خانه » پیشنهاد سردبیر » گفتگو با رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک درباره مطالبات مدیریت شهری از رئیس جمهور در آستانه سفر وی به استان

گفتگو با رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک درباره مطالبات مدیریت شهری از رئیس جمهور در آستانه سفر وی به استان

شنبه ۴ تیر ۱۴۰۱  شماره ۱۵۷۵

دغدغه های پارلمان شهری

نوسازی و بازسازی صنایع غرب شهر، پرداخت عوارض آلایندگی و خط اعتباری ویژه برای برقی کردن اتوبوس های اراک

نیره یوسفی راد: در آستانه سفر رئیس جمهور به استان مرکزی، رئیس شورای شهر اراک مطالبات مدیریت شهری از ابراهیم رئیسی را تشریح کرد.
سید وحید میرنظامی در گفت و گو با خبرنگار وقایع استان گفت: با توجه به صنعتی بودن شهر اراک و غلظت بالای آلایندگی در هوای این شهر یکی از مطالبه های جدی شورای اسلامی شهر اراک از رئیس جمهور این است که صنایع ضلع غربی شهر اراک به ویژه نیروگاه حرارتی و پالایشگاه کــه آلاینده های حاصل از آن ها سلامتی مردم اراک را به مخاطره می اندازد در وهله اول در برنامه ای جامع نوسازی و بازسازی شوند و در کوتاه مدت نیز لازم است این صنایع در پرداخت عوارض آلایندگی خود متناسب با جمعیت شهر اقد ام کنند.

پرداخت عوارض آلایندگی متناسب با جمعیت شهر نیست
وی تصریح کرد: نباید عوارض یک شهر ۳۰ هزار نفره با عوارض پرداختی به شهر اراک که ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دارد یکسان باشد و گذشته از آن اگر موضوع آلاینده ها توسط یک مجموعه علمی رصد شود مشخص خواهد شد که به دلیل جهت وزش باد، انباشت آلودگی و جهت حرکت آلاینده ها به سمت اراک بیشتر از شهر شازند است که این موضوع به ویژه در فصل زمستان به علت وارونگی هوا برای مردم خیلی مشکل ساز خواهد شد و از آن جا که این عوارض باید در حوزه های ایجاد فضای سبز یا بهبود حمل و نقل عمومی و .. هزینه شوند و مطمئنا یکی شهر با جمعیت بیشتر به امکانات بیشتری در این زمینه نیاز دارد ضروری است در پرداخت هزینه ها چنین فاکتورهایی را لحاظ کرد.

شهرداری توانایی مالی خوبی برای پایش دقیق صنایع آلاینده و میزان آلایندگی دارد
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک با اشاره به ماده (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده (عوارض سبز)، مصوب سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: در قانون به صراحت قید شده که شهرداری ها و دهیاری های شهرهایی که از آلایندگی واحدهای صنعتی آسیب خورده اند ذی نفع اصلی عوارض پرداختی این صنایع محسوب می شوند، با این حال شهرداری اراک هیچ نقش و دخالتی در بررسی واحدهای آلاینده ندارد و متولی این کار سازمان محیط زیست استان است که این سازمان نتوانسته توقع مردم را در این زمینه برآورده سازد و پیشنهاد ما این است که در کنار سازمان محیط زیست استان، بخشی از کار بررسی و شناسایی واحدهای آلاینده به شهرداری واگذار شود چرا که این مجموعه از نظر مالی توانایی این را دارد که کار پایش آلودگی و شناسایی واحدهای آلاینده را با واگذاری به شرکت های دانش بنیان و مراکز دانشگاهی و پژوهشی به صورت علمی و دقیق به انجام برساند در حالی که سازمان محیط زیست ابزار فنی و دقیقی برای این کار در اختیار ندارد و همچنین از ظرفیت های مالی شهرداری برای برون سپاری این کار نیز برخودار نمی باشد.

پرداخت استانی عوارض آلایندگی و مالیات بر ارزش افزوده
میرنظامی ادامه داد: نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که عوارض آلایندگی ابتدا به حساب خزانه کل واریز می شود و سپس به استان برمی گردد و ما نمی دانیم چه میزان عوارض به خزانه کل در تهران واریز شده است که حال درصدی از آن به استان تعلق خواهد گرفت، پیشنهاد ما این است که عوارض آلایندگی به حساب مشخصی در اداره کل مالیاتی استان واریز شود و سپس به شهرداری پرداخت شود و خواستاریم این موضوع به عنوان یک مطالبه در سفر رئیس جمهور مطرح شود. چرا که در این صورت لیست شرکت های پرداخت عوارض و میزان پرداختی های این شرکت ها به شکل شفاف در اختیار شهرداری و مردم قرار خواهد گرفت و پیگیری آن از طریق شهرداری آسان تر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: در خصوص ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده خرید و فروش کالا و خدمات نیز در قانون سال های گذشته سهم شهرداری ۳ درصد و ۶ درصد سهم دولت و در سال جدید ۴ درصد شهرداری ها و ۵ درصد سهم دولت بوده است. پیشنهاد ما در این زمینه که خواستاریم در سفر ریاست جمهوری مطرح شود این است که این موضوع در قالب لایحه ای مطرح شود تا پرداخت سهم شهرداری ها از طریق استان انجام گیرد و به جای واریز این مبلغ به خزانه کل منابعی که از محل ۳ یا ۴ درصد ارزش افزوده حاصل می شود به یک حساب متمرکز در همان استان واریز شود و بعدا به شهرداری ها پرداخت شود تا به طور شفاف مشخص شود درآمدهای پایدار شهری چه میزان بوده است.

جذب نیروهای بومی در صنایع
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک خاطرنشان کرد: گذشته از این در حوزه استخدام و به کارگیری نیروها در صنایع نیز با اینکه جذب گسترده وجود ندارد اما در جذب نیرو به شکل مقطعی نیز که در پتروشیمی، پالایشگاه و نیروگاه انجام می شود شاهد هستیم که مردم بومی شهر کمتر به کار گرفتـــه می شوند و در این زمینه نیز حق مردم اراک در نظر گرفته نشده است و لازم است این موضوع از طریق نمایندگان مجلس پیگیری شود و لازم است در سفر رئیس جمهور جذب نیروهای بومی در صنایع استان به عنوان یک مطالبه مطرح گردد.

در نظر گرفتن خط اعتباری ویژه برای برقی کردن اتوبوس های اراک
میرنظامی در پایان گفت: در زمینه پروژه های عمرانی شهر مشکلی وجود ندارد و مطالبه ما از رئیس جمهور این است که برای اراک که جــزو آلوده ترین شهر های کشور است یک خط اعتباری ویژه ای برای برقی کردن اتوبوس های حمل و نقل عمومی درون شهری در نظر بگیرند تا آلودگی هوا از این طریق مقداری کاهش یابد و اتوبوس های فعلی که در شهر موجود است به شهرهایی که مشکل آلودگی هوا ندارند منتقل شود.

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.