تیم ملی بانوان ما هم اکنون در اردوی آماده سازی شمال کشور به سر می برد ابتدا گفتگویی خواندنی با یکی از ستون های اصلی ورزش سپک تاکرای ایران یا تاکرا (بــه قول تــایلندی ها از ابداع کنندگان این ورزش) دکتر محمد مرادی اختصاص داده ایم، مدیر تیم های ملی کشورمان و زاده و اهل دیار آفتاب و اراک دوست داشتنی.

 آقای مرادی! در ابتدا از خودتان و سوابق ورزشی تان برای ما بگویید.
محمد مرادی هستم متولد سال ۱۳۶۲، من از ۶ سالگی ورزش را آغاز کردم و در رشته های مختلف ورزشی مانند شنا ژیمناستیک جودود تکواندو و فوتبال حضور داشتم بعد از پایان دوره راهنمایی و زمانی که بایستی انتخاب رشته دوره دبیرستان را انجام می دادم به واسطه علاقه ای که به ورزش داشتم در هنرستــان نام آوران رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی ثبت نام کردم و دیپلم خود رادر این رشته اخذ کردم. در ۲۱ سالکی از دانشگاه شهید رجایی تهران در سال ۱۳۸۳ موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم که یکی از موفقیت های تحصیلی من تحصیل در این دانشگاه معتبر بود که زیر نظر اساتید با تجربه و شناخته شده ورزش توانستم مدرک کارشناسی خود را به دست آورم.
 شما گویا در فوتبال هم دستی بر آتش داشته اید؟
در آن سالها با توجه به علاقه ای که به فوتبال داشتم و همچنین مصدومیتی که از نـاحیه کتف داشتــم و نمی توانستم فوتبال را حرفه ای تر ادامه دهم به کسب مدارک علمی در زمینه مربیگری فوتبال و داوری آن روی آوردم و توانستم مدارک مربیگری را از فدراسیون فوتبال اخذ کنم همچنین توانستم مدرک ملی داوری ام را نیز کسب کنم و در لیگ های مختلف کشور با سن کمی که داشتم بعنوان نماینده استان مرکزی در مسابقات کشوری مختلف چندین و چند بازی را قضاوت کردم.
 جناب مرادی گرایش شما به سمت سپک تاکرا از چه زمانی آغاز شد؟
دقیقا در زمان دانشجویی ام جلساتی با مسئولین انجمن این ورزش در دانشگاه تشکیل شد و چندین کلاس آموزشی در این زمینه دایر شد و هر یک از دانشجویان که به این رشته علاقه داشتند توانستند این ورزش جذاب را در استانهای خود پیگیری و راه اندازی نمایند و با توجه به جذابیت سپک تاکرا حاضرین در این کلاس با استقبال مسئولین استانهای مربوطه خود مـــواجه شدند. من هم دقیقا در همـان زمان استارت راه اندازی سپک تاکرا را در اراک زدم و به همراه تعدادی از دوستان در بخش آقایان تمرینات این رشته را آغاز کردم و به موازات آن در این رشته به مطالعه و تحقیق پرداختم. دیدگاه من از همان ابتدا پیگیری و استقرار این ورزش در استان مرکزی و اراک بصورت علمی و آکادمیک بود و علاقه داشتم روز به روز بر دانش و تسلط خود در این رشته بیافزایم.
به موازات سپک تاکرا همچنان بحث داوری را ادامه می دادم و در سال ۸۷ برای نخستین بار در استان موفق شدم در یک دوره آموزشی زیر نظر فیفا شرکت کرده و آزمون های مختلفی را در این دوره پشت سر گذاردم و در نهایت بعنوان یکی از داوران فوتبال کشور حاضر در طرح آسیا ویژن قضاوت چند مسابقه از این تورنمنت را بر عهده بگیرم.
 سپک تاکرای بانوان چگونه در اراک واستان مرکزی پا گرفت؟
هرچه که از آغاز فعالیتم در سپک تاکرا می گذشت با توجه به اینکه این ورزش جذابیت های بسیاری داشت این رشته را در زمینه بانوان نیز راه اندازی کردم و با استقبال استعداد های ناب سپک تاکرای استان در بانوان روبرو شدم و با استفاده از متد روز دنیا به پرورش این استعداد ها پرداخته توانستیم تیم بسیار خوب و مستعدی را برای مسابقات قهرمانی کشور مهیا و روانه مسابقات نماییم. در سالهای نخست که در مسابقات قهرمانی کشور حضور پیدا می کردیم باعث تعجب و شگفتی تمامی شرکت کنندگان شده بودیم اکثر تیم ها با میانگین سنی بیست و شش و بیست و هفت سال شرکت می کردند در حالیکه تیم ما با اعضایی با محدوده سنی دوازده سال در مسابقات شرکت می کردند که همین امر باعث شد بنیه و توان سپک تاکرای استان مرکزی با آموزش و هدایت علمی این ورزش در هم آمیخته شود و از ریشه و بنیان سپک تاکرای بانوان استان شکل بگیرد.
با گذشت زمان شرایط برای ما بهتر و بهتر می شد و با توجه به اینکه من طرح ده ساله ای را برای این رشته در نظر داشتم هر سال این تیم با سرعت بسیاری رو به جلو حرکت می کرد و در سال ۸۷ با توجه به اینکه در مسابقات ادوار قبل از این سال هیچ مقامی را کسب نکرده بودیم تیم بانوان استان مرکزی در میان تعجب همگان به فینال مسابقات قهرمانی کشور راه پیدا کرد. یک برنامه ریزی شش ماه و فشرده پشت این موفقیت بود و در حالیکه خیلی ها حتی بازیکنان ما را هم نمی شناختند این موفقیت بزرگ به دست آمد و ما فینالیست شدیم. در فینال با فولاد ماهان سپاهان روبرو شدیم که این تیم ملی پوشان اصلی تیم ملی را بهمراه داشت و بازی فینال را با نتیجه ای نزدیک واگذار کردیم.
 و از زمان آغاز موفقیت و بهتر بگوییم آغاز سلطه استان مرکزی بر سپک تاکرای کشور بفرمائید.
آن موفقیت فتح باب موفقیت های بزرگ و ادامه دار سپک تاکرای بانوان استان مرکزی بود. دقیقا سال ۸۸ سال شکوفایی این ورزش در استان بود ، در آن سال مســابقات المپیاد ورزشی ایرانیان بــرگزار می شد و تیم های هر دوره بانوان و آقایان استان در این رقابتها حاضر بودند، مرحله نهایی مسابقات سپک تاکرا در اراک برگزار شد که در این سال رکورد بیادماندنی سپک تاکرای استان ثبت شد که هم در رده بانوان و هم در رده آقایان بدون شکست هر دو جام قهرمانی را کسب کردیم. این روند ادامه پیدا کرد و ملی پوشان خوبی را به تیم ملی معرفی نمودیم و از سال ۲۰۰۶ شاهد حضور ملی پوشان اراکی در تیم ملی بودیم و من از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ مربی تیم ملی ایران بودم و در سال ۲۰۱۰ برای اولین بار در تاریخ ورزش استان من سرمربی تیم آقایان کشورمان شدم و توانستیم در مسابقات جهانی مقام سوم و مدال برنز این مسابقات را بدست آوریم. از سال ۲۰۰۶ تا به امروز بدون استثنا ملی پوشان پسر استان درتیم ملی حضور داشتند و هیچ دوره ای تیم ملی خالی از نماینده استـان نبوده است و بیشتــرین تعداد اعــزام تیم های این رشته به مسابقات بین المللی از استان مرکزی بوده است و اگر اشتباه نکنم تا امروز بیش از ۶۰ اعزام به مسابقات بین المللی با تیم های استان مرکزی در این رشته صورت گرفته است .
سپک تاکرای بانوان از سال ۲۰۱۲ به قرق بانوان استان در آمد، همچنین هدایت تیم ملی بانوان از این سال در اختیار سرمربی این رشته در استان مرکزی سرکار خانم جعفری قرار گرفت و با برنامه ریزی که داشتیم ابتدا رده آقایان را به بالاترین سطح رساندیم و به صورت موازی تیم بانوان هم تحت نظر و برنامه های علمی قرار گرفت از سال ۲۰۱۲ تیم بانوان استان همیشه در فینال مسابقات قهرمانی کشوری حاضر بوده است.
 جناب مرادی گویا سالهای متمادی است که در کادر فنی و مدیریتی تیم ملی کشورمان حضور دارید؟
یکی از افتخارات من در این ورزش این است که در مسابقات برون مرزی که مسئولیت های مختلفی در تیم ملی داشتم حتی یک دوره هم نبوده که بدون افتخار به کشور بازگردم، در تمامی دوره هایی که مسئولیت هایی اعم از حضور در کادر فنی و یا مدیریت تیم ها را داشتیم با کسب عنوان و افتخار به میهن بازگشتیم.
 وضعیت مربیان استان در این رشته چگونه است؟
در هردو بخش آقایان و بانوان سرمربیان ملی این دو رده از استان مرکزی هستند و این یکی از بزرگترین افتخارات استان مرکزی در کل ورزش کشور محسوب می شود و خانم جعفری آخرین افتخار ایران بزرگ را باکسب مقام سومی تیم ملی برای استان و ایران رقم زد.
 آیا رویکرد مناسبی هم به داوری این رشته داشته اید؟
بایستی عنوان کنم چندین داور از اهالی استان درحال حضر موفق به اخذ بالاترین مدرک داوری این رشته از فدراسیون و آسیا شده اند، این نشان می دهد درزمینه داوری هم ما به موفقیت های بزرگی دست پیدا کرده ایم.
در رده آقایان حدودا ۱۲ نفر در سالهای اخیر از استان مرکزی توانسته اند افتخار پوشیدن پیراهن تیم ملی راداشته باشند و به مسابقات بین المللی آسیایی و جهانی اعزام شوند. تیم ملی بانوان هم که همه می دانیم در قبضه ورزشکاران استان مرکزی قرار دارد. خانم جعفری سرمربی تیم ملی ایران هستند و خانم ها راهزانی، مراد منش، فراهانی، بهزادی عزیزانی بودند که در سالهای اخیر به عنوان ملی پوش در مسابقات بین المللی حضور پیدا کرده اند. هر دوتیم آقایان و بانوان استان مرکزی با حضور صد درصدی اعضای استان به عنوان تیم ملی کشورمان در مسابقات متعدد بین المللی حاضر بوده اند.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.