خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با «احسان فردوسی» مسئول کمیته آموزش هیات والیبال استان/به داشته های مان ایمان بیاوریم

گفتگو با «احسان فردوسی» مسئول کمیته آموزش هیات والیبال استان/به داشته های مان ایمان بیاوریم

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶   شماره ۷۲۳

بخش دوم

***

وقایع استان

احمد سیاری: در شماره روز دوشنبه ۲۲ آبان ماه بخش اول مصاحبه ما با« احسان فردوسی» مسئول کمیته آموزش هیات والیبال، کارشناس و مربی درجه یک والیبال کشورمان را در خصوص آخرین وضعیت والیبال استان و ایران را خواندید، در این شماره بخش دوم و پایانی این گفتگو را مطالعه خواهید کرد.

 وضعیت استعداد یابی والیبال درشهرستانهای تابعه استان چگونه است؟
هــرچه در مراکز استان ها ریتم استعداد یابی و نخبه یابی و پرورش نـابغه های آینده به خوبی پیش می رود، متاسفانه در شهرستانهای تابعه این وضعیت به خوبی و بدرستی جریان ندارد، در خیلی از شهرستانهای تابعه فرایند استعداد یابی متوقف شده است و اینجا همان گلوگاهی است که گفتم فدراسیون بایستی فاصله را نزدیک تر کرده و به این شرایط با توجهی بیشتر ، سامان بهتری دهد .فرایند استعداد یابی بسیار زمانبر می باشد و کار یک ماه و دو ماه نیست حوصله می خواهد و بودجه و امکانات، نظارت دقیق میخواهد و حضور در صحنه. به نظر من مدیران کل استان ها بایستی حلقه های اتصال فدراسیون را ایجاد نمایند. باید عنوان کنم با رویکرد جدید اداره کل ورزش و جوانان استان بزودی خبرهای خیلی خوبی در والیبال استان مرکزی خواهیم شنید جالب است بدانید اتفاق خیلی خوبی که در فدراسیون افتاد تشکیل تیم های والیبال نونهالان بود که خوشبختانه از استان مرکزی هم نمایندگانی در تیم ملی نونهالان داریم و این استعداد ها و جواهرهای والیبال استان و ایران در این تیم تازه شکل گرفته بخوبی آبدیده می شوند و والیبال و قهرمانی در این رشته با توجه به جایگاه بالای تیم ملی بزرگسالان ایران در رده بندی جهانی محرک بسیار خوبی برای ادامه مسیر این نونهالان آینده دار خواهد بود.
 بپردازیم به کاستی ها و خلا هایی که باعث شد نماینده ای در سطح اول والیبال کشور نداشته باشیم به نظر شما چرا این اتفاق افتاد؟
باعث تاسف هست که در اراک و استان نتوانسته ایم حامی خوبی برای حضور تیم والیبال در لیگ برتر داشته باشیم اتفاقی که در سال ۹۵ افتاد و ما نماینده در لیگ برتر داشتیم، تیم شهرداری اراک در سطح اول مسابقات حاضر بود و تا جایی پیش رفت که ظرفیت سالن جوابگوی خیل عظیم علاقه مندان در شهر اراک نبود.ما باید بستری را اماده کنیم کـه استعداد ها و علاقه مندان والیبال ستاره ها و بازیکنان درجه اول تیم ملی را از نزدیک ببینند و این لمس والیبال ناب و درجه یک کشور تاثیر شگرفی در افزایش علاقه و میل استعداد ها در به دست آوردن مراتب بالاتر حضور در والیبال را ایجاد می نماید. نزدیک به ده سال است که بازیکنان نوجوانان و جوانان استان مرتب تمرین کرده اند و الان بازیکنانی داریم که در سطح اول والیبال می توانند نمایش های قابل قبولی داشته باشند این شرایطی که توضیح دادم در بسکتبال و هندبال استان هم قابل لمس می باشد و با یک مدیریت و برنامه ریزی و حمایت همه جانبه ما می توانیم دوباره به سطح اول والیبال کشور بازگردیم ببینید ما استعداد و نیروی انسانی این حضور را در بهترین سطح داریم ولی متاسفانه حمایت مالی و مدیریت دلسورزانه ای وجود ندارد نه برای والیبال و نه برای بسکتبال و هندبال ما .
 پس از انتخابات ریاست جمهوری و انتصاب استاندار جدید تحلیل شما از رویکردورزشی آقای آقازاده چیست؟
مطمئن هستم مهندس آقازاده که برخواسته از دل ورزش هستند و نگاه ویژه ای به ورزش و توسعه ساختارهای ورزشی استان دارند می توانند با پیگیری هایی که مد نظر دارند بهبود ورزش قهرمانی و همگانی استان را رقم بزنند. وی از خانواده ورزش هستند و همیشه دغدغه ورزش قهرمانی و همگانی را همراه داشته اند و حضور وی و پیگیری های مستمر برنامه های ورزشی مطمئنا به بهبود و توسعه ورزش استان چه در باب ورزش قهرمانی و چه در باب ورزش همگانی کمک خواهد کرد.
 نظر شما در خصوص این تیم لیگ یکی موجود که با هزار مشکل و پیگیری رسانه ها و علاقه مندان تشکیل شد چیست؟
باید عنوان کنم با تمام سختی ها و مشقت هایی که داشتیم و همراهی و تلاش هایی که در ارگانهایی همچون اداره کل تربیت بدنی شهرداری و شورای شهر و خصوصا هیات والیبال استان رخ داد توانستیم امسال هم نماینده ای در لیگ یک والیبال داشته باشیم حداقل هنوز نام اراک در والیبال کشور شنیده می شود تیمی که همین حالا در لیگ یک داریم به نظر من بسیار مورد کم لطفی قرار گرفته ما که تیم های پیکان و سایپا و ارومیه را در اراک دیدیم و نمایش دلپذیر جوانهای اراکی را مشاهده کرده ایم بی انصافی است که نسبت به این تیم بی تفاوت باشیم باید گذشته را چراغ راه آینده قرار داده و از آن درس بگیریم روزهای خیلی خوبی را سال گذشته در والیبال اراک مشاهده کردیم و تیم های بزرگ مملکت تنه به تنه جوان های اراک شدند و از حضور تیم های درجه اول و دیدن بازی های ناب سرمست شدیم. همگی باید این تیم را حمایت کنیم وقتی ما پتانسیل و نیروهای توانمندی برای بازگشت به سرعت به لیگ برتر داریم چرا خودزنی می کنیم و با بی توجهی به همین تیم کنونی مسیر روشن آینده را تاریک کنیم باید خودباوری و اشتیاق و انگیزه را درمیان بازیکنان خوب والیبال استان دوباره شعله ور کنیم باور کنید والیبالیست های اراک و استان هیچ چیزی از بازیکنان درجه اول کشور کم ندارند. ولی متاسفانه در سطح والیبال کشور خودباوری نداریم و به ایمان به داشته هایمان نرسیده ایم.
وقتی در اراک زیرساخت ها و سالن های خیلی خوبی داریم مربیان درجه اول داریم در حوزه مطبوعات بهترین خبرنگارها را داریم در زمینه آموزشی و پزشکی ورزشی سرمایه های خوب داریم چرا باید از داشته های مان استفاده لازم را نکنیم ببینید هزینه کرد در لیگ برتر کار هر استانی نیست فصل قبل تیم های هاوش گنبد و پارسه به دلیل نداشتن بنیه مالی مناسب تا مرز فروپاشی رفتند. در اراک هم متاسفانه وضعیت همین شکل شد . برای حضور آبرومند و قوی در لیگ برتر والیبال باید سرکیسه را شل کرد و تکیه گاه مناسب مالی را به همراه داشت اتفاقی که برای شهرداری رخ نداد و این تیم خوب با آن همه بازیکن آینده دار ره به جایی نبرد . نمی توان با هزینه های معمولی و عدم جذب ستاره و تدارک مناسب انتظار داشته باشیم در رقابتهای نفس گیر لیگ برتر دوام آوریم.
 وضعیت آموزش را در والیبال استان چگونه می بینید؟
بایستی بی پروا عنوان کنم درزمینه آموزش و ارتقای وضعیت علمی مربیان و داوران در استان عقب هستیم و نسبت به روند پیشرفت دیگر استانها روند مناسبی نداریم .وضعیت علمی آنالیزورهای ما مناسب نیست و برنامه مدونی برای ارتقای سطح دانش کیفی این عزیزان نداریم حتی در زمینه برگزاری مسابقات و نحوه پذیرایی از تیم های میهمان هم ما ضعف های عمده ای داریم.که امیدوارم در آینده بــا بــرنامه ریزی های دقیق تری بتوانیم این کاستی ها را جبران نماییم در بحث آموزش داوران استان هم همانند دیگر زمینه ها متاسفانه شرایط خوبی نداریم.
 و بازی با گل گهر وآن اتفاق تلخ؟
ببینید اتفاق خیلی تلخی افتاد من به عنوان یک استخوان خرد کرده والیبال که این ورزش بعنوان محور اصلی زندگی من شناخته می شود و تحصیلات من در این زمینه است و بیست و پنج سال است در والیبال حضور دارم باید عنوان کنم در روز مسابقه متاسفانه رفتار و برخورد و کنش هایی از ناظر مسابقه دیدم که رفتاری کاملا غیر حرفه ای بود و این رفتار و برخورد در هیچ مسابقه ای دیده نشد مثلا من در بسیاری از مسابقات لیگ یک تیم شهرداری در سال ۹۳ همراه این تیم بودم بارها اتفاق افتاد که یک ساعت منتظر آمبولانس بودیم ولی بازی کنسل نشد. متاسفانه سرمربی تیم گل گهر نفوذ بسیاری بر روی ناظر مسابقه داشت و باعث شد این تصمیم جانبدارانه گرفته شود . باور کنید بسیار مظلوم واقع شدیم. ولی در حال حاضر در حق تیم لیگ یکی ما بسیار اجحاف می شود. سه بازی انجام داده ایم و بازیکنان ما بازی های بسیارخوبی ارائه داده اند و من مطمئن هستم که این تیم آینده روشنی در مسابقات این فصل خواهد داشت. بسیار خوشبین هستم که مسابقه با گل گهر دوباره تکرار شود و همگان می دانند این تصمیم در شرایط غیر عادی گرفته شده وامیدوارم که حق تیم خوب اراک بازگردانده شود. اطمینان داشته و دارم گل گهر در زمین مسابقه حریف تیم خوب ما نخواهد بود.با حسن نیتی که در وجود مدیر سازمان لیگ می بینم خوشبین هستم این بازی تکرار شود.
در کلام آخر باید عنوان کنم بزودی بازیکنان زبده و درخشانی در والیبال استان از راه می رسند از مسئولین و متولیان ورزش استان استدعا دارم با برنامه ریزی دقیق نگذارند این استعداد های ناب هرز رفته و از استان کوچ کنند و بگونه ای شرایط زیرساختی و حمایتی را مهیا کنند که دوباره روزهای روشن والیبال استان ازراه برسد. باید دیدگاه را در بحث کلان ورزش به سمت رشته های المپیکی ببریم و بر روی رشته های المپیکی متمرکز شویم و مطمئن باشید بااین طرز تفکر روزهای بمراتب موفقتری در انتظار ورزش استان خواهد بود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.