خانه » جدیدترین » همه آنچه درباره زمان مبارزه با آفت سن گندم باید بدانید

همه آنچه درباره زمان مبارزه با آفت سن گندم باید بدانید

شنبه ۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳   شماره ۱۸۱۶

گفت و گوی وقایع استان با مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی به مناسبت روز ملی گندم و نان

اهمیت گندم و نان در سفره ایرانیان تا جایی است که در تقویم ملی کشور سی و یکم فروردین ماه به عنوان روز ملی گندم و نان تعیین شده است چرا که ایران از گذشته های بسیار دور همواره با مشکل آب روبرو بوده و گذران قحطسالی ها باعث شده تا امروز مردم احترام و جایگاه ویژه ای برای نان و گندم داشته باشند اما امروز فارق از تمامی این ها روش های علمی در عرصه های مختلف از جمله کشاورزی به کمک انسان آمده تا با استفاده از آن بتوان زندگی را در سطح بهتری ادامه داد شناسایی آفات و برخورد درست و به موقع با آن یکی از همین موضوعات نحوه درست مبارزه با سن گندم به عنوان یکی از مهمترین آفات در مزارع گندم ایران است که به مناسبت روز ملی گندم و نان به آن پرداخته ایم. سم‌پاشی و مبارزه به‌موقع علیه آفت سن غلات در کنترل و مقابله با آن بسیار تعیین‌کننده است، به‌طوری‌که هر چه در مبارزه با سن مادر موفق‌تر عمل شود به همان میزان جمعیت سن پوره کمتر شده و عملیات مبارزه با پوره کاهش پیدا خواهد کرد.

زمان دقیق مبارزه با سن در مرحله سن مادر در کنترل و کاهش سن زدگی بسیار مهم است، عملیات مبارزه با سن مادر باید قبل از تخم‌ریزی انجام گیرد چراکه در غیر این صورت مبارزه و سم‌پاشی علیه آفت نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. گفتنی است که سم‌پاشی بهتر است در ساعات اولیه صبح انجام‌گرفته و از سم‌پاشی در شرایط وزش باد خودداری شود، ضمن اینکه مشورت با کارشناسان امر، رعایت اصول ایمنی ازجمله استفاده از ماسک و لباس مناسب حین استفاده از سموم شیمیایی ضروری است. وقایع استان در گفت و گو با مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی قصد آگاهی بخشی کشاورزان در این خصوص را داشته است.
قاسم قدمی دراینباره به خبرنگار وقایع استان می گوید: سطح زیرکشت گندم و جو دیمی و آبی در استان مرکزی نزدیک به ۳۰۰ هزار هکتار است که از این میزان حدود ۴۳ هزار هکتار گندم آبی، ۲۰۰ هزار هکتار گندم دیمی و ۶۰ هزار هکتار هم مختص کشت جو است که ۸۱ اکیپ شبکه مراقبت مستقر در مراکز جهاد کشاورزی این مزارع را در برابر آفات و علف های هرز پایش می کنند.
وی ادامه می دهد: از این طریق در صورت نیاز به مبارزه با آفات و علف های هرز در ین خصوص اطلاع رسانی خواهد شد، مهم ترین آفتی که در استان ما وجود دارد سن غلات است که تا الان در نزدیک ۵۵ هزار هکتار از مزارع استان مبارزه با سن مادر انجام شده که بیشتر در شهرستان های اراک، ساوه و کمیجان بوده است.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی اظهار می کند: همچنین در ۳۰ هزار هکتار از مزارع مبارزه با علف های هرز هم انجام شده است که در همین راستا اطلاع رسانی به کشاورزان از طریق پیامک، ارائه ویژه نامه ها، فضای مجازی و همچنین آموزش در مزارع انجام شده است.
قدمی خاطرنشان می کند: از آن جا که ما در استان شهرستان های سردسیری و هم نیمه گرمسیری و کشت دیم و آبی را به شکل تومان داریم زمان مبارزه با این فات کمی متافوت خواهد بود الان بهرتین زمان مبارزه برای سن مادر در مزارع گندم شهرستان های سردسیری است و کشاورزان حتما باید مزارع خود را بررسی کرده و پس از مشورت با کارشناس منطقه خود مبارزه را انجام دهند.
وی توضیح می دهد: همچنین الان زمان مبارزه با علف های هرز در گندمزارهای دیم می باشد اما زمان مبارزه با علف های هرز در کشت های آبی گذشته است. با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان ها تا بیستم اردیبهشت می توان با سن مادر در مزارع گندم مبارزه کرد.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی یادآور می شود: اما مثلا در شهرستان ساوه واقع در دشت مرکزی مبارزه با سن گندم نزدیک به یک هفته است که تمام شده اما در شهرستانی مثل شازند و نوبران همین الان بهترین زمان مبارزه با سن گندم است.
قدمی می افزاید: در مبارزه با آفات مزارع گندم می توان از تکنولوژی هایی چون استفاده از پهپاد هم بهره برد که در برخی از شهرستان های استان نیز این روش به کار گرفته می شود که از این راه می توان با محلول مصرفی بسیار پایین مثلا ۱۰ لیتر در هکتار مبارزه با آفت سن را انجام داد همچنین شرایط را برای مبارزه در مناطق غیرقابل دسترسی را هم که ممکن است به دلیل آبیاری گل و شل باشند، فراهم می کند. علاه بر این در این روش می توان در زمان بسیار کوتاهی عمل مبارزه را انجام داد.
وی می گوید: وضعیت بارش های پاییزه و زمستانه در سال گذشته خوب نبود و از همین رو ۲۰ درصد از مزارع دیمی گندم در استان خسارت خورده اند چرا که به دلیل کمبود بارش ها بسیاری از نواحی سبز نشده اند.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان مرکزی بیان می کند: اما با توجه به بارش هایی که در اسفندماه شکل گرفت قسمت هایی از مزارع که در آن گندم سبز شده در حال حاضر شرایط مطلوبی دارد و چنانچه بارندگی ها ادامه پیدا کند امسال برداشت خوبی خواهیم داشت.
قدمی در پایان اشاره می کند: در استان حدود ۳۰ مرکز خرید داریم که در فصل خود فعال می شود و با توجه به افزایش هزینه های کشت قیمت گندم هم به میزان قابل توجهی داشته و از این رو با مشکل در تحویل گندم مواجه نخواهیم بود.

 

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شدعلامتدارها لازمند *

*

bigtheme
Designed & Developed by: Sepanta Group Team.