خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با سحر صوفی که این روزها در اینستاگرام سروصدای زیادی کرده است

گفتگو با سحر صوفی که این روزها در اینستاگرام سروصدای زیادی کرده است

پنجشنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ شماره ۱۵۵۰

حال و روز عذرا

صوفی با خلق یک شخصیت و با لهجه اراکی توانسته است مخاطبان زیادی را با خود همراه کند

فاطمه حبیبی‌نژاد

این روزها مـــردم طرفدار پر و پاقرص فعالیت‌های طنز در فضای مجازی هستند. شاید دیده باشید که ویدیویی بسیار کوتاه، میلیون‌ها بازدید در فضای مجازی داشته و با توجه به سبک زندگی مدرن و کمبود وقت در زندگی روزمره، علاقه به محتوای کوتاه یا به قول خودمان محتوای اینستاگرامی بسیار گسترده است. واکنش مخاطبان و رقم بازدید آن‌ها ما را به تولید کنندگان این ویدیوها می‌رساند. سحر صوفی فعال فضای مجازی که با لهجه اراکی و ساخت ویدیو‌های طنز در این حوزه بسیار معروف شده، یکی از همین تولید کنندگان است. صوفی متولد پانزدهم بهمن ماه ۱۳۶۴ در اراک است و در حال حاضر نیز ساکن اراک می‌باشد. گفتگویی به بهانه فعالیت وی در فضای مجازی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

آغاز فعالیت شما در فضای مجازی به‌طور حرفه‌ای چه زمانی است؟
بیشتر از پنج یا شش سال فضای مجازی را پیگیری کردم ولی به‌طور حرفه‌ای و عمومی یک سال است که با صفحه خودم فعالیت می‌کنم. این کار را با شوق و علاقه فروان شروع کردم و از زمان شروع خودم را مستعد پیشرفت در فضای مجازی می‌دیدم. در ابتدا که خواهرم سیما صوفی فعالیت در حوزه گریم و شبیه‌سازی چهره داشت، همیشه پشت صحنه کار‌هایش حاضر بودم و به ویدیوهایش کمک می‌کردم اما وقتی یک ویدیو در صفحه سیما به طور مشترک بازنشر کردیم، مورد توجه مخاطب قرار گرفت. در ابتدا که روی شخصیت عذرا خانم کار می‌کردم کمی مردد بودم که ممکن است بازخورد خوبی نداشته باشد اما مردم از خاکی بودن عذرا بسیار استقبال کردند و سیما خواهرم اصرار داشت که ویدیو درست کردن با شخصیت عذرا را ادامه بدهم. در ابتدای کار روی فعالیت حرفه‌ای گریم سیما حساب ویژه‌ای باز کردم. بنابراین شروع کار من کمکی به بازخورد‌های صفحه سیما هم داشت چون مخلوطی از ایده‌ها، داستان‌ها و بازیگری من و گریم سیما نتیجه‌ی موثری داشت که حالا در صفحه هردو می‌بینیم.

آیا فضای مجازی تنها منبع درآمد شما برای گذران زندگی است؟
خیر تنها منبع درآمدم نیست. من زمانی که فعالیت را در اینستاگرام شروع کردم به هیچ وجه روی کسب درآمد از فضای مجازی حساب باز نکردم. در ابتدا بیشتر جنبه سرگرمی داشت و هرچه گذشت فعالیت با شخصیت‌های نمایشی که روز به روز پیشرفت کردند جدی‌تر شد.

اگر به هر طریقی فعالیت شما در فضای مجازی قطع شود، چه اتفاقی برای شما و همکارانتان رخ می‌دهد؟
خیلی مسئله‌ی تلخی است… نه فقط برای من بلکه برای هزاران خانم و آقا که از این طریق کسب درآمد می‌کنند. بسیاری از خانم‌ها تنها منبع درآمدشان از طریق فضای مجازی است و عزیزانی که تنها سرمایه کارشان هنر دستشان است و با زحمت و سختی از طریق فضای مجازی این هنر را به سایر مردم نشان می‌دهند و به فروش می‌رسانند.

ایده استفاده از لهجه در شخصیت نمایشی مورد استفاده در صفحه مجازی شما (عذرا) از کجا به ذهنت رسید؟
ما اراکی هستیم و این لهجه‌ی ماست. سال‌ها پیش در تئاترهای مدرسه یا جشنواره‌ها که کار می‌کردیم این شخصیت را دوست داشتم و آن را اجرا می‌کردم ولی در آن زمان کمی خام بود و به مرور روی تمام جنبه‌های رفتاری‌اش کار کردم و سعی کردم که قوی‌ترش کنم.

در مورد تغییراتی که در لهجه اراکی عذرا اعمال کرده‌اید بگویید.
لهجه اراکی اصطلاحاتی دارد که برای کسانی که روی این لهجه تسلط کافی ندارند قابل فهم نیست. شاید شخصی که در شهر دیگری از کشور زندگی می‌کند و لهجه دیگری دارد یا به طور کلی لهجه ندارد، به راحتی لهجه عذرا را متوجه نشود به همین دلیل من سعی می‌کنم که به ساده‌ترین روش ممکن از لهجه اراکی استفاده کنم تا برای همه قابل درک باشد. مثلا اصطلاحاتی در لهجه اراکی وجود دارد که من در زندگی روزمره از آن استفاده می‌کنم اما سعی می‌کنم در ویدیو‌ها با دقت بیشتری به لهجه بپردازم‌ تا همه متوجه صحبت کردن عذرا بشوند.

بازخورد مخاطبان شهر‌های دیگر به جز اراک در مورد لهجه‌ی اراکی چیست؟
خیلی‌ها نمی‌دانند که لهجه عذرا برای کدام شهر است و بسیاری از من سوال می‌کنند که شما همدانی یا ملایری هستید؟ (به علت شباهت این لهجه‌ها با هم برای کسانی که به گوششان ناآشناست) اما به طور کلی بازخورد‌های مثبتی دارم و مردم این لهجه را بسیار دوست دارند.

حس و حال خودتان در مورد شخصیت عذرا چگونه است؟
روحیات عذرا کاملاً با روحیات شخصی خودم متفاوت است. مثلاً حرفش را رک می‌زند یا در عین مهربانی ممکن است دل کسی را بشکند و یا گاهی حسودی می‌کند. اوایل خودم با عذرا ارتباط نمی‌گرفتم‌. اما به خاطر پست غول کنکور که در مورد دغدغه‌های یک مادر برای فرزند کنکوری‌اش بود، زمانی که خودم آن ویدیو را دیدم، فهمیدم چقدر عذرا دوست داشتنی است.
به ترتیب شخصیت‌های نمایشی مورد علاقه من در ویدیو‌های خودمان عزت، شوکت، عذرا و مهیار هستند.

روزی که این کار را شروع کردید حدس می‌زدید که در سراسر ایران معروف شوید؟
بله حدس می‌زدم. من اصولاً آدم سخت کوش و سمجی هستم و همیشه ایمان داشتم که موفق می‌شوم. حتی توقع دارم که کارم بسیار بیشتر دیده شود.

از تجربه هنری خودتان در گذشته بگویید.
پدر من که سال‌هاست به رحمت خدا رفته‌اند، خطاط و نقاش بودند و همین مسئله باعث رشد ما در محیط هنری بود. خودم و سیما خواهرم به نقاشی علاقه داشتیم و همیشه کارهای نقاشی و طراحی انجام می‌دادیم. علاقه به این کار باعث شد من طراحی را ادامه بدهم و در دوران دبیرستان در استان مرکزی جوایز بسیاری دریافت کردم. گاهی در مجله‌های اطلاعات هفتگی یا خانواده ستون شعر‌ و نقد فیلم داشتم و به طور مداوم چاپ می‌شد. نقاشی روی بوم، سفالگری و میناکاری را هم تجربه کردم. در دوران دبیرستان تجربه بازی در تئاتر‌ را داشتم و در جشنواره‌های مختلف نمایشی شرکت کردم.

آیا از رسانه‌های رسمی توقع همکاری دارید؟
نه توقعی ندارم. به قول سعدی «امیدوار بود آدمی به خیر کسان مرا به خیر تو امید نیست، شر مرسان»

آیا علاقه به کار در سینما، تئاتر در کنار هنرمندان مطرح کشور را دارید؟
بله، من علاقه‌ی زیادی به کارگردانی دارم و دوست دارم اهداف بزگتری را هم دنبال کنم و در فضای هنری در کنار هنرمندان مطرح حضور داشته باشم.

شما به عنوان فعال فضای مجازی چه درخواستی از مراجع بالادست کشوری دارید؟
یکی موضوع گرانی اینترنت و دیگری سرعت کند اینترنت و فیلترینگ.زمانی که برای این دو مشکل می‌گذاریم اعصاب فولادین می‌خواهد. قبول دارم که فضای مجازی آسیب‌ها و نواقصی هم دارد اما از مسئولین خواهش می‌کنم که به جای مقابله با فضای مجازی و فیلتر کردن آن، بر روی فرهنگ‌سازی و سواد رسانه‌ای مردم کار کنند.

هزینه‌هایی که برای تولید محتوای صفحه‌تان می‌کنید چگونه است؟
من برای ضبط ویدیوها یک خانه اجاره کردم و تمام اسباب و اثاثیه‌ خانه عذرا را از صفر تا صد خریدم. از پشتی و تلویزیون گرفته تا تلفن و فرش. اصرار داشتم که وسایل خانه قدیمی باشند و یادآور خانه‌ی مادربزرگ‌ها بشود. برای همین وسواس به خرج دادم و برای خرید این‌ها بسیار گشتم و به مغازه‌های مختلف سر زدم تا مثلاً چراغ نفتی و تلفن قدیمی سبز رنگ پیدا کنم. یا مثلا برای لباس‌های هر شخصیت خیلی وقت گذاشتم که کدامشان چگونه لباس بپوشد و همه‌ی این‌ها برای من هزینه‌های زیادی داشته تا به امروز. جدا از هزینه‌های کلی، هر پستی که می‌سازیم هزینه‌های جداگانه خودش را دارد. مثل پست مراسم عزاداری که در حد یک مراسم عزا برایمان خرج داشت یا پست جدیدمان که مراسم عروسی شهروز و عاطفه است از لباس عروس، دسته گل و تاج گرفته تا کت و شلوار داماد را تهیه می‌کنیم. ما دوست داریم کارمان واقعی باشد و علاقه نداریم که از پرده سبز در پست‌ها استفاده کنیم.

ایده‌ی داستان‌های نمایشی در صفحه مجازی‌تان را چگونه پیدا می‌کنید؟ آیا خودتان آن‌ها را می‌نویسید؟
ما برای ویدیوها شخصیت نمایشی ساختیم و کل ویدیوها حول یک محله است که سه همسایه در آن زندگی می‌کنند(عذرا،شوکت، مولود و فرزندانشان). قصه‌ی اصلی از اینجا شروع می‌شود.
ما نویسنده داریم و در هر قسمت من با نویسنده گروه هماهنگ می‌کنم که این هفته می‌خواهم داستان در مورد مثلاً گرانی باشد و با توجه به بازخورد مخاطبان، شخصیت‌های نمایشی را پر رنگ یا کم‌رنگ می‌کنیم. مثلاً شخصیت بی‌بی به مرور کم‌رنگ شد چون دنبال‌کننده‌ها گفتند که خسته‌کننده شده یا مثلاً شخصیت مهیار و شوکت طرفدار دارند و دوست دارند که هر قسمت حضور داشته باشند.در مجموع همفکری گروهی هم داریم و داستان‌ها را بازنویسی می‌کنیم.

آرزوی بزرگ یا هدف مشخصی در زمینه کار در فضای مجازی دارید که هنوز به آن دست نیافته‌اید؟
فکر‌های بسیاری در سر دارم. دوست دارم که شخصیت عذرا روز به روز برای مردم محبوب‌تر بشود. خیلی‌ها به من می‌گویند که عذرا عضو خانواده ما شده که برایم جای امیدواری دارد اما دلم می‌خواهد که این پیشرفت گسترده‌تر بشود چون کار کردن در فضای مجازی و فعالیت و دیده‌شدن مداوم بسیار کار سختی است. اگر کوچکترین اشتباهی داشته باشیم صفحه ما افت می‌کند و مجبوریم تلاش کردن را دو چندان کنیم.

در هفته چند ساعت برای ضبط، تدوین و پخش ویدیوهای مرتبط با صفحه‌تان وقت می‌گذارید؟
بسیار زیاد، ما عموماً تعطیلی نداریم. هفته‌ای سه روز به‌طور کامل بابت ضبط استنداپ کمدی‌ها و دابسمش‌ها و دو روز هم بابت ضبط ویدیوها گریم داریم و مابقی این روزها را در حال تدوین و مونتاژ ویدیوها هستیم.

آیا دغدغه حقوق زنان و فعالیت در این عرصه را در قصه‌های ویدیو‌هایتان در نظر می‌گیرید؟
صد درصد بله چون هنوز اعتقاد دارم که به خانم‌ها به اندازه کافی توجه نمی‌شود و روزانه صدها پیام دارم از سوی زنان و درد و دل‌هایشان را دریافت می‌کنم و تمام آن‌ها را می‌خوانم و می‌شنوم. با خیلی‌ها حرف می‌زنم. گاهی ماجراهایی را در دل داستان‌هایم جا می‌دهم و سعی می‌کنم صدای آ‌ن‌ها باشم.

دغدغه اصلی ویدیوهایتان از چه موضوعاتی نشئت می‌گیرد؟
دغدغه اصلی من مشکلات روز و خانوادگی است که مردم با آن درگیر هستند. همیشه دلم می‌خواست شخصیت عذرا یک کارکتر محبوب و عزیز برای مردم باشد و می‌خواستم تمامی مشکلات مردم را از طریق این شخصیت بازتاب بدهم که خدارو شکر تا حدودی موفق بودم.

وقتی بازخورد مخاطبین خود را در فضای مجازی می‌خوانید، چه نظراتی برای شما عجیب یا خنده‌دار است؟
بعضی متوجه نمی‌شوند که در ویدیوها دو نفر هستیم(یعنی من و خواهرم سیما) و هر چقدر هم برای دنبال‌کننده‌های جدید توضیح می‌دهیم که ما دو نفر هستیم باور نمی‌کنند که این نقش‌ها (معتاد،پیر،جوان، دختر و پسر) همگی را خودمان بازی می‌کنیم.
سحر صوفی اکنون به همراه خواهرش سیما صوفی فعالیت در فضای مجازی را ادامه می‌دهد. آن‌ها هر هفته یک ویدیوی طنز با میانگین زمان ۵ الی ۷ دقیقه‌ای تولید و در صفحه مجازی‌شان بارگذاری می‌کنند.

۹ دیدگاه

  1. به نام خدا
    سلام و سلامتی و یک دنیا سپاس از این مصاحبه باارزش که از سحر و سیما گفته اید . سحر و سیما جان، فقط می توانم بگویم چقدر در این روزهای پر افسردگی من، برایم مرهم بودید. دوستتان دارم
    سپاس عزززززیززززان دلم

  2. سلام به سحر و سیما ی عزیز من وانیا ۸ ساله و مادرم عاشق شما هستیم امیدوارم همیشه شاد و سلامت باشید بووووس و عشق بهتون

  3. خیلی هم عالی و باعث افتخار

  4. سیما جون خیلی دوستت داریم عزیزم🥰🥰

  5. این دو خواهر بی نظیرند واقعااا خاصن و هنرمندن

  6. سلام وتشکر بابت این مصاحبه خداشاهده افسردگی من به واسطه این دوخواهربهترشده. خداخیرشون بده

  7. دخترا حرف ندارید
    پرانرژی و پرقدرت به کارتون ادامه بدید

  8. ویدئوهاتون حرف نداره لطفاادامه بدین

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.